یکی از زیباترین رسوم ایرانیان، تزئین سفره هفت سین در ایام نوروز می باشد. تخم مرغ رنگی عضوی جدا نشدنی از سفره هفت سین هر خانواده ایرانی است. بسیاری از کودکان و نوجوانان در روز های واپسین سال با استفاده از خودکار های رنگی، مداد و مداد شمعی های خود اشکال و طرح هایی روی تخم مرغ ها کشیده و در ۷ سین میگذارند. اما در این مقاله از هاو کن یو ایده هایی بسیار جذاب و طریقه رنگ کردن تخم مرغ هایی را خدمت شما عزیزان قرار میدهیم تا یک شاهکار هنری و زیبا در سفره هفت سین خود داشته باشید. وسایل و مواد استفاده شده برای این آموزش در هر خانه ای موجود بوده و ساخت آن هیچ هزینه اضافی ندارد. اگر شما هم علاقه دارید که با استفاده از وسایل منزل جلوه ای زیباتر به سفره خود ببخشید در ادامه با ما همراه باشید.

تخم مرغ های شمعی متفاوت%db%b1-%db%b3

به دلیل حرارت فوق العاده زیاد این سبک نقاشی برای کودکان خردسال مناسب نیست. کودکان میتوانند پس از مقداری سرد شدن، تراشه های مداد شمعی ها را روی تخم مرغ (مانند شکل) بپاشند.

برای انجام این رنگ آمیزی زیبا به تعداد دلخواه تخم مرغ و چند عدد مداد شمعی با رنگ مختلف نیاز دارید. طریقه ساخت به این صورت است که، ابتدا تخم مرغ ها را تا ۲۰ دقیقه الی ۳۰ دقیقه در آب جوشان قرار دهید تا کاملا آب پز شوند. سپس آنها را چند دقیقه در فر یا مایکروفر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید. در این قسمت قصد داریم تا با تخم مرغ های داغ هنر نمایی کنیم. پس در نظر داشته باشید که تخم مرغ ها باید کاملا داغ باشند. سپس آنها را توسط دستکش یا یک دستمال از فر بیرون آورده و در شانه تخم مرغ قرار دهید. حال مداد شمعی های خود را با اشکال مختلف روی تخم مرغ ها بکشید. خواهید دید که اشکال به دلیل داغی کمی تغییر شکل داده و با هم ترکیب میشوند. در این قسمت به سلیقه خود میتوانید رنگ ها و طرح های دلخواه را بسازید.

الگوی سبزیجات

 

از برگ های کوچک درختان و یا جعفری و گشنیز برای این کار استفاده کنید. در ابتدا برگ ها را کمی خیس کنیدو سپس یک برگ را روی تخم مرغ قرار دهید.تخم مرغ را در یک تور نازک و یا جوراب نازک قرار دهید و محکم گره بزنید که برگ تکان نخورد. حتما از جوراب نازک استفاده کنید که آب از آن عبور کند.پوست قهوه ای پیاز را جدا کنید و در ظرفی بریزید و بجوشانید. منتظر بمانید تا پوست پیاز ها رنگ دهند.تخم مرغ ها را به ظرف آب اضافه کنید و شعله را کم کنید. بعد از ۲۰ دقیقه تخم مرغ ها را خارج کنیدسپس تور را به آرامی جدا کنید. تخم مرغ ها آماده است. برای رنگ کردن تخم مرغ ها از برگ کلم بنفش هم می توانید به همین صورت اضافه کنید.

کاشی های تخم مرغی

مواد مورد نیاز برای انجام این آرایش، چند تخم مرغ و مقداری چسب است. کافیست تا پوسته های تخم مرغ های از قبل استفاده شده را نگهدارید و در رنگ خوراکی بریزید. پس از خروج آنها از رنگ، پوسته ها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید.

نکته
لازم به ذکر است که برای رنگ کردن پوسته میتوانید از هر روشی (مانند رنگ خوراکی، گواش، مداد رنگی و… استفاده کنید)

سپس قطعات خرد شده را توسط چسب (بهتر است چسب چوب یا قطره ای استفاده کنید) به تخم مرغ سالم که قبلا آن را آب پز کرده اید بچسبانید. نکته مهم در این ترفند این است که هنگامی که نیمی از تخم مرغ کاملا کاشی کاری شد، اجازه دهید خشک شود و سپس به سراغ نیمه دیگر بروید.

تکنیک چسب نواری

این تکنیک که مورد استقبال بسیاری از افراد قرار میگیرد و طرحی همانند پارچه را روی تخم مرغ به ارمغان می آورد، نیاز به وسایل و تجهیزات خاصی ندارد. کافیست تا مقداری چسب نواری یا چسب برق تهیه کرده این ترفند را انجام دهید.

ابتدا یک تخم مرغ را به مدت ۳۰ دقیقه آب پز کنید تا کاملا سفت و محکم شود. سپس با سلیقه و به طور دلخواه، چسب نواری را در زوایای مختلف دور تخم مرغ بپیچید. (همانند شکل) پس از اینکه از چسبیدن کامل نوار اطمینان حاصل کردید، شروع به رنگ آمیزی کنید. استفاده از هر نوع رنگی بلامانع است. در انتهای کار چسب ها را از بدنه تخم مرغ جدا کرده و از شکل نهایی لذت ببرید.

نکته
حتما دقت کنید تا زیر نوار چسب هوا نباشد چرا که در اینصورت رنگ های شما به درستی و در یک خط مستقیم خشک نمیشوند.