اینکه چگونه بر روی یوتیوب کنترل داشته باشیم یا دسترسی فرزندانمان را در وبسایت یوتوب محدود کنیم می تواند دنیای جدید را برای فرزندان و افراد کم سن و سال باز کنیم و درواقع آن ها را وارد دانشگاهی مجازی کنیم که بی نهایت اطلاعات سودمند و مفید در آن یافت می شود و درواقع مرزی بین اطلاعات و محتوی مفید و سودمند و .. ترسیم کنیم. با ما همراه باشید تا به شما کمک کنیم قابلیت کنترل والدین بر روی یوتیوب را به شما آموزش دهیم.

این سالها با دسترسی بیشتر به اینترنت و شایع شدن بیشتر افزایش استفاده از آن، نگرانی والدین در رابطه با محتواهای اینترنتی که فرزندانشان در معرض آنها قرار می گیرد نیز بالا رفته است. البته این نگرانی جایز است و علت آن این است که امروزه هر شخصی به هر محتوایی که تمایل داشته باشد، می تواند تا دسترسی پیدا کند .

چگونگی دانلود از یوتیوب (۴ روش سریع)

چگونه از یوتیوب آهنگ دانلود کنیم ؟ (نحوه دانلود موسیقی دلخواه از یوتیوب)

کودکانان شما می توانند از کارتون های مورد علاقه خود تا میلیون ها ویدوی آموزشی که می تواند به کارشان بیاید را در این بزرگ ترین شبکه به اشتراک گذاری ویدئو یعنی یوتیوب YouTube مشاهده و جستجو کنند اما به نظر شما  چگونه می توانید  جلوی ویدئوهای نا مناسب با سن کودکان و نوجوانان و یا حتی پاپ آپ ها و آگهی های نامناسب با سن کودکان که در صفحه ظاهر می شوند را بگیرید.

بسیاری از این تبلیغات شامل محتوای بزرگسالانه است  و دقیقا به همین علت است که هر  مادر یا پدری باید نحوه تنظیمات کنترل والدین را در یوتیوب یاد بگیرد. شما ممکن است این پاپ آپ های ناخواسته را بکشید و فیلم های صریح را از لیست توصیه های خود حذف کنید، اگر شما بیش از شانه های کودکیتان نشسته اید. ممکن است که با نشستن کنار فرزندانتان بتوانید پاپ آپ ها باز شده را ببندید یا ویدویهای ناخواسته را از لیست پیشنهادات یوتیوب حذف کنید، اما زمانهایی که شما در کنار او نیستید چه؟

ممکن است که کودکتان از روی کنجکاوی بر روی یکی از پاپ آپ ها کلیک کنند و در معرض محتوای وبسایت های مخرب و سایتهایی با  محتوای بزرگسالانه قرار بگیرد. پس کاملا ضروری است که از قرار نگرفتنن کودکانتان در معرض این محتواهای مضر و نامناسب برای سن و سالشان، مطمئن گردید.

مسلما راهی که 100% مطمین باشد این است که فقط در اوقاتی که خودتان حضور دارید، کودکانتان اجازه دسترسی به اینترنت را داشته باشند. اما شما همیشه نمی توانید حضور داشته باشید و شاید کودکانتان برای انجام تکالیف مدرسه شان به اینترنت احتیاج داشته باشند.

نگران نباشید، در این جور مواقع  هم راه هایی برای جلوگیری از قرار گرفتن کودکان در معرض برخی محتواهای خاص وجود دارد. کاری که باید انجام دهید این است که  تنظیم کنترل والدین در سایت یوتیوب را یاد گرفته و اعمال کنید. شما میتوانید این کار را هم بر روی اپلیکیشن یوتیوب و هم از طریق ورود  به سایت یوتیوب و از طریق مرورگر اینترنتتان انجام دهید.

پس فراموش نکنید که با توجه به قابلیت هایی که این سایت ها ی خوب و آموزشی دارند منع کردن کودکان از استفاده از آن ها  کار درستی نیست و شما می تواند اصولی و صحیح از آن ها  استفاده کنید

برای تنظیم کنترل والدین در یوتیوب مراحل زیر را دنبال کنید

با استفاده از اپلیکیشن یوتیوب:

به پانل برنامه های موجود در موبایلتان  بروید و برنامه یوتیوب را از داخل گوشیتان باز کنید. به احتمای خیلی زیاد با داشتن گوشی های اندرویدی این اپ به صورت پیش فرض بر روی گوشی شما موجود می باشد اما چنانچه این چنین نیست یا از گوشی های دیگر یستم عامل ها استفاده می کنید به راحتی می توانید این اپلیکیشن را دانلود و نصب کنید.

بعد از ورود به اپلیکیشن، بر روی آیکون پروفایل  که در قسمت راست و بالا قرار دارد کلیک کنید.

Setting (تنظیمات) را انتخاب کنید.

بر روی گزینه General  بزنید.

حالا بر روی سوییچیی که کنار عبارت Restricted Mode  (به معنای حالت محدودیت دار) قرار دارد زده تا آن را روشن کنید. با انجام مراحل بالا از این به بعد دیگر وبسایت  YouTube فیلمهایی با  محتوای نامناسب را پخش نخواهد کرد.

با استفاده از مرورگر اینترنت:

www.youtube.com را در مرورگرتان تایپ کنید و وارد سایت یوتیوب شوید.

بر روی دکمه سه نقطه موجود در قسمت راست و بالای صحفه کلیک کنید.

از پنجره باز شده گزینه Setting (تنظیمات) را انتخاب کنید.

حال در کنار عبارت Restricted Mode، عبارت Off را ملاحظه می کنید. بر روی آن بزنید تا تبدیل به On شود.

در واقع آموزش های بالا راهی  عالی برای والدین هستند تا یاد بگیرند که چگونه  تنظیمات کنترل والدین دریوتیوب و فعالیت های آنلاین کودکان خود را مدیریت کنند.

سوالات متداول در رابطه با یوتیوب و قابلیت های آن 

چگونه می توان یک کانال خاص از یوتیوب را بلاک کرد؟

اگر شما کاربران هاو کن یو کانال خاصی از سایت یوتیوب را بلاک کنید، موقع جستجو ویدیو، دیگر ویدوهای آن کانال به شما نشان داده نمی شوند.  اگر مرورگر اینترنتیتان گوگل کروم باشد، برای انجام این کار به یک افزونه خاص به نام  “Video Blocker” احتیاج دارید. یوتیوب را باز کنید و کانالی که می خواهید آن را بلاک کنید را جستجو نمایید. سپس بر روی یکی از ویدیوهای مرتبط با آن کانال کلیک راست کرده و بر روی گزینه  “Block videos from this channel” به معنای مسدودسازی ویدیوهای این کانال بزنید. قطعا این روش راهی مطمئن برای اطمینان حاصل کردن از عدم دسترسی کودکانتان به آن  کانال یوتیوب خاص که شما آن را نمی پسندید، است.

آیا برای تنظیم کنترل والدین در یوتیوب  اپلیکیشن هایی نیز وجود دارند؟

بله، برنامه های خاصی در سایت Google Play وجود دارند که می توانید برای این منظور از آنها استفاده کنید. Mobicip و Kidsafe Tube برنامه های خوبی هستند که به شما  این امکان  را می دهند تا برای محتوای سایت یوتیوب فیلترهای سفارشی تنظیم کنید.

همچنینن می توانید لیست خاصی از کلماتی را که می خواهید تنظیم کنید و دسترسی کودکانتان را به آنها را ببندید و کاری کنید که فرزندانتان به راحتی و بدون در معرض قرار گرفتن محتواهای زننده و نامناسب، در یوتیوب بگردند.

 همچنین  به شما اجازه می دهد تا  بر روی حافظه جستجوی فرزندتان نظارت کنید تا از چیزهایی که مشاهده کرده اند اطلاعات کسب کنید و سپس هر محتوایی را که نمی خواهید در آینده  آن را ببینید، مسدود کنید. همچنین می  توانید برای فرزندانتان محدودیت های زمانی بگذارید، تا بیش از حد وقتشان را در یوتیوب نگذرانند.

اگر هنوز هم  مطمئن نیستید که چگونه کنترل تنظیمات والدین در یوتیوب را  تنظیم کنید، لطفا پرسشهای خود را در قسمت نظرات زیر وارد کنید.