چگونه پشت میز کامپیوتر بشینیم؟ مگر هست کسی که در این زمانه با کامپیوتر ها سر و کار نداشته باشد و ساعت ها پشت میز کامپیوتر ننشیند. چه در منزل و چه سر کار از کامپیوتر ها استفاده می کنید ولی با نشستن نادرست ساعت ها بر عضلات و مفصل های خود فشار وارد می کنید ودر بلند مدت صدمات جبران ناپذیری به خود وارد می کنید. برای جلوگیزی از این صدمات و همچنین رعایت اصول صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر با ما همراه باشید.

بسیاری  از آسیب‌های بدنی، ناشی از محل کار شما هستند و می‌توانید به راحتی از آن‌ها جلوگیری نمایید. همان‌‌طور که می‌دانید، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در ادامه در هاو کن یو می‌توانید یک لیست چهار مرحله‌ای برای پیشگیری از این صدمات احتمالی را مطالعه نمایید و  آن‌ها را در محل کارتان اجرا کنید، تا مطمین شوید که (طرز نشستنتان) راحت و ایمن است و در عین حال بیشترین کارآیی، در محل کارتان را  دارید.

نشستن صحیح در اتومبیل و جلوگیری از ابتلا به کمر درد

مرحله اول: صندلی‌ای که بر روی آن می‌نشینید

صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر _ هاو کن یو 02

صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر _ هاو کن یو ۰۲

 

(بر روی صندلیتان، محکم بنشینید.) طوری که باسنتان به طور کامل، داخل صندلی قرار بگیرد.

شما کاربران هاو کن یو باید ارتفاع صندلیتان را طوری تنظیم کنید که، کف پاهایتان به صورت صاف بر روی زمین قرار بگیرد و زانوهایتان نیز، موازی با کف پاهایتان باشند. البته زانوهایتان می‌توانند با زاویه کمتری نسبت به باسنتان، نیز قرار بگیرند.

زاویه تکیه‌گاه صندلیتان را تقریبا روی ۱۰۰ تا ۱۱۰  درجه تنظیم کنید و مطمین شوید که بالاترین و پایین‌ترین قسمت از کمرتان، حتما با پشتی صندلی در تماس باشد. در صورت لزوم از کوسن‌هایی که مدلشان کمی برجسته است و یا بالشت‌های کوچک استفاده نمایید. اگر پشتی صندلتان قابلیت تغییر داشته باشد، بهتر است تا به صورت مداوم آن را تغییر دهید.

برای راحت بودن شانه‌هایتان، اگر صندلیتان دسته‌ دارد، ارتفاع دسته‌ها را تنظیم نمایید و یا اگر دسته‌های صندلیان مانع از راحت بودن دست‌هایتان می‌شوند، آن‌ها را بردارید.

مرحله دوم: محل قرار گیری کیبوردتان

صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر _ هاو کن یو 03

صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر _ هاو کن یو ۰۳

نحوه قرار گرفتن زیری (سینی) کیبوردتان، بسیار مهم است و باعث می‌شود تا سایر لوازم جانبی کامپیوترتان، هم در بهترین موقعیت قرار بگیرند. همچنین محل قرار گرفتن زیری کیبوردتان،  باید با محل قرارگیری موستان منطبق باشد و علاوه بر آن مانع از قرار گرفتن صحیح زانوهایتان  نیز نشود. سینی کیبورد باید قابلیت تنظیم ارتفاع و شیب داشته باشد. سینی کیبوردتان باید طوری قرار بگیرد تا از سایر لوازم مورد استفاده‌ تان در محل کار، از جمله گوشی موبایلتان دور نباشید.

به کیبوردتان نزدیک شوید.

کیبوردتان را دقیقا روبه‌ روی بدنتان قرار دهید.

تعیین کنید که غالبا از کدام بخش از کیبوردتان استفاده می‌کنید و کیبوردتان را مجددا طوری تنظیم کنید تا  آن بخش از کیبوردتان، روبه‌روی مرکز بدنتان قرار بگیرد.

چگونه سریع تایپ کنیم؟ آموزش تصویری تایپ سریع ده انگشتی

ارتفاع کیبوردتان را طوری تنظیم کنید که شانه‌هایتان در حالتی راحت، قرار بگیرند و آرنج‌هایتان را در حالت  کمی باز قرار دهید ( تقریبا زاویه ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه داشته باشند). همچنین مچ‌ها و دستهایتان را صاف قرار دهید.

میزان شیب زیری(سینی) کیبوردتان بستگی به موقعیت نشستن شما دارد. برای تنظیم شیب، می‌توانید از مکانیزم زیری (سینی) کیبوردتان و یا پایه‌های زیر کیبورد استفاده نمایید. اگر شما به صورت صاف و رو به جلو، رو به روی مانیتورتان می‌نشینید، زاویه کیبوردتان را به صورت منفی تنظیم کنید و یا  اگر عادت دارید تا کمی خم شوید، با  دادن یک زاویه مثبت کوچک به کیبوردتان، باعث می‌شوید تا مچ دستتان خم نشده و صاف بماند.

اگر از یک بالشتک کوچک برای زیر مچتان استفاده نمایید، توسط آن بالشت مچ دستتان در حالت خنثی قرار می‌گیرد و به دستتان فشار نمی‌آید. علاوه بر آن، این بالشت می‌تواند لایه‌ای نرم و محافظ باشد، تا دستتان بر روی سطوح سخت قرار نگیرد. اما با این وجود، این بالشتک باید، مابین زمان‌هایی که با کیورد کار نمی‌کنید استفاده شود تا کف دستتان راحت بوده و آسیب نبیند و به طور کلی، استفاده از این بالشت‌ها، در زمان تایپ کردن اصلا توصیه نمی‌شود. از بالشت‌های بسیار پهن استفاده نکنید و حتما حواستان باشد که ارتفاع آن از ارتفاع کیبوردتان بالاتر نباشد.

