مگر می شود کسب و کار داشته باشید و از شبکه های اجتماعی بهره نبرید؟ بسیاری از افراد شبکه اجتماعی خود را وسیله ای برای پیش برد اهداف خود و کسب و کار خود می دانند و از آن ها به نحو احسن در راستای پیشرفت کسب و کار استفاده می کنند. در این بین 5 مورد از اشتباهاتی که در مدیریت شبکه اجتماعی کسب و کارتان ممکن است مرتکب شوید را با یکدیگر مرور می کنیم.

چرا  باید از شبکه های اجتماعی بهره ببرند؟

رسانه‌های اجتماعی در واقع یک فرصت عالی برای برند سازی، بازاریابی، برندسازی شخصی، افزایش مشارکت به شیوه‌های معتبر، به خوبی توصیف کردن کسب و کار و گاهی هم وسیله ای برای خراب کردن همه چیز هستند.

اجازه دهید بحث خود را با یک مثال آغاز کنیم آیا گاف شرکت American Apparel در شبکه‌ی اجتماعی در سال 2014 را به یاد دارید؟ در روز چهارم ژانویه شرکت برای ترویج فروش، در توییتر تصویری را به اشتراک گذاشت که گمان می‌کرد عکسی از یک مراسم آتش بازی است. همانطور که می‌شود حدس زد تصویر مورد نظر یک مراسم آتش بازی نبود. در واقع تصویری از یک شاتل فضایی بود در سال 1986 در مسیر پرتاب و میات آسمان منفجر شده بود. عموم مردم از این کار بسیار شوکه شدند و بسیاری از دنبال کردن این شرکت به صورت آنلاین دست کشیدند. اگرچه شرکت‌ها می توانند اشتباهات این چنینی را به راحتی جبران کنند، اما این کار به صرف زمان و پول زیادی نیازمند است که می‌توانست در جهت رشد شرکت مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، قبل از این که از شما نیز مانند شرکت American Apparel یک اشتباه بزرگ سر بزند، پنج موردی را که یک کارآفرین باید بداند و هرگز بر روی رسانه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارد را، مطالعه کرده و به خاطر بسپارید.

سیاسی و مذهبی

در گذشته زمان‌هایی وجود داشت که صحبت درباره‌ی سیاست و مذهب در جامعه صورت نمی‌گرفت. برای کار‌آفرینان هنوز هم انجام این کار وجه‌ی خوبی ندارد. اگر شما به دنبال راهی سریع برای جلب کردن نظر برخی از مشتریان خود هستید، هیچ چیز مانند یک موضع سیاسی یا یک بیانیه‌ی نادرست سیاسی نمی‌تواند به کسب و کار شما ضربه بزند. Roseanne Barr (بازیگر، کمدین و نویسنده‌ی آمریکایی) و Kathy Griffin (بازیگر و کمدین آمریکایی) افرادی هستند که از این ترفند استفاده کرده‌اند.

آیا ترجیح می‌دهید مشتریان شما در استفاده از محصولات و خدماتتان وفادار و خوشحال باشند؟ اگر بله، توصیه‌ی ما این است که بر روی ذهن ناخودآگاه مشتریان خود کار کنید. و تمام دغدغه‌تان این باشد که مشتریان شما چه می‌خواهند؟ درباره‌ی چه چیزی رویاپردازی می‌کنند؟ و از چه مواردی می‌ترسند؟

با متمرکز کردن محتوای شبکه‌ی اجتماعی خود بر روی مشتریان و نه عقاید سیاسی و مذهبیشان، کسب وکارتان در جهت درست حرکت خواهد کرد، که این کار به سمت سود بیشتر و درام کم‌تر پیش می‌رود.

با قوانین شبکه های اجتماعی آشنا باشید

اگر دارای کسب و کار باشید حتما می دانید که حراج ها و یا ایونت ها از چه اهمیتی برخوردارند. برگ برنده شما در حداکثر بهره برداری از این دست اتفاقات، اینترنت است. گنجینه نهان شما هم مخاطب های شبکه اجتماعی. اما حال شبکه اجتماعی را تصور کنید که تمامی مطالب آن را حراج ها و ترغیب مشتری به خرید، تشکیل داده است. تخفیف بگیرید، سریع کلیک کنید، فرصت را از دست ندهید، و…. خسته کننده است. نتنها برای مخاطبین حتی برای خود شما!!

زمانی که با رسانه‌های اجتماعی سر و کار دارید، باید بیش از یک کسب و کار معمولی به آن نگاه کنید و با تمایلات مخاطبین خود همراه باشید. اگر مخاطبین شما نسبت به مطالب طنز واکنش مثیت نشان می دهند چرا فروش خود را در قالب یک مطلب طنز برنامه ریزی نمی کنید؟ اگر مخاطبین شما نسبت به اینفوگرافیک ها احساس بهتری دارند چرا از آن ها لا به لای فروش خود بهره نمی برید؟ مخاطب باید درک کند که برای وی و وقتی که در پیج یا کانال شما می گذارد ارزش قائل هستید.

