لینکدین یکی از بهترین راه ها برای برقراری ارتباط با متخصصین، کارفرمایان و کارجویان و به زبانی دیگر ایجاد شبکه ای از آشنایان در بازار کار و حرفه است. در این شبکه اجتماعی می توانید شرح حالی از خودتان بدهید و مهارت ها، توانایی ها، پیش زمینه و سایر موارد که در جذب مشتری و کارفرما به شما کمک می کند را مطرح کنید. این شبکه اجتماعی از 200 کشور دنیا نزدیک به نیم میلیارد کاربر دارد. لینکدین آسان ترین و قدرتمند ترین ابزار برای برقراری ارتباط با متخصصین مختلف است و به ما اجازه می دهد که در در زمینه کسب و کار و فعالیت های مرتبط با مهارت های خود پیشرفت کنیم.

حتما می دانید که در بین شبکه های اجتماعی لینکدین Linkedin تقریبا تمام تمرکزش بر روی یادگیری، کسب مهارت، برقراری ارتباط بین کارفرما و فریلنسر ها و البته ایجاد شبکه ای از افراد مرتبط با مهارت ها، دانش و اطلاعات مشترک است. جایی که می توانید برای پروژه و کار خود متخصص پیدا کنید، از متخصصین کمک و مشاوره بگیرید، خود را به عنوان متخصص معرفی کنید و رزومه کاری خود را در اختیار افراد مختلف قرار دهید.

افرادی که در لینکدین فعالیت می کنند معمولا هدف مشخص تری نسبت به سایر شبکه های اجتماعی دارند.  این دست افراد سعی می کنند به نحو احسن از قابلیت های شبکه های اجتماعی در راستای پیشرفت شخصی، پرسونال برندینگ و جذب نیروی کارامد و همچنینی کسب در آمد استفاده کنند.


۱۶ راهکار برای حرفه ای تر کردن حساب کاربری لینکدین (LinkedIn)‌


 

با همه این اوصاف، بسیاری نمی توانند از قابلیت های این وبسایت یا بهتر است بگویم شبکه اجتماعی به درستی استفاده کنند. خیلی ها می پرسند: چه کسی باید در شبکه ی من باشد؟ با چه کسی نباید ارتباط بگیرم؟  آیا  با هر فردی که می شناسم ارتباط برقرار کنم؟ چه کسانی را فالو کنم و صد ها سوال مرتبط.

متاسفانه این دست روی دست گذاشتن ها باعث می شود خیلی از کاربرها نتوانند آنگونه که باید و شاید از این وبسایت محبوب استفاده کنند. شاید به نظر برسد که با حدود نیم میلیارد کاربر، ایجاد شبکه ای بالای 500 نفر آنقدر ها هم سخت نیست. اما صبر کنید. شما می دانید که اینجا در لینکدین یک فرد را با تعداد کانکشن ها یا افرادی که شما را فالو می کنند نمی شناسند. اینجا هم لایک، بازدید کننده و فالوور داریم ولی تعداد آن ها دیگر  همچون اینستاگرام، توییتر، و تلگراماهمیتی ندارد.

پس در لینکدین دیگر خبری از تلاش برای جذب فالوور یا لایک بیشتر نیست، هرچند هر یک نشان از بزرگی شبکه و کیفیت محتوای پیجتان دارد. اما موردی که در لینکدین از اهمیت بیشتری برخوردار استاین است که افراد باید به شبکه و دایره ی کاری شما مربوط باشند. ممکن است شما با 10 دنبال کننده هم به نتیجه و هدف خود از این شبکه اجتماعی برسید.

