شروع برنامه نویسی از چه نقطه ایست؟چگونه یک برنامه نویس شویم؟ چگونه می توانیم برنامه نویسی را یاد بگیریم؟ چه پیش نیاز هایی برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب مورد نیاز است. چگونه اپلیکیشن و برنامه های ساده بسازیم؟ در این مقاله از هاو کن یو برای شمایی که علاقه و قصد برنامه نویس شدن دارید مقاله ای مهیا کرده ایم. با ما همراه باشید.

شاید تا به حال از خودتان پرسیده باشید که بهترین راه برای یادگیری برنامه نویسی چیست؟ یا چگونه می توان برنامه نویس شد؟ و یک اپلیکیشن ساخت؟ این دست از سوالات در ذهن بسیاری از تازه کاران و علاقه مندان برنامه نویسی وجود دارد. البته شکی نداریم که حتما تا به حال در گوگل به دنبال مطلبی از این دست گشته اید که بالاخره از وبسایت هاو کن یو سر در آورده اید.

مقالاتی در باب برنامه نویسی هم لابد قبلا خوانده اید. اگر هم نخوانده اید عیبی ندارد ما در این مقاله می خواهیم گام به گام مراحلی را که باید برای برنامه نویسی طی کنید را با شما در میان بگذاریم. پس این شما و این سه مرحله برای برنامه نویس شدن:

مرحله ی ۱: انتخاب یک زبان برنامه نویسی

مرحله ی ۲: یادگیری آن زبان

مرحله ی ۳: ساخت برنامه و اپلیکیشن و تداوم یادگیری

البته شاید به نظر ساده بیاید. البته نباید از نظر دور داشت که همه ی ما به طرق مختلفی مطالب را می آموزیم و روش یادگیری هر شخص مختص خودش است. در مرحله ی اول خوب است بدانید که Python یا Ruby می تواند انتخاب مناسبی برای زبان اول باشد. وقت خود را زیاد صرف انتخاب زبان نکنید. اگر این سوال را از حرفه ای های برنامه نویسی بپرسید که : چگونه می توان برنامه نویس شد؟  حتما به شما خواهند گفت که باید برنامه و اپلیکیشن بسازید و این بهترین راه برای یادگیری است. اما واقعا چگونه می توان برنامه و اپلیکیشن ساخت؟ دقیقا به همین منظور این مقاله را برای شما تدارک دیده ایم. پس همراه ما بمانید تا بهتر بدانید که چگونه می توان برنامه نویس شد.

پیش نیازها

چگونه برنامه نویس شویم؟ - هاو کن یو

چگونه برنامه نویس شویم؟ – هاو کن یو

اکثر اپلیکیشن ها به یک سامانه داده ها نیاز دارند بنابراین اگر قرار است خودتان اپلیکیشن خودتان را بسازید به احتمال زیاد باید زبان جست و جوی سامانه داده ها را بلد باشید (که این زبان معمولا SQL است)، مگر اینکه قرار است چیزی را بسازید که نیازی به تعامل با سامانه داده را ندارد. این دست اصطلاحات احتیاج به توضیح اجمالی دارند که البته در این مقاله نمی گنجند ولی شما به یک سرچ ساده می توئانید اطلاعات تکمیلی در رابطه با هر یک را استخراج کنید.

گذشته از این، اگر می خواهید اپلیکیشن وب بسازید، باید DevOps بیشتری بدانید تا بتوانید محیط/سرور توسعه را ترتیب دهید و اپلیکیشن را بسازید.

اگر می خواهید توسعه دهنده ی وب فرانت اند front end باشید می توانید مهارت های HTML، CSS ، JavaScript خود را تقویت کنید. اگر JavaScript بلد هستید و نمی خواهید زبان دیگری را یاد بگیرید می توانید Node.js را امتحان کنید چرا که پلتفرم JavaScript برای توسعه ی بک اند back end است (همچنین می توانید از MongoDB هم به عنوان سامانه داده ها استفاده کنید چرا که مبتنی بر JavaScript است.

در غیر این صورت اگر قصد دارید یک اپلیکیشن وب کامل و تمام عیار بسازید باید یکی از زبان های زیر ( و معمولا یک چهارچوب وب) را بلد باشد:

  • Ruby
  • Python
  • PHP
  • Java
  • Go
  • C#

اگر می خواهید بازی بسازید می توانید Luna را در نظر بگیرید، با اینکه C# گزینه ی بسیار خوبی است. در  رابطه با توسعه ی اپلیکیشن های موبایلی Ios باید Swift/Objective-C و برای توسعه ی اپلیکیشن های آندروید باید Java  بلد باشیذ.

مرحله ی ۰ برای شروع برنامه نویسی : خودتان را بشناسید

چگونه برنامه نویس شویم؟ - هاو کن یو

چگونه برنامه نویس شویم؟ – هاو کن یو

قبل از هر اقدام، چیزی را بسازید که آن را واقعا دوست دارید. علاقه و اشتیاق بهترین راه برای با انگیزه ماندن است بنابراین از خودتان بپرسید که به چه چیز علاقه مند هستید و دوست دارید چه کار کنید. مطمئنا بای ساخت به سراغ ساده ترین موارد باید بروید.

برای نمونه :

  • از استفاده از کدام اپلیکیشن ها بیشتر لذت می برید؟
  • بدون کدام اپلیکیشن ها نمی تواند زندگی کنید؟
  • آیا از بازی لذت می برید؟
  • آیا دوست دارید طراحی کنید؟
  • و نظیر این سوالات…

علایق خود را مشخص کنید تا بتوانید بر روی چیزی کار کنید که ان را دوست دارید و برایتان جالب است. بدین شیوه احتمال کمتری برای جا زدن در نیمه های راه وجود خواهد داشت.

مرحله ی ۱: ایده ای را انتخاب کنید

چگونه برنامه نویس شویم؟ - هاو کن یو

چگونه برنامه نویس شویم؟ – هاو کن یو

اکنون که فهمیده اید که علایقتان چیست نوبت به ایده می رسد. با ایده های ساده شروع کنید. بله… حتی اگر دارید به بازی سازی هم فکر می کنید الان نباید فکر و ذهنتان را درگیر رقابت با بزرگترین و بهترین بازی سازهای جهان بکنید. بلکه باید تمرکز خود را ب روی ساخت یک بازی بسیار ساده معطوف کنید. بنابراین بر اساس علایق و ذایقه های خود ایده ی یک اپلیکیشن ساده را انتخاب کنید. مهم هم نیست که آن اپلیکیشن را قبلا ساخته اند یا نه. در واقع اگر قبلا ساخته شده باشد به نفع و کمکتان است.

در زیر چند نکته برای الهام بخشیدن به شما آورده ایم :

  • اگر آشپزی دوست دارید می توانید یک اپلیکیشن بسازید که در آن دستور تهیه ی غذاهای خانگی آورده شده است.
  • اگر همیشه دوست داشتید از نحوه ی کار توییتر با خبر شوید می توانید مشابه توییتر را بسازید
  • اگر حواس پرتی دارید و بر اپلیکیشن های مدیریت کار تکیه دارید یکی از این اپلیکیشن ها را برای خودتان بسازید
  • اگر به بازی ورق علاقه مند هستید یک بازی ساده بسازید
  • اگر رژیم دارید یک اپلیکیشن بسازید که مصرف کالری روزانه تان را ثبت می کئد.

و نظایر این موارد. ایده بسیار است و شما می توانید آنها را مطابق با علایق خود انتخاب کنید.  وقتی مسیتان مشخص شد، هدف را در قالب یک جمله بنویسید و در صورت امکان مهم ترین کاربران هدف این اپلیکیشن را که می خواهید آن را بسازید هم مشخص کنید.

برای نمونه یک اپلیکیشن سرپرستی حیوانات خانگی برای افرادی که حیوانات ولگرد و بی سرپناه را به سرپرستی قبول می کنند.

مرحله ی ۲: کارکردهای اصلی را تعریف کنید

چگونه برنامه نویس شویم؟ - هاو کن یو

چگونه برنامه نویس شویم؟ – هاو کن یو

به این فکر کنید که اپلیکیشنی که می سازید قرار است چه کاری انجام دهد. آن کارها را فهرست وار بنویسید. اگر فرست طولانی شد نگاه دقیق تری بیندازید و بنید که مثلا آیا این اپلیکیشن واقعا به لاگین فیسبوک نیاز دارد یا نه. آیا واقعا می بایست برای اینکه بتواند کار کند داده ها را در ابر آپلود کند؟

خیلی خوب است که رویاپردازی کنید و چشم اندازهای خوبی را برای خود متصور شوید اما در حال حاضر هدف شما نباید این باشد که اپلیکیشنی بسازید که همه چیزهای خوب را داشته باشد. یادتان باشد که هیچ اپلیکیشنی کامل نیست و همه اپلیکیشن ها ساده شروع کرده اند.

اصلا فکر ساخت اپلیکیشنی تمام عیار و کامل را از سر بیرون کنید. حتی مشاهده که افراد حرفه ای هم سراغ این بلندپروازی می رند و نتیجه ی کارشان فاجعه بار است. اگر ساخت اولین پروژه تان دشوار باشد ناامید خواهید شد مگر اینکه اراده ای آهنی داشته باشید و واقعا عاشق چالش های کار باشید. پس فراموش نکنید که شما تازه کار هستید و هدف از ساخت اپلیکیشن فعلا لذت بردن است. لذت بردن هم بهترین راه برای یادگیری است. بنابراین نگاهی به فهرست کارکردهای اپلیکیشن بیندازید و اگر فهرست بلندبالایی بود آن اقلامی را که اپلیکیشن می تواند بدون انها کار کند را حط بزنید.

یادتان باشد که این کار اول شناست و کار را باید ساده بگیرید. بر چیزهایی تمرکز کنید که به اپلیکیشن شما اجازه می دهد تا هر کاری که قرار است انجام دهد را انجام دهد – باقی چیزها را می توان به پروژه ی دیگری موکول کرد.

مثلا آن فهرست می تواند چیزی شبیه فهرست زیر باشد:‌

  • کاربران می توانند حساب بسازند
  • کاربران می توانند پسوردهای گم شده را بازیافت کنند
  • کاربران می توانند پسوردهایشان را عوض کنند
  • کاربران می توانند لینک های جدید پست کنند
  • کاربران می توانند در مورد لینک ها کامنت بگذارند
  • کاربران می توانند به لینک ها مثبت یا منفی دهند
  • کاربران می توانند پروفایلی داشته باشند که تاریخچه ی فعالیتشان را نشان می دهد

ویژگی هایی که در فهرست بالا ذکر شدند کارکردهای اصلی ای هستند که باید بر آنها تمرکز کنید.  سایر ویژگی ها نظیر این موارد:‌

  • کاربران می توانند به شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذرند
  • کاربران می توانند کامنت ها را حذف کنند
  • کاربران می توانند کامتت ها را ویرایش کنند
  • کاربران می توانند حساب خود را حذف کنند

ثانوی هستند و می توان آنها را برای ورچن دوم اپلیکیشن در نظر گرفت.

مرحله ی ۳:‌ طرح اپلیکیشن را بریزید

هیچ چیز مثل کاغذ و مداد به شما سرعت نمی دهد. تا الان حتما خوب می دانید که اپلیکیشنی که قرار است بسازید چه کار می کند بنابراین طراحی از چهارچوب UI (رابط کاربر) اپلیکیشن بریزید. دکمه ها کجا باید باشند، هدف از آن دکمه چیست و غیره.

یادداشت بنویسید، و مشخص کنید که اپلیکیشن چگونه کار خواهد کرد. شما هنوز در مرحله ی ایده پردازی هستید بنابراین آنقدر ایده پردازی کنید تا بالاخره به چیزی برسید که راضی تان کند.

یادتان نرود که چیزها را ساده بگیرید. چیزها باید ساده باشند. اگر فهرست قبلی را کوتاه نوشته باشید خوب است. دیگر لازم نیست چیزی به آن فهرست اضافه کنید. اگر چاره ای ندارید ورژن های دو را طراحی کنید:‌یک ورژن اولیه و ورژن نهایی رویاهایتان.

مرحله ی ۴:‌ جریان رابط کاربر خود را مشخص کنید

چگونه برنامه نویس شویم؟ - هاو کن یو

چگونه برنامه نویس شویم؟ – هاو کن یو

بسیار خوب. الان دیگر ایده ی خوبی نسبت به کارکرد اپلیکیشن دارید و می دانید که هر یک از عناصر باید چه کار کنند و کاربران چگونه با اپلیکیشنتان می توانند تعامل کنند.  حالا وقت آن است که جریان رابط کاری اپلیکیشن را مشخص کنید، یعنی بفهمید که کاربر چگونه باید از اپلیکیشن شما استفاده کند. تک تک مراحل استفاده از اپلیکیشن را از ابتدا تا انتها را در یک نمودار مشخص کنید.

تمام کارهایی که کاربر باید برای استفاده از اپلیکیشن انجام دهد را در یک روندنما مشخص کنید. برای نمونه اگر اپلیکیشن از کاربران می خواهد که لاگین کنند، آنها چگونه باید حساب بسازند؟ اگر کاربران پسوردشان را فراموش کردند چه؟ اگر پسورد اشتباه را وارد کردند چه؟ ی ککاربر در هر رابط باید بتواند چه کند؟ اینها را با کاغذ و مداد سریعتر می توانید تعیین کنید. در اینجا هم از آنجا که اپلیکیشنتان نباید پیچیده باشد نموداری که طراحی می کنید هم باید ساده باشد.

مرحله ی ۵:‌ طراحی سامانه داده ها

چگونه برنامه نویس شویم؟ - هاو کن یو

چگونه برنامه نویس شویم؟ – هاو کن یو

بسیار خوب! شما تمام موارد را در نظر گرفتید و حالا باید به طرح خود نگاهی بیندازید تا ببینید که چه نوع داده هایی را باید نگه دارید. برای مثال اگر اپلیکیشن شما از کاربران می خواهد تا یک حساب بسازند، شما باید حساب سوزرنیم، یوزر آیدی، ایمیل کاربر، پسورد، تایید ایمیل، زمان ساخت حساب و هر بار که کاربر به اپلیکیشن لاگین می کند را داشته باشید.

اگر شما کلون توییتر می سازید می بایست آیدی و محتوای توییت را داشته باشید، و بدانید که چه زمان توییت منتشر می شود، بازنشر توییت ها چه مقدار است و بازنشرهای توییت ها چند ستاره دارد. همچنین باید حساب بازنشر توییت ها و ستاره ها را داشته باشید. برای ترسیم رابطه ی داده ها، می توانید از نمودار ERM (مدل رابطه – نهاد) استفاده کنید. علاوه بر این اگر برنامه ای برای آینده دارید الان وقتش است که آنا را وارد سامانه داده ها کنید.