معدود برنامه هایی در دنیا وجود دارند که مانند ادوبی افتر افکت بتوان با آنها آثار هنری خارق العاده ای درست کرد. اما اگر تا به حال با ادوبی افتر افکت ( که از این پس به آن AE می گوییم) کار نکرده اید، شاید هنگام استفاده از این برنامه کمی گیچ شوید. به همین دلیل، در این مقاله نکات آموزشی مختص این برنامه را به شما همراهان هاو کن یو ارائه می کنیم.

با ادوبی افتر افکت چه کارهایی می توان کرد؟


با این برنامه می توان  لایه های فیلم دو بعدی را در فضای سه بعدی در سبک های مختلف ساخت. این برنامه بسته به نیازهای کاربری که از آن استفاده می کند می تواند کارهای متفاوتی را انجام دهد. برای نمونه هنرمند  VFX  ممکن است از AE برای ساخت فیلم های سه بعدی استفاده کند. یک تدوینگر فیلم می تواند از این برنامه برای چیزی بیش از طراحی تیتراژ استفاده کند و یک انیمیشن ساز هم می تواند از این برنامه در جهت ساخت کاراکترهای کارتونی دو بعدی بهره ببرد. دلیل اینکه خیلی از افراد نمی دانند که ادوبی افتر افکت قادر به انجام چه کارهایی است به این خاطر است که با این برنامه می توان خیلی کارها انجام داد.

نباید از خاطر برد که گرچه این برنامه نرم افزار فوق العاده ای است اما برای تدوین فیلم هایی که گرفته اید مناسب نیست. آن هم عمدتا به این خاطر که توانایی های پلی بک آن مانند توانایی های پلی بک اپلیکیشن های تدوین و ویرایش فیلم مثل پریمیر نیست. تنها جایی که در ویرایش و تدوین فیلم می توان از افتر افکت استفاده کرد، برای اعمال افکت ها پس از ویرایش کامل و نهایی فیلم می باشد. به هر حال نباید از یاد برد که نام این برنامه ادوبی افتر افکت است. افتر به معنای “پس از” است.

با اینکه این نرم افزار بسیار کاربردی است، کار با آن ساده است چون ساختار ساده ای دارد. مانند هر اپلیکیشن ویرایش فیلم در دنیا از سیستم لایه ای یا layer استفاده می کند. بهترین راه برای درک سیستم لایه ای این است که چند ورق و کااغذ انباشته شده روی هم را در نظر بگیرید. کاغذ زیری و انتهایی معلوم نیست چون کاغذ بالایی روی آن را پوشانده است. البته این مورد وقتی صدق می کند که دو بعدی کار می کنید. اگر لایه هایتان را در سه بعدی قرار دهید، می توانید اگر رد فضای سه بعدی نزدیک دوربین تان بودند آنها را به جلوی سایر لایه های سه بعدی بیاورید.اگر کمی گیچ شده اید مثال زیر را ببینید. وقتی لایه از لایه ی پس زمینه  به سمت دوربین عبور می کند معلوم می شود. وقتی هم که پشت پس زمینه می رود پنهان می شود.

موشن گرافیک_ عمده ترین کاربرد افتر افکت

عمده ترین کاربرد افترافکت در ساخت موشن گرافیک می باشد. موشن گرافیک بسیار به انیمیشن شبیه است با این تفاوت که انیمیشن داستانی است و به شخصیت های داستان می پردازد اما موشن گرافیک بیشتر به جنبه های سمبولیک تمرکز دارد و کاربرد آن در برند سازی و تبلیغات است. افترا فکت اصلی ترین ابزار برای ساخت موشن گرافیک است. در این لینک در مورد موشن گرافیک چیست بیشتر بخوانید و در این لینک آموزش موشن گرافیک را ببینید.

برای چه کارهایی از چه ویژگی های افتر فاکت استفاده می شود؟
افتر افکت www.howcanu.com


کتابخانه ی افکت ها

چیزی که افتر افکت را واقعا از تمام اپلیکیشن های ویدئویی متمایز می سازد کتابخانه ی گسترده ی افکت های آن است. صدها افکت داخلی در این نرم افزار وجود دارند که می توانید آنها را با هم ترکیب کنید تا بی نهایت امکانات خلاقانه در اختیار داشته باشید. شاید باورتان نشود اما در این نرم افزار رویاهایتان محقق می شود و هر کاری می توانید با آنها انجام دهید. بیایید نگاهی به چند تا از افکت های این نرم افزار کاربردی بیندازیم.

