چگونه شعله زرد درست کنیم؟ طرز تهیه شعله زرد نذری و اصیل را امروز در این مقاله به صورت مرحله به مرحله برای شما کاربران آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

خانم هما سعادت وبلاگ نویس، عکاس، آشپز و برنده‌ی جایزه از جشنواره جهانی غذا هستند. این بانوی شناخته شده ایرانی در زمینه آشپزی ایرانی با بهبود دستورات غذاهای ایرانی نقش مهمی در آشنا کردن مردم جهان با فرهنگ غذایی مردم ایران و البته غذاهای خوشمزه ایرانی داشته‌اند. و امروز هم با دستور پخت شله نذری از زبان ایشان به سراغ این دسر و شاید غذای اصیل و محبوب ایرانی می رویم.

خانم سعادت در وبلاگ انگلیس زبان شخصیشان دستور پخت غذا های ایرانی را نه تنها برای فارسی زبانان بلکه برای تمامی مردم از سراسر دنیا به اشتراک می گذارند. این مقاله را از زبان ایشان مرور می کنیم.

امروز دستور ویژه‌ای برای تهیه شله زرد به اشتراک می‌گذارم، که توسط خانواده‌ی مادری‌ام چندین نسل دست به دست شده تا به من رسیده است. این دستور که در ادامه بیان می‌شود، دستور العمل مادر من‌ بوده است و اگر بر طبق این دستور پیش بروید خیلی زود متوجه خاص بودن آن خواهید شد. مادر من یک آشپز فوق العاده و یک شخص عالی بود. او نه تنها تمام دستورالعمل‌های خوشمزه‌ی خود را برگرفته از اعماق قلب خود می‌دانست و آشپزی را با عشق و علاقه انجام می‌داد، بلکه نه تنها در برخورد با افراد مختلف صبوری پیشه می‌کرد بلکه در آشپزی نیز صبورترین آدم دنیا بود.

مادر من یک بانوی آذری بود. در زبان مادری او به شله زرد، “ساری‌ شیلَه” گفته می‌شود این اسم توصیف کننده‌ی بافت و رنگ این پودینگ برنج ایرانی است. ساری ( به ترکی: Sarı) به معنای زرد و شیله ( به ترکی: Şilah) به معنی دسر ‌با بافتی شبیه به پودینگ است. این دسر محبوب ایرانی در موقعیت‌های متنوعی در ایران درست می‌شود، از جمله در شب یلدا، طولانی‌ترین شب سال که خبر از فرا رسیدن زمستان می‌هد. همانطور که می‌دانید زعفران عنصر مهمی در فرهنگ آشپزی ایرانی به حساب می‌آید و گاهی اوقات برای برخی پخت و پزها بسیار ضروری است. همچنین به این نکته عارض هستید که ایران یکی از بهترین تولید کنندگان زعفران دنیا با طعمی خوشایند، کیفیت بالا و رنگ طبیعی است.

یکی از نکات مهم برای داشتن یک شله زرد خوب استفاده از زعفران مرغوب است. اما چه زعفرانی با کیفیت است و یا چگونه زعفران با کیفیت را تشخیص دهیم؟

تشخیص زعفران با کیفیت برای شله زرد

هر گل زعفران فقط سه رشته تولید می‌کند که قوی‌ترین قسمت هر رشته بخش انتهایی و قرمز رنگ آن است که این قسمت بریده و جدا شده و خشک می‌شود تا زعفران مرغوب تولید شود.

برخی از زعفران‌ها نارنجی کم رنگ و گاهی مایل به زرد هستند که اصلا کیفیت، رنگ و طعم خوبی ندارند در نتیجه در هنگام خرید زعفران به قرمزی رنگ رشته‌ها ویا اگر پودر شده است به قرمزی پودر دقت کنید.

زعفران عنصر اصلی در پختن شله زرد است و هیچ ادویه‌ی دیگری نمی‌تواند جای این طلای قرمز را در این دسر خاص بگیرد. قبل از هر چیزی باید بگویم که در تعیین مقدار این ماده برای دسرتان باید بسیار دقت کنید چراکه اگر مقدار کمی از آن را استفاده کنید شله زرد شما زرد رنگ پریده خواهد شد و عطر مناسب و طعم خوبی نخواهد داشت و در مقابل اگر مقدار زیادی از آن را مورد استفاده قرار دهید می‌تواند دسر را بد رنگ ویا حتی تلخ مزه کند.

به همین دلایل تعیین مقدار مناسب از این ماده برای آشپزی بسیار مهم بوده وباید دقت کافی را داشت. مقدار مناسبی از این طلای قرمز عطر، طعم و رنگ فوق العاده‌ای به غذای شما می‌دهد و همواره این نکته را مد نظرتان قرار دهید که بیشتر استفاده کردن لزوما به معنی بهتر بودن نیست.

موارد استفاده از شله زرد

شله زرد یک دسرخوشمزه‌ی قدیمی است که دارای بافتی نرم و خوش طعم، با شیرینی ملایم است که رنگ طلایی و زرد ‌خود را از زعفران می‌گیرد. برخی از افراد تصور می‌کنند شله زرد را فقط باید برای مناسبت‌های خاص از جمله اعیاد و یا مراسمات مذهبی پخت و باید بدون طرح خاصی باشد و فقط با استفاده از دارچین اسامی مذهبی روی آن نوشته شود درحالیکه این دسر سنتی ایرانی می‌تواند در مهمانی‌های شام  و مراسم غیر نذری هم، در ظروف دسر تک نفره به صورت پیاله سرو شود و به کمک خلال پسته، حتی پودر پسته، خلال بادام و گل محمدی روی آن به صورت‌های مختلف تزئین شود.

نکات مهم برای تهیه شله زرد

  • نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که بگذارید برنج به آرامی پخته شود تا قبل از اضافه کردن شکر و مابقی مواد تشکیل دهنده کاملا به صورت چسبناک درآید.
  • بافت شله زرد مورد نظر باید به گونه‌ای باشد که در هنگام خوردن هیچ دانه‌ی برنج کاملی زیر دندان حس نشود و بافتی نرم و خوش طعمی داشته باشد. من به شخصه عاشق استفاده از آجیل‌ها به عنوان تزئین برای این دسر جذاب هستم. وقتی این آجیل‌ها با بافت نرم و پودینگ مانند برنج مخلوط می‌شوند، به نحوی نرم می‌شوند و تردی‌شان را تا حدی از دست می‌دهند.

طرز تهیه شله زرد

 بعد از تمام این توضیحات وقت آن رسیده است که این دستور پخت را با جزئیات برایتان شرح دهم. با هم قدم به قدم علاوه بر موارد مورد استفاده نکاتی که باید در رابطه با نحوه پخت، ظروف مورد استفاده و نکاتی که در ظاهر بهتر و البته طعم اصیل شله زرد ایرانی دخیل هستند را مرور می کنیم.

انتخاب برنج مناسب برای شله زرد

می‌توانید از برند ها و انواع مختلفی از برنج استفاده کنید ولی پیشنهاد من برنج اصیل ایرانی است. طعم و کیفیت برنج تاثیر  اصلی را در کیفیت شله زرد می گذارد. البته در رابطه با ظاهر برنج لازم نیست خیلی نگران باشید و درواقع بهتر است که از برنج نیم دانه استفاده کنید. چرا که زمان پخت را پایین می آورد. البته از برنج های معمول و دانه کامل هم می توانید استفاده کنید ولی حواستان باشد که زمان پخت بیشتر و شاید کمی آب بیشتر نیاز داشته باشید.

به صورت کلی بهترین گزینه یا نوع برنج برای استفاده در شله زرد برنجی است که تا به حال از آن در منزل استفاده می کردید و به صورت کامل با نحوه پخت و رفتار برنج در پخت آشنا هستید.

