نکات مهم برای خرید اسپیکر خوب موضوع این مقاله از هاو کن یو است. مطمئنا با پیشرفت تکنولوژی و افزایش کیفیت موزیک ها میل و تمایل برای داشتن یک صدای بی نقص هم بالا رفته است به صورتی که حال خرید و استفاده از اسپیکر ها و هدفون ها وارد دنیای تازه ای شده است. در این مقاله به نکات مهمی که برای خرید اسپیکر ها با ید به آن ها توجه کنید خواهیم پرداخت.

بدیهی است که بلندگوها مهمترین نقش را در کیفیت صدای پخش شده ایفا می کنند اگر بخواهید بهترین بلندگو را از بین تعداد بی شمار مدل ها و اندازه های مختلف انتخاب کنید مطمئنا سردرگم خواهید شد. البته در مورد کیفیت صدای ایده آل تنها تعداد زیاد بلندگوها و اندازه ی بزرگ آن ها نقش ندارد بلکه سایر عوامل مثل نوع بلندگو، محیط پخش صدا، دستگاه های تقویت کننده صدا و البته تنظیمات سیستم صوتی تاثیر بسیار زیادی دارند که در اینجا یعنی “هاو کن یو” و در این قسمت به آن ها خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

کیفیت صدا یک فاکتور سلیقه ای

درست مثل هنر، غذا و… کیفیت صدا هم یک قضاوت بسