هیچ چیز مانند داشتن یک فیلم زیبا از مسافرت شما باعث ایجاد حس مثبت و به یاد آوری خاطره های زیبا نمیشود. فیلم میتوانند احساسات و افکار شما را در لحظه فیلمبرداری بازتاب دهند و بیننده را تحت تاثیر قرار دهند. اگرچه این مقاله ممکن است بیشرت به کار بلاگر ها و جهانگرد ها بیاید اما کسی منکر این نمیشود که برای افرادی که فیلم بردار های حرفه ای نیستند داشتن یک ویدیو زیبا از مسافرت واقعا لذت بخش است. در ادامه این مقاله چگونگی ساخت فیلم زیبا در مسافرت را بیان میکنیم. این مقاله از زبان pete rojwing suriya، فیلمساز و مستندساز در موضوعات جهانگردی و سفر، عکاس، طراح و کارآفرین می باشد. او همچنین موسس وب سایت bucketlistly، برنامه‌های travelistly و bucketlistly می‌باشد. وی تمامی تجربیات خویش و درس‌هایی که در این زمینه یاد گرفته است را در این مقاله به اشتراک گذاشته است که در ادامه می‌توانید بخوانید.

وقتی 5 سال پیش برای اولین بار شروع به ساخت ویدیو در سفر و مستند های جهانگردی کردم هیچ تجربه و یا دانش آکادمیکی در زمینه‌ی فیلمسازی نداشتم. و از یک دوربین جمع و جور برای ضبط سفر جذاب خود به هیمالیا که به تنهایی برای بالا رفتن از آن اقدام کرده بودم، استفاده کردم تا به عنوان بخشی از خاطره‌ی سفر برای خودم باقی بماند. بعد از گذشت پنج سال و ساخت 40 مستند جهانگردی، ویدئو های من در National Geographic ،BBC و vimeo به نمایش گذاشته شدند. و به طور معجزه آمیزی ویدیو هایی که در آغاز برای خود ساخته بودم توجه مخاطبان خاصی را به خود جلب کرد.
اکنون بعد از 5 سال ساخت مستند های جهانگردی درباره نکاتی که اکثرا به روش سعی و خطا آموخته‌ام با شما  کاربران هاو کن یو صحبت می کنم و 10 نکته ای را که به شخصه آرزو میکردم قبل از وارد شدن به این حرفه می دانستم، با شما به اشتراک می گذارم.

انواع مستندهای جهانگردی و گردشگری که ساخته ام

ویدئو هایی که در این زمینه ساخته می شوند می توانند فرم ها و شکل های متفاوتی داشته باشند از یک ویدئوی وبلاگی ساده که در آن به صورت عادی صحبت می کنید گرفته تا فیلم برداری در حین حرکت. و این مسئله‌ی بسیار مهمی است که قبل از شروع به کار، بدانید ساخت چه نوع ویدئو هایی مد نظرتان است.
من به شخصه ویدئو هایی را ترجیح می‌دهم که بیشتر سینمایی، fast-cut، الهام بخش و حداقل میزان روایت و گویندگی را داشته باشد و یا اصلا نداشته باشد.
اصل موضوع این است که هدفی را برای ویدئو های گردشگری خود بیابید و این کار را می توانید با پرسیدن سوالاتی از این قبیل انجام دهید. مثلاً از خودتان بپرسید: «این ویدئوها را برای چه کسانی ضبط می کنید؟» و یا « تمایل دارید مخاطبین شما در انتهای ویدئوی تان چه احساسی را تجربه کنند؟»

به عنوان مثال هدف من از ضبط مستندهای گردشگری، الهام بخشیدن به افراد و و ترغیب آن‌ها برای دیدن کشورهای مختلف است و این کار را از طریق بصری، تعامل قابل اعتماد و انتقال انرژی به مردم، انجام می‌ دهم؛ انرژی‌ای که چه از طریق بصری و چه شنیداری از آن کشور دریافت کرده‌ام. از آنجایی که مستند ها و ویدئو های من برای اطلاع رسانی هستند، در نتیجه سبک سینمایی و fast-cut  برای هدف و منظور مستندهای من بسیار مناسب است.

از چه لوازم و ادواتی برای دوربین خود استفاده می کنم؟

قبلا عادت داشتم از یک دوربین جمع و جور با لوازم جانبی سبک که مدل سونی RX100M3 بود به عنوان دوربین اصلی‌ خود استفاده کنم. استفاده از این مدل، نقطه‌ی شروع خوبی برای کسانی است که با تنظیمات پایه‌ای دوربین مثل aperture ، ISO  و سرعت شاتر آشنا نیستند. مدل RX100 به شما کمک می‌کند تمام فرایندها را به صورت اتوماتیک انجام دهید در عین این که اجازه‌ی کنترل دستی را، هر زمانی که بخواهید به شما میدهد‌. بعد از استفاده از مدل RX100 به استفاده از ابزار پیشرفته تر اما همچنان سبک وزن راغب شدم. اکنون از دوربین بدون آینه‌ی شرکت سونی، مدل A6500 با لنز F4 16-70 میلی متری ساخت شرکت Zeiss استفاده می‌کنم.
این دوربین با کیفیت 6K فیلم برداری کرده آن‌ها را به فرمت 4K  کاهش می‌دهد و فیلم‌هایی به مراتب واضح‌تر از فرمت‌های 4K  قدیمی ارائه می‌دهد (بدست می‌دهد). لنز استفاده شده در آن نیز برای مقاصد متفاوتی خوب و مناسب است؛ اولا زاویه‌ی عرضی مناسبی برای چشم انداز دارد. دوما به اندازه‌ی کافی امکان زوم کردن برای عکس گرفتن از افراد بدون اینکه آن‌ها متوجه شوند، را به شما می‌دهد و تمام این امکانات را به صورت فشرده باتوجه به نوع محدوده‌ی کاری شما در اختیارتان می‌گذارد.

از چه برنامه‌ای برای ویرایش استفاده می‌کنم؟

اکثر افراد عکس‌ها و فیلم‌های خود را ویرایش می‌کنند و من نیز از این قاعده مستثنا نیستم. برای چند ویدئوی ابتدایی خودم از نرم‌افزار iMovie استفاده کردم چرا که استفاده از آن بسیار راحت و در مک بوک قابل دسترس بود. اگر تازه شروع به این کار کرده‌اید، پیشنهاد من این است که از نمونه برنامه‌های ساده‌ای مانند iMovie استفاده کنید به جای اینکه مستقیم با نرم‌افزار‌های پیشرفته شروع کنید چرا که استفاده از نمونه‌های ساده‌تر به شما اجازه می‌دهد مراحل کار و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها را آسان‌تر یاد بگیرید.
از زمانی که شروع به استفاده هم زمان از برنامه Adobe premiere pro و Adobe after effect کرده‌ام، سه سال می‌گذرد و در تمام این مدت از iMovie، دیگر استفاده نکرده‌ام. همچنین اگر از لپ‌تاپ های مک استفاده می‌کنید، می‌توانید از برنامه‌ی Final Cut Pro نیز استفاده کنید.

مزیت استفاده از Final Cut Pro این است که از آن جایی که برای اجرا روی OSX ساخته شده است، بهینه‌تر بوده و نسبت به Adobe premiere pro روی OSX، سریعتر و روان‌تر بر روی فایل مورد نظر شما ویرایش انجام می‌دهد.
می‌توانید هر یک از این برنامه‌ها را به صورت آزمایشی اجرا کنید تا ببینید بیشتر علاقه مند به سرمایه گذاری روی کدام یک هستید.

