به سوالات زیر دقت کنید

چگوه وبلاگ نویسی کنیم؟ چگونه یک وبلاگ نویس حرفه ای شویم و مقالات حرفه ای بنویسیم؟ چه عنوانی برای مقاله انتخاب کنیم؟ چه عکس هایی به کار ببریم؟ مقاله چند خطی بنویسیم؟ چقدر توضیح بدهیم؟ این سوالات، سوالاتی هستند که هر وبلاگ نویس ممکن است با آن ها مواجه شود.  آموزش مقاله نویسی یا وبلاگ نویسی در سایت ها و بلاگ های مختلف با موضوعات متفاوت و حرفه ای، موضوع این مقاله از هاو کن یو است. در این پست به شما آموزش خواهیم داد که برای نوشتن یک مقاله، پست و یا وبلاگ حرفه ای از کجا باید شروع کنید، چه نکاتی را مد نظر داشته باشید و چگونه مقاله را به بهترین نحو به پایان برسانید. با ما همراه باشید.

کسب مهارت در وبلاگ نویسی، شباهت هایی به رانندگی دارد؛ شما می توانید در عرض چند ماه دستورالعمل راه ها و رانندگی را بخوانید ، اما هیچ چیز نمی تواند شما را برای مسائل واقعی مانند نشستن پشت فرمان و راندن در جاده ها آماده کند.

چه به عنوان نویسنده در وبسایت های مختلف آموزشی، خبری ، چه مترجم مقالات انگلیسی زبان و چه وبسایت و بلاگ شخصی، به هر نحوی که با بلاگ نویسی و مقاله نویسی در ارتباط هستید، باید  پروسه ای را طی کنید تا بتوانید خروجی مطلوب داشته باشید. البته داشتن و یا کسب کردن برخی مهارت ها در این زمینه نیز لازمه کار شماست که می توانید از آن ها هم بهره ببرید.

در این قسمت از سایت، ما به شما نشان خواهیم داد چگونه در 5 مرحلۀ جامع، یک پست وبلاگی حرفه ای  بنویسید به طوری که کاربر با خواندن آن ضمن درگیر شدن با متن از خواندن آن هم لذت ببرد.

در همین ابتدای کار خلاصه ای از این 5 مرحله که باید مد نظر داشته باشید را مرور می کنیم:

  • مرحلۀ اول برنامه ریزی  Planing : با انتخاب یک موضوع، ایجاد یک طرح، انجام تحقیق و بررسی حقایق پست وبلاگی خود را برنامه ریزی کنید.
  • مرحلۀ دوم انتخاب عنوان Choosing Title : عنوانی تعیین کنید که هم آموزنده باشد و هم توجه خوانندگان را جلب کند.
  • مرحلۀ سوم نوستن مقاله Writing Article: با استراتژی مشخص شروع به نوشتن پست خود کنید، و در هر جلسه یک پیش نویس از مقاله ذخیره کنید.
  • مرحلۀ چهارم استفاده از تصاویر Choosing Pictures: از تصاویر برای بهبود پست خود استفاده کنید، سادگی وجذابیت عکس را فراموش نکنید. به پست خود طنز اضافه کنید و موضوعات پیچیده را با کمک عکس ها بیشتر توضیح دهید.
  • مرحلۀ پنجم ادیت نهایی Final edit: پست وبلاگی خود را  ویرایش کنید. مطمئن شوید که از تکرار اجتناب کرده اید، آن را بلند بخوانید تا متوجه شوید که روان است یا خیر. از شخص دیگری بخواهید آن را بخواند و نظر خود را بگوید. از جملات و پاراگراف های کوتاه استفاده کنید. کمال گرا نباشید، از اینکه در آخرین لحظه متن را حذف کنید یا با نوشتۀ خود تطبیق دهید، نترسید.

