چگونه به صورت ناشناس وبگردی کنیم و هیچ ردپایی از خود باقی نگذاریم؟ چگونه مانع از این شویم که کروم و گوگل اطلاعات ما را ذخیره کنند و هیچ گونه هیستوری و رد پایی از ما باقی نماند. برای این کار روش ها و متد های مختلفی وجود دارد که ما در اینجا برخی از این موارد را مرور می کنیم تا کاملا به صورت ناشناس وبگردی کنید و ردپایی از خود باقی نگذارید.

حتی نمی توانید فکرش را بکنید که گوگل به واسطه سرویس ها و نرم افزار های خود به چه اطلاعاتی از شما دسترسی دارد. گوگل می دانید که در زمان مشخص کجا بوده اید، گوگل می دانید چه چیزی در هر زمانی سرچ کردید و علایق شما، شخصیت شما، تمایلات و … را به خوبی در رابطه با شما می داند.

قبل تر در هاو کن یو مقاله ای منتشر کردیم مبنی بر این که چگونه تاریخچه سرچ خود را در گوگل پاک کنید. تاریخچه ای که فراتر از پاک کردن هیستوری بروزر شماست. حتما نگاهی به مقاله  زیر بیاندازید تا مقداری با دسترس که گوگل به شما دارد آشنا شوید و هچنین یاد بگیرید چگونه این رد پا های خود را به صورت تمام و کمال پاک کنید.


چگونه تاریخچه و لیست جست و جوی اینترنت خود را در گوشی پاک کنیم؟


اما حال سوال اینجاست که چگونه می توانید به گونه ای در اینترنت و به واسطه مروگر ها وبگردی کنید بدون اینکه دیتا و اطلاعاتی از شما ذخیره شود. برای این کار روشه ای مختلفی وجود دارد که استفاده از هر یک می تواند کمکی باشد مبنی بر اینکه دیگر اطلاعاتی از شما در هیچ کجا ذخیره نمی شود. البته هنوز هم برای آن قطعیت وجود ندارد.

استفاده از وی پی ان VPN برای وبگردی به صورت ناشناس

هر فرد در اینترنت به واسطه یک شناسه شناسایی و شناخته می شود و آن هم آی پی شماست. IP یا آدرس IP درواقع ادرس دستگاهیست که شما به واسطه ان وارد اینترنت شده اید. هر دستگاهی که به یک شبکه یا اینترنت متصل می شود با یک آِ پی شناسایی می شود که از طریق آن می توان دستگاه، مکان و … را شناسایی کرد و اطلاعاتی از آن به دست آورد. پس کلید شناسایی شما و کسب اطلاعات از شما IP شماست.  اگر می خواهید نشانی اینترنتی خود را مشاهده کنید تنها کافیست در گوگل عبارت  My IP را سرچ کنید.

حال اگر بتوانید آدرس و یا نشانی اینترنی خود را تغییر دهید، مطمئنا دیگر ردیابی و یا ذخیره اطلاعات شما هم کار آسانی نخواهد بود. بهترین روش برای تغییر ای پی استفاده از وی پی ان  VPN  است.

استفاده از وی پی ان کار سختی نیس وما به اموزش استفاده از ان نمی پردازیم. VPN، یا شبکه خصوصی مجازی، به شما این امکان را می دهد که به روش ایمن تری به اینترنت متصل شوید و اجازه نمی دهد دیگر کاربران در همان شبکه، شما را ببینند.

شما می توانید آن را مثل موج سواری در وب از طریق یک استوانه فولادی تصور کنید، که در آن اطلاعات شما، توسط دیگران بسیار سخت دیده و جمع آوری می شود. زمانی که در مکان های عمومی مثل هتل یا کافه از وای فای برای اتصال به اینترنت استفاده می کنید، حتما از VPN استفاده کنید.

  •  وی پی ان خود را روشن کنید، و بعد مجدد آدرس اینترنتی خود را مشاهده کنید، می بینید که آدرس تغییر پیدا کرده است و آدرس ای پی شما مربوط به یک دستگاه در خارج از کشور است. به همین دلیل است می توانید وبسایت هایی که برای ایرانیان تحریم هستند را دور بزنید چرا که مکان شما دیگر از داخل ایران نمایش داده نمی شود.
  • با استفاده از وی پی ان تقریبا دیگر کسی از طریق ای پی که شناسه اصلی شما در اینترنت است شما را ردیابی نخواهد کرد.
  • از VPN در مرورگر خود استفاده کنید، و هیچ چیز را دانلود یا نشانه گذاری نکنید.
  • به خاطر داشته باشید، هرچند که این کار به شما کمک می کند که به طور ناشناس در گشت و گذار در اینترنت باشید، هنوز هم کامپیوترتان می تواند پیگیری شود.

استفاده از حالت incogito  و ناشناس در مرورگر

Chrome، و بسیاری از مرورگرهای دیگر دارای ویژگی به نام “مد ناشناس incognito” هستند. زمانی که شما به از این قابلیت استفاده می کنید دیگر هیچ دیتایی از شما ذخیره نمیشود، هیچ پسوردی از شما سیو نمی شود و با بستن پنجره تمامی اطلاعات و گار هایی که انجام دادید از بین خواهد رفت و به معنای واقعی هیچ ردپایی از خود در این محیط از خود به جای نخواهید گذاشت.