افکت های شبیه سازی
افتر افکت www.howcanu.com

18 افکت شبیه سازی در نرم افزار ادوبی افتر افکت وجود دارد. از این افکت های شبیه سازی می توان برای ساخت هر چیزی که فکرش را می کنید استفاده کنید: از باران گرفته تا مو. تمامی این افمت ها کاملا قابل سفارشی سازی یا customize شدن هستند. وقتی آنها را با سایر افکت ها ترکیب کنید می توانید کاربرد آنها را از این هم بیشتر کنید. در زیر نموهنه ای از افکت CC Snowfall که در این نرم افزار وجود دارد نشان داده می شود. برای ساخت این افکت باید drag and drop کنید. هیچ customization لازم نیست.

سبک دادن به افکت ها
افتر افکت www.howcanu.com

افکت های دارای سبک یا stylized در این نرم افزار این قابلیت را به شما می دهند که style هایی به ویدئو و لایه ها بدهید که قبلا از این نمی توانستید. این افکت ها هم drag and drop هستند و به راحتی می توان آنها را دستکاری کرد تا استایل های فوق العاده ای ساخت. از افکت های قابل توجه در این دسته می توان به CC Glass effect و posterize effect اشاره کرد. مثال زیر تصویری از Shutterstock را نشان می دهد که از افکت Find Edges در آن استفاده شده است.

سایر افکت ها
افتر افکت www.howcanu.com

علاوه بر افکت های فوق، ده ها دسته ی دیگر از افکت ها وجود دارند که هر کدام از آنها کار خاصی را انجام می دهند. برای نمونه، برای انواع تاری ها (blur) یک دسته افکت کامل تخصیص داده شده است. یک دسته ی اصلاح رنگ با افکت هایی که می توانند هر ظاهری که بخواهید را درست کنند در این نرم افزار اختصاص داده شده اند.

همچنین دسته ی Persperctive شامل افکت ردیاب دوربین سه بعدی (3D Camera Tracker) است که ردیابی فیلم ویدئویی تان را آسان می کند. در گیف زیر افکت Linear Wipe را ملاحظه می کنید. در فولدر Transition Effects می توانید این افکت را پیدا کنید.

قالب های Adobe After Effects

یکی از دلایلی که اکثر تدوینگران ویدئو از این نرم افزار استفاده می کنند همین قالب ها می باشد. ممکن است شما کل زندگی حرفه ای خود را صرف کسب مهارت در طراحی فیلم و تصویر کرده باشید. اما تدوینگرهای فیلم که باید پروژه را در موعد مقرر تحویل دهند، ممکن است زمان یا تخصص کافی را برای ساخت طرح هایی که می خواهند نداشته باشند. در عوض طراحان تصویر و فیلم از سراسر جهان، فایل های پروژه ی Adobe Effects را طوری تنظیم کرده اند که کاربران می توانند به سادگی فیلم خود را drag and drop کنند تا نتایج خارق العاده ای نصیبشان شود.
افتر افکت www.howcanu.com

وبسایت هاییی نظیر RocketStock پروژه های آسانی دارند از این رو حتی مبتدی ترین کاربران After Effects می توانند طرح های خارق العاده ای برای پروژه های ویدئویی خود بسازند. در زیر مثالی از امکانات خلاقانه ی قالب After Effects را می بینید.

ترکیب سازی

یک نرم افزار ترکیب ساز صرفا نرم افزاری است که بتوان از آن برای ترکیب چند ویژگی جهت خلق صحنه ای نهایی استفاده کرد. برای نمونه، یک شات ساده VFX ممکن است برای ساخت یک صحنه نیازمند ترکیب قالب صفحه سبز، یک پس زمینه، چند المان انفجاری، گرد و خاک و دود باشد. انجام این کارها در یک اپلیکیشن ویرایشگر ویدئو دشوار است بنابراین توصیه می شود در این گونه موارد از After Effects استفاده شود.

افتر افکت www.howcanu.comهرچند، اکثر ویرایشگرهای ویدئو از قابلیت های ترکیبی AF برای پروژه های کمتر زرق و برقدار استفاده می کنند. درست مثل فتوشاپ، لایه های AF هم چند لایه ی ترکیبی را استفاده می کنند که بر نحوه ی تفسیر لایه و فیلم زیر آن تاثیر می گذارد. این برای مدل ها و طرح های سه بعدی عالی است. حالت ترکیب یا blending برای ترکیب همه ی این المان ها عالی است. می توانید از حالت های ترکیبی برای افزودن المان ها بر روی فیلم استفاده کنید.

اسکریپت ها

بر خلاف پلاگین ها، اسکریپت ها هیچ چیزی را که AF قادر به انجام ان است باز نمی کند 0 آنها صرفا فرایندی را که برای فرد معمولی کمی بیش تر به طول می انجامد را اتوماتیک می سازند. برای نمونه، اسکریپت هایی نظیر AE Sweet هستند که صرفا به یک کلیک انیمیشن هایی به شکل ها مختلف می سازند. در زیر نمونه ای از ساخت سریع انیمیشن با استفاده از اسکریپت AF را ملاحظه می کنید.

اگر در استفاده از AF خبره بودید احتمالا مشکلی در ساخت انیمیشن ها به شکل های مختلف نداشتید. اما توانایی ساخت این انیمیشن ها کل فرایند طراحی را بسیار آسانتر می کند. مثلا در اینجا چند ثانیه زمان صرفه جویی شده و در انجام یک پروژه ممکن است چند ساعت زمان صرفه جویی شود. بسیاری از اسکریپت های دیگر هم هستند که می توان از آنها برای اجرای چند کار مختلف استفاده کرد. مهم ترین نکته این است که هنگام انجام یک کار تکراری در AF : دور و بر نرم افزار را نگاه کنید… حتما یک اسکریپت پیدا خواهید کرد که در صرفه جویی زمان به شما کند.

پلاگین ها

علاوه بر افکت های فوق، صدها افکت دیگر هم هستند که می توان آنها را نصب نمود تا قابلیت های AFرا از این هم بیشتر کرد. این پلاگین ها اساسا اپلیکیشن های کوچکی هستند که شرکت های شخص ثالث ساخته اند و می توان آنها را نصب کرده و داخل AF از آنها استفاده کرد. پلاگین های زیادی وجود ارند که چند تا از محبوب ترین آنها که برای AF وجود ارند عبارت اند از Element 3Dt، Trapcode Particular، Plexus و  Optical Flares.

افتر افکت www.howcanu.comآیا کاری هست که AF نتواند انجام دهد؟

این پرسش دشواری است؛ با اینکه می توانید بسیاری کارها را در AF انجام دهید اما این نرم افزار لزوما برای استفاده در هر پروژه ی گرافیکی یا VFX مناسب و ایده آل نیست. در زیر چند تا از کارهایی که نمی توان با این نرم افزار انجام داد را بین می کنیم:

انیمیشن و مدل سازی سه بعدی
افتر افکت www.howcanu.com

با استفاده از Element 3D می توانید اشیای سه بعدی را داخل AF وارد کنید – اما وقتی نوبت متحرک سازی آنها می رسد دستتان بسته است و از این رو هرگز نخواهید توانست این نرم افزار را جایگزین یک نرم افزار انیمیشن سازی و مدلسازی سه بغدی کنید. همچنین، در انواع مدل هایی که می توانید بسازید هم محدودیت وجود دارد. اگر واقعا برای طراحی سه بعدی مصمم هستید، بهتر است نرم افزار سه بعدی نظیر Cinema 4D یا Maya را بیاموزید.

همانطور که قبلا هم گفتیم نرم افزار After Effects برای ویرایش صوت و تصویر نرم افزار ایده آلی نیست. البته کارتان را راه می اندازد اما برای این منظور ساخته نشده است. این نرم افزار وقتی با نرم افزار ویرایش تصویر و فیلم به کار رود تنایج عالی به دست می دهد و نقطه قوت آن در ساخت موشن گرافیک می باشد.