 هر فرد این 5 مرحله را برای نوشتن یک مقاله طی می کند، اما چگوگی طی کردن این مراحل است که مقاله شما را متمایز می کند. با ما همراه باشید

مرحلۀ اول وبلاگ نویسی : برنامه ریزی برای مقاله

ابتدا، باید بگوییم تمام فرایند نوشتن یک پست وبلاگی یا مقاله، اغلب مدت ها طول می کشد، حتی اگر شما بتوانید هشتاد کلمه در هر دقیقه تایپ کنید و مهارت های نوشتاری شما قابل قبول باشد. از سرآغاز، تا انتشار آن، باید چندین روز و یا حتی چندین هفته مشغول نوشتن پست باشید، اما مهم است که قبل از نوشتن ساعاتی اساسی را به برنامه ریزی پست خود و حتی فکر کردن به آن اختصاص دهید (اگر شما یک وبلاگ نویس  باشید فکر کردن هم به اندازه کار کردن مهم است ). قبل از هر چیز باید ذهن و دانش خود را با مقاله تطبیق دهید.

شما باید از قبل در رابطه با موضوعیت مقاله کمی اطلاعات کسب کنید، مدتی به آن فکر کنید و ذهن خود را در کنار دانشی که کسب کرده اید برای اندیشیدن به ابعاد مختلف مقاله آماده کنید.

کاملا متوجه هستیم که شمایی که هفته ای چند مقاله برای وبسایت های مختلف تهیه و تایپ می کنید مطمئنا همچین فرصتی نخواهید داشت ولی  ذهنیت و دانش به همراه تجربه کاری، خود را با این شرایط تطبیق خواهد داد. هر چند واقعا بدون آمادگی ذهنی و اطلاعات پایه ای، شروع کردن مقاله اشتباه است. این روند یک “باید” برای مقاله ای حرفه ای و تاثیر گذار است.

مدتی قبل از اینکه بنشینید و شروع به تایپ کنید، یا دستان خود را بر روی کیبورد ببرید،  باید مطمئن شوید که هر آنچه برای نشستن و نوشتن نیاز دارید را در اختیار دارید. بسیاری از وبلاگ نویسان جدید فرایند برنامه ریزی را نادیده می گیرند در حالی که می توانید با طی کردن این مرحله کار خود را انجام دهید و در وقت و زمان خود صرفه جویی کنید، هم چنین این مرحله به شما کمک می کند که عادت های خوب وبلاگ نویسی حرفه ای  را در خود پرورش دهید.

دررابطه با چه موضوعی بنویسیم

انتخاب  موضوع از آن چالش های جدی برای مقاله نویسان است.

یک پند قدیمی وجود دارد که می گوید: “آنچه برای نویسنده سرگرم کننده نیست برای خواننده هم نخواهد بود” . مهم نیست که در چه صنعتی کار می کنید، به عنوان یک نویسنده شما باید با این دستور، کار کنید.

قبل از اینکه هر یک از مراحل زیر را انجام دهید، مطمئن شوید  موضوعی که انتخاب کرده اید برایتان جالب و جذاب است. به طور قطعی هیچ چیز به اندازۀ کمبود شور و شوق نویسنده، یک پست وبلاگی را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

ممکن است اعتراض کنید که:” ما می خواهیم فقط برای یک شرکت تولید جعبه مقوایی وبلاگ نویسی کنیم” اما مشخصۀ یک وبلاگ نویس حرفه ای، توانایی نوشتنش برای هر موضوعی است. مهم نیست که موضوع چقدر خشک و خسته کننده باشد.  از آموزش تعویض کلاچ خودرو تا غلبه بر کمال گرایی.  وبلاگ نویسی کار بسیار ساده ای است اگر ذره ای ذوق و شوق  برای موضوعی که در دستتان است، داشته باشید.

همچنین باید توانایی پذیرش این را داشته باشید که همیشه موضوعات مورد پسند و علاقه شما نیست.  نوشتن بعضی از پست ها مانند انجام یک کار طاقت فرسا می باشد، اما اگر روی عنوان هر چیزی که می نویسید کنترل داشته باشید و یک عنوان خوب انتخاب کنید می توانید از دل مقاله ای سرد یک پست بی نظیر بیرون بکشید. هر چقدر خودتان موقع خواندن موضوعاتتان هیجان زده شوید، خوانندگان هم هنگام خواندن آنها به همان میزان هیجان زده خواهند شد و شما را تحسین خواهند کرد.

چهارچوب کلی مقاله را مشخص کنید

مقالا وبلاگی خوب، اتفاقی نیستند. حتی بهترین وبلاگ نویسان هم نیاز به یک ایدۀ پرداخت نشده دارند که آنها را به پیشرفت برساند.  این همان جایی است که به یک طرح کلی نیاز دارید.

یک طرح کلی نیاز به طولانی بودن یا حتی دقیق بودن ندارد- این فقط یک راهنمای پرداخت نشده است که کمک می کند دچار سردرگمی و بی هدفی نشوید و در موضوع پستتان به بیراهه نروید.

برای مثال این طرح کلی این پست از هاو کن یو است:

معرفی

  • خلاصۀ ای که توضیح می دهد مقاله چه مواردی را پوشش می دهد.

بخش 1 : برنامه ریزی پست

کارهایی که وبلاگ نویسان قبل از گذاشتن خودکار روی کاغذ باید انجام دهند- خلاصه نویسی، تحقیق و …

بخش 2 : نوشتن پست

تشریح نکات به همراه مثال و بیان ساده  و همچنین نکات بهره وری برای وبلاگ نویسان

بخش 3: بازنویسی و ویرایش پست

تکنیک های خود ویراستاری، چیزهایی که باید مراقب آن باشید و اشتباهات رایج وبلاگ نویسان

بخش 4: بهینه سازی پست

چگونه یک پست برای صفحۀ SEO، تعامل و اشتراک در شبکه اجتماعی و …  بهینه می شود.

بخش پنجم: نتیجه گیری

به نتیجه رسیدن

  • هدف این است که مطمئن شوید می دانیم چه چیزهایی باید پوشش داده شود ،  بخش های مختلفی را که قرار است نوشته شود می شناسیم و جزئیاتی که هر بخش باید نشان دهد را نیز اطلاع داریم.
  • طرح کلی، شما را در مسیر نگه می دارد و تمرکزتان را روی ساختار کلی پست حفظ می کند.
  • مهم نیست شما طرح کلی خود را روی پردازش متن، تکه ای کاغذ و یا حتی روی تکه ای برگه با خط بد بنویسید، هر کاری که برای تمرکزتان لازم است را انجام دهید.

در رابطه با مقاله تحقیق کنید

یکی از بزرگترین اسرار وبلاگ نویسان بزرگ و حرفه ای  این است که نمی خواهند شما  متوجه این موضوع شوید که دانش ما در رابطه با فلان مطلب ناقص و یا محدود است. حقیقت این است که گاهی تا قبل از اینکه شروع به نوشتن کنند، راجع به چیزی که می خواهند بنویسند نتنها چیزی نمی دانند حتی ایده ای هم در رابطه با موضوعیت آن ندارند.

این بدان معنی نیست که همه وبلاگ نویسان میخواهند شما را فریب دهند.  برعکس، کنجکاوی اکثر وبلاگ نویسان این است که چگونه کار خود را به بهترین شکل انجام دهند. اگر شما وبلاگی برای بهبود کیفیت زندگی دارید، باید به راحتی از یک موضوع به موضوع دیگر بپردازید، حتی اگر چیزی راجع به آن نمی دانید. چیزی که به شما اجازۀ این کار و نوشتن مقتدرانه راجع به موضوعات جدید اطرافتان را می دهد، این است که بدانید چگونه راجع به یک پست وبلاگی به درستی تحقیق کنید.

نیازی به گفتن نیست، اما تکیه بر ویکی پدیا به عنوان یک منبع به تنهایی ، همیشه ایدۀ جالبی نیست. بله، ویکی پدیا هزاران مقالۀ برجستۀ تحقیقاتی دارد، اما قطعاً عاری از خطا نیست و واقعیت های نادرست به مقالاتی راه می یابند. ضمنا، بسیاری اولین گزینه شان برای بررسی یک موضوع ویکی پدیاست و شاید جالب نباشد که هم مقاله شما و هم ویکی پدیا جملات مشابه و یا یک محوریت داشته باشید.

البته اشکالی ندارد که اطلاعاتی را در رابطه با مقاله را در ویکی پدیا کسب کنید ولی این ها تنها خوراک هایی هستند برای ساخت مقاله. نه کپی برداری.

اگر با تکیه بر اطلاعات شخص سومی پست وبلاگی خود رامی نویسید، پس منابع معتبر را را حتما ذکر کنید و لینک دهید. انجمن های رسمی، وب سایت های دولتی، مقالات پژوهشی ذکر شده و کارشناسان برجستۀ همگی مثال های خوبی برای منابع معتبر هستند. گوگل هم از این کار شما خوشش خواهد آمد.

حتما صحت آموزش ها و حقایق مقاله را بررسی و چک کنید

دقت کنید که تنها یک خطای کوچک می تواند شما و سایتتان  را بی اعتبار کند یا زیر سوال ببرد. اگر کار وبلاگ نویسی را تازه شروع کرده اید، درصورتی که اطلاعات نادرستی را منتشر کنید، به اعتبار و اقتدار شما ضربۀ بزرگی وارد خواهد شد، حتی اگر وبلاگی با میلیون ها خوانندۀ وفادار داشته باشید. اگر به طور منظم مشتاق هستید که از اشتباهات خود چشم پوشی کنید پس نگاهی به نظرات مخاطبین بیندازید.

یک تجربه شخصی در هاو کن یو:

یکبار در همین وبسایت هاو کن یو با انتشار مطلبی که کاملا ترجمه شده از یک مقاله انگلیسی زبان بود مقاله ای در رابطه با ترمز و لنت های خودرو منتشر کردیم که در این آموزش موردی به اشتباه از جانب سایت انگلیسی زبان بیان شده بود که موجب ایجاد نقص در ترمز خودرو می شد، به لطف کاربران خوب سایت ( یک مکانیک حرفه ای ) این مورد سریع تشخیص و رفع شد ولی این مقاله در  24 ساعت  نزدیک به دو هزار بازدید داشت که تنها کافی بود در این چند ساعت  یک نفر از این دو هزار نفر با مطالعه و انجام این آموزش، همراه با نقص به دل جاده میزد و آن وقت اشتباه کوچکی که خسارت های جبران ناپذیری داشت.

ما این مورد رو به سایت مرجع سریع منتقل کریم و یاد گرفتیم که بدون بررسی چندین منبع و آن هم منابع معتبر اقدام به نوشتن و تهیه آموزش نکنیم. چرا که گاهی در قالب یک مقاله حتی جان انسان ها در خطر است. این مورد در رابطه با مقالات سلامتی اهمیت بیشتری پیدا می کند. با این روش اعتبار سایت شما هم چندین برابر می شود.

در صورتی که در انتشار خبر یا آموزشی مرتکب اشتباهی شده اید و یا اطلاعات نادرستی را نشر داده اید یا به سادگی دچار اشتباهی شده اید، خودتان آن را تصحیح کنید و دربارۀ ویرایش خود شفاف سازی کنید. یا به روزرسانی را به نحوی در مقاله به اطلاع همه کاربران برسانید.  اگر سعی کنید چیزی را از خوانندگان خود پنهان کنید، آنها از شما پاسخ می خواهند، و این آسیب بیشتری به شما می زند. روراست باشید، پاسخگو باشید و سریعاً آن را حل کنید.

 

مرحله دوم وبلاگ نویسی : چگونه برای مقاله یک عنوان خوب انتخاب کنیم

نظر ها و ایده های بزرگان برای انتخاب هدلاین ها، تیتر ها و سرفصل ها بسیار است. بعضی می گویند عنوان شما  باید تا جای ممکن مشخص و معین باشد ( برای جلوگیری از گمراهی خوانندگان و مدیریت انتظاراتشان)، در حالی که دیگران بیشتر یک عنوان خلاصه و چکیده را پیشنهاد می دهند. تایتل و عنوان های مبهم ممکن است فقط برای برخی جذاب باشد، اما برای اکثر ما مشخص بودن آن ثمر بخش تر است.

  • برای انتخاب یک عنوان و تایتل در یک مقاله دو نکته مورد توجه است. یک انتخاب بهترین تایتل از منظر فنی و سئو و دیگری بهترین عنوان برای محتوایی که در ذهن دارید و یا خواهید نوشت.
  • استفاده از برخی کلمات جذاب و متقاعد کننده در عنوان مقالهبسیار کمک کننده است. کلماتی همچون (برترین، بهترین، چگونه، جامع، کامل و همچنین استفاده از اعداد)  در جذب مخاطب به مقاله بسیار تاثیر گذار هستند
  • به سراغ اینترنت و گوگل بروید، عناوین مد نظر خود را بررسی و گزینه های احتمالی را جدا کنید. هر یک را سرچ و نتایج را با یک دیگر مقایسه کنید. توجه ویژه ای هم به پیشنهادات گوگل زمانی که عنوان مقاله را تایپ می کنید داشته باشید. نگاهی هم در پایین هر صفحه از گوگل به عناوین و پیشنهادات گوگل که مرتبط با موضوع شما هستند داشته باشید. این نکات بیشتر از منظر فنی و سئو باید مورد توجه قرار گیرند.
  • دو  روش اصلی برای نوشتن عنوان پست های وبلاگی وجود دارد. شما می توانید قبل از اینکه بقیه پست خود را بنویسید (و از عنوان در ساختار خلاصه استفاده کنید) ، برای عنوان نهایی آن  تصمیم بگیرید، یا می توانید پست خود را با عنوان موقت بنویسید و در نهایت ببینید چگونه از آب در می آید.
  • پیشنهاد می کنیم ابتدا عنوان را با توجه به آمادگی ذهنی که در رابطه با مقاله دارید انتخاب کنید و سپس به سراغ نوشتن مقاله بروید. در این صورت ارتباط تنگاتنگ تری بین مقاله و محتوای مقاله برقرار هخواهد شد.

البته دیدگاه شما برای انتخاب تیتر ها، بستگی زیادی هم به مخاطبانتان دارد.

  • یکی دیگر از تکنیک های رایج، طرح یک سوال در عنوان پست می باشد. این کار می تواند بسیار مؤثر باشد و نظر مخاطب را جذب کند. با این حال، این تکنیک نیز به مرور خسته کننده می شود و نویسندگان کمتری از آن استفاده می کنند. اگر قرار است در عنوان پست خود از سوالی استفاده کنید، توجه کنید که مخاطبان شما واقعا به آن علاقمند باشند.
  • نوشتن عنوان برای پست های وبلاگی به همان اندازه که علمی است یک  کار ادبی هم می باشد. مواردی که ذکر کردیم را بر روی مخاطبتان امتحان کنید. اگر مخاطبان شما مورد مطالعاتی بسیار خاصی برای چگونگی انجام کارها می خواهند، به هر طریقی اجازه دهید به آن برسند. کافیست با توجه به مخاطب و موضوعیت وبسایتتان کمی فیدبک بگیرید.

مرحلۀ سوم وبلاگ نویسی :  نوشتن پست

خب، شما تحقیقات خود را انجام داده اید، یک عنوان برای آن انتخاب کرده اید ( و یا حداقل یک عنوان موقت) و اکنون آماده هستید که شروع به نوشتن پست وبلاگی خود کنید.

  • مشابه با عنوان ها، دو راه برای نوشتن پست وجود دارد. شما می توانید بنشینید و در یک جلسه، یک پیش نویس کامل بنویسید ، یا می توانید به تدریج و در طول زمان آن را کامل کنید. هیچ کدام درست یا غلط نیستند، فقط کاری که فکر می کنید درست تر است را انجام دهید.

با این حال ، توصیه می کنیم در هر جلسه حداکثر کار انجام شود. این کار باعث می شود که بیشتر بتوانید روی موضوع تمرکز کنید، احتمال اینکه نکات قابل توجهی را فراموش کنید به حداقل می رسد و همچنین به شما اجازه می دهد هر چه سریعتر کار ها را به سرانجام برسانید.

حتی اگر شما در جلسات کوتاه تر و پشت سر هم موثر تر کار می کنید، سعی کنید مقدار نوشتن هایی که در این جلسات انجام می دهید را به حداکثر برسانید. زمان بیشتری را باید برای مرور پیش نویس ها صرف کنید، تا دیگر وسوسه نشوید که مثلا کمی به اینجا اضافه کنید یا کمی به آنجا اضافه کنید و به مرور قبل از اینکه بدانید از موضوع به طور ناگهانی پرت شدوید. تا جایی که می توانید در یک جلسه پیش نویس را تمام کنید. در این روش پیوستگی مطلب بیشتر نیز می شود.

مانند بسیاری از مهارت ها، نوشتن ساده تر و طبیعی تر می شود، وقتی آن را انجام  دهید. وقتی برای اولین بار شروع می کنید، ممکن است هفته ها یا حتی بیشتر زمان ببرد تا یک پست را بنویسید اما با تمرین، بهترین پست ها را دریک روز خواهید نوشت . متاسفانه، هنگام نوشتن هیچ دکمۀ میانبری وجود ندارد و شما باید برای نوشتن وقت زیادی صرف کنید.

توجه: بسیاری از مردم برای نوشتن مقدمه تلاش می کنند. یک استراتژی عالی برای نوشتن مقدمه وجود دارد. فقط به اصل پست وبلاگی بپردازید و بعداً به نوشتن مقدمه فکر کنید.

مرحله چهارم وبلاگ نویسی  : استفاده از تصاویر  و عکس در مقاله

نوشتن برای یک وبلاگ کاملاً متفاوت تر از نوشتن برای چاپ است. اغلب افراد زمان، اراده  یا توانایی تمرکز روی پست های طولانی وبلاگی را بدون شبیه سازی دیداری ندارند. حتی یک پست وبلاگی بسیار خوب که شامل فقط متن نوشتاری است ، خوانندگان را بسیار خسته می کند، به همین دلیل استفاده از تصاویر در پستتان بسیار مهم هستند.

  • تصاویر به تاثیر بیشتر پست وبلاگی شما کمک می کنند

یکی از مهم ترین دلایل قرار دادن عکس در پست شما این است که متن را بشکند. بسیاری از افراد پست های وبلاگ را سریع تر از کلمات پشت سر هم با دقت بررسی می کنند و پراکنده کردن تصاویر در پست باعث می شود که پست شما کمتر خسته کننده  و بیشتر جذاب به نظر برسد.

  • تصاویر، طنز دیداری خوبی می سازند

همه افراد خندیدن را دوست دارند و انتخاب یک تصویر خوب می تواند کمی رنگ به پست شما بدهد و مقدار مورد نیازی طنز به آن تزریق کند. این کار به پست شما بسیار کمک می کند مخصوصاً اگر نوشته شما راجع به موضوع خشک و خسته کننده ای باشد.

  • تصاویر،  موضوعات پیچیده را قابل فهم تر می کنند

بیایید تصور کنیم، گاهی اوقات بازاریابی دیجیتالی ( و صدها تن از موضوعات متنوع دیگر) موضوعات چالش بر انگیزی برای مخاطبان خواهد بود. جایی که تنها متن نمی تواتند به خوبی مطلب را منتقل کند. به همین دلیل اگر بخواهید مخاطبان خود را گسترش دهید، استفاده از تصاویر، بخش ضروری از جعبه ابزار وبلاگ نویسی  شما است. نمودارها، نقشه ها، داده نگاری ها، جداول و هرگونه ابزار تصویری می تواند به خوانندگان شما کمک کند تا موضوعات انتزاعی و پیچیده را بفهمند و نقطه نظرات شما را درک کنند.

مرحله پنجم چگونگی وبلاگ نویسی : چگونه یک مقاله را ویرایش کنیم

در واقع نوشتن یک پست وبلاگی سخت است ولی ویرایش آن سخت تر. بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند که ویرایش به خاطر جملاتی است که از نظر گرامری یا ساختاری یا هر دو اشتباه هستند. اگرچه ساختار و گرامر، هر دو  باید زیر نظر گرفته شوند، ولی چیزی که میخواهید در قالب مقاله بیان کنید و همچنین نوع بیان هم باید بازبینی شود و گاهی باید حاضر به قربانی کردن کلمات (وساعاتی که برای نوشتن آنها صرف شده است) به خاطر انسجام و پیوستگی مطالب باشید.

ما به طور صریح به شما نمی گوییم باید املا و دستور زبان خود را بررسی کنید- شما باید خودتان این کار را انجام دهید.

  • از تکرار بپرهیزید

جملات کوتاه تر نسبت به وقتی کلمات یا عباراتی خاص مدام تکرار شوند، خواندنی تر هستند. هنگامی که شما در حال نوشتن اولین پیش نویس پستتان هستید، آن را بخوانید و جاهایی را که می توانید کلماتی جایگزین کنید تا از تکرار جلوگیری شود، خودتان بررسی کنید.

هر نویسنده ای دارای یک تکیه کلام یا اصطلاح است. این کلمه ای است که مهم نیست آنها چقدر در مراقبت برای به کار نبردن آن تلاش کنند، زیرا نویسندگان به سادگی نمی توانند به خودشان کمک کنند که آنها را در کارشان به  کار نبرند. تکیه کلام خود را بشناسید و مراقب باشید آن را در نوشته تان بیش از موارد مورد نیاز به کار نبرید.

  • پست خود را با صدای بلند بخوانید تا روان بودنش را بررسی کنید

این یک ترفند است که بسیاری از نویسندگان در کارگاه ها یاد می گیرند. اگر یک قطعه غیر استادانه با صدای بلند خوانده شود، احتمالاً در ذهن خواننده شما هم زشت و غیر استادانه خوانده می شود. ممکن است گاهی عجیب و غریب به نظر برسد، اما خودتان را مجبور به خواندن پستتان با صدای بلند کنید تا محدودیت های کلمات یا تصنعی بودن جملات را بررسی کنید. خودتان را با روان بودن جملات درگیر کنید. این کار را  تا زمانی که جملات راحت روی  زبانتان بچرخند، انجام دهید.

  • از شخص دیگری بخواهید پستتان را بخواند

این کار برای وبلاگ نویسان کم تجربه  بسیار مهم است. اینکه از یک دوست یا همکار بخواهید که کارتان را بررسی کند، نشانۀ شکست یا ضعف نیست، بلکه الزامی است برای این که قوی ترین کاری را که می توانید انجام دهید.

در حالت ایده آل، از کسی که تجربۀ ویرایش دارد بخواهید که پست شما را بررسی کند. همچنین مطمئن شوید که آنها متوجه شده اند که به دنبال پیدا کردن خطاهای دستوری و اشتباهات چاپی و تایپی نیستید (البته اگر این کار را انجام دهند عالی است)، اما شما به دنبال این هستید که بدانید آیا نوشته تان به اندازه کافی سلیس و روان است ؟ آیا ساختار آن منطقی است؟ آیا منظور شما به روشنی بیان شده است؟ آیا نوشته شما باورخوانندگان را به چالش می کشد و آنها را به فکر وا می دارد؟ آیا به آنها مشاورۀ با ارزشی می دهد؟ همه اینها سوالاتی هستند که باید از کسی که متن شما را می خواند بپرسید. جواب این سوال ها به پست شما کمک می کند.

