در دنیای امروز هدفون ها به جزء لاینفک زندگی ما تبدیل شده اند و نمی توانیم انگار بدون آنها زندگی کنیم. اما در عین حال کسی هم به ما یاد نداده که از بین این همه برند و مدل هدفون و ایرباد چگونه هدفون مناسب را انتخاب و خریداری کنیم. دقیقا به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم که یک مقاله در این مورد به شما ارائه کنیم. پس با ما همراه باشید.

ببینید که دقیقا چه می خواهید

بعضی وقت ها سریع اتفاق می افتد و ساده است اما همیشه اینطور نیست. معمولا همه ی افراد که می خواهند یک قطعه فناوری خریداری کنند قصدشان این است که شرایط خود را بهبود دهند. مثلا لپ تاپ را در نظر بگیرید: وقتی می خواهید لپ تاپ جدید بخرید می خواهید یک اگزابایت حافظه ی بیشتر داشته باشد، سبکتر باشد، عمر باتری اش طولانی تر باشد و قیمتش هم مناسب باشد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که خود را از توهم اینکه می توانید همه چیز داشته باشید خلاص کنید.

در  رابطه با هدفون ها یک نمودار “مثلث اولویت” را باید در نظر داشت: یکی کیفیت صدا، دیگری قبالیت حمل و سومی هم قیمت مناسب. اگر واقعا کیفیت صدا برایتان اهمیت دارد می توانید برندهای Audeze و Focal را در نظر داشته باشید. البته قیمت این برندها زیاد است و مسلما با پرداخت پول بیشتر کیفیت بهتری را هم خواهید داشت. اگر واقعا قیمت برایتان مهم است و می خواهیم در قبال بهترین کیفیت کم ترین پول را بپردازید باید قید کیفیت خوب صدا را بزنید و به جای بلوتوث هم به اتصال با سیم راضی شوید. البته آمار ها نشان از محبوبیت بلوتوث دارند که در سال های اخیر استفاده از آن ها رو به افزایش است.

قبل از اینکه یک سر به پاساژ و فروشگاه بزنید، باید اولویت های خود را مشخص کنید و ببینید که واقعا چه چیزی برایتان مهم است. واقعا به چه چیز نیاز دارید و بدون چه چیزی نمی توانید سر کنید؟ حتی اگر اوضاع را کاملا نسبی هم در نظر بگیریم، نمودار مثلثی فوق را تصور کنید. اگر اولویت هایتان را اینگونه در نظر بگیرید می توانید ملموس ترین پرسش ها را پاسخ دهید. در این مرحله می توانید محدودیت ها را هم وضع کنید: بودجه ی شما یکی از شرایطی است که می توانید قبل از اینکه یک سر به پاساژ بزنید و درگیر زرق و برق ها شوید آن را در نظر داشته باشید.

چگونه هدفون، هندزفری و ایرباد را تمیز کنیم؟

مبانی را یاد بگیرید

هدفون ها ساختار محرمانه ای دارند که اولین بخش از آن ساختار تمایز بین مدل هایی با پشت باز یا بسته است. این مدل به واقع خیلی ساده است: در هدفون های پشت باز هیچ عایقی بین گوش شما و دنیای بیرون وجود ندارد یا حداقل عایقی هم باشد بسیار کم است و از این جهت موزیکی که پخش می شود را هم شما می شنوید و هم دیگرانی که نزدیک شما هستند. در هدفون های پشت بسته پوسته ای وجود دارد که قابلیت نفوذش بسیار کمتر است و بین شما و دنیای اطراف و سروصداهایش، دیوار ضخیمی می کشد.

اکثر افراد اولین تجربه ی هدفونی خود را با مدل های پشت بسته دارند. این مدلها محبوبیت بیشتری هم دارند. البته مدل های پشت باز هم وجود دارند و محبوبیت آنها هم همچنان برقرار است چرا که کیفیت صدای بهتری دارند. یک طراح هدفون پشت باز نیازی نیست در مورد پژواک صداهایی که داخل گوش می پیچد نگرانی داشته باشد.

جان کلام اینجاست که: آیا شما کاربران هاو کن یو می خواهید هدفونی بخرید که داخل منزل آن را استفاده کنید یا در محیط بیرون از منزل که سر و صدا زیادتر است؟ در این گونه موارد هدفون پشت باز گزینه ی بهتری است. اگر می خواهید هدفون را حمل کنید و در دفتر کار آن را گوش کنید و یا پنهانی به موزیک گوش کنید باید حتما مدل پشت بسته را انتخاب کنید.

در ادامه ی راه، سه دسته هدفون دیگر را بررسی می کنیم که به نسبت اندازه و طریقه ی استفاده شان متفاوت هستند.

  • هدفون های بزرگ رو گوشی، دور گوش قرار می گیرند و معمولا بزرگترین هدفون ها هستند و طبیعتا کیفیت صدای آنها هم بهتر از همه ی هدفون هاست. این مدل هدفون ها اغلب فاقد طرح های فشرده هستند و قابلیت حمل را فدای افزایش راحتی مصرف کننده می کنند. اینکه بهترین هدفون های جهان کدام هستند هنوز مورد بحث است اما اکثر مردم مدل روگوشی بزرگ پشت باز را انتخاب می کنند. این مدل ها کیفیت صدای بهتر هم دارند.
  • هدفون های رو گوشی کوچک، فاقد کیفیت صدا، قابلیت حمل و عایق صدا هستند. در این دسته از هدفون ها، معدودی از مدل ها ارزش توجه دارند اما می توان مدل Beyedrynamic T51i و Koss Porta Pros را بهترینها دانست. شاید با خودتان بگویید که این مدل از هدفون ها رایج ترین هستند اما باید به یاد داشت که محبوبین و کیفیت همیشه دست در دست هم نیستند.
  • هدفون های توگوشی، کیفیت صدایی دارند که می تواند به خوبی مدل های دیگر روگوشی باشد و تازه در جیب هم جا می شوند. پس اگر اینطور است چرا مردم جهان از این هدفون ها بیشتر استفده نمی کنند و هنوز دل به به آن هدفون های بزرگ روگوشی بسته اند؟ پاسخ این است که حتی راحت ترین هدفون های توگوشی راحتی خاصی ندارند. مردم Earpod های اپل را تحمل می کنند چون به سختی داخل گوش می روند اما هدفون های توگوشی که بهترین صدا را تولید می کنند باید در داخل مجرای گوش نفوذ کنند. علاوه بر راحتی، مزیت دیگر هدفون های روگوشی این است که صدا را با گرمای بیشتر و کیفیت طبیعی تری بازتولید می کنند.

مرحله ی سوم

تا اینجا اطلاعات کلی و ابتدایی در مورد هدفون ها را به دست آوردید و باید این نکات را توجه داشته باشید: بودجه تان، تفاوت بین هدفون های پشت باز و پشت بسته و بزرگ و کوچک. همچنین باید اولویت های کلی خود را هم بشناسید. حالا وقت آن است که این عوامل را به شیوه ی منسجم تری در نظر بگیرید. یادتان باشد: در کل دنیا هدفونی وجود ندارد که وزنش مثل پر کاه باشد و قیمتش هم ارزان باشد و در عین حال صدایش طوری باشد که انگار داخل کنسرت نشسته اید.

در زیر برخی از رایج ترین کاربردهای هدفون ها را بیان می کنیم:

  • هدفون های دفتری دو تا اولویت را تحمیل می کنند: درجه راحتی بالا، و از این جهت روی گوش سنگینی نمی کنند، و عایق صدا به طوری که صدای پیرامون به گوش نمی رسد. این بدین معنی است که شما باید به دنبال هدفون های روی گوشی باشید که نویز را خنثی کند. مدل ۱۰۰۰X سونی، هر دوی این اولویت ها را دارد، به علاوه ی اینکه بی سیم هم هست. آنچه که فاقدش است بهترین کیفیت صدا است اما این را می توان کنار آمد. مدل ۱۰۰۰XM2 که امسال روانه ی بازار شده با مدل قبلی تفاوت اندکی دارد و ما آن را به شما توصیه می کنیم.
  • جالب این است که انچه که جنس هدفون ها برای مسافرت های طولانی زمینی و هوایی دانسته می شود، در مورد هدفون هایی که در دفتر کار هم به کار می روند یکسان است. بنابراین آفر سونی هنوز هم یک الگو است گرچه اتصال بی سیم آن در صورتی که مسافرت دوازده ساعته ای را پیش رو دارید اهمیت کمتری خواهد داشت. اگر سیم هدفون برایتان مشکلی ندارد هدفون های Bose که نویزگیر هم هستند خیلی گزینه ی خوبی هستند.
  • هدفون های بازی گونه ای از هدفون های منحصر به فرد هستند. آنها چندان نیازمند کیفیت صدای عالی نیستند اما شما کاربران هاو کن یو می دانید که هدفون های بازی خوب، کیفیت صدای عالی دارند. موقعیت صداها را با دقت و شفافیت ارائه می کنند و از این جهت بازیکن گیم می تواند منبع صداها نظیر صدای قدم زدن یا تیراندازی از دور را بشنود. مورد دیگر آمپلیفای شدن صداست: طبیعتا بازی کردن گیم ها هنگامی که صدای انفجارها و تصادفات آمپلیفای شده باشد لذت دیگری دارد. در این میان مدل Turtle Beach Elite Pro را به شما توصیه می کنیم که کیفیت صدای عالی دارد، خیلی راحت و خوب است.
  • هدفون های مناسب برای هنگام ورزش محبوبیت خاصی دارند. ما نمی توانیم آفرهای زیادی را در این زمینه پیشنهاد کنیم. اما هدفونی که بتواند در برابر تعریق، یاران و زمین خوردن احتمالی دوام بیاورد و بی سیم هم باشد، یا باید خیلی گران باشد یا اگر ارزان است فاجعه است. پیشنهاد ما این است که لزومی ندارد هنگام ورزش هدفون داشته باشید. اگر هم باید داشته باشد، جتما سعی کنید هدفون توگوشی باشد. Jaybird X3 اپشن محبوبی است.