کدام پیج ها، کانال ها و یا اینفلوئنسر ها در شبکه های مختلف بیش ترین کاربر را دارند؟ مطمئنا در این بین نامی از شرکت ها و فروشگاه های بزرگ نمی بینید. ممکن است دوست شما که کارش ساخت گیف ها از شخصیت های مختلف است درک بهتری نسبت به شما از شبکه های اجتماعی و بیزینس چند صد هزار دلاریتان داشته باشد. چرا که در جذب مخاطب موفق تر عمل کرده است.

اگر می خواهید از شبکه های اجتماعی بهره ببرید باید به قوانین آن هم احترام بگذارید. مخاطبین شما پول های در حال پرواز نیستند که آن ها را شکار کنید. اگر همچین رفتاری با مخاطب خود دارید هر چه زودتر از آن دست بکشید و سعی کنید آن چه یک کاربر از شبکه اجتماعی انتظار دارد را به بهترین شکل، متناسب با شکل و شمایل کسب و کارتان برطرف کنید.

باهوش باشید. به سبک و میل مخاطبینتان کسب و کار خود را بشناسانید و برندینگ انجام دهید و در بین علایق آن ها بازاریابی کنید.

اتفاقات منفی را فراموش کنید

به خاطر داشته باشید که مردم برای دیدن مشکلات جهان به پیج شما سر نمی‌زنند. آن‌ها به دنبال یافتن اتفاقات و موارد خوشحال کننده‌ای هستند که ذهن آن‌ها را تازه کند و از اخبار تیره گونی که 24 ساعت شبانه روز و در 7 روز هفته از فلاکت‌ها و بدبختی‌های جهان صبحت می‌کند، به دور باشند و موارد این‌ چنینی را فراموش کنند.

حتما به خاطر داشته باشید به محض اینکه شروع به صبحت درباره‌ی اتفاقات بد پیرامون کنید، مردم خدمات و محصولات شما را به فراموشی می‌سپارند. و حتی بدتر اینکه به مرور زمان شرکت شما و خدماتتان را فقط با موارد مایوس کننده مرتبط ساخته و شما را به طور تدریجی از مسیر زندگی خود خارج می‌کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، وجهه‌ی شما در شبکه‌های اجتماعی از بین می‌رود و بی‌تعارف باید بار و بندیل خود را از این گونه رسانه‌ها جمع کنید.

اگر نمی‌توانید یک زاویه مثبت برای پست‌های خود پیدا کنید، اصلا پست نگذارید. و این شامل صحبت‌های خودمانی و خصوصی‌تان در مورد مشتریان یا رقبا نیز می‌شود. آن صحبت‌ها را در اتاق جلسات هیات‌ مدیره نگه دارید و اجازه‌ی رسیدن آن‌ها به رسانه‌های اجتماعی را ندهید. این نوع محتوا، دلیل اصلی دلسرد شدن کاربران رسانه‌های اجتماعی است، و هر چیزی که آن‌ها را دلزده کند، بهانه‌ای برای ملول و بی‌علاقه کردن، و در نهایت شکست شما خواهد بود.

بیش از اندازه محتوا منتشر نکنید

هر رسانه ای با توجه به نوع محتوا باید محدودیت هایی را برای تعداد مطالب خود قائل باشد. شما خبر گذاری نیستید که هر  دقیقه و ساعت مطلب منتشر کنید. به عنوان مثال در توییتر آستانه تحمل کاربران چند روز بعد از انتشار یک پست است. نمونه‌ی دیگر مانند اینستاگرام و فیسبوک است که کاربران می‌توانند پست‌ها را فقط برای یک روز تحمل کنند.

باید توجه داشته باشید مهم نیست چقدر محتوای شما خوب و بی نقص است، اگر هدفتان جلب کاربران است نمی‌توانید از آن پست برای مدت زمان طولانی و به طور تکراری استفاده کنید. چرا که کاربران بدون اندکی تامل شما را کنار خواهند گذاشت و این امر باعث ریزش تعداد کاربران خواهد شد.

بنابراین به دنبال یک دستورالعمل فوق‌العاده برای نحوه‌ی اشتراک گذاری پست‌ها و تعداد دفعات به اشتراک گذاری آن‌ها باشید. اگر از منابع متعددی دارید و موارد بسیار زیاد برای اشتراک گذاری دارید، می‌توانید از این ویژگی در جهت مثبت استفاده کنید. بدین نحو که از این فرصت برای تحریک حس کنجکاوی دنبال کنندگان خود استفاده کنید و طبق یک برنامه‌ی معین بخشی از صحبت‌ها و محتوای خود را برای هفته‌ی بعد یا ماه دیگر نگه دارید. این کار تضمین می‌کند که پست‌های شما تازه و مفید هستند و طرفداران شما به برای دیدن آن‌ها منتظرند و مسلما از دنبال کردن شما دست نمی‌کشند.

