چگوه در چادر بخوابیم و اصول و نمات مهم برای خوابیدن در چادر چیست؟ خوابیدن در خارج از خانه و دست و کوهستان و … موقعیت منحصر به فردی را برای کنار گذاشتن امکانات زندگی مدرن و لذت بردن از نزدیکی به طبیعت در اختیار شما قرار می دهد. این به معنی نغض راحتی و متوقف ساختن  نیروی جوان کنندۀ خواب نیست. با داشتن آمادگی های لازم و لوازم مناسب می توان به راحتی خوابید و در ضمن قدردان آسمان پر ستارۀ شب و هوای تاره بود و از آنها لذت برد.

 

چگونه کوهنورد شویم؟ ( مهارت های پایه ای کوهنوردی)

لوازم مناسب برای خوابیدن در محوطۀ باز

فرقی نمی کند باکوله پشتی به سفر رفته باشید یا چادر زده باشید، چطور می توانید احتمال یک خواب ایمن و راحت را افزایش دهید؟ گام اول داشتن لوازم مناسب خوب است:

نکات مهم انتخاب کیسه خواب

کیسه خوابی را انتخاب کنید که مدل، امکانات، کیفیت و دمایش مناسب مقصد سفرتان باشد.

  • کیسه خواب های ماشین. معمولا پهن تر هستند و فضای فضای بیشتری را به شما ی دهند (راحت تر هستند) اما برای حفظ دمای بدن کارایی چندانی ندارند (برای شب های خیلی سرد مناسب نیستند). می توان زیپ بعضی از مدل های معمولی آنها را باز کرد و در شب های معتدل تر از آنها به عنوان پتو استفاده کرد.

  • کیسه خواب های کوله پشتی. به خاطر گرم تر بودن و بسته تر بودن بیشتر شکل مومیایی دارند و معمولاً وزنشان سبک تر است. اکثراً با پر قو یا اردک پر می شوند که سریع تر از مواد مصنوعی به هم فشرده می شوند.

  • پد (تشک) خواب. سه نوع پد خواب وجود دارد-پدهایی که خودتان بادشان می کنید، پد های هوایی، فوم هایی با سلول های بسته. در موقع کمپینگ با ماشین، وزن وسایل مسئله ای نیست، پس می توانید از یک تشک یا پد زخیم تر و پهن تر استفاده کنید که راحت تر است. وقتی با کوله پشتی سفر می کنید وزن وسایل بسیار مهم است، بنابراین یک پد بادی فوق سبک یا پد سلول بسته می تواند مطلوب ترین گزینه باشد.

  • بالش

می توانید بالشتی از خانه بیاورید یا از یک بالشت قابل باد کردن یا فومی کوچک استفاده کنید. بعضی از کیسه های خواب جیبی دارند که یک بالشتک یا پارچۀ تا شده، مثل کت کرکی یا سوئی شرت پشمی در آن قرار می گیرد.

 

چشم بند و گوش گیر

چشم بندها به طور خاص زمانی که در تابستان در عرض جغرافیایی شمالی چادر می زنید یا در کمپ هایی با نور فراوان می خوابید، بسیار مفید خواهند بود. گوش گیر ها صداهای اضافۀ زیادی را مسدود یا حداقل تعدیل می کنند، از صدای هم چادری تان گرفته تا صدای خش خش برگ های داخل بوته ها. بعضی از مسافران از دست این صداها کلافه هستند.

آماده شدن برای خواب

چادرتان را قبل از تاریک شدن هوا مرتب کنید، به خصوص داخل چادر و وسایل خوابتان را. این کار به شما اجازه می دهد وقتی برای استراحت کردن و لذت بردن از عصرتان داشته باشید. این به تنهایی می تواند به یک خواب شبانۀ خوب کمک کند. در اینجا توصیه های بیشتری وجود دارد:

یک مکان مناسب برای برای چادر زدن انتخاب کنید

اولین گام این است که مطمئن شوید روی سطح صاف و با دوام چادرتان را برپا کنید که چوب، سنگ یا مخروط های کاج زیر آن قرار نداشته باشد. دقت داشته باشید که مکان انتخابی ایمن و ترجیحا دارای سرپناه باشد. حمله حیوانات، جانوران و حشرات را هم مد نظر داشته باشید.

یک چراغ دم دست نگه دارید

کمپرها همیشه در مورد اینکه در طول شب بیپرون چقدر تاریک است سر درگم هستند. یک کلاه نور افکن به سر کنید یا یک چراغ قوه دم دستتان قرار دهید. به محض اینکه چارتان را برپا کردید یک فانوس LED داخل آن آویزان کنید تا بتوانید زمانیکه برای خواب آماده می شوید آن را روشن کنید. امروزه برخی از چادر ها لامپ های نصب شده با نور ضعیف دارند.

کارهای روزمرۀ همیشگی تان را انجام دهید

اگر همیشه وقتی خانه هستید مسواک زدن آخرین کاری است که قبل از خواب انجام می دهید، همین کار را هم در کمپینگ انجام دهید (البته این کار را با فاصلۀ زیادی از چادرتان انجام دهید). انجام کارهای روتین یک حس عادی بودن را به محیط جدیدی که اطرافتان را پر کرده القا می کند. موارد آشنا از لوازم رختخواب اغلب برای کودکان اطمینان بخش است.

تمامی خوراکی ها و لوازم آرایشی معطرتان و به طور ایمنی بیرون از چادر نگهداری کنید

قوانین مراقبت از موا غذایی از محل تا محل دیگر متفاوت است. اگر با کوله پشتی سفر می کنید بهتر است محفظه های فلزی همراه داشته باشید. قوانین مربوطه را یاد بگیرید و آنها را به کار ببرید. مراقب باشید که در مورد مواد غذایی و زباله ها شلخته و نامرتب عمل نکنید.

اگر جایی اردو زده اید که خرس ها آن حوالی زندگی می کنند لباسی نپوشید که رایحۀ غذا را به خودش جذب کند. در رابطه با نگهداری از مواد غذایی در موقع سفر هم مقالات زیادی وجود دارد.

لباس های خشک بپوشید

هر گونه لباس کثیف یا خیس از عرق را عوض کنید. یک گزینۀ لباس خواب خوب در طول کمپینگ، زیرپوش بلند و تمیز تاپ و شلوارک، به اضافۀ جوراب های تمیز است.

از پوشیدن لباس های اضافه خودداری کنید

قبل از اینکه وارد کیسۀ خواب شوید از پوشیدن لباس های زیاد خودداری کنید. پوشیدن لباس های بزرگ در داخل کیسۀ خواب می تواند توانایی کیسۀ خواب در محصور کردن مؤثر گرمای بدن را کاهش دهد. در عوض، لباس هایی مانند کت و کاپشن را روی کیسۀ خواب بیندازید تا  یک لایۀ اضافی عایق ایجاد کنید. یا اگردر ماشین می خوابید از یک روکش یا پتوی قدیمی به عنوان لایۀ اضافی استفاده کنید.

برای رفتن به سرویس بهداشتی در نیمه شب آماده باشید

فقط در این مورد، قبل از اینکه به رختخواب بروید یک جفت صندل یا کفش مسافرتی نزدیک درب چادر بگذارید. یک تکه فرش یا یا حولۀ سفر بیرون در چادر بگذارید تا بتوانید به عنوان پادری برای تمیز کردن صندل ها یا کفش هااز آن استفاده کنید. و یادتان باشد که کلاه نور افکنتان را کجا گذاشته اید.

تشنگی

اگر احتمال دارد در طول شب تشنه شوید، یک بطری آب کنار کیسه خوابتان قرار دهید.

صداهای شبانه

بعضی از کمپرهای آماتور مضطربانه به کوچک ترین صداهای بیرون چادر گوش می دهند. گوش کردن به صدای جغد، یا فکر کردن به اینکه در حال شنیدن صدای یک خرس هستید می تواند دردسرساز باشد.

به یاد داشته باشید که مخلوقات بسیار کوچک می توانند در شب صداهای بسیار بلندی تولید کنند. پس سعی نکنید آرام باشید. اگر غذایتان را به خوبی جمع کرده باشید، باید حالتان خوب باشد، یا اگر نیاز دارید گوش گیر بگذارید. (اگر آنقدر خوش شانس باشید که نهر آبی در نزدیکی تان باشد، صدای آرام آن می تواند یک لالایی برای خوابیدنتان باشد).

چگونه در طول شب گرم بمانیم

در شب های خنک و گرم شاید حتی لازم نباشد زیپ کیسۀ خوابتان را ببندید. اغلب کمپرها فقط پاهایشان را داخل کیسۀ خواب می گذارند و آن را رویشان می اندازند. اگر انتظار شب های گرم را دارید، یک ملحفه و یک پتوی سبک از خانه بردارید. این ها تمام چیزی است که نیاز دارید. اگر می خواهید در یک شب سرد چادر بزنید یا اگر در کل موقع خواب سردتان می شود. این توصیه ها به شما کمک می کنند گرم بمانید:

  • قبل از خواب یک وعده یا میان وعدۀ سبک بخورید. فرایند هضم از داخل به گرم شدن بدنتان کمک می کند، و حرارتی که برای یک خواب راحت نیاز دارید را تولید می کند.
  • قبل از رفتن به کیسۀ خواب یک نوشیدنی گرم و غیر الکلی بنوشید. الکل رگ ها را منبسط کرده و از دست رفتن گرمای بدن را تشدید می کند.
  • قبل از اینکه بخوابید کمی ورزش انجام دهید. البته نه خیلی زیاد، چون ر این صورت عرق می کنید و بیشتر بیدار می مانید. دراز و نشست داخل کیسۀ خوابتان یک راه آسان برای گرم کردن خودتان و کیسۀ خوابتان است.
  • باز هم به یاد داشته باشید زیرپوش بلند و جوراب های خشک و تمیز بپوشید. اگر احتمال می دهید گردنتان یخ کند، یک گردن پوش گرم و نرم ببندید.
  • یک کلاه بافتنی گرم بپوشید. اگر همان وقت که وارد کیسۀ خواب شدید سردتان بود، یک کلاه بافتنی بپوشید. اگر نیمه شب خیلی گرمتان شد به راحتی می توانید کلاهتان را بردارید.
  • حتی اگر کلاه هم سرتان بود، باز هم کلاه کیسه خوابتان را محکم دور سرتان بپیچید. در شب های سرد و یخبندان فقط یک سوراخ برای دماغ و دهنتان باز بگذارید.
  • یک فوم سلول بسته اضافه کنید. علاوه بر پد خوابی که به طور معمول زیرتان می اندازید، یک عایق اضافه تر هم زیر تشک خوابتان قرار دهید.
  • داخل کیسه خوابتان را با لباس های خشک پر کنید. با این کار فضاهای خالی را پر می کنید و فضایی که حرارت بدن شما باید گرم کند را کاهش می دهید.
  • یک بطری آب گرم در مرکز بدنتان قرار دهید. زیرا مرکز بدن شما منطقۀ اصلی تولید گرما است. حتی برای سریعتر گرم شدن می توانید بطری را کنار شریان های ران هایتان (بین دو پایتان) قرار دهید.