مرحله ی چهارم

وقت تمام این موارد را در نظر گرفتید، هدفون های موجود در بازار را بررسی کردید و دانستید که دقیقا چه می خواهید وقت آن است که نقد و نظرات کارشناسان و مصرف کنندگان را هم مطالعه کنید. حتما قبل از خرید نظرات دیگران را پرس و جو کنید. از نظرات مصرف کنندگان را می توانید در قالب ستاره هایی که به کالاهای مختلف فروشگاه های اینترنتی داده اند مطلع شوید.

بهترین راه این است که همزمان که وارد مغازه شده اید و هدفون مورد نظرتان را دارید امتحان می کنید نظرات دیگران را هم پرس و جو کنید. برخی از این هدفون های قشنگ که هیجان زده تان می کنند ممکن است پس از گوش دادن به یک جلسه سخنرانی خسته کننده بشوند. بنابراین حتما تحقیق کنید.

در زیر به برخی از ملاحظات رایج اشاره شده است:

  • پدهای چرمی اغلب به عنوان یک کالای لوکس ارائه می شوند و از این رو هدفون هایی که پد چرمی دارند لوکس به نظر می رسند اما معایب خود را دارند. چرم به خوبی مواد فابریک نفس نمی شود. وقتی می خواهید هدفون های قابل حمل با پد چرمی ضخیم بخرید به فکر هوای گرم تابستان باشید.
  • نکته ی دیگری که باید هنگام خرید پدهای چرمی در نظر داشته باشید این است که بر کیفیت صدا تاثیر می گذارند. چرم دور گوش را بهتر می گیرد و باس صدا را بالاتر می برد. یک جفت هدفون یکسان وقتی پد چرمی داشته باشند، کیفیت صدای به مراتب متفاوت تری خواهند داشت نسبت به زمانی که پد آنها از جنس دیگری باشد.
  • هدبند را می توان مهم ترین، گرانترین و پیچیده ترین قطعه ی هدفون دانست. مسلما این موضوع در مورد هدفون های توگوشی کوچک صدق نمی کند اما بسیاری از شرکت های سازنده ی هدفون می گویند بزرگترین چالشی که سر راه طراحی و توسعه ی جدیدترین هدفون ها داشته اند هدبند بوده است. این قطعه ی مهمی است که توزیع وزن هدفون، محکم بودن هدفون دور سر شنونده و دوام هدفون را تعیین می کند.
  • هدفون های بی سیم جدیدا خیلی خوب شده اند. در واقع باید یک مقاله ی جداگانه به این هدفون ها اختصاص داد اما همینقدر بگوییم که باید ترس قدیمی در مورد هدفون های بی سیم را دور انداخت و دیگر نگران شارژ کردنشان نبود. یعنی البته باید آنها را شارژ کرد اما عمر باتری هدفون های بی سیم روگوشی را می توان تا چند هفته تصور کرد نه چند ساعت.
  • اگر شما دوست ندارید هدفون های بی سیم بخرید ما به شما توصیه می کنیم که بهترین و گراننترین جفت هدفونی را که می توانید را خریداری کنید. هرگز هدفون ارزان را نخرید.

با عصبانیت پشت سر را نگاه نکنید و حسرت هدفون نخورید

هر نوع هدفونی را که خریده باشید اصلی ترین توصیه ای که به شما می کنیم این است که به انتخابتان شک نکنید. به محض اینکه انتخاب کردید دیگر باید نظرات و نقد و بررسی های دیگران را فراموش کنید و هدفون ها را با هم مقایسه نکنید. اگر مدام این کار را انجام دهید خود را در این توهم اسیر کرده اید که انگا هدفون بهتری در بازار وجود دارد و حس مغبون بودن به شما دست می دهد و غصه می خورید. باید حقیقت را پذیرفت و آن این است که هیچ چیز در این دنیا کامل و بی نقص نیست و تنها کاری که باید انجام داد این است که محصولی را پیدا کنیم که حتی الامکان محاسنش بیشتر از معایبش بوده و هر چه بیشتر مطابق با سلایق و موارد کاربردی مان باشد.