9 نکته برای حرفه تر شدن اکانت لینکدین


درخواست های کانکشن یا ارتباطتان را اولویت بندی کنید

وقتی بر روی لیست “افرادی که شاید بشناسید” اسکرول می کنید خیلی سریع و بدون دلیل بر روی دکمه برقراری ارتباط کلیک نکنید. ابتدا به صفحه پروفایل شخص مورد نظر بروید، آیا وی را می شناسید؟  نگاهی به اطلاعات در دسترس، زمینه کاری و مهارت های فرد بیاندازید و در صورتی که این موارد در راستای هدف شما قرار داشت ایجاد ارتباط کنید. همیشه این گروه از افراد را بر اساس آشنا بودن تا مهارت مشترک داشتن، دسته بندی و اولویت بندی کنید.

با کلیک کردن بر روی ایجاد کانکشن با فرد مورد نظر، یک باکس نمایان می شود که به شما اجازه می دهد یادداشتی شخصی را به درخواست خود اضافه کنید. یادداشت شما می تواند دارای مضمون های مختلفی باشد. شما باید دلیل برقراری ارتباط خود را با این شخص مشخص کنید مثلا  : “خیلی خوشحال شدن هفته پیش در سمینار بازاریابی دیجیتال با شما آشنا شدم. مایل هستید در تماس باشیم؟”. اگر هم کسی را نمی شناسید و می خواهید با او تماس بگیرید، مثلا کسی که در زمینه کاری شما فعالیت دارد اما برای شرکتی دیگر در سمتی دیگر مشغول است، پیامی از دلیل این برقراری ارتباط بفرستید. مثلا: “من پست های شما را دیده ام و به برخی از کارهایتان هم نگاهی انداخته ام. خیلی از کارهایتان خوشم آمده و مایل هستم در ارتباط باشیم”.

این پیام ها علاوه بر اینکه روند محترمانه ای را در پیش می گیرد باعث می شود فرد مورد نظر هم اقدام به دنبال کردن شما و محتوای پیجتان کند.

افراد مرتبط را دنبال کنید

عصر تکنولوژی و اینترنت است. نمی شود ارتباط برقرا نکرد و انتظار پیشرفت داشت. شبکه های اجتماعی مکانی برای برقراری ارتباط است. در قسمت قبل گفتیم بدون دلیل و تصادفی افراد را دنبال نکنید ولی از طرف دیگر خوب می دانیم شما در یک شبکه اجتماعی نیازمند برقراری ارتباط هستید. اما نه هر ارتباطی.

با وجود اینکه بهترین روش برقراری ارتباط با دیگران دیدار های رو در رو است اما برقراری ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی و اینترنت مزیت های خود را دارد. مطمئنا با افراد زیادی در سمینار، کنفرانس یا نمایشگاه آشنا شده اید؟ در روزگار اخیر و با وجود اینترنت و متعاقبا شبکه های اجتماعی بسیاری از ما با همکاران و کارفرمایان خود با پیام و دنبال کردن آن ها آشنا می شویم.

اما برای این آشنایی باید بدانید با چه افرادی، با چه روزمه، مهارت و تخصصی و در چه زمینه ای قرار است ارتباط برقرار کنید. هدف مشخصی برای برقراری ارتباط و فالو کردن هر فرد داشته باشید. باید دید بلند مدت داشته باشید و تشخیص دهید هر فرد چه پتانسلیس برای پیشبرد اهداف شما می تواند داشته باشد.

در لینکدین اهداف مشخص ماهانه برای رشد وضع کنید

اگر بخواهید ظرف مدت کوتاهی، شبکه ی خود را از 100 نفر به بالای 500 نفر برسانید کار سختی  و البته چالش برانگیزی پیش رو خواهید داشت. در لینکدین افراد با دقت بیشتری درخواست های ارتباط را می پذیرند و وسواس بیشتری به خرج می دهند. نمیتوانید روی رشد های سریع حساب باز کنید مگر این که شخصیت شناخته شده ای داشته باشید. اما اگر این رشد را ظرف چندین هفته یا چندین ماه انجام دهید و برنامه و هدف مشخصی داشته باشید کار راحت تر می شود. به نوعی برای این کار از تکنیک مدیریتی OKR یا تبدیل هدف به اعداد می توانید استفاده کنید.

مثلا هدف خود را تعیین کنید که ظرف مدت دو هفته 175 نفر را به شبکه خود اضافه کنید. و سپس دو هفته بعد همین عدد را اضافه کنید. در این مدت تعداد لایک ها و کامنت های شما هم باید به عددی مشخص برسد. بدانید چه افراد با چه تخصص های علاقه مند به برقراری ارتباط با شما هستند. فراموش نکنید که راز رسیدن به اهداف واقع بینانه بودن است. البته نباید از یاد ببرید که لینکدین هم مانند همه پدیده های اجتماعی آداب خود را دارد. بنابراین هرگز مزاحم افراد نشوید و برای بیش از تعداد معینی پیام نفرستید.

مهم تر از همه انتظار نداشته باشید همه افراد به درخواست شما جواب دهند. برای برقرای ارتباط و دنبال کردن یک فرد باید پاسخی برای این سوال ها داشته باشید که:

  • آیا من شما را می شناسم؟
  • آیا آشنای مشترکی داریم؟
  • شرکت شما را می شناسم؟
  • به لحاظ جغرافیایی در یک بازار کسب و کار می کنیم؟
  • مهارت های مشترک ما چیست و آیا دلیلی برای پذیرفتن درخواست وی وجود دارد؟

و مثلا اگر فرد نتواند به یک یا چند تا از این سوال ها جواب مثبت دهد جواب درخواست شما را نخواهد پذیرفت.

برنامه مشخصی برای اشتراگ گذاری محتوا داشته باشید

 طبیعتا وقتی یکی از افراد رویمحتوای منتشر شده کامنت می گذارد یا آن را به اشتراک می گذارد و یا لایک می کند همه افرادی که او با آنها در ارتباط است هم پست شما را می بینند. بنابراین تعداد افراد بیشتری شما را می شناسند. اگر به طور مرتب و متناوب پست بگذارید، فرصت های بیشتری خواهید داشت. البته اعتدال هم رعایت کنید وزیاده روی نکنید.

برنامه محتوایی مشخصی داشته باشید. از دنبال کنندگان خود بازخورد بگیرید و ببینید نسبت به کدام نوع محتوا مشتاق تر هستند. موضوعات را هم مختص مهارت های مشترک خود و دنبال کنندگانتان در نظر بگیرید. سعی کنید محتوا ها پتانسیل کامنت گذاری داشته باشند و زیر هر پست شما محلی برای تبادل نظرات در رابطه با یک موضوع خاص باشد.

از سوی دیگر سعی کنید در این شبکه اجتماعی خیلی درگیر محتوا های بی ارتباط با کسب و کار و یا مهارت های خود که جنبه سیاسی، مذهبی اجتماعی دارند نشوید. مگر اینکه حوزه فعالیت شما در این زمینه باشد.

در لینکدین از محتوا های چند رسانه ای کمک بگیرید

شما در لینکدین می توانید از تصاویر، مقالات، متن، ویدئو و گیف،  و … استفاده کنید. بخش جذاب تصاویر هستند که می توانند شامل اینفوگرافیک ها، لیست های مقایسه ای و … .

اگر از تصاویر برای پست های خود استفاده کنید افراد بهتر با پست هایتان ارتباط برقرار می کنند. تحقیقات نشان داده که محتوای بصری 11 بازدید به بازدیدها می افزاید. بنابراین فقط به لینک گذاشتن بسنده نکنید و عکس را هم شامل کار خود کنید.

اگر امکان تهیه و تولید ویدئو های اختصاصی دارید از این کار دریغ نکنید. شک نکنید با ویدئو های اختصاصی دید دنبال کنندگان، شما نسبت به شما و اکانت شما متفاوت تر خواهد شد. حتی اگر امکان تولید ندارید، ویدئو های جذاب که آمار و آرقام ارائه می دهند و یا جنبه آموزشی دارند و البته مدت زمان آن ها خیلی زیاد نیست از شما فردی شاخص تر خواهد ساخت.