  • از جملات و پاراگراف های کوتاه استفاده کنید

هیچ چیز سریع تر از  دیوار عظیمی از متن ها و کلمات، خواننده را خشمگین و کلافه نمی کند. این اشتباه رایجی است که اکثر وبلاگ نویسان بی تجربه انجام می دهند و یکی  از اشکالاتی است که معمولاً در مقالات آنلاین دیده می شود.

جملات باید تا حد امکان کوتاه باشند.در این صورت خواندن آنها آسان تر است و کار مخاطبان خود را ساده می کنید. همچنین جملات کوتاه احتمال بروز خطا را کاهش می دهند.

پاراگراف ها باید کوتاه و شیرین باشند. پاراگراف های کوتاه تر، به خوانندگان انگیزه بیشتری برای ادامۀ خواندن می دهند. سعی کنید ایده های فردی خود را در پاراگراف های کوچک و منظم مربوط به خود نگه دارید.

  • قبول کنید که پست وبلاگی شما هیچ وقت کامل نخواهد بود

چیزی با عنوان پست کامل وجود ندارد، به زودی با این اصطلاحات بیشتر آشنا می شوید.

حتی بهترین پست های وبلاگی می تواند باز هم بهتر باشد، اما زمان همیشه بر علیه ماست. شما احتمالاً باید در هر هفته باید بیش از یک پست منتشر کنید، بنابراین هرپست به طور دردناکی تمایل دارد هرچه  زودتر تمام و منتشر شود.  با توجه به زمانی که می توانید برای یک پست بگذارید، احتمالا نمی توانید یک پست فوق العاده و بدون عیب منتشر کنید. پس کمال گرا هم نباشد.

در هر پست با توجه به تجربه هایی که به دست می آورید سعی کنید بهتر عمل کنید.

  • نگران نباشید که قسمتی از پست را حذف یا با نظر خودتان انطباق دهید

به خاطر داشته باشید که پست شما به صورت سنگی حک شده نیست و به استثنای مواردی که باید در نوشته موجود  باشد ، بعضی از قسمت ها قابل حذف است. به یاد داشته باشید که طرح کلی یک راهنما است نه یک سری دستورات تغییر ناپذیر. اگر بخشی از آن، بعضی از جملات و یا پاراگراف ها کاربردی ندارند ، برای حذف آن تردید نکنید.

در آخر:

وبلاگ نویسی یکی از شغل هایی است که به نظر آسان می رسد تا زمانی که بخواهید آن را انجام دهید. خوشبختانه این کار با گذشت زمان و تمرین آسان تر می شود و شما می توانید کم کم  به یک وبلاگ نویس حرفه ای تبدیل شوید.

نکات فراوانی دیگری که عموما مبحث سئو هستند و باید پس از آشنایی با بحث فنی مورد توجه قرار گیرند باقی می ماند که در قالب این مقاله نمی گنجد.

نکات نگارشی موضوع دیگری است که باید با آن ها آشنایی داشته باشید و حتما به خوبی از آن ها استفاده کیند.

اگر موضوعی از وبلاگ نویسی مد نطرتان است که در این پست به آن پرداخته نشده یا سوالی دارید در قسمت نظرات آن را بپرسید. ما به اندازه ای که دانش آن را داشته باشیم،  پاسخگوی شما خواهیم بود.

 

مقالات مرتبط

چگونه سریع تایپ کنیم؟ آموزش تصویری تایپ سریع ده انگشتی

چگونه یک فریلنسر موفق باشیم؟ ( 10 نکته که هر فریلنسری باید بداند)