قطعا مسافرت کردن با دیگران برایتان چالش هایی به همراه خواهد آورد. ممکن است فردی که با آن در مسافرت هستید خوش سفر باشد یا اینکه شرایط را برای شما کاملا سخت و طاقت فرسا کند. اما بحث امروز ما این نیست که چگونه با یک فرد بد سفر کنار بیاییم. این مقاله به آموزش اینکه چگونه فردی خوش سفر باشیم و شرایط را برای دیگران نه تنها سخت نکنیم بلکه به یک خاطره به یاد ماندنی بدل کنیم می پردازد.

یک مسافرت دو یا چند نفری دارای ریزه کاری های بسیار زیادی است. مهم نیست که برای یک بار از خمیر دندان همسفرتان استفاده کنید یا اینکه اگر کیف پول خود را همراهتان نیاورده اید از او کمک بخواهید. این اتفاقات به هیچ عنوان نشانگر بد سفر بودن شما نیست. بر خلاف آن نحوه برخورد، صحبت و نگاه هایتان میتواند تاثیرات بسزایی در کیفیت یک سفر داشته باشند. ۱۰نکته ای که در ادامه به آن اشاره میکنیم به شما کمک خواهند کرد تا روند سفر  خود را به اندازه کافی خوب نگه دارید و بیاموزید که حتی در بحرانی‌ترین شرایط نیز همسفری خوب باقی بمانید.

در برخی موارد بهتر است که غیبتان بزند!

ححتی نزدیک ترین فرد به شما به میزان خاصی از تنهایی و دوری نیاز دارد. یک همسفر نیز از این قاعده مستثنی نیست. قبول کنید که همسفر شما نیز لازم دارد که کمی از وقت خود را بدون حضور شما بگذراند. هیچ لزومی ندارد که شما حتما همه چیز را با یک‌دیگر تجربه کنید. اطمینان حاصل کنید که هر چند وقت یکبار کمی از همسفرتان جدا شوید.

بهتر است در بعضی اوقات از نظر ها دور شوید. مثلا محل اقامت را به بهانه خرید از سوپرمارکت یا داروخانه ترک کنید. شاید هم برای زمانی طولانی‌تر. مثلا برای رفتن به موزه‌ای که هم‌سفرتان علاقه‌ای به دیدن آن ندارد و یا یک گشت‌زنی شبانه در محلی نزدیک که مجذوب آن شده‌اید. زمان‌ها و موقعیتهایی که دوست دارید در آن‌ها تنها باشید بسنجید. شاید دوست داشته باشید که یک روز صبح، قبل از این که هم‌سفرتان بیدار شود، زودتر از خواب بلند شوید به یک پیاده روی صبحگاهی خوب بپردازید. بگذارید که او با آرامش در اتاق خلوت از خواب بلند شده و کمی  مطالعه کرده و یا  کمی تلویزیون تماشا کند و یا بدون این که کسی مزاحم او شود، کارهایی که دوست دارد را انجام دهد. مسافرت زمانی برای استراحت است نه مواجهه با چالش های جدید.

زمانی که از هم جدا هستید اوقات خوبی داشته باشید و زمانی که برگشتید آن را با هم‌سفرتان به  اشتراک بگذارید.
خوش سفر باشیم www.howcanu.com

یکی از اهداف این که کمی وقتتان را جدا از بقیه بگذرانید این است تا بتوانید کمی برای خودتان زندگی کنید. پس بیشترین بهره را از این زمان ببرید و هنگامی که برمی‌گردید، چیز ارزشمندی برای گفتن به هم‌سفرتان داشته باشید. مثلا اگر برای دیدن آثار تاریخی رفته‌اید ، زمانی که برگشتید بگویید که آنجا پر از توریست و گردشگر بود. با این روش، این طور به نظر خواهد رسید که در مورد تنها رفتنتان در حال شکایت هستید. ایده‌ای دیگر برای زمانی که به تنهایی جایی می‌روید این است تا کاری برای هم‌سفرتان انجام دهید.  مثلا برای او روزنامه، غذاهای محلی، کارت پستال یا هر المان کوچک دیگری را بخرید. این سورپرایز های کوچک میتواند بیشتر از هر چیزی شما را به یک انسان خوش سفر بدل کند.

به یاد داشته باشید که یکی اقدامات مهم این است که به کمبود های محل اقامتتان توجه کنید. به عنوان مثال اگر لوازم یاوسایلی در محل اقامتتان کم و کاست بود حتما آن را تهیه کنید. ضمنا اگر قصد یک گردش تنهایی را داشتید از حاضرین بپرسید که آیا به چیزی احتیاج دارند یا خیر.

خودتان  را با توجه به سبک همسفرتان تنظیم کنید
خوش سفر باشیم www.howcanu.com

بعضی از مسافرین همیشه در حال تکاپو هستند و دوست دارند همیشه دنبال هیجان و تجربه کردن باشند و برخی دیگر دوست دارند تا اماکنی را فقط برای نشستن و تماشا کردن پیدا کنند. زمانی که شما با افراد دیگری مسافرت می کنید، قطعا همیشه سبک های زندگیتان با یک‌دیگر هماهنگ نخواهد بود. چگونگی کنار آمدن با این موضوع در شرایط مختلفت، متفاوت است. البته باید این موضوع را بیان کرد که سبک مسافرت و مقصد شما تا حد زیادی نشانگر میزان هیجان و تجربه آن سفر است. به عنوان مثال اگر قصد دارید در ساحل یک دریاچه کمپ بزنید هیجان کمتر و تجربه بسیار بیشتری نسبت به یک سفر با قایق در امواج خروشان در انتظارتان خواهد بود.


 چگونه روابط اجتماعی قوی تری داشته باشیم ؟


زمانی که وقت حرکت کردن است، حرکت کنید
خوش سفر باشیم www.howcanu.com

با این که این نکته کاملا بدیهی است اما آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که نمیتوان به آن اشاره نکرد. اگر یک بخش از سفر برای همسفرانتان مهم است حتما آن بخش را با کمال میل انجا دهید. اگر خواسته های همسفرانتان براوره نشوند یکی از دلایلش شما خواهید بود و آنها تا مدت زیادی شما را با عنوان شخصی بد سفر خطاب خواهند کرد.

نکته قابل توجه دیگر است که علاوه بر زمان های خوشحالی یک سفر ممکن است برهه هایی وجود داشته باشند که هیچ کس از آن ها استقبال نمیکند. مانند ایستادن در صف پرواز یا زمان تحویل گرفتن چمدان ها در فرودگاه. اما وظیفه شما به عنوان شخصی خوش سفر این است که در همه حال خوشحال و پر انرژی باشید. این انرژی قطعا به دیگران هم انتقال پیدا کرده و زمان را برای آنها زهر نمیکند.

علاوه بر موارد گفته شده، سعی کنید در طول مسافرت در کار ها شریک باشید. تمیز کردن محل اقامت، کمک به حمل وسایل یا حتی پخت غذا نشان دهنده احترام شما برای جمع است.

شما هم ایده بدهید
خوش سفر باشیم www.howcanu.com

در هنگام سفر سعی کنید خنثی نباشید. در ایده پردازی ها و برنامه های مسافرت شریک شوید و نظرات خود را بیان کنید. صحبت کردن درباره برنامه های روز بعد انرژی مضاعفی را به شما و همراهانتان خواهد داد و نشاندهنده این موضوع است که همگی از همنشنی و مصاحبت با یکدیگر لذت میبرید. البته نباید تصمیم ها بر دوش یک نفر باشد. همینطور برنامه ها باید با دموکراسی کامل شکل بگیرند. به طوری که همه از انجام آن راضی باشند.

اگر یک روز از مسافرت را به پیشنهاد یکی از دوستان همراهتان در سفر انجام دادید سعی کنید تا حد ممکن از این برنامه لذت ببرید. چراکه خسته جلوه دادن شما یا ناراحتیتان قطعا باعث فشار مضاعفی بر روی دوش آن فرد است چرا که این برنامه به پیشنهاد او بوده.

کاری را که در آن عالی هستید انجام دهید

آیا در خواندن نقشه عالی هستید؟ پس همان کار را انجام دهید. آیا به عنوان یک عکاس مهارت زیادی دارید؟ و یا  اگر بهترین سیگنال تلفن و اینترنت را دارید بیشترین جستجوهای اینترنتی لازم را شما بر عهده بگیرید. اگر صبح‌ها زود از خواب پا می‌شوید پس بهتر است که شما برای سایرین چای تازه دم درست کنید و نان صبحانه را تهیه کنید. اگر جوک‌های زیادی بلدید، می‌توانید بقیه را سر‌گرم کنید. در نهایت انتخاب و قضاوت با خودتان است.

بدون اجازه به وسایل شخصی دیگران دست نزنید
خوش سفر باشیم www.howcanu.com

قطعا رعایت کردن این نکته برای زندگی روزمره شما نیز خواهد بود و رعایت آن هنگام مسافرت اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند. به یاد داشته باشید، که این مسائل جزئی هستند که بیشتر باعث به وجود آمدن اختلاف می‌شوند. وسایلی که به آنها نیاز پیدا خواهید کرد را همراه خود داشته باشید که نیازی به استفاده از وسایل دیگران پیدا نکنید. در صورتی که از فردی چیزی میخواهید حتما قبلا از خودش درخواست کنید.

سهم منصفانه خود را پرداخت کنید، اما بیش از آن پول ندهید

بهترین روش برای سفر این است که همه به یک اندازه پول را به فردی مناسب تحویل داده و آن فرد تمام خرج کرد های مسافرت را به عهده بگیرد. سعی کنید در هنگام پرداخت پول بد قولی نکنید و دقیقا به همان اندازه ای که باید، هزینه را واریز نمایید.


 ۱۰ اشتباه بزرگ و رایج در سفر کردن


Greg Hughes در این باره می‌گوید که:  پارتنرهای سفر خوب افرادی هستند که بر روی حساب کردن  خیلی دقیق و ریز، پافشاری نمی‌کنند. مسلما سفر کردن نیازمند خرج کردن است. هدف از مسافرت لذت بردن از جاییست که به آن رفته‌اید  و هدف این نیست که مدام مشغول حساب و کتاب باشید و درباره خرج‌هایی که کرده‌اید با سایرین صحبت کنید. یک هم‌سفر خوب برخی چیزهای لازم را می‌خرد و بقیه هم باید مانند او باشند و در نهایت همگی باید به یک نسبت خرج کنند.

با شرایط کنار بیایید
خوش سفر باشیم www.howcanu.com

بیش از حد برنامه ریزی کردن و بسیار مقید به آن ماندن، می‌تواند تا هدف کلی سفر  را که کمی از محدوده خود خارج شدن و تجربه کردن و دنیا را سیاحت کردن است را از بین ببرد. هم‌سفران  خوب همیشه مایل به انعطاف پذیری با اتفاقات احتمالی در حین سفر هستند. اغلب چیزهایی هستند که باید درباره‌شان تصمیم گیری شود مانند جایی که در آن غذا بخورید، تمایل به این که  به شهر جدیدی رفته و یا یک شب بیشتر در جایی که هستید بمانید. هم‌سفران خوب همیشه هنگام مواجه با اتفاقات ناگهانی خونسرد هستند. آنها همیشه برای اتفاقات غیر منتظره آماده اند. بخش زیادی از سفرهای سرگرم کننده، لذت بردن از تفاوت‌های کوچکی است که یک مکان جدید با خود به همراه می‌آورد.

قضاوت نکنید.

ممکن است که سلیقه هم‌سفرتان به اندازه کافی خوب نباشد. یا عادت داشته باشد که برای درمان حال بدش حتما غذا بخورد و شما را با خود به فست‌‌فود بکشاند. این روش زندگی اوست. قطعا شما نیز مجبور نیستید که موقعیت های خطرناک و غیرمعمول را بپذیرید. اما اگر هیچ مشکلی با انتخاب او ندارید  وجود نداشته باشد، اجازه دهید تا  از مسافرتش لذت ببرد. به عنوان مثال اگر همراهتان تصمیم بگیرد که به بانجب جامپینگ یا پرش از ارتفاع برود می‌توانید او را همراهی کرده و زمانی که او در حال لذت بردن از یک تجربه است، شما در یک سفره خانه نزدیک مشغول لذت برندن از یک چای باشید. انعطاف داشتن در یک مسافرت مهمترین ویژگی یک فرد خوش سفر است. اینکه شما راننده هستید دلیل بر این نیست که شما باید موسیقی را در طول مسیر انتخاب کنید.

آیا تا بحال با افراد بد سفر همراه بوده اید؟ چه خصوصیاتی از آنها شما را سرد و ناراحت کرده است؟