فناوری پلاک چین چیست؟ ارتباط فناوری بلاک چین blockchain و ارز های دیجیتال همچون بیت کوین، اتریوم و … چیست؟ بلاک چین چه کاربرد هایی دارد و چگونه می تواند آینده دنیای مجازی را تغییر دهد. در این مقاله از هاو کن یو برای شما کاربران یک راهنمای جامع و کامل در رابطه با آشنای با فناوری بلاک چین مهیا کرده ایم که می توانید قدم به قدم با قوانین و نحوه کارکرد و تاثیر گذاری این فناوری در آینده تکنولوژی آشنا شویم.

خیلی خلاصه بگوییم که ماهیت بلاک چین و البته استقبالی که از آن شده است ناخود آگاه در آینده ای نزدیک خواسته یا ناخواسته شما را در گیر این فناوری خواهد کرد که می طلبد زودتر با آن آشنا شوید.

این روز ها در اخبار سیاسی، تکنولوژی، اقتصادی، مالی و …. مدام نامی از فناوری بلاک چین را می شنوید. آیا فناوری بلاک‌چین همان اینترنت جدید است؟ یا قرار است تاثیر شگرفی در تحولات آینده اینترنتی داشته باشد.

بلاک چین یک اختراع عالی و هوشمند است.  بلاک‌چین زایده فکری یک یا گروهی از افراد که با نام مستعار  Satoshi Nakamoto معرفی می شوند. اما از آن به بعد، به چیزی فراتر تبدیل شده است، و پرسش اصلی ای که  هر شخصی می پرسد این است: بلاک‌چین چیست؟ تعاریف سنگین و جزئیات فراوانی در رابطه با بلاک چین مطرح می شود. قبل از اینکه به این جزئیات بپردازیم اجازه بدهید تعریف ساده ای از نحوه کار این فناوری به شما ارئه دهیم و سپس به جزئیات آن بپردازیم.

بلاک چین به زبان ساده

در بسیاری از وبسایت ها این توضیحات ارائه شده است اما تصور کنید که قرار است به حساب دیگری مبلغی را واریز کنید، چه با مراجعه به بانک چه دستگاه های ATM  و … اولین اقدام اهراز هویت شماست، که همگی این اطلاعات در بانک اطلاعاتی متمرکز بانک قبلا قرار گرفته است.

یعنی با وارد شدن کارت بانکی و یا شماره ملی، شماره حساب بانکی و … تمام اطلاعات شخصی شما از مرکز داده های بانک فرا خوانی می شود و سپس شما مراحل انتقال وجه را انجام و همین مراحل در رابطه با حساب دریافت کننده هم انجام و سپس در پایان وجه منتقل می شود.  زمینه این کار دسترسی بانک به اطلاعات شخصی و حساب هر دو کاربر و در این بین، فرآیند انتقال وجه تماما زیر نظر بانک انجام می شود.

حال نواقص و معایبی که در این بین وجود دارد اینجاست که چه کسانی به اطلاعات شما دسترسی دارند؟ آیا از این اطلاعات سوء استفاده می شود؟ بانک یا سازمان تا چه اندازه در حفاظت اطلاعات کاربران و ایمن کردن مراحل پرداخت موفق است. با نفوذ به مرکز دیتای بانک و … تقریبا شما امکان حفاظت از اطلاعات و اموال خود را نخواهید داشت.

طبیعتا بانک برای این کار انتقال وجه و تامین امنیت، هزینه دریافت می کند. همه ی این حفره های امنیتی و البته اعتمادی که باید جلب شود در فناوری بلاک چین حل می شود. در فناوری بلاک چین این مرکز داده متمرکز از بین می رود و اطلاعات بدون امکان نفوذ و دسترسی، بین (کامپیوتر ) تمامی کاربرانی که از این فناوری استفاده می کنند تقسیم می شود. یعنی مجموعه سخت افزار کاربران بلاک چین که حجم عظیمی از قدرت پردازشی و ذخیره سازی را تشکیل می دهد، کار ذخیره سازی و پردازش را انجام می دهد بدون اینکه این اطلاعات در دسترس کسی قرار بگیرد و یا امکان نفوذ داشته باشد. بدین ترتیب هزینه ها و مشکلات امنیتی از بین می رود.

به بیانی دیگر این فناوری با امنیت کامل و بدون هزینه کار تبادل ارزش را انجام می دهد. این فناوری نتنها در امور بانکی و مالی بلکه هر کجا قرار است داده ها و اطلاعات ذخیره شوند همچون انواع سازمان ها و … کاربرد فراوان خواهد داشت و دیگر هیچ سازمانی بر این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت و هزینه ها هم از بین می رود.

توضیحات کلی

فناوری بلاک‌چین با صدور اجازه برای توزیع اطلاعات دیجیتالی و در عین حال عدم اجازه کپی این اطلاعات، به مانند ستون فقرات نوعی جدید از اینترنت شده است که در ابتدا برای پول دیجیتال، بیت کوین (Bitcoin) طراحی شده بود، اما در حال حاضر جامعه فن آوری به دنبال پیدا کردن دیگر استفاده های بالقوه از آن است.

قبل‌تر به بیت کوین “طلای دیجیتال” گفته می‌شد و تا به تاریخ 13 سپتامبر 2018، ارزش کل این ارز نزدیک به 112 میلیارد دلار آمریکا بوده است. بلاک‌چین می‌تواند انواع دیگری از ارزهای دیجیتال را ایجاد کند. مانند اینترنت (و یا ماشینتان)،  لزومی ندارد تا برای کار کردن با بلاک‌چین از نحوه کار کردن آن آگاهی داشته باشید.

  با این حال  شاید به دست آوردن اندکی دانش پایه ای و تخصصی از این تکنولوژی جدید،  به شما نشان دهد که چرا  بلاک‌چین نوعی انقلاب به حساب می آید. بنابراین، امیدواریم که شما کاربران هاو کن یو از مطالعه این مقاله لذت ببرید.

اگر هم از قبل با مفهموم بلاک‌چین آشنا بوده‌اید و می‌خواهید دولوپر بلاک‌چین شوید، می‌توانید تا در اینترنت آموزش‌ها جامع مرتبط با آن را مطالعه کرده و اولین بلاک‌چین خود را بسازید.

فناوری بلاک‌چین چیست؟

به گفته  Don و Alex Tapscott، نویسندگان  کتاب (Blockchain Revolution (2016، بلاک‌چین یک دفتر ثبت اعتبارات دیجیتالی فاسد نشدنی  و بی نظیر از معاملات اقتصادی است که می تواند برنامه ریزی شود تا نه تنها معاملات مالی، بلکه تقریبا هر چیز دارای ارزش را ثبت نماید.

بلاک‌چین چگونه کار می‌کند؟

یک صفحه گسترده (اسپرید شیت یا صفحات جدول‌بندی شده که قابلیت انجام محاسبات ریاضی را دارند) را که هزاران بار در شبکه کامپیوتری تکرار شده است را تصور کنید. سپس تصور کنید که این شبکه برای به روز رسانی  منظم این صفحه گسترده طراحی شده است و شما نیز از بلاک‌چین درک اولیه ای دارید.

اطلاعاتی که در بلاک‌چین نگهداری می شوند به عنوان یک پایگاه داده تسهیم شده و پیوسته حالت انطباق در آن وجود دارد. در واقع این یک راه استفاده از شبکه می‌باشد که دارای مزایای آشکار است.

پایگاه داده بلاک‌چین در هیچ مکان خاصی ذخیره نمی شود و این  بدین معناست که پرونده هایی که در بلاک‌چین نگهداری می‌شوند، واقعا عمومی و به راحتی قابل تایید می‌باشند. و هیچ هکر و یا فرد و سازمانی به هیچ عنوان به آن دسترسی نخواهد داشت و  توسط میلیون ها کامپیوتر به طور همزمان میزبانی شده و داده‌های آن برای هر شخصی در اینترنت قابل دسترسی است.

برای درک عمیق‌تر ازقیاس صفحه گسترده Google، به شما کاربران پیشنهاد می‌شود که پاراگراف زیر از یک  متخصص بلوکچین را مطالعه نمایید:

“روش سنتی به اشتراک گذاشتن اسناد همکاری، به صورت ارسال یک سند مایکروسافت ورد به  سمت گیرنده و درخواست اصلاح آن سند از جانب اوست. مشکل این سناریو در این است که باید قبل از دیدن یا اعمال تغییرات دیگر منتظر دریافت یک نسخه بازگشتی از آن سند باشید، زیرا تا زمانی که طرف دیگر  روی آن سند مشغول به کار باشد شما  اجازه اصلاح آن سند را نخواهید داشت. در واقع این همان نحوه چگونه کار کردن پایگاه های داده می‌باشد. هر دو طرف قادر به کار کردن هم‌زمان بر روی یک رکود نیستند. و این همان نحوه نگه داری بانک‌ها از اطلاعات مرتبط با موجودی و تراکنش‌هاست. زمانی که انتقالی در حال رخ دادن است، آن‌ها به طور موقت دسترسی را مسدود کرده (یا کاهش تعادل) و سپس طرف دیگر را به روز رسانی می‌ کنند و سپس مجددا دسترسی را باز کرده (و یا مجددا به روز رسانی می کنند). توس گوگل داک (Google Doc) و یا همان صفحه گسترده، هر دو طرفین در یک زمان به سند دسترسی دارند و تنها نسخه آن سند همیشه برای هر دو قابل مشاهده است. این مانند یک دفتر ثبت اعتبارات مشترک است، اما در واقع یک سند مشترک است. بخش توزیع شده زمانی موثر واقع می شود کهبه اشتراک گذاری شامل تعدادی از مردم است.

بزرگی، عظمت و پایداری بلاک چین

همانطور که گفتیم در فناوری بلاک چین، اطلاعات در قالب بلوک هایی ذخیره می شوند که همگی این بلوک های اطلاعاتی با یکدیگر در ارتباط هستند، این فناوری که همانند اینترنت با بلوک های اطلاعاتی است، از یک پایداری و قدرت داخلی بهره می برد چرا که

  • در فناوری بلاک چین هیچ فردی حتی بر ذره ای از اطلاعات دسترسی و یا کنترل نخواهد داشت.
  • هیچ تصویری از شکست امنیتی و یا اطلاعاتی و حتی اختلال در انجام کار برای بلاک چین نمی توان متصور بود.

از سال 2008 که بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت و اختراع شد، تا به الان که حدودا 10 سال از آن می گذرد حتی یک گزارش هم در رابطه با اختلال جدی در نحوه استفاده از این فناوری و یا لو رفتن اطلاعات و…. منتشر نشده است و مشکلات کوچک دیگر در استفاده از بیت کوین هم همگی ناشی از خطاهای انسانی و استفاده نادرست از آن بوده است.

از سوی دیگر هم اینترنت توانسته است تا به اینجا 30 سال خود را منسجم و پایدار بالا بکشد که این خود یک نشانه خوب برای برنامه ریزی و حساب باز کردن برای استفاده از فناوری بلاک چین و ادامه دادن این مسیر است.

Ian KhanTEDx Speaker در این رابطه می گوید:

 فناوری بلاک چین واقعا یک انقلاب در تکنولوژی است که مدت ها منتظر آن بودیم، یک مکانیسم که هر فرد را به بالاترین درجه امنیت سوق می دهد، دیگر خبری از تراکنش اشتباه، خطای ماشین و سیستم نیست، و فراموش شدن تبادل های بدون رضایت طرفین معامه در قالب محیطی یکپارچه و ایمن و بدون کنترل فرد یا سازمان

شفاف بودن و جلوگیری از فساد مالی و اطلاعاتی در فناوری بلاک چین

شبکه بلاک چین در یک محیط جامع و یکپارچه قرار دارد، که مدام خود را در فواصل 10 دقیقه ای بررسی و چک می کند. یک اکوسیستم خود نظارتی در ارزش های دیجیتال که هر تراکنش را یک شبکه تطبیق پذیر هر 10 دقیقه آپدیت می کند. هر گروه از این تراکنش ها و یا اطلاعات در بلوک های اطلاعاتی ذخیره شده و دو خروجی مهم خواهند داشت.

  • شفاف بودن اطلاعات در یکپارچگی و همه جانبه بودن شبکه قرار دارد
  •  این بلوک های اطلاعاتی غیر قابل تغییر و دسترسی خواهند بود

ویتالیک بوترین خالق اتریوم در این باره می گوید:

مشکل تقلب و سرقت در بلاک چین یک موضوع حل شده به حساب می آید، در زمان حال در جوامع غربی تقریبا اعتماد به گوگل، فیسبوک و بانک های بزرگ وجود دارد ولی در سایر نقاط دنیا( آفریقا، شرق اروپا، هند، روسیه، بخش هایی از آسیا و…) این اعتماد نسبت به سازمان ها و شرکت های بزرگ وجود ندارد ، که فناوری بلاک چین این اعتماد و امنیت را به صورت همه جانبه برای همه به ارمغان می آورد.