این امر مانع از ذخیره کردن هر گونه داده از وب سایت هایی که از آن بازدید می کنید، می شود. اطلاعاتی مثل رمز کارت اعتباری، آدرس، نام، یا هر چیز دیگر. این حالت به این معنا نیست که شما توسط افرادی که ممکن است در تجسس فعالیت هایتان باشند قابل ردیابی نیستید. به همین دلیل است که باید با قدم اول شروع کنید و ابتدا یک VPN تهیه کنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که اگر از VPN دانشگاه یا شرکت و … استفاده می کنید، مدیران هم می توانند آنچه را که انجام می دهید، ببینند.

زمانی که با استفاده از کروم و یا هر مرورگر دیگر در وب پرسه می زنید، کامپیوتر شما برخی از داده های وب سایت هایی که بازدید می کنید را در تاریخچه ی مرورگر ذخیره می کند. نیازی نیست که کروم این داده ها را ذخیره کند، به خصوص اگر می خواهید به صورت ناشناس در اینترنت گشت بزنید.

اما حال چگونه از این قابلیت استفاده کنیم؟

  • در مرورگر کروم می توانید بر روی سه نقطه در بالا سمت راست مروگر کلیک کنید
  • بر روی عبارت  New incognito window بزنید تا صفحه اینکاگنیتو باز شود.
  • روش دیگر استفاده از سه کلید CTRL + Shift + N است که اگر  در مرور گر کروم این سه کلید رو بفشارید به این صفحه هدایت می شوید.
  • در مروگر های دیگر هم از همان منوی مرورگر این قابلیت در دسترس است.
  • برای خروج از حالت ناشناس، پنجره باز را ببندید.
  • با بستن پنجره تمامی اطلاعات شما از بین خواهد رفت

استفاده از حالت مهمان

“حالت مهمان” حالتی است که وقتی با کامپیوتر شخصی دیگری مشغول پرسه زدن در وب هستید، باید آن را فعال کنید، مثل زمانی که از کامپیوتر کتابخانه یا شرکت یا سیتم کافینت و یا دوستتان استفاده می کنید.

این به شما این امکان را می دهد که بدون این که اطلاعات شما در مرورگر ذخیره شود، در وب پرسه بزنید.

فعال کردن حالت مهمان:

  • روی آیکون کوچک در سمت راست بالای صفحه، که تصویر یک انسان است، کلیک کنید.
  • “open guest window” را انتخاب کنید.
  • وقتی این وب گردی را تمام کردید، این پنجره را ببندید.

نکات مهم به هنگام وبگردی، که باید به خاطر داشته باشید

  • بهترین حالت برای وبگردی به صورت ناشناس ترکیب حالت های یک و دو میباشد. یعنی وی پی ان را روشن و از incognito  وبگردی کنید. اما استفاده از وب در حالت ناشناس و با یک VPN، هم حتی صد درصد از شما محافظت نمی کند. اگر اطلاعات را در حافظه ی کامپیوتر ذخیره کنید، در اصل هنوز برای مردم در دسترس است تا بعداً بتوانند ببینند. هر چند احتمال آن کم وامکانش سخت باشد.
  • همچنین، همانطور که گوگل می گوید، هر نشان گذاری که در حالت ناشناس ایجاد می شود، زمانی که از حالت ناشناس خارج می شوید، در دسترس خواهد بود. که به این معنی است که نباید هیچ سایتی که نمی خواهید دیگران بدانند شما در حال بازدید از آن هستید، را ذخیره کنید یا آن را به نحوی نشانه گذاری کنید. ( اضافه به علاقه مندی ها، ذخیره متن، تصویر و ..)

 

  • مکان شما ممکن است هنوز برای وب سایت هایی که از آن بازدید می کنید قابل مشاهده باشد. یک VPN می تواند به شما کمک کند مکان خود را پنهان کنید؛ چون می توانید به طور دستی سروری که به آن دسترسی دارید را تغییر دهید که باعث می شود به نظر برسد که شما از مکان دیگری مانند یک کشور خارجی در وب پرسه می زنید. اگر از VPN استفاده نکنید، سرویس مکان یاب گوگل در مرورگر Chrome می تواند به روترهای Wi – Fi نزدیک، قدرت اتصال Wi – Fi، آدرس IP دستگاه شما (که می تواند به شناسایی شما کمک کند) دسترسی داشته باشد.
  • حتی اگر با استفاده از وی پی ان و یک صفحه ناشناس در یک کافی نت در حال وبگردی هستید اگر از یکی از سرویس های گوشی خود که در جیب شماست در این وبگردی استفاده کنید به راحتی از طریق گوشی و ارتباطی که با سرویس وجود دارد قابل ردیابی و شناسایی هستید.

شما آسیب ناپذیر نیستید

در نهایت، بدانید که داده های شما آسیب ناپذیر نیست. شما همیشه می توانید با پیروی از قوانین بالا، از خود محافظت کنید، اما هر کسی که ممکن است گذرواژه شما را داشته باشد – یا کسی که قبلاً به کامپیوتر شما نفوذ کرده است – هنوز می تواند آنچه را که انجام می دهید ببیند. این راهنما به شما کمک می کند از دید بیشتر چشم ها در امان باشید، اما این به آن معنا نیست که می توانید از آن برای فعالیت های غیر قانونی استفاده کنید.