چگونه گرم بمانیم؟ در فصل زمستان و هوای سردی که در این فصل به سراغ شما می آید، داشتن راهکار ها و روش هایی برای گرم ماندن و در امان ماندن از سرما در هر شرایط و هر مکانی می تواند بسیار کاربردی باشد.. با ما همراه باشید تا این روش ها را در این مقاله با یکدیگر مرور کنیم.

وقتی که دمای روزهای فصل زمستان خیلی پایین می آیند، زندگی و کار کردن در ناحیه ای که دمای آن به زیر صفر می رسد می تواند آزاردهنده و سخت شود. با انجام چند ترفند زیر می توانید با وجود آب و هوای سرد، همچنان گرم بمانید.

گرم کردن بدن از بیرون

لباس زیر بپوشید

در واقع این روش یکی از راه های آسان گرم ماندن بدون این که کار زیادی انجام دهید هست. در واقع لباس زیر  همچون زیرپوش ها یک نوع لایه از لباس است که آن را زیر لباس اصلیتان که به تن می کنید می پوشید. زیرپوش گرم یک مدل رایج از لباس زیر است و می تواند مدل های مختلفی داشته باشد و هر کدام از مدل های آن بدون اضافه کردن وزن زیاد و گرفتن جای زیاد در پوششتان می تواند شما را گرم نگه دارد.

 


۱۲ ترفند جالب برای گرم کردن خانه بدون بخاری و شوفاژ (قسمت اول)


 

لباس زیرهای رایج شامل جوراب شلواری، لگین (ساق پوش)، زیرپوش های تی شرتی و شلوار زیرهای  بلند می شوند.

البته مهم است که به خاطر داشته باشید که پوشیدن این لایه زیرین در مواقعی که ممکن است در یک اتاق گرم باشید، می تواند ناراحت کننده شود.  برای مثال اگر برای رانندگی تا محل کارتان لباس های زیر زیادی بپوشید و دفتر کارتان گرم باشد، شرایط واقعا آزادهنده خواهد شد.

پس دقت کنید که به چه اندازه، از چه نوعی و برای چه شرایطی باید از این لباس های یر استفاده کنید.

 

یک لایه بیرونی ضد آب بپوشید

در فصول پاییز و زمستان و مخصوصا زمانی که شاهد بارش برف و باران هستید، این امر یک باید به حساب می آید.

بازمانی که حدس می زنید ممکن است خیس شوید، برای گرم ماندن پوشیدن یک لباس ضد آب بر روی لباس هایتان کاملا ضروریست. در واقع اگر داخل لباس هایتان آب برود، باعث می شود که بیشتر سردتان شود. برای مثال در شرایطی مانند بارندگی، برف و پاشیده شدن آب( مثل زمانی که سوار قایق می شوید و یا زمانی که چاله های آب زیادی روی زمین قرار دارد.) ممکن است که خیس شوید.

 می توانید کت بارانیتان را زیر یک کت  نسبتا ضد آب و گرم بپوشید. زمانی که کت می خرید، دنبال جنسی باشید که بسیار گرم بوده و خاصیت ضد آب بودن آن ها بالا باشد. مانند جنس نئوپرین.

یک لایه حافظ گرما بپوشید

صرف نظر از خشک ماندن، مسلما می خواهید لباس هایی تهیه کنید که جنس عایق مانند داشته باشند. احتمالا در مورد پشم گوسفند شنیده اید، اما در واقع  این جنس پارچه برای همه مناسب نیست. اول ببینید که کدام گزینه ها برای شما مناسب هستند و بعد به خرید بروید.

اگر می توانید جنس پشمی بپوشید.  یکی از بهترین عایق های گرما به حساب می رود این جنس حتی اگر هم گران باشد باز هم انتخاب خوبیست.

  همچنین برای کاهش تعداد کلی لباس هایتان می توانید جای کت های پشمی از لباس های پشمی استفاده کنید. شاید بتوانید در بعضی جاهای خاص مانند بازارهای سالانه  لباس پشمی ارزان تر پیدا کنید.

از اندامتان محافظت کنید

این  حرف کاملا درست نیست که شما X درصد از گرمای بدنتان را از طریق سر خود و یا پای خود و یا هر بخش دیگری از دست می دهید. اما با این وجود، نپوشاندن این نواحی، گرم ماندن را برایتان سخت می کند. زمانی که بیرون هستید سعی کنید تا سر، دست ها و پاهایتان را با شال و کلاه و دستکش و جوراب های ضخیم و چکمه بپوشانید. شاید بخواهید که زیر لباستان دو لایه لباس زیر یا شلوار زیر بپوشید. مسلما با این پوشش چندان رو مد نخواهید بود، اما گرم خواهید ماند.

بسیار مهم است که همه تکه های ذکر شده در بالا  ضد آب باشند، چون دقیقا  احساس خیسی یا سرد شدن ابتدا در  نواحی ای که ذکر شد برایتان اتفاق می افتد. به عنوان مثال اگر می توانید حتما از دستکش چرمی استفاده کنید.

از خودتان در برابر سرما محافظت کنید

زمانی که مجبور به بیرون رفتن هستید، تا جایی که می توانید از مواردی همچون، باران، برف، چاله های آب، یخ و باد دور بمانید. در واقع این عوامل بسیار در سرد شدنتان تاثیر گذارند، و  بدون ایجاد این عوامل خود لباس و بدنتان می تواند خود را با شرایط دمای هوا سازگار کند.

از بین ساختمان ها سریع حرکت کنید، زمانی که می توانید از ماشین استفاده کنید و زمانی که باید بیرون باشید سعی کنید که زیر یک سایه بان راه بروید.

چیزهای گرم کننده همراهتان داشته باشید

اگر فکر می کنید که احتیاج به گرم شدن پیدا خواهید کرد، می توانید  منبع گرمای کوچکی  با خودتان همراه داشته باشید.  مثلا می توانید چیزهای کوچکی مانند گرمکن های دستی قابل استفاده مجدد را در جیبتان قرار دهید، برای زمان هایی که دستکش به اندازه کافی گرمتان نمی کند. چیزهای دیگری مثل ماگ ها سفری که میتوانید آن را سوپ پر کنید هم می توانند به گرم شدن داخل و بیرون بدنتان کمک کنند.

حتی اگر نتوانستید گرم کن دستی ای با قیمت مناسب پیدا کنید ،می توانید خودتان آن را بسازید. سایت های زیادی آموزش ساخت این گرم کن ها را دارند و می توانید خودتان با مواد اولیه خوب آن ها را بسازید.

لباس های سایز مناسب و ترجیحا کمی گشاد تر بپوشید

بله مسلما می خواهید که خوش تیپ به نظر برسید، اما این که اسکیموها آن کت های بزرگ و شلوارهای آزاد را می پوشند دلیل دارد. زمانی که لباستان خیلیچسبان و تنگ است، نمی تواند خیلی گرم و راحت نگه تان دارد. در عوض اگر می خواهید گرم بمانید، اطمینان حاصل کنید که لباسی که می پوشید تا حد مناسبی برایتان آزاد باشد. در واقع این روش باعث ایجاد یک لایه محافظ از  هوای گرم بین پوست و محیط شما در طرف دیگر پارچه می شود.

برای گرم شدن تحرک داشته باشید

اگر لباس هایتان نمی توانند گرمتان کنند، کاری کنید تا خود بدنتان ایجاد گرما کند. تحرک داشتن باعث سوزانده شدن انرژی در بدنتان و ایجاد گرما می شود.  ورزش را امتحان کنید و یا حداقل یک جا نایستید.

اگر داخل منزل باشید، یک راه خوب پروانه رفتن است. البته اگر بیرون باشید به علت لغزنده بودن احتمالی زمین، انجام این حرکات می تواند برایتان خطرناک باشد. بهترین کار برای اکتیو بودن در بیرون انجام حرکت لانگز کوچک است که احتمال لیز خوردنتان در آن کمتر است.

از داخل گرم بمانید

لایه لایه لباس بپوشید تا بتوانید خودتان را با محیط های مختلف منطبق سازید

اساسی ترین کاری که می توانید برای هم گرم ماندن از بیرون و از هم از درون انجام دهید این است که به صورت لایه لایه لباس بپوشید.  از افرادی که در مناطق سردتری مثل آلاسکا و نروژ زندگی کرده اند بپرسید و آن ها به شما خواهند گفت که: لایه لایه لباس بپوشید.

 این روش  به شما این امکان را می دهد که در  طول روز که بدنتان باید با هوای سرد بیرون منطبق شود لباس مناسبی به تن داشته باشید و در عین حال نیز زمانی که به دفتر گرم و نرمتان می رسید بتوانید لباس هایتان را درآورده و با دمای هوای دفتر منطبق شوید.

نمونه هایی از لباس شامل جوراب شلواری ، شلوار جین، پیراهن آستین بلند، پیراهن دکمه دار تا بالا، ژاکت و کت هستند. با استفاده از تمام این لباس ها  یا ترکیبی از این موارد،  می توانید  تا داخل یک کلاس درس گرم، یک دفتر خنک، یک مغازه با دمای معمولی و یا دمای منجمد کننده بیرون احساس راحتی داشته باشید.

منزلتان را عایق کنید

اطمینان حاصل کنید که منزلتان تا جایی که امکان دارد عایق شده باشد. شاید لازم باشد که عایق سقف یا دیوارهایتان را تغییر دهد. حتی شاید لازم باشد کارهای اساسی دیگری مثل آویختن پرده های ضخیم و پتو از پشت پنجره تان انجام دهید.

پرده های کرکره ای  نیز به خوبی مانع از ورود هوای سرد به داخل شده و نسبت به پرده های پارچه ای ارزان ترند.

همچنین می توانید با نوارهای مخصوص ایزوله کردن ( که از جنس پلاستیک بوده  و به رنگ کاملا روشن هستند و قابل اتصال به  تمام شیشه ها )  پنجره ها و درهای شیشه ای را عایق کنید.

اتاق های کم تردد را مجزا نگه داشته  و تمرکزتان را روی گرم کردن یک نقطه مرکزی از منزلتان بگذارید

معمولا گرم نگه داشتن یک اتاق به جای گرم نگه داشتن کل اتاق ها یا آپارتمان هم آسان تر است و هم به صرفه تر.

یک اتاق مجزا را که سایر افراد خانواده نیز بعد از بیدار شدن از خواب زمان بیشتری را در آن می گذارند را در نظر گرفته و موقتا آن را مهر و موم کنید. درب آن را بسته و یا در صورت احتیاج درب آن را عایق کنید. بخاری و دیگر وسایل گرمایشیتان را داخل اتاق بگذارید. این روش  موجب صرفه جویی در وقت و انرژیتان برای گرم نگه داشتن اتاق هایی که شاید به ندرت از آن استفاده کنید می شود.

شکاف هایی که باعث ورود هوای سرد می شنود را بپوشانید

باید حواستان به سوراخ ها، درزها و شکاف هایی که باعث ورود هوای سرد به داخل شده و یا اتاق هایی که میزان عایق بودن متفاوتی دارند باشد. شایع ترین شکاف ها درزهای زیر درب هستند، اما خوب شاید خودتان متوجه این شده باشید که برخی پنجره ها نیز جریان هوا را به داخل راه می دهند و یا مثلا برخی اتاق های زیرین منزل (طبقات پایین) سرمای کف زمین را منتقل می کنند. پهن کردن پتو یا فرش می تواند یکی از راه های راحت پوشاندن این شکاف ها باشد.

نکته مهم: مد نظر داشته باشید که خانه هایی که از بخاری ها برای گرم کردن کمک می گیرند نباید تمامی درز ها را بپوشانند و را ه را برای گردش هوا باز بگذارند

تختتان را آماده کنید

مسلما دوست دارید قبل از این که بخوابید تختتان گرم باشد. هیچ کس در هوای سرد به ملافه و تشک یخ علاقه ندارد. راه های بسیاری برای گرم کردن تختتان قبل از این که داخش بروید وجود دارد. پس آن ها را امتحان کنید:

یک بطری آب گرم را  زیر پتو  و تقریبا در مرکز تخت گذاشته شود یا پتو خود با دستگاه خشک کن حدودا به مدت 10 تا 20 دقیقه با دمای متوسط یا بالا گرم کنید.

از آشپزخانه بیش تر کمک بگیرید

 هر چیزی که دوست دارید بپزید. زمانی که فرتان را روشن می کنید و دمای آن به دمای معمول 365 درجه برای آشپزی می رسد، می تواند به راحتی آشپزخانه و جایی که شما در آن هستید را گرم کند و به راحتی در آن کار کنید. آشپزخانه را جزو ترفند های آخر هفته خود قرار دهید و زمانی که در حال پخت کوکی ها یا سرخ کردن غذاهای شام هستید می توانید آشپزخانه را به عنوان پاتوقتان انتخاب کنید.

استفاده از لباسشویی نیز می تواند باعث کم کم گرم شدن محیط و اتاق های مجاور شود. حساب کارهای روزانه تان را داشته باشید و سعی کنید در روزهای خیلی سرد شست و شوی لباس هایتان را سریع تر انجام دهید. حتی می توانید برای این که بیشتر احساس گرما کنید لباس هایی که تازه از خشک کن درآورده اید را بپوشید.

نوشیدنی های گرم  بخورید

چه این نوشیدنی چای لیمویی داغ باشد و چه قهوه مکزیکی، نوشیدن یک مایع داغ می تواند باعث این شود که بشتر از درون و بیرون احساس گرما کنید. پس کتریتان را روشن کنید و لیوان هایتان را بیرون بیاورید، با این روش احساس بهتری خواهید داشت و گرم خواهید شد.

حمام  یا دوش آب گرم بگیرید

گرفتن دوش یا حمام آب گرم می تواند میزان گرمای بدن شما را به حد مطلوبی برساند. آیا حس می کنید که پنج دقیقه بعد از حمام باز سردتان می شود؟ حواستان باشد که بلافاصله بعد از خروج از حمام با  لباس گرم، حوله و دمپایی روفرشی خودتان را بپوشانید. این روش به بدنتان اجازه می دهد تا گرمای داخل حمام را حفظ کند.