گره ها در بلاک چین

بلاک چین از یک شبکه محاسباتی  گره ای تشکیل شده است. یک کامپیوتر متصل به شبکه بلاک چین از یک کلاینت که کار ارزش گذاری (validating) تراکنش را انجام می دهد، استفاده می کند. این گره ها یک نسخه از بلاک چین را که به صورت خودکار کپی می شود، گرفته و سپس به شبکه متصل می کنند.

به زبانی ساده هر گره در این شبکه یک کامپیوتر متصل به شبکه است که کار پردازش و بررسی اطلاعات را انجام می دهد.  هر گره ، (فرد یا کامپیوتر) در این شبکه ، حکم یک ادمین از بلاک چین را دارند که به صورت داوطلبانه به این شبکه متصل شده اند. هر فرد یک مشوق قوی برای عضویت در شبکه را داراست و آن چیزی نیست جز کسب بیت کوین.

ماینینگ یا فرایند استخراج در شبکه بلاک چین

بالاتر گفتیم که یک کاربر در این شبکه وظیفه بررسی تراکنش ها و سپس فرستادن یک کپی از آن به بلاک چین را بر عهده دارد که در نتیجه انجام این وظیفه به عنوان پاداش بیت کوین های جدید تولید می شوند. این فرآیند همان ماینینگ یا استخراج بیت کوین است.

این فرآیند شامل کنار هم قرار دادن تراکنش ها و به کار گیری پردازنده ها برای حل یک مسئله در زنجیره بلوکی است. پس شما برای ماینینگ یا استخراج بیت کوین تنها به سخت افزار مناسب (پردازنده) و اینترنت نیاز دارید. اما اینکه پردازنده شما تا چه میزان باید قدرتمند باشد و چه پردازنده ای مورد نیاز است مبحثی است که بعدا در قالب مقاله ای در هاو کن یو به آن خواهیم پرداخت.

در مجموع اولین فرد یا کاربری که به واسطه پردازنده قدرتمند خود بتواند این مسئله ها یا پازل های شبکه را حل کند بیت کوین پاداش خواهد گرفت.

تا به الان حدودا 1600 ارز دیجیتال شبیه به بیت کوین اختراع شده است. و البته ارز های دیگری که در شرف تغییر و تکامل هستند.

Larry Summers  در این باره می گوید:

بیت کوین شخصیتی شبیه به ماشین های فکس را داراست. در حالی که یک ماشین فکس به تنهایی ارزش خاصی ندارد و نمی تواند کار تبادل را انجام دهد  اما دو یا چندین ماشین فکس می تواند یک ارزش وسیع در تکنولوژی و فرایند انتقال اطلاعات باشد.

ویژگی مهم تمرکز زدایی در فناوری بلاک چین

نوع طراحی بلاک چین به نحوی است که از هر گونه تجمع اطلاعات جلوگیری می کند و به زبانی دیگر تمرکز زداست.

اما چرا تمرکز زدایی؟ یکی از مهم ترین مشکلات نوع بشر در این دنیا اعتماد است که روز به روز وجود آن کم رنگ تر می شود. ما در این دنیا چه به افراد چه به سازمان ها و چه تکنولوژی بی اعتماد هستیم. این حجم اطلاعات کجا نگهداری می شود؟ چه کسانی به این اطلاعات دسترسی دارند؟ چه کسانی می توانند به اطلاعات من دسترسی داشته باشند؟

قبل تر در مقالات هاو کن یو گفتیم که هر کجا تجمعی از قدرت و یا تجمعی از ثروت به وجود بیاید به همان نسبت احتما وجود فساد هم بیشتر خواهد بود. این تجمع در رابطه با اطلاعات هم صادق است. اطلاعات گاهی ارزششان از خود پول  هم بیش تر می شود. حتی اگر بخواهیم هم نمی توانیم امنیت کامل مکان هایی که در آن حجم عظیم اطلاعات وجود دارد برقرار کنیم. همیشه احتمال سوء استفاده وجود دارد.

پس نیازی که ما انسان ها به دنبال برطرف کردن آن هستیم وجود یک فرد، ماشین، سازمان و یا تکنولوژی عادل برای برگرداندن اعتماد کامل است. چیزی که هر فردی از هرکجای دنیا بتواند به آن اعتماد داشته باشد.

در شبکه بلاک چین تمامی کاربران عضو شبکه به همراه سخت افزار هایشان کار ذخیره سازی اطلاعات را آن هم به صورت رمز نگاری شده انجام می دهند. بدین ترتیب خود شما بدون امکان دخل و تصرف کار مدیریت اطلاعات را انجام می دهید و البته پاداش آن را هم دریافت می کنید.

بلاک چین با توجه به نحوه ذخیره سازی اطلاعات به نظر می رسد این نیاز بزرگ انسان را بتواند برطرف کند. جایی که دیگر قدرت ها و سیستم ها و سرمایه های بزرگ هم نمی توانند به آن نفوذ کنند و یا آن را تحت کنترل خود قرار دهند و هیچ دولت یا فردی هم توانایی پالایش، فیلتر کردن و یا تاثیر گذاری بر آن را ندارد.  بلاک چین شبکه ای خواهد بود که برای شما فارغ از کشور، رنگ، جنسیت، سن، مذهب و … همانند بقیه احترام خواهد گذاشت و هیچ فرقی بین کاربران آن نیست.  یک قانون برای همه.

Melanie Swan در این باره می گوید:

من فکر می کنم بلاک چین همان موج عظیم و البته تکمیل کننده راه تکنولوژی است

کاربرد های بلاک چین چیست و چه کسانی از آن بهره می برند

در حال حاظر بیش ترین استفاده بلاک چین در حوزه مالی و ارز های دیجیتال است، البته در این حوزه هم کشور ها و دولت ها در حال سرمایه گذاری هستند و روند پیشرفت آن به نحو محسوسی رو به جلوست.

اما کاربرد های فراوان دیگری برای فناوری بلاک چین قابل تصور هستیم که از جمله آن ها می توان به استفاده در احراز هویت، ثبت اسناد، هر جایی که وظیفه ای برای ذخیره سازی داده وجود دارد، بورس، قرار داد های مالی و غیر مالی، حسابداری، و چندین مورد دیگر اشاره کرد که در بسیاری از سازمان ها به کمک ما انسان ها خواهند آمد.

جمع بندی در رابطه با بلاک چین

  • این روز ها آمار های زیادی در رابطه با بلاک چین منتشر می شود که گهگاه ما در کانال هاو کن یو مواردی را به صورت اینفوگرافیک منتشر می کنیم. این آمار نشان می دهد که تعداد شغل های مرتبط با فناوری بلاک چین از دسامبر 2016 تا رسامبر 2017 حدودا 27 درصد افزایش پیدا کرده است. اما این پایان داستان نیست. بر اساس این امار ها این عدد از سال ابتدای 2015 تا ماه های پایانی سال 2018 حدودا 631 درصد افزایش یافته است.
  • بلاک چین به کاربران اینترنت ارزش و البته اعتبار می بخشد اما این که تاثیر آن بر روی اینترنت و کاربران اینترنت چقدر خواهد بود هنوز یک مسئله بزرگ است.
  • اتریوم در حال حاظر یک پروژه منبع باز بلاک چین است که پتانسیل های نهان بلاک چین را بیش تر و بیش تر نمایان می سازد. هم اکنون این پروزه های در ابتدای عمر خود هستند ولی با این حال به خوبی تاثیر و کاربرد بلاک چین را به رخ کاربران کشیده اند و امید است با پیشرفت این پروژه ها به رفع نواقص بزرگ تکنولوژی نزدیک و نزدیک تر شویم.
  • استارتاپ های فعال و بزرگی همچون اوبر Uber و AirBnB وبسیاری از سازمان های و شرکت های بزرگ فناوری برای جلب اعتماد بیشتر در کاربران سعی دارند از این فناوری در کسب و کار خود کمک بگیرند و این روز ها با وجود محدودیت ها، اخباری در رابطه با استفاده از شبکه بلاک چین در سرویس های تاکسی اینترنتی ایران به گوش می رسد.
  • پتانسیل بلاک چین با توجه به ماهیت آن هنوز کاملا کشف و مورد استفاده واقع نشده است که به مرور زمان انتظار می رود شاهد نفوذ بیش تر این فناوری در تکنولوژی و نهایتا زندگی ما انسان ها باشیم.

مقالات مرتبط و تکمیل کننده: