هارد اینترنال امروزه با تکنولوژی solid state یا اس اس دی عرضه شده و دیگر خبری از فروش هارد های قدیمی دیسکی یا HDD در بازار ها نیست. هارد های قدیمی HDD سرعت بسیار کمتری نسبت تکنولوژی جدید تر SSD دارند. به همین دلیل بسیاری از افراد قصد تعویض هارد سیستم خود را با هارد جدید تر میکنند. اما دور انداختن هارد قدیمی و استفاده نکردن از آن مقداری غیر منطقی است. با انجام چند کار ساده میتوانید هارد دیسک قدیمی خود را به هارد اکسترنال کاملا پر کاربرد تبدیل کنید. در ادامه با هاو کن یو همراه باشید.

وسایل مورد نیاز برای این خود ساز به آسانی و با صرف هزینه ای اندک قابل تهیه بوده و یافت میشود پس در این مرحله مشکلی ایجاد نخواهد شد.

کیت تبدیل SATA و IDE به usb

 تبدیل هارد اینترنال به اکسترنالبرای اتصال دیسک سخت به سیستم های کامپیوتری دو نوع رابط وجود دارد که عموما آنها را با نام SATA (serial ATA) و IDE شناخته میشوند. ابتدا بایستی نوع ارتباط هارد را با سیستم خود مشخص کنید. برای انجام این کار کافیست تا در قسمت device manager سیستم خود با انتخاب گزینه هارد متصل، نوع کانکشن و ارتباط آن را ببینید. سپس اگر پورت استفاده شده IDE باشد به دنبال مبدل IDE به USB باشید و اگر SATA بود مبدل رابط SATA به USB انتخاب کنید. انواع زیادی رابط در بازار موجود است که بسیاری از آنها برای این کار مناسب نیستند. در صورت امکان کیت نشان داده شده در تصویر را تهیه نمایید.

از اطلاعات خود بکاپ بگیرید

قبل از اتصال هارد از تمام اطلاعات خود بکاپ گرفته و محتویات آن را به محل دیگری کپی کنید چرا که امکان پاک شدن اطلاعات وجود دارد.

یک جعبه مناسب پیدا کنید

 تبدیل هارد اینترنال به اکسترنالاین جعبه به عنوان کاور هارد شما خواهد بود. در صورتی که هارد شما ۲,۵ اینچی میباشد جعبه هارد SSD که به تازگی برای سیستم خود خریداری و جایگزین کرده اید گزینه مناسبی است. در صورت صرف زمان بیشتر میتوانید با استفاده از چوب، پارچه یا پلاستیک سخت بهترین کیس و جعبه را ساخته و استفاده کنید. تا حد ممکن از بسته هایی با جنس سخت استفاده کنید.

تغییرات نهایی

هارد خود را داخل جعبه قرار دهید اما پیش از آن باید به فکر یک محافظ نرم برای هارد دیسک خود باشید (چراکه هارد های اینترنال عموما نسبت به شوک و ضربه مقاوت زیادی ندارند). ما در اینجا از فوم های پلاستیکی محافظ استفاده کرده ایم. فوم را در دور تا دور هارد پوشانده و سپس در جعبه قرار دهید. با استفاده از تیغ (برای جعبه های کاغذی) یا دریل (برای جعبه های سخت تر) حفره ای شبیه پورت USB در محل مورد نظر دراپرده و سپس درب را ببندید.

استفاده از هارد اکسترنال

 تبدیل هارد اینترنال به اکسترنالسیستم خود را روشن کرده و با ستفاده از یک کابل USB هارد ساخته شده را به یو اس بی کامپیوتر متصل کنید. ممکن از برای استفاده اول سیستم از شما اجازه فرمت کردن هارد را بخواهد. پس از انجام این کار میتوانید همانند یک هارد اکسترنال با صرفه هزینه ای به مراتب کمتر از این هارد استفاده کنید و اطلاعات را در آن ضحیره نمایید.

نکته اول
به دلیل استاندارد نبودن حفاظ جعبه از وارد کردن ضربه های شدید به آن جلوگیری کنید تا به اطلاعات شما لطمه وارد نشود.

نکته دوم
با توجه به این که ارگونومی جعبه ساخته شده استاندارد نمیباشد. میتوانید برای خنک کردن دستگاه، حفره هایی روی جعبه ساخته تا باعث رفت و آمد هوا گردد.