ظرف مناسب برای تهیه شله زرد

توصیه دیگر من در رابطه با ظرف، قابلمه یا حتی برای نذری دیگی است که برای این کار استفاده می کنید،  برا ی استفاده معمول قابلمه‌ی نچسب 3 لیتری با گودی زیاد از نظر من می تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. اما در نظر داشته باشید که اگر از قابلمه هایی با ظرفیت بزرگ‌تر از نیاز استفاده می کنید آب در آن‌ها خیلی زود به جوش می آید و تبخیر می شود در حالی که برنج به اندازه مورد نیاز برای این کار پخته نشده است. پس ظرف باید نه بزرگ و کوچک تر از میزان برنج و مواد اولیه شما باشد.

دستور پخت شله زرد

مواد لازم برا شله زرد

برنج یک پیمانه

آب جوش 6 پیمانه

شکر دانه ریز 2 پیمانه

2 و 1/3 پیمانه آب جوش (برای اینکه بعدا اضافه شود)

¼ پیمانه گلاب

¼ قاشق چای خوری زعفران

تزیینات:

پودر دارچین

خلال بادام یا خلال بسته

گل محمدی خشک شده

 

  • برنج را چندین بار با آب سرد بشویید هر بار آب قبلی را دور ریخته و با آبی تازه این کار را تکرار کنید. سپس بعد از آخرین مرحله شستن برنج، آب آن را تا جایی که می‌توانید خالی کنید و در نهایت برنج را به آب جوش‌تان اضافه کنید.
  • قابلمه یا ظرف را روی شعله با حرارت متوسط قرار داده و تا زمانی که به جوش آید هم بزنید سپس حرارت شعله را کم کنید، البته حواستان باشد نیازی نیست حرارت شعله خود را روی کمترین حالت قرار دهید و اگر کمی بالاتر از کمترین درجه‌ی شعله باشد بهتر است.

  • روی قابلمه در یا سرپوشی قرار ندهید و اجازه دهید با حرارت کم به مدت1 ساعت و 15 دقیقه پخته شود. در طول این مدت زمان از هم زدن خودداری کنید.
  • در این مرحله اکثر آب موجود در برنج بخار شده است و برنج چسبنده شده و بافت نرم بسیار خوبی به خود می گیرد. این حالت هنگامی است که باید دو و یک سوم پیمانه آب جوشیده، 2 پیمانه شکر، 1/4 پیمانه گلاب، 1/4 قاشق چای خوری زعفران پودر شده اضافه کنید.

  • به خوبی به هم بزنید تا به طور کامل همه مواد با یکدیگر مخلوط شوند.
  • سپس شعله را دوباره به حرارت متوسط برسانید و آنقدر هم بزنید تا شروع به جوشیدن کند. 5 دقیقه به همین منوال ادامه دهید تا شله زرد غلیظ شود. سعی کنید به هم زدن ادامه دهید تا از ته گرفتن شله زرد جلوگیری شود.
  • در نهایت شعله را خاموش کرده و شله زرد را در کاسه یا پیاله‌های سرو دسر بریزید. آنها را در اولین مرحله در دمای اتاق سرد کرده و سپس برای کامل سرد شدن به مدت 1 الی 2 ساعت داخل یخچال قرار دهید. هنگامی که به طور کامل خنک شدند روی آن‌ها سفلون کشیده و چند ساعت بعد سرو کنید.

  • این دسر چه با تزئین و چه بدون تزیین مزه‌ی بی‌نظیری دارد. اما اگر علاقه به تزئین دسرتان دارید می توانید قبل از سرو آن از پودر دارچین، خلال پسته یا بادام برای تزئین آن استفاده کنید. من همچنین چند گلبرگ خشک شده‌ی رز خوراکی یا گل محمدی را اضافه می کنم.

  • دقت داشته باشید که اگر از این دستور پخت برای شله زرد نذری و در حجم زیاد قرار است استفاده کنید حتما تا قبل از مراسم چند بار برای مصارف شخصی تمامی موارد را مرور و شله زرد با حجم کم تهیه کنید تا برای نذری به خوبی با شرایط تهیه با این دست پخت و زیر و بم آن آشنا شوید.

امیدوارم از این پودینگ برنج زعفران ایرانی یا همان شله زرد یا به قول تبریزی‌ها ساری شیله لذت ببرید.

مقالات مرتبط