در لینکدین با افرادی که با آنها ارتباط دارید در تماس باشید

در رابطه با در تماس بودن و ارسال پیام باید دقت بالایی داشته باشید. این کار همچون شمشیر دو لبه است. به خوبی مخاطب خود را بشناسید و سعی کنید دلیلی خوبی برای ارسال پیام داشته باشید. معمولا سعی کنید در این برقراری ارتباط با توجه به مهارت و دانش فرد، از وی درخواست کمک کنید تا بتوانید اعتماد طرف دیگر را جلب کنید. سعی کنید هر ان چه در این پیام های رد و بدل می شود کاملا کاری باشد و سوال های و اطلاعات شخصی جایی نداشته باشند.

با انجام موفقیت آمیز این برقراری ارتباط، پروفایل و محتوای شما با دقت بیشتری پیگیری خواهد شد و می توانید روی لایک ها و کامنت ها حساب تازه ای باز کنید. حتما هم لازم نیست از طریق پیام های خصوصی این ارتباط را برقرار کنید.  کافی است پست های آنها را لایک کرده و یا برای آنها کامنت بنویسید یا کانت های ان ها را تایید و یا حتی به چالش بکشید. در زیر پست، از آنها تشکر کنید و بگویید که افکار و نظرات او چقدر شبیه شماست. البته این را صادقانه بگویید! در ضمن این کامنت، سوالی هم مطرح کنید که بتوانید تماس را ادامه دید.

آدرس لینکدین خود را در سایر شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید

زمان مارکتینگ و بازریابی فرار رسیده است. چه از تلگرام، توییتر یا اینستاگرام استفاده کنید و چه فیسبوک، جایی برای شرح حال شما در آن وجود دارد. می توانید از این جا برای قرار دادن لینک اکانت لینکدین خود استفاده کنید تا افراد بیشتری در دایره آشنایانتان قرار بگیرند. همچنین اگر شبکه اجتماعی ندارید می توانید پروفایل لینکدین خود را امضای ایملتان اضافه کنید.

 به صورت کلی هر کجا احساس می کنید افراد آشنا یا علاقه مند به تخصص و مهار ت شما حضور دارند می توانید از لینک پروفایل لینکدین خود کمک بگیرید و افراد بیشتر و مرتبط تری را به سمت خود فرا بخوانید.

کلمات کلیدی در پروفایل

مانند بهینه سازی موتور جست و جو یا سئو، لینکدین به شما این فرصت را می دهد که مخاطب را بر اساس کلمات کلیدی جذب کنید. بنابراین تک تک کلمات اهمیت دارند. از عناوین مختلف برای شغل خود استفاده کنید. مثلا اگر به شغل مدیر محتوا اشتغال دارید، وظایف کاری تان متنوع است و کپی رایتر، ویراستار وبسایت، نویسنده، مترجم، بلاگر و نظایر این را در بر می گیرد.

مقاله منتشر کنید

معمولا افراد مقالاتی که وبسایت های دیگر نوشته اند را به اشتراک می گذارند. اما آیا بهتر نیست خودتان دست به قلم شوید و بنویسید؟ نوشتن مقالات به عنوان محتوای کاربردی روی پروفایل لینکدین یکی از بهترین راه ها برای نشان دادن اعتبار و تخصص شما در یک حوزه ی خاص است.

نکته مهم این است که هر گاه که مقاله بنویسید و منتشر کنید شبکه تان از آن مطلع می شود و فرصت ها برای برقراری ارتباط و نشان دادن برندتان افزایش خواهد یافت. در اینجا هم باید به یاد داشته باشید که هر روز مقاله منتشر نکنید چرا که مخاطب کلافه و خسته می شود.

مقالات مرتبط


چگونه فالوور توییتر را به صورت رایگان افزایش دهیم (50 روش افزایش واقعی فالوور توییتر)

روزانه چند پست در شبکه های اجتماعی قرار دهیم ؟ (تلگرام، اینستاگرام و …)