بعد از گم کردن گوشی موبایل چه کنیم؟ برای جلوگیری از گم شدن گوشی خود چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟ آیا تا به حال تلفن هوشمندتان را دزدیده اند؟ آیا وقتی در پیاده رو و خیابان با تلفن هوشمند خود صحبت می کنید نگران این بوده اید که مبادا کسی آن را از دستتان بگیرد و فرار کند؟اگر گوشی موبایلمان را گم کردیم چه اقداماتی انجام دهیم؟ در این مقاله از هاو کن یو به این موضوعات می پردازیم.

این روزها اکثر مردم دنیا تلفن هوشمند دارند که البته با قیمتی گران آن را خریداری کرده اند. متاسفانه این کالای گران به طعمۀ چرب و نرمی برای سارقان تبدیل شده است. برخی از صاحبان این تلفن های هوشمند هم که حواس پرت هستند آنها را روی میز کافی شاپ یا مترو و نظیر این اماکن جا می گذارند.

باید گفت تلفن های هوشمند به جزء جدایی ناپذیر زندگی روزمرۀ اکثر ما تبدیل شده است و اطلاعات و داده های مهمی را در آنها ذخیره می کنیم. بنابراین باید آمادگی لازم را برای مواقعی که گوشیمان را گم می کنیم یا به سرقت می رود داشته باشیم. با ما همراه باشید تا در این رابطه اطلاعات بیشتری به شما بدهیم.

قبل از ادامه می توانید در لینک زیر از هاو کن یو، روش هایی که برای جلوگیری از گم شدن یا جا گذاشتن گوشی به کارتان می آید را مطالعه و بررسی کنید.


 ۱۰ روش جلوگیری از گم شدن گوشی


ردیاب راه دور به هنگام گم کردن گوشی

تلفن های همراه هوشمند، خواه از نوع اندروید باشند یا آیفون، یک ابزار درونی دارند که به طور پیش فرض در آنها تعبیه شده است و این امکان را فراهم می کند تا با وب یا دستگاه دیگری آن را ردیابی کنیم. این ابزار در اندروید Find My Device نام دارد و می توانید در منوی Settings قسمت Security & Location آن را پیدا کنید. در تلفن های Ios این ابزار Find My iPhone نام دارد و برای روشن کردن آن از قسمت Settings باید روی نام خود و سپس iPhone ضربه بزنید.

سپس می توانید از طریق هر دستگاهی که با حساب گوگل در آن عضو شده اید، تلفن اندروید خود را پیدا کنید. در واقع در سیستم خانگی یا هر گوشی دیگری وارد اکانت گوگلی که در گوشی شما فعال است، شوید و سپس در قسمت سرچ عبارت find my phone  را جستجو کنید و به راحتی مکان گوشی خود را روی نقشه مشاهده کنید و یا صدای زنگ آن را حتی اگر سایلنت است با آخرین میزان صدا، فعال کنید و یا حتی در صورت نیاز از راه دور همۀ اطلاعات آن را پاک کنید. البته نکته اینجاست که برای این اقدامات معمولاً باید اینترنت گوشی شما روشن باشد.

  iPhone خود را می توانید از طریق هر دستگاهی که در آن با حساب Apple عضو شده اید، پیدا کنید . همچنین می توانید با رفتن به Google Account یا پورتال iCloud آخرین مکان گزارش شدۀ تلفن خود را روی وب ببینید.

پس اگر تلفن خود را گم کرده اید می توانید مکان دقیق آن را ببینید؛ اما اگر به سرقت رفته باشد به شما توصیه نمی کنیم که خودتان به دنبال دزد راه بیفتید. می توانید از Find My Device یا Fine My iPhone برای ردیابی تلفن هوشمند خود از راه دور استفاده کنید و این باعث می شود از داده هایتان محافظت شود.

با Screen Lock از گوشی خود محافظت کنید

حتماً با تلفن خود دراپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی گوناگونی مثل : فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و … عضو شده اید . اگر گوشیتان ناگهان گم شود یا به سرقت رود، تنها راه برای اینکه افراد غریبه به این حساب ها دسترسی نداشته باشند،  قفل صفحه یا Screen Lock است.

بنابراین باید با این قفل صفحه از گوشیتان محافظت کنید. خواه با یک پین، یا اثر انگشت یا چهره فرقی ندارد. اگر تلفنتان اندروید است می توانید در قسمت Security & Location در Settings صفحه را قفل کنید و اگر تلفنتان Ios است می توانید در قسمت Face ID & Passcode ( یا Touch ID & Passcode) آن را پیدا نمایید هر چند احتمالاً شما قبلاً این قفل ها را در گوشی خود فعال کرده اید.

با این کار مانع دسترسی افراد دیگر به اطلاعات و حریم شخصی خود می شوید یا حداقل دسترسی به آن را خیلی سخت می کنید. البته این تنظیمات مانع از این نمی شود که بتوانید اطلاعات را از راه دور پاک کنید و می توانید از Find My Device یا Fine My iPhone بدون دسترسی به گوشی اطلاعات آن را پاک کنید.