محتوای غیر اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی برای اجتماعی بودن ساخته شده‌اند. این شبکه‌ها محلی برای به انتشار مطبوعات یا مطالب خسته‌کننده، سخنرانی‌ها و یا مکالمات یک طرفه نیست. این گونه مطالب به PRWeb مرتبط می‌شوند.

اگر فردی شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کند، می‌توان مطمئن شد شرکت شما را می‌شناسد و تا حدی با محصولات و خدمات شما آشنا است و یا از آن‌ها استفاده کرده است. بنابراین سعی کنید در این شبکه‌ها نه ارتباط سرد و نه غیر رسمی‌ای با کاربران داشته باشید و نه خشک و زننده. شبکه های اجتماعی شما باید همان شخصیتی را داشته باشند که برند و کسب و کار شما دارد. هماهنگ و یکسو

به نحوی رفتار کنید که افراد متوجه‌ی چارچوب شرکت و مرز مطمئن بین خود و شرکت شما شوند. در این صورت آن‌ها شرکت شما  را دارای یک شخصیت می‌بینند و به آن احترام می‌گذارند. همین موضوع باعث می‌شود آن‌ها بیشتر به شما و شرکتتان اعتماد کنند. و در نهایت این موضوع باعث افزایش محبوبیت و حتی فروش می‌شود.

آیا به یک ایده برای این هدف نیاز دارید؟ کافی است به عنوان مثال حساب کاربری Wendy  در توییتر را چک کنید. آن‌ها در تمام طول روز فقط درباره‌ی همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده حرف نمی‌زنند. بلکه  کارهای بسیار جالبی انجام می‌دهند که مردم را بیشتر درگیر خود کرده و افراد را به مشارکت ترغیب می‌کند.

آن‌ها حتی زمان‌هایی هم که درباره‌ی همبرگر صحبت می‌کنند، سخنان خود را در غالب کنایه مطرح می‌کنند. نتیجه‌ی چنین کاری این است که پست آن‌ها تعداد بسیار زیادی کامنت می‌گیرد و افراد بسیاری نیز آن را دوباره به اشتراک می‌گذارند. شاید جالب باشد که بدانید با وجود آن‌ که Wendy شرکت بزرگی است اما به کامنت‌های زیر پستشان جواب می‌دهند. این نحوه‌ی بده بستان هوشمندانه طرفداران وفادار زیادی برای آن‌ها به ارمغان آورده است.

مورد آخر و مهم: مواردی که نمی‌توانید اعتبارسنجی کنید

همان طور که در بالا بیان شد مواردی که یک فرد به عنوان کار آفرین نباید در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد شامل 5 مورد بود. اما این مورد اضافه نیز خالی از لطف نیست اگر مورد توجه قرار گیرد.

در دنیایی که پر از اخبار جعلی است، شما نمی‌توانید پست‌هایی به اشتراک بگذارید که امکان اعتبارسنجی آن‌ها و مطمئن شدن از موضوع را ندارید. اکثر افراد در مقابل مسائل بسیار محتاطانه عمل می‌کنند و مراقب اخبار و محصولات تقلبی هستند. شما نیز به عنوان یک مدیر باید مراقب باشید.

این نکته به این معنی است که تا زمانی که نتوانسته‌اید یک موضوع را اعتبارسنجی کرده و از صحت آن مطمئن شوید، هیچ گونه پستی به اشتراک نگذارید. این مسئله هم‌چنین در رابطه با تصویری که قصد به اشتراک گذاری آن را دارید نیز، صادق است. کافی است اشتباه شرکت American Apparel را به یاد آورید.

این به این معنی نیست که شما باید در مورد هر پستی که به اشتراک می‌گذارید طور کامل تحقیق کنید. به جای آن، به منابع خود توجه کنید و تنها  از منابع و مقالات معتبر الهام بگیرید.

نتیجه گیری:

این نکات را رعایت کنید تا بتوانید یک باشگاه هواداران وفادار و متعصب خود را بسازید. هم‌چنین به کمک آن‌ها از موارد و مسائلی که بسیاری که کاربران شبکه‌های اجتماعی را عصبی و یا افسرده می‌کنند، به دور باشید. از رسانه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای کسب وکار خود استفاده کنید و اجازه ندهید این پلت فرم‌ها از شما استفاده کنند. روی پیغام مثبت کسب و کار خود تمرکز کنید و از آن برای ساخت امپراتوری کسب و کار خود استفاده کنید.