موستان را تا آن جا که ممکن است به کیبوردتان نزدیک کنید. می‌توانید موستان را روی سطحی با شیب کم قرار دهید و یا آن را بر روی پایه‌های مخصوص موس که در قسمت بالای دکمه‌های ماشین حسابی کیبوردتان قرار می‌گیرند، بگذارید تا با این کار موستان بیشتر به کیبوردتان نزدیک شود.

اگر زیری (سینی)  کیبوردتان قابلیت تنظیم ارتفاع ندارد، محل نشستنتان را درست کنید، به عنوان مثال ارتفاع صندلیتان را تنظیم کنید و یا از یک بالشت مخصوص صندلی برای زیرتان استفاده کنید و یا  اگر پاهایتان آویزان می‌مانند، از یک زیرپایی استفاده کنید.

همه چیز در بار قوس کمر و روش های درمان آن

مرحله سوم: محل قرارگیری مانیتور، پرونده‌ها و تلفنتان پشت میز کامپیوتر

صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر _ هاو کن یو 04

صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر _ هاو کن یو ۰۴

قرار گیری نادرست مانیتور و پرونده‌هایتان منجر به نادرست قرار گرفتن وضعیت نشستن شما نیز می‌شود. مانیتور و پرونده‌هایتان را  تنظیم کنید و در محلی درست قرار دهید تا گردنتان در حالتی خنثی قرار بگیرد و راحت باشد و فشاری به آن وارد نشود.

مانیتور را مستقیما در مقابل خود و بالای کیبورد، قرار دهید.

صفحه مانیتورتان را طوری تنظیم کنید که بالای مانیتور حدودا ۲-۳ سانتی‌متر بالاتر از خط دید شما در حالت نشسته قرار بگیرد. اگر از عینک‌های دو کانونی استفاده می‌کنید، نیز مانیتور را کمی پایین تر آورده تا به راحتی بتوانید مطالعه کنید.

حداقل به اندازه یک آرنج از صفحه مانیتورتان فاصله داشته باشید و سپس فاصله مانیتور را با توجه به دیدتان تنظیم کنید.

با قرار دادن صحیح صفحه مانیتورتان باعث می‌شوید، تا تشعشعات کمتری با چشمانتان برخورد کند. (اگر از روی پرونده‌ای تایپ کنید) آن را جلوی خودتان و مابین مانیتور و کیبوردتان قرار دهید. همچنین می‌توانید از یک استند مخصوص برای  برای نگه داشتن آن پرونده استفاده کنید و یا اگر فضای کافی ندارید، پرونده‌‌هایتان را در مجاورت مانیتورتان، داخل یک استند مخصوص پرونده و یا پوشه قرار دهید.

۱۰ روش موثر در درمان کمردرد

مانیتورتان را طوری تنظیم کنید که نوری از پنجره بر روی آن نتابد.

اگر بین پرده ها درزی هست که باعث تابش نور بر رو مانیتورتان می‌شود، درزها را بپوشانید و یا پرده‌ها را تنظیم کنید.

برای به حداقل رساندن نورهای مضری که از بالای سرتان بر روی مانیتور می‌تابند؛ زاویه عمودی مانیتورتان را تنظیم کرده و نور صفحه مانیتورتان را  نیز تنظیم کنید.

برای کم کردن تشعشعات مضر، روش‌های دیگری از جمله استفاده از عینک‌های مخصوص کار با مانیتور، فیلتر کردن نورهای مضر و یا استفاده از چراغ‌های مطالعه، نیز وجود دارند.

تلفنتان را طوری قرار دهید تا دسترسیتان، به آن آسان باشد. به عنوان مثال می‌توانید از زیرتلفنی یا استندهای مخصوص تلفن استفاده نمایید.

برای پاسخ دادن به تلفن از یک هدست و یا از آیفن تلفن استفاده نمایید تا مجبور نباشید که تلفن را دستتان بگیرید.

مابین کارتان کمی مکث کرده و استراحت کنید

صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر _ هاو کن یو 02

صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر _ هاو کن یو ۰۲

زمانی که به طور کامل جایگاه نشستنتان را تنظیم کردید، حال به سراغ برخی عادات خوبی که می‌توانید در محل کار اجرا کنید، بروید. این که فقط محل نشستنتان را تنظیم کنید اهمیت ندارد و لازم است تا بدانید، که مدت طولانی کار کردن و ساعت‌ها به صورت  ساکن نشستن، باعث می‌شود تا گردش خون در بدنتان کند و ساکن شود و باعث صدمه رسیدن به بدنتان می‌شود.

هر ۲۰تا ۳۰ دقیقه یک بار به مدت ۱ تا ۲ دقیقه بدتنان را بکشید و بعد از هر یک ساعت کار کردن، کمی استراحت کرده و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، کار دیگری انجام دهید. همچنین همیشه سعی کنید تا زمان ناهار، حتما از پشت میزتان بلند شوید.

کمی استراحت کنید تا از خسته شدن چشم‌هایتان جلوگیری کنید و چند وقت یک بار به جهات مختلف نگاه کنید. به عنوان مثال به مانیتور نگاه نکنید و سعی کنید نگاهتان را بر روی  شی یا چیزی در فاصله‌ای دورتر، متمرکز نمایید.

حدود ۱۰تا۱۵ ثانیه، دست‌هایتان را بر روی چشمهایتان بگذارید و کمی به چشمانتان استراحت دهید.

سعی کنید که به روش صحیح ، (پشت میز کارتان) بنشینید و تا جایی که می‌توانید بدنتان را جابه‌جا کنید و ساکن نمانید.