نکته: 

در این میان یک حالت پیش می آید که اگر فردی گوشی شما را پیدا کرد و واقعا قصد برگرداندن آن را داشت با توجه به قفل بودن گوشی چگونه می تواند به شما دسترسی پیدا کند؟ برای این شرایط یک راه حل به شما پیشنهاد می کنیم. شماره تلفن خود را روی یک عکس بنویسید و از آن به عنوان پس زمینه گوشیتان استفاده کنید. در این حالت اگر فردی قصد برگرداندن گوشی  شما را داشته باشد با این شماره تلفن تماس می گیرد. با این کار شاید پس زمینۀ جذابی نداشته باشید ولی لذت بازگشت گوشی  خود را با این روش تجربه خواهید کرد.

از اطلاعاتتان بک آپ یا نسخۀ پشتیبان تهیه کنید

 آیا خود را برای زمانی که دیگر به تلفنتان دسترسی نداشته باشید و یا اطلاعات آن پاک شود، آماده کرده اید ؟ باید از داده هایتان بک آپ تهیه کنید، البته اگر برایتان مهم هستند. خوشبختانه سیستم عامل تلفن شما و اپلیکیشن ها می توانند بک آپ بگیرند. مثلا اگر اینستاگرام را در تلفن جدیدی نصب کنید و سپس وارد شوید، حسابتان مانند قبل، برایتان باز می شود.

تهیۀ بک آپ

برای سایر داده ها نظیر تنظیمات سیستم و داده های اپلیکیشن باید سیستم بک آپ تلفنتان به صورت پیش فرض روشن باشد. در اندروید باید به قسمت Setting  بروید و روی System ، Advaned و Backup ضربه بزنید. در Ios باید به Setting  بروید و روی نام، سپس روی device و سپس iCloud Backup (در صورتی که iCloud را روی دستگاهتان فعال کرده باشید) ضربه بزنید.

اکثر اپلیکیش ها فایل ها را به صورت خودکار در ابر ذخیره می کنند اما راجع به عکس ها و یدئوهای شخصی تلفنتان دقت بیشتری داشته باشید. اپلیکیشن هایی نظیر Dropbox و OneDrive می توانند به صورت خودکار این عکس ها و فیلم ها را آپلود کنند و یا می توانید از  Google Photos یا iCloud Photos تلفنتان استفاده کنید.

اما اگر تلفنتان به سرقت رفت باید چه کار کنید؟

طبیعتاً هنگام گم کردن گوشی اولین مرجع برای شما باید پلیس و کلانتری باشد. سپس برای اینکه بدانید تلفنتان دقیقاً کجا قرار دارد می توانید از راهکارهایی که در بالا گفتیم، استفاده کنید. لازم است بار دیگر تأکید کنیم که اگر با استفاده از راهکارهای فوق متوجه شدید تلفنتان کجاست از برخورد شخصی با دزد و سارق دوری کنید زیرا کار خطرناکی است. باید این وظیفه را به عهدۀ پلیس بگذارید.

پیش از این در هاو کن یو این روش و روش های دیگری را برای پیدا کردن و ردیابی گوشی معرفی کرده ایم که شما می توانید با استفاده از لینک زیر این روشها را بررسی و مطاله کنید.


روش های پیدا کردن گوشی گمشده


حساب های آنلایتان را چک کنید

حتی اگر فکر می کنید که تلفنتان را از دسترس دیگران به خوبی محافظت کرده اید،  هنگام گم شدن یا به سرقت رفتن آن باز هم باید جانب احتیاط را رعایت کنید و از لپ تاپ یا کامپیوتر وارد حساب های خود شوید و از عدم استفاده دیگران از آنها مطمئن شوید. خوشبختانه اکثر اپلیکیشن ها، مخصوصاً اپلیکیشن هایی که حاوی اطلاعات حساس هستند، به شما در باره ی تلاش های غیرمجاز برای دسترسی به حساب هایتان هشدار می دهند. مثلا در فیسبوک می توانید دسترسی های جاری را ببینید – اگر دسترسی ای بود که آن را نشناختید یا تلفن گم شده یا به سرقت رفته تان را در لیست لاگین ها دیدید، می توانید روی سه نقطه سمت راست کلیک کرده و سپس Log Out کنید. از سوی دیگر، روی Log Out کلیک کنید تا هر دستگاه دیگری که به حسابتان متصل است را مجبور به خروج کنید. گوگل و توییتر و خیلی دیگر از حساب های آنلاین این امکان را برای شما فراهم کرده اند.

اگر صفحه تلفن همراهتان قفل است لازم نیست خیلی نگران دسترسی افراد دیگر به حسب هایتان باشید اما کار از محکم کاری عیب نمی کند. برای اینکه خیالتان از همه جا راحت باشد، بهتر است رمز عبور تمام حساب های مهم خود را عوض کنید تا اگر تلفنتان گم شد یا به سرقت رفت، کسی نتواند از آنها استفاده کند.