نتورک کردن و یا شبکه سازی برای کسب‌و‌کار مقدماتی دارد. اجازه دهید قبل از ادامه دادن کمی دررابطه با نتورک، نتورکینگ و یا شبکه‌ سازی بیشتر آشنا شویم چرا که در ایران ممکن است برداشت‌های مختلفی از این عبارات شود.

نتورک یا شبکه سازی چیست ؟


نتورکینگ چیست؟

به گفته وبسایت investopedia  نتورکینگ Networking در واقع تبادل اطلاعات و ایده در یک جلسه عموما غیر رسمی مابین افرادی است که دارای شغل {پرافشن} و یا علاقه مندی‎های مشابه هستند. این جلسات می تواند به صورت اشکال مختلفی از سیمنار و کنفرانس گرفته تا جلسات دوستانه برگزار شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی این جلسات فیزیکی جای خود را به مکان هایی آنلاین داده‌اند تا از طریق شبکه‌‌های اجتماعی و یا ابزار‌های آنلاین کار شبکه‌ سازی در گستره ای بزرگ تر و هزینه کمتر صورت پذیرد.

در این گرد همایی های آنلاین و یا فیزیکی  افراد با تبادل اطلاعات به گسترش دانش و تجربیات خود در حوزه ای خاص که مرتبط با شغل آن‌هاست می پردازند و از این طریق راهکار‌ها، فرصت ها، تجربیات، اخبار و مواردی که باعث پیشرفت در این مسیر می شود را با یکدیگر به اشتراک می‎گذارند.

نتورکینگ زمانی شکل می‌گیرد که افرادی که وجه اشتراک مشترک دارند برای کمک به یکدیگر در راستای پیشرفت، در محیطی گرد یک‌دیگر جمع می‌شوند.

بیزینس های کوچک اقدام به نتورک می‌کنند تا بتوانند رابطه خود را با افراد و یا شرکت های دیگر گسترش دهند. پس از برقراری این ارتباط موفق، عموما در جامعه ارتباطی خود جایگاه دوستانه و قابل اعتماد‌تری پیدا می‌کنند.

این کسب و کار‌ها با گسترش دایره ارتباطی کم کم به اطلاعات و تجربیات ارزشمندی دست پیدا می‌کنند که در خارج از نتورک به راحتی قابل دستیابی نیست.

حال پس از  مقدمه ای در رابطه با نتورکینگ اجازه دهید به سوال اصلی خود برگردیم و ببینیم چگونه می توانیم به خوبی نتورک و شبکه سازی کنیم؟

چگونه نتورک کنیم؟ گسترش کسب و کار از طریق شبکه سازی حرفه ای


 

بسیاری از افراد تمایل شدید دارند که توسط افراد زیادی دیده شوند. رسانه‌های اجتماعی هم به‌نوبه خود کمی به این موضوع دامن زده‌اند، جایی که به ما گفته می‌شود برای رشد به فالوور‌های  زیادی در توییتر، لینکدین، فیس بوک و وبلاگ‌هایمان نیاز داریم. در حقیقت، فقط برای برخی از حرفه‌ها آشنایی سطحی با افراد می‌تواند یک مزیت باشد و نمی‌توان این روش را به همه افراد توصیه کرد. پس از مصاحبه با صدها مدیر موفق این نکته به‌دست‌آمده است که اکثر آنان فقط 25 یا شاید 30 رابطه که در شغلشان تفاوت ایجاد کرده‌اند را به رسمیت می‌شناسند و از همان ابتدای کارشان این روابط مهم را مشخص کرده‌اند.

این امر باعث شده است که یک رویکرد متفاوت و احتمالاً مؤثرتر برای شبکه‌سازی پیشنهاد شود که در این قسمت از هاو کن یو برای شما شرح داده می‌شود:

کسانی که بیشترین اهمیت رادارند، مشخص کنید

برای شبکه‌سازی نیاز به افرادی دارید تا با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. افراد کمی هستند که می‌توانند تمام انتظارات شما را برطرف کنند.  این گروه متشکل از کسانی است که به شما در برقراری ارتباطات ارزشمند کمک کرده‌اند که افراد این گروه ممکن است همکار، مشتری، مربی یا شخص خاص دیگری از بین اطرافیانتان باشند. این‌ افراد مخاطبینی هستند که حضورشان در زندگی کاری شما بسیار باارزش محسوب می‌شود. اگر کسی از شما خواست فهرستی از مهم‌ترین مخاطبان حرفه‌ای زندگی‌تان تهیه کنید، بهتر است فهرستتان از این افراد تشکیل‌شده باشد.

هنگامی‌که این افراد معدود که بیشترین تأثیر رادارند، شناسایی کردید، حتماً به‌طور منظم با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. این‌ها افرادی نیستند که فقط در مناسبت‌ها یادشان بیفتید و پیام تبریکی برایشان ارسال کنید. شما باید در سال حداقل یک یا دو بار با آن‌ها مشغول گفتگو شوید، علایقشان را بشناسید و پیرامون این علایق ارتباطتان با آن‌ها را افزایش دهید.

گروه بعدی خود را انتخاب کنید

این گروه ممکن است شامل 50 تا 100 مخاطب باشد. این‌ها افرادی هستند که یا قبلاً به شما کمک کرده‌اند و یا پتانسیل کمک کردن در آینده رادارند، افرادی که ممکن است از نظر شما به‌اندازه کافی ارزش ارتباط برقرار کردن را نداشته باشند اما در حقیقت می‌توانند در زندگی کاری شما تأثیرات خوبی داشته باشند. نیازی نیست به‌شدت پیگیر این افراد باشید، می‌توانید با ارسال ماهنامه خبری خود یا موارد جالب دیگری به آن‌ها، شروع به برقراری ارتباط کنید.

به دنبال راهی برای جذب افراد بیشتر باشید

این افراد بیشتر می‌تواند شامل 10000 نفر باشد که می‌توانید با ارسال مداوم ماهنامه‌های خبری خود به آن‌ها و یا با تهیه یک فیلم آموزشی مخصوص به خودشان در پایان هرسال، آن‌ها را جذب کنید.

اگر می‌خواهید با شخصی ارتباط برقرار کنید، راهی برای کمک کردن به او پیدا کنید.

به‌راحتی می‌توان فرض کرد که یک مخاطب موفق و یا ثروتمند، اکثر مواردی را که نیاز دارد را در اختیار دارد و شاید آنچنان نیازی به شما نداشته باشد. اگر این‌طور فکر می‌کنید پس بهتر است از ادامه راه منصرف شوید.

اگر به دنبال شبکه سازی هستید دردسر پیدا کردن نگرانی و نیازهای مخاطب را به جان بخرید و با این کار شانس پیدا کردن آنچه به دنبالش هستید را افزایش دهید. اندرو سوبل می‌گوید:” یک‌بار به‌صورت کاملاً اتفاقی به مدیرعامل سابق والمارت معرفی شد که اصلاً انتظارش را نداشت. هنگام گفتگو با او متوجه شد که یکی از اعضای خانواده مدیرعامل از یک وضعیت پزشکی خاص رنج می‌برد. برادر سوبل در این زمینه متخصص بود و توانست مقالات مفیدی پیشنهاد دهد تا سوبل برای مدیرعامل والمارت ارسال کند.

