توسعه کسب و کار به وسیله شبکه‌های اجتماعی و یا انجام کسب و کارهای اینترنتی بر مبنای شبکه‌های اجتماعی موضوع امروز این مقاله است. در این مقاله شما کاربران با ۵ نکته مهم برای توسعه کسب و کار خود از طریق شبکه‌های اجتماعی آشنا خواهید شد.

دیگر در دنیای امروزی شما کمتر کسب و کاری را می‌توانید مشاهده کنید که به نحوی از طریق اینترنت و فعالیت‌های مجازی در پی توسعه و پیشرفت کسب و کار خود نباشد؛ هرچند که در حال حاظر کسب و کارهای مجازی و اینترنتی به خودی خود بخش بزرگی از کسب و کارها را در دنیا تشکیل می‌دهند. کشور ما نیز از این موضوع مستثناء نیست. یکی از بهترین و شاید کاراترین  ابزارها در دنیای مجازی، شبکه‌های اجتماعی هستند که بسیار خوب و مؤثر می‌توانند به کسب و کارها کمک کنند. شما از طریق این شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌توانید اقدام به معرفی محصول، شناخت بیشتر مشتری، ارتباط جامع‌تر با مشتری، دستیابی به آمارهای مختلف از گروها و قشرهای هدف و همچنین دریافت بازخورد کاملی از مشتری‌ها داشته باشید که کسب اطلاعات از هر یک از این موضوعات برای شما یک امر حیاتی محسوب می‌شود.

در دنیا و متعاقباً ایران برخی پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی از استقبال بیشتری برخوردارند که بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده در حال حاضر ( 2018 سال) فیس‌بوک با داشتن ۲ میلیارد کاربرد در سراسر دنیا بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی است، در ادامه اینستاگرام ۷۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، اپلیکیشن پیام‌رسان واتس اپ یک میلیارد کاربر فعال، توییتر ۳۲۰ میلیون کاربر فعال  و تلگرام با ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ازجمله بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا هستند که در ایران هم مورداستفاده قرار می‌گیرند. در ایران شاید در حال حاضر تلگرام و اینستاگرام را بهترین و پرجمعیت‌ترین شبکه‌های مجازی برای توسعه کسب‌وکار بتوان معرفی کرد.

در ادامه برای شما کاربران ۵ نکته مهم برای توسعه کسب‌وکار خود از طریق شبکه‌های مجازی و اجتماعی معرفی خواهیم کرد که مطمئناً در صورت صحیح به‌کاربرده شدن تأثیر به سزای در خروجی کسب‌وکارتان خواهند داشت.

انتخاب بهترین پلتفرم و یا شبکه اجتماعی برای توسعه کسب‌وکار خود

توسعه کسب و کار با شبکه های اجتماعی _ هاو کن یو

هرکدام از این شبکه‌های اجتماعی دارای ویژگی‌های و البته شاخصه‌هایی نسبت به دیگری هستند که هرکدام را می‌توانید متناسب با کسب‌وکار خود انتخاب کنید و بر روی آن سرمایه‌گذاری کنید. به‌عنوان‌مثال اگر محصولات شما ظاهر محور هستند و با عکس و ویدئوهای کوتاه، محصول خود را معرفی می‌کنید مطمئناً اینستاگرام گزینه بهتری خواهد بود و از طرف دیگر اگر احتیاج به منتشر کردن توضیحات بیشتر و یا متن‌های طولانی و یا حتی ویدئوهای بلند و از آن‌ها مهم‌تر لینک به وب‌سایت خود و … دارید مطمئناً تلگرام گزینه بهتری خواهد بود. هرچند از چند شبکه اجتماعی هم می‌توانید کمک بگیرید.

قبل از اقدام برای انتخاب حتماً با تمام ویژگی‌ها و مشخصات هر اپلیکیشن آشنا شوید.

مشخص کنید کاربران شما کجا هستند

توسعه کسب و کار با شبکه های اجتماعی _ هاو کن یو

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم شبکه‌های اجتماعی مختلفی در دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرند که ممکن است برخی از این موارد در ایران با استقبال خارجی روبه‌رو نشده باشند یا اصلاً به‌صورت رسمی اجازه فعالیت در کشور را نداشته باشند. بنا بر آماری که ارائه‌شده است در حال حاضر تلگرام و سپس اینستاگرام و شاید توییتر ازجمله پرمخاطب شبکه‌های اجتماعی در ایران هستند. البته اگر مخاطبان و یا مشتریان شما خارج از ایران هستند شما می‌توانید به گزینه‌هایی همچون فیس‌بوک و یوتیوب هم‌فکر کنید. به‌هرحال بسته به مشتریان خود و سلایق احتمالی‌شان دست به انتخاب بزنید. اگر محصول شما پرزرق‌وبرق است، به‌عنوان‌مثال البسه یا خودرو و یا طراحی‌های مختلف و … مطمئناً با اینستاگرام جواب بهتری خواهید گرفت.

مطمئن شوید برنامه حساب‌شده دارید

توسعه کسب و کار با شبکه های اجتماعی _ هاو کن یو

پس از انتخاب پلتفرم موردنظر حال باید با یک برنامه جامع و حساب‌شده جلو بروید. برای مشتریان خود احترام قائل باشید. مطمئناً کاربران و مشتری‌های شما محتوای کپی شده از مکان‌های دیگر را به‌راحتی تشخیص می‌دهند و متوجه می‌شوند. کپی‌برداری نکنید. ارزش کار خود را با این کار ناپسندانِ پایین نیاورید. کپی کردن یکی از بزرگ‌ترین معضلات و مشکلاتی است که بسیاری از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی با آن مواجه است. اگر وقت مناسبی را برای تولید محتوای این شبکه‌های اجتماعی صرف نمی‌کنید  انتظار کیفیت کار بالا را نداشته باشید. مطالعه کنید، وقت بگذارید و اگر قرار است اقدام به ترجمه و یا استفاده از منبع خارجی خاصی داشته باشید، نام و لینک به منبع را فراموش نکنید.

برای خودتان برنامه داشته باشید که چه کسی و در چه بازه زمانی قرار است شبکه‌های اجتماعی را آپدیت و به‌روزرسانی کنید و مطالب را در آن منتشر کند. برای بزرگ‌تر کردن و جذب افراد بیشتر البته از راه صحیح و درست، برنامه داشته باشید. مطالب قرار است چگونه تهیه و تولید شوند؟

با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط باشید

توسعه کسب و کار با شبکه های اجتماعی _ هاو کن یو

ماهیت شبکه‌های اجتماعی از نامشان مشخص است. ارتباط پیج یا کانال شما با مشتریان باید دوسویه باشد. مدام برای پیشرفت کار خود از مشتریان سؤال بپرسید و نظرات آن‌ها را جویا شوید. ابزارهای زیادی برای این کار به‌خصوص در تلگرام فراهم‌شده است تا اقدام به نظرسنجی‌های مختلف کنید. همچنین در اینستاگرام با داشتن ایده‌های جدید و پست‌های مختلف آن‌ها را اقدام به مشارکت در بحث‌های مختلف از طریق کامنت‌ها کنید. از این طریق نقاط قوت و ضعف کسب‌وکار خود را متوجه شوید. مخاطبان را مجبور کنید ناخواسته با برنامه‌های که برای پیج یا کانال خوددارید مرتب به آن سر بزنند. درنهایت فراموش نکنید که همگی این اعمال برای تبدیل کردن مخاطبان به مشتری است.

به شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان نوعی از کسب‌وکار نگاه کنید

توسعه کسب و کار با شبکه های اجتماعی _ هاو کن یو

باوجود تمام شناخت‌هایی که نسبت به شبکه‌های اجتماعی مختلف و همچنین روش‌های پیشبرد اهداف به‌وسیله این کسب‌وکار در بالا داشتیم اما ممکن است در ابتدای کار به‌وسیله شبکه‌های اجتماعی کم سخت و مأیوس‌کننده به نظر برسد اما در این راه ثابت‌قدم باشید. با یک سرچ ساده در فضای مجازی و کمی تحقیق متوجه شده‌اید که شبکه‌های اجتماعی یک راه جدید و بزرگ برای هر نوع از کسب‌وکار به‌حساب می‌آیند. تأثیر مثبت این شبکه‌های اجتماعی بر روی کسب‌وکارها اثبات‌شده است.

البته اگر از سوی دیگر از روش درست و صحیح از آن‌ها استفاده نکنید می‌تواند تنها یک کار فرسایشی و وقت‌گیر و البته هزینه‌بر برای کسب‌وکار شما باشد. به‌هرحال فضای مجازی برای هر نوع کسب‌وکار یک فرصت به‌حساب می‌آید و این فرصت کاملاً رایگان است.