۱۰ نکته‌ی اساسی در رابطه با نحوه‌ی ساخت یک ویدئوی گردشگری و طبیعت گردی


مستندهای گردشگری بسیاری تماشا کنید


اکثر مهارت‌ها بهتر است از طریق مشاهده‌ی مثال و نمونه‌های فراوان و معتبر یاد گرفته شوند و فیلم سازی گردشگری نیز از این قاعده مستثنا نیست.
قبل از اینکه شروع به کار فیلم سازی کنم، هر هفته چندین و چند ویدئو و مستند گردشگری و طبیعت گردی تماشا می‌کردم تا به قدری الهام گرفتم که بتوانم فیلم‌ها و ویدئوهای خودم را بسازم. علاقه فراوانی به موضوعاتی از این قبیل داشتم که “نحوه‌ی ساخت این گونه فیلم‌ها چگونه است؟”، “از چه فرمتی برای اینکار استفاده می‌شود؟”، “چرا یک تکه‌ از ویدئو قبل از تکه‌ای دیگر قرار گرفته است و چرا بعد از آن قرار نگرفته است؟”، “چرا و چگونه در یک قاب مشخص فیلم برداری شده است؟”، با توجه به این سوالات و جواب‌های آن‌ها که کمی تا قسمتی یاد گرفته بودم، توانستم به صورت تجربی این کار را امتحان کنم، سعی و خطا کنم و فیلم بگیرم تا به سبکی که علاقه‌ دارم و مختص خودم باشد، برسم.
Vimeo Travel  سایتی است که می‌توانید در آن ویدئوها و مستندهای گردشگری الهام بخش و با کیفیتی پیدا کنید که می‌توانید از آن‌ها یاد بگیرید. این انجمن بسیار فعال است و معمولا فهرستی از ابزار مورد استفاده و داستان پشت صحنه‌ی هر ویدئو را تهیه کرده و در اختیارتان قرار می‌دهد. می‌توانید چندی از ویدئوها را ببینید و آن‌هایی را که مورد علاقه‌ی تان هست را انتخاب کنید و از آن‌ها یاد بگیرید.

تنظیمات دوربین خود را قبل از سفر آماده کنید

یکی از آخرین مواردی که شاید بخواهید در حین سفرتان انجام دهید، تنظیم کردن دوربینتان است. عوض کردن تنظیمات نمایه‌های دوربینتان می‌تواند باعث آزردگی خاطر شما در سفر و همچنین سبب سخت شدن کارتان در آینده و به خصوص زمانی که در حال ویرایش و تصحیح رنگ تصاویر هستید، شود.
پیش از سفرتان هر یک از تنظیمات را آزمایش کنید تا بتوانید مناسب‌ترین تنظیم را برای حوزه‌ی کاری خود، انتخاب کنید. سپس آن را به طور پیش‌فرض برای همه‌ی حالات و نمایه‌ها تنظیم کنید. برای ثابت ماندن مدت زمان فیلمتان از تغییر دادن هرگونه تنظیماتی که بر روی این مدت زمان تاثیر گذار است، اجتناب کنید. A6500 دستگاهی است که من استفاده می‌کنم که در آن دو دکمه‌ی حافظه‌ وجود دارد، یکی از آن‌ها برای فیلم برداری‌های معمولی و 1080p مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر روی 4K با سرعت 25 فریم در ثانیه برای نمایه‌های 6 (Cine2 , Cinema Color mode) تنظیم شده است.
دیگری اما برای فیلم برداری‌های حرکت آهسته است با سرعت 120 فریم بر ثانیه بر روی نمایه‌هایی که در بالا ذکر شد، تنظیم شده است. ویژگی موجود این اجازه‌ را به من می‌دهد که بسته به نوع فیلم‌هایی که می‌خواهم در لحظه بگیرم به راحتی بین این دو حالت مانور بدهم. شاید تنظیم کردن اینگونه تنظیمات کمی خسته‌کننده به نظر برسد اما بهتر است قبل از سفرتان برای آزمایش دوربین خود زمان کافی‌ای در نظر بگیرید، درست‌ترین تنظیمات را برای آن بیابید و به صورت پیش فرض قرار دهید تا در طول کل سفر از آن‌ها استفاده کنید.

هوشمندانه فیلم برداری کنید

در این قسمت توصیه‌ای وجود دارد که می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد و آن این است که تا می‌توانید فیلم برداری و عکس برداری کنید. چرا که در غیر این صورت زمانی که از سفر خود باز‌ می‌گردید و شروع به ویرایش و تصحیح عکس‌ها و فیلم‌هایتان می‌کنید، آرزو می‌کردید ای کاش موارد بیشتری بود که می‌توانستید بر روی آن‌ها کار کنید. اما باید توجه داشته باشید بین به اندازه و بیش از حد فیلم برداری کردن مرز نازکی وجود دارد. فراموش نکنید که در کنار این کارها از خود سفر و آن کشور نیز لذت ببرید و هر از گاهی به خودتان یادآور شوید که در وهله‌ی اول هدفتان از این سفرها چه بوده است.

آنچه که من اغلب انجام می‌دهم این است که یک بازه‌ی زمانی مناسب که معمولا نور در آن بازه در بهترین حالت است در نظر می‌گیریم و به فیلم برداری کردن مشغول می‌شوم. این زمان معمولا صبح زود یا حول و حوش غروب خورشید می‌باشد. بدین ترتیب در این زمان‌های خاص می‌توانم بهترین فیلم‌ها و تصاویر را ضبط کنم در عین حال کل روز را برای ماجراجویی و کشف کردن تجربیات و لذت بردن از سفر خود نیز وقت دارم.

فیلم‌هایی در قالب داستان بسازید

من به شخصه بارها با امر داستان سازی برای فیلم‌هایم رو به رو شده‌ام و باید بگویم که کار آسانی نیست. چرا که مسافرت بدون برنامه ریزی است و خود به خود شکل می‌گیرد و اینکه بتوان با وجود این شرایط بهترین داستان را برای فیلم تعریف کرد مستلزم تحقیق و جستجوی گسترده و برنامه‌ ریزی دقیق است. مگر اینکه بودجه و وقت کافی برای این کار داشته باشید. در این صورت می‌توانید موقعیت مکانی فیلم برداری خود را از قبل بازرسی کرده تا داستانی مناسب به ذهنتان برسد و بازیگرانی را در موقعیت‌های مشخصی قرار دهید و در نهایت با خود به خودی بودن اتفاقات و هرج و مرج‌هایی که ممکن است پیش آید، کنار بیایید. اما از آن جایی که بودجه و وقت کافی برای این امر وجود ندارد در نتیجه همواره باید دوربینتان آماده‌ی فیلم برداری باشد و تا می‌توانید فیلم برداری و عکس برداری کنید.

برای اینکه بتوانید با وجود هرج و مرج‌های موجود، داستانی مناسب بسازید نیازمند اطلاعات کافی و ایده‌های خلاقانه هستید تا بتوانید با وصل کردن نقاط به یکدیگر به یک شروع، میانه و پایان خوبی برای داستانتان برسید. به عنوان مثال من به شخصه پس از پایان هر سفر تمام فیلم‌ها را نگاه می‌کنم و یک به یک جلو می‌روم در حالیکه در تلاش برای یافتن ویژگی مشترکی بین آن‌ها هستم تا در نهایت بتوانم تمام فیلم‌ها را در قالب یک داستان قرار دهم. نیازی نیست داستان‌هایتان به کیفیت فیلم‌ها و داستان‌های فیلم‌ ساز بزرگ Spielberg باشد فقط کافی است داستان آن روان باشد و با موضوع فیلم برداریتان و آن کشور به خوبی پیش برود. در نتیجه مخاطبین شما طبق عهدی نانوشته فیلم شما را تا آخر نگاه می‌کنند و آن را نصفه و نیمه رها نمی‌کنند.

مورد مشابه‌ی این موضوع در یکی از ویدئو‌های من به نام “رویا پردازی در فیلیپین” است که بدون برنامه ریزی خاصی و با توجه به تمام اتفاقات پیشبینی نشده فیلم برداری شده است اما توانستم داستانی جذاب که توجه بیننده را جلب می‌کند برای آن بسازم. فیلم در شهر Manila، پایتخت سرمایه گذاری فیلیپین، با صحنه‌ای از یک زن که در یک ماشین جیپنی (به انگلیسی: jeepney ) نشسته و چشم‌هایش را بسته است شروع می‌شود و به دنبال آن تمام صحنه‌های ماجراجویی‌ایی که در آن کشور داشتم رقم می‌خورند. تمام این صحنه‌ها به صورت کاملا پیوسته به یکدیگر وصل شده‌اند؛ تا زمانی که در آخر فیلم دوباره با صحنه‌ای از زن مواجه می‌شوید که چشم‌هایش را باز کرده است و متوجه می‌شود تمام اتفاقاتی که دیده است رویا پردازی‌های ذهن او بوده است؛ و به همین دلیل نیز اسم آن را بدین نحو انتخاب کردم.

موضوع اصلی فیلم، کشور مقصد سفرتان باشد نه خودتان


امروزه اغلب مستندهای گردشگری هدفشان نشان دادن زندگی بی نقص و عالی فیلم ساز است. اینکه به مخاطب القا شود فیلم ساز چه زندگی فوق العاده و پرهیجانی  را تجربه می‌کند در حالیکه هدف اصلی مستندهای گردشگری این موارد نیست. اصولا مستندهای جهانگردی باید هدفشان گفتن داستانی درباره‌ی موقعیتی مکانی، نشان دادن صحنه‌های مختلف، غذاهای آن کشور و یا حتی مواردی دیگر باشد نه اینکه صحنه‌ای برای به نمایش گذاشتن رویایی بودن زندگی افراد باشد.

سعی کنید از مهمانی‌هایی که در طول سفر می‌روید کمتر فیلم برداری کنید و به جای آن از مردم محلی، معماری اماکن، تاریخ کشور فیلم برداری کنید. به گونه‌ای پیوسته آن فیلم‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید تا داستانی بی‌مانند شکل بگیرد و بتوانید از این طریق افراد را برای قدم گذاشتن در راهتان تشویق کنید و الهام بخش آن‌ها برای انجام کاری مشابه باشید.

تصاویر خود را متنوع سازید

همانطورکه قبلا گفته شد فیلم‌ها و مستندات گردشگری و جهانگردی به تنهایی ساختاری جذاب برای جذب مخاطبین ندارند در نتیجه شما به عنوان یک فیلم ساز باید تمرین کنید و به روش‌های فیلم برداری خود تنوع ببخشید تا بتوانید نظر بینندگان خود را جلب کرده و آن‌ها را متقاعد کنید فیلم‌هایتان را تا آخر ببینند. می‌توانید برای اینکار مواردی از این قبیل را امتحان کنید. به عنوان مثال، سعی کنید به جهات مختلفی یعنی چپ، راست، بالا و پایین حرکت کنید. و یا فیلم برداری تایم لپس (به انگلیسی: Time-Lapse) و فیلم برداری هنگام سوار بر یک وسیله‌ی در حال حرکت را امتحان کنید. فیلم برداری 360 درجه و فیلم برداری از زاویه‌ی دید یک کرم (یعنی فیلم برداری از زاویه‌ی پایین به انگلیسی: Worm’s eye view) و یا زوایای مختلف دیگر نیز می‌تواند برایتان جذاب باشد.

یکی از تکنیک‌هایی که، زمانیکه در کلیسا‌های اروپا هستم استفاده می‌کنم این است که بند دوربین را دور گردن خود می‌اندازم، دوربین را کمی کج می‌کنم و به آرامی می‌چرخم تا بتوانم فیلم‌هایی دلنواز و بدون تکان خوردگی از سقف‌ها و دیوارهای زیبای کلیسا بگیرم.

در حین فیلم برداری حرکت کنید

یکی از تفاوت‌هایی که بین عکس برداری و فیلم برداری در موضوعات جهانگردی وجود دارد این است که بسیاری از معماری‌های خارق العاده‌ای که در طول سفرتان می‌بینید با یک عکس به زیبایی قابل ثبت شدن هستند. اما وقتی می‌خواهید این کار را با یک فیلم انجام دهید؛ به دلیل عدم حرکت قادر به ثبت هیجان و انرژی مکان، آنگونه که عکس اینکار را انجام می‌دهد، نیستید. در نتیجه ممکن است نیاز باشد خودتان حرکت ایجاد کنید. چندین روش وجود دارد که می‌توانید برای انجام اینکار از آن‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید حرکت مورد نظر خود را با یک حرکت ساده‌ی دوربین ایجاد کنید. از تایم لپس برای انتقال انرژی و زنده کردن یک ساختمان یا چشم‌انداز ساکن استفاده کنید و یا از مواردی که در حال حرکت هستند
فیلم برداری کنید؛ مانند کودکی که بازی می‌کند، پرنده‌ای که پرواز می‌کند و یا افرادی که می‌رقصند.

یکی از ترفندهایی که من استفاده می‌کنم هایپر لپس (به انگلیسی: Hyper Lapse) است. یعنی تایم لپس متحرک. اکثر آموزش‌هایی که در این رابطه موجود است به شما یاد می‌دهند که چگونه اینکار را با استفاده از یک سه پایه انجام دهید اما هیچ کس آنقدر وقت ندارد که بتواند اینگونه آموزش‌ها را فرا گیرد. در نتیجه کاری که من انجام دادم این بود که در حین اینکه حرکت می‌کردم به صورت دستی عکس برداری را انجام می‌دادم. سپس عکس‌ها را در یک ویدئو گردآوری کرده و ویدئو را  در نرم افزار Adobe Premiere Pro تثبیت (پایا سازی) می‌کردم.

از مردم بومی تصاویر Close-Up بگیرید.

هیچ صحنه‌ای بیشتر از زل زدن یک فرد به دوربین شما نمی‌تواند احساسات انسانی را تحریک کند. انسان‌ها هر روز با یکدیگر در تعامل هستند؛ به خاطر یکدیگر می‌خندند، گریه می‌کنند، یه یکدیگر عشق می‌ورزند. شما به عنوان یک فیلم ساز می‌توانید از این ابراز احساسات برای مستندها و فیلم‌های خود استفاده کنید تا احساسات مخاطبین خود را به بیشترین وجه تحت تاثیر قرار دهید. به عنوان مثال، در یکی از مستندهایم در حال فیلم برداری از یک زن بودم که متوجه‌ی حضور و کار من شد و به دوربین خیره شد. از ترکیب این صحنه با یک آهنگ مناسب توانستم به گونه‌ای این صحنه را به مخاطبین خود القا کنم که گویی زن به آن‌ها زل زده است.

هنگامی که در سفر هستید اگر فرصت آشنایی با افراد بومی را داشتید از آن‌ها بخواهید که مدل فیلم شما شوند. حتی بعد از اینکه اعلام کردید فیلم را گرفته‌اید و کارتان تمام شده است؛ هم چنان به فیلم گرفتن و حرکت دادن دوربین ادامه دهید. چرا که من متوجه شدم واکنشی که آن‌ها بعد از شنیدن این حرف انجام می‌دهند، نوعی آسودگی و راحتی به همراه دارد که واقعی است و تظاهری در بر ندارد.

عکس‌های خود را به طریقه‌ای مفهومی به یکدیگر متصل کنید.

این مورد احتمالا یکی از سخت‌ترین و زمان‌برترین بخش‌های ویرایش ویدئوهای گردشگری می‌باشد. اکثر فیلم‌های گردشگری که ساخته می‌شوند مانند یک دسته کلیپ‌های تصادفی به نظر می‌رسند که بدون هیچ مقصودی و یا اینکه داستانی پشت آن باشد، به یکدیگر وصل شده‌اند. اینکار بد نیست ولی اگر می‌خواهید یک مستند گردشگری عالی بسازید و از بقیه‌ی سازنده‌های اینگونه فیلم‌ها متمایز شوید، باید به نحوه‌ی اتصال کلیپ‌ها به یکدیگر بسیار توجه کنید. اگر بخواهم این مورد را با یک مثال توضیح دهم باید به مستند “برج ساعت ترکیه” که ساخته‌ی خودم است، اشاره کنم.

اگر آن را تماشا کنید ممکن است به نظر برسد که تمام اتفاقات تصادفی هستند. و شاید دلیل آن این باشد که تک تک کلیپ‌های این مستند از حرکت یک شی گرفته تا جهت حرکت دوربین، میزان روشنایی، شکل‌ها و رنگ‌های غالب همگی برای ایجاد جریانی واحد در کل فیلم به یکدیگر متصل شده‌اند. همانطور که قبلا ذکر شد، فیلم‌های گردشگری خود به خودی هستند که باعث می‌شوند برنامه ریزی انتقال‌های مفهومی بین تصاویر، دشوارتر شود ولی با این حال غیر ممکن نیست.

آنچه که من معمولا انجام می‌دهم، به پیروی از نکته‌ی 3 همین مقاله، این است که تصاویر و فیلم‌های زیادی می‌گیرم و آن‌ها را در یک کاتالوگ نمایش می‌دهم. ( Adobe lightroom برای این منظور عالی است). سپس فیلم‌ها را تک به تک از طریق کاتالوگ نگاه می‌کنم تا بتوانم در نهایت 2 کلیپ مناسبی که به خوبی مفاهیم را انتقال می‌دهند، انتخاب کنم و سپس کار را بر روی همان کلیپ‌ها آغاز می‌کنم.

از فیلم‌هایتان فایل خروجی مناسب بگیرید.

آخرین کاری که باید انجام دهید، خروجی گرفتن از فایل‌های ویدئویی با تنظیمات مناسب است تا کاری که برایش زحمت فراوان کشیده‌اید و البته سخت بوده است، با یک پایان ضعیف از بین نرود. یک قاعده‌ی خوب برای اینکار این است که با بالاترین کیفیت ممکن با تنظیمات سازگار با منبع، خروجی بگیرید. به عنوان مثال اگر اکثر فیلم‌هایتان با سرعت 25fbs فیلم برداری شده‌اند در نتیجه در هنگام  ویرایش کردن تنظیمات هر کلیپ از فیلم را روی سرعت  25fbs  تنظیم کنید و با فرمت (Pro Res (RAW در سرعت 25fbs  خروجی بگیرید.

سوالی که ممکن است پیش آید این است که چرا از فرمت RAW استفاده می‌شود؟؟؟

استفاده از RAW یک نسخه‌ی پشتیبان (به انگلیسی: back up) با کیفیت بالا از کار شما تهیه می‌کند. در نتیجه در ادامه می‌توانید فایل RAW Pro Res را به فرمت‌های متفاوت دیگری تبدیل کنید که این کار نسبت به دوباره به طور مستقیم تبدیل کردن از منبع سریعتر است. بعد از چندین ماه تجربه بالاخره توانستم روشی برای حفظ کیفیت ویدئو‌ها هنگام بارگذاری (به انگلیسی: upload) آن‌ها در YouTube و Vimeo پیدا کنم. کلید اصلی این کار این است که از فیلم‌تان با فرمت ProRes 422 خروجی بگیرید. این فرمت کیفیت فایل‌ها را بدون ایجاد فایل‌هایی با سایزهای بزرگ حفظ می‌کند. سپس فایل ProRes را مستقیما آپلود می‌کند و به پلت فرم امکان تبدیل یا فشرده سازی ویدئوی شما را می‌دهد. نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که خودتان فیلم را در MP4 فشرده نکنید چرا که YouTube و Vimeo دوباره آن را فشرده کرده و باعث می‌شود ویدئوی شما کیفیتی حتی پایین‌تر از قبل داشته باشد (کیفیت زیادی را از دست بدهد). این روش می‌تواند به شما در حفظ اثر دانه‌ها برای محصول نهایی فیلم‌ گردشگری‌تان کمک کند.

مواردی که ذکر شده‌اند، تمام درس‌هایی هستند که تاکنون درباره‌ی چگونگی ساخت یک مستند گردشگری و جهانگردی عالی، یاد گرفته‌ام. اکثر این درس‌ها را با آزمایش و سعی و خطا فرا گرفته‌ام و زمان زیادی برای آن صرف کرده‌ام. با افتخار این تجارب را را با شما به اشتراک می‌گذارم. امیدوارم برایتان مفید باشد.