برای نتورک کردن کنجکاوی افراد را تحریک کنید

اگر قصد دارید با یک مخاطب جدید، به‌ویژه یک مخاطب بسیار مشغول، ارتباط برقرار کنید، سریع‌ترین راه این است که کنجکاوی آن شخص را با یک موضوع غیرمنتظره تحریک کنید. سوبل تأثیر این کار را چندین سال پیش اثبات کرد، زمانی که یکی از دوستانش با مدیرعامل یک شرکت بزرگ ارتباطات مخابراتی ملاقات کرد. در آن زمان، مهندسیِ مجددِ فرآیندهای تجاری شدیداً رواج داشت و این همان چیزی بود که دوست سوبل برای فروشش آمده بود؛ اما مدیر اجرایی شرکت حرفش را قطع کرد و گفت که با یک شرکت مشهور مشغول کار هستند که مهندسی مجدد شرکت را به‌خوبی در دست گرفته است.

دوست سوبل پس از لحظه‌ای سکوت، اظهار داشت که:” ما قبلاً مهندسی مجدد انجام می‌دادیم”. سوبل می‌گوید:”خوب است که گاهی ازنظر ذهنی روی افراد تأثیرگذار باشیم. مدیر اجرایی کمی ناراحت شد اما اکنون با دقت به آنچه دوست سوبل می‌گفت، گوش می‌داد.”

به افراد دقت کنید، نه به موقعیت‌ها

هرکسی که در حال خواندن این مقاله است، قطعاً در بین اطرافیانش کسانی را می‌شناسد که باهوش، جاه‌طلب، باانگیزه و جالب‌توجه هستند. برخی از این افراد در طی 8 تا 10 سال آینده تأثیرگذاری خود را نشان می‌دهند، حتی ممکن است مدیرعامل شوند. برای شبکه سازی و نتروک این افراد را فراموش نکنید.

آشنایی با یک شخص و ایجاد ارتباط کاری با او در ابتدا آسان به نظر می‌رسد؛ اما ورود به حلقه داخلی 50 یا 60 ساله مدیران اجرایی کار آسانی نیست؛ بنابراین به این فکر کنید که کدام‌یک از افراد شبکه‌تان موفق به نظر می‌رسد و واقعاً قابل‌توجه است و می‌تواند ارتباطات قوی ایجاد کند. حتی اگر مدیران تحت تأثیر آن شخص قرار نگیرند، اما یک رابطه جالب‌توجه ایجاد خواهد شد.

قبل از اینکه درخواستی کنید، چیزی ارائه دهید

سوبل به‌تازگی یک ایمیل طولانی از یکی از همکلاسیان مدرسه کسب‌وکار دریافت کرده بود. او می‌گوید:” من در طی 30 سال گذشته هیچ خبری از او نداشتم. ایمیل درخواستی مبنی بر این بود که برای یک فعالیت اقتصادی جدید، سرمایه‌گذاری کنم. درواقع، کل طرح اجرایی در ایمیل ذکرشده بود. او رابطه‌ای با من برقرار نکرده و کنجکاوی مرا تحریک نکرد و احتمالاً در جمع‌آوری سرمایه برای کار جدیدش ناکام ماند”.

پس بهتر است قبل از اینکه از طرف مقابل درخواستی کنید، مطمئن شوید که روی آن شخص سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

سخاوتمند باشید

این بدان معنی نیست که فقط شما باید تلاش به ایجاد ارتباط کنید یا کاملاً یک‌طرفه کارهایی برای طرف مقابل انجام دهید بدون اینکه انتظار پاسخ از سمت او داشته باشید؛ اما قطعاً با نگرش مقابله‌به‌مثل کردن کادر کارتان موفق نخواهید شد. اگر با این نگرش آزمندانه پیش بروید، مردم متوجه می‌شوند و فکر می‌کنند که فقط به منافع شخصی‌تان فکر می‌کنید.

در عوض، باید روحیه‌ای سخاوتمندانه داشته باشید. بزرگ‌ترین شبکه‌های اینترنتی آن‌هایی هستند که قصدشان کمک کردن به دیگران است و همیشه هم در جهت هدفشان گام برمی‌دارند و موفق می‌شوند. در عوض، اگر جایی هم به کمک مردم نیاز داشته باشند، مردم مشتاقانه این کار را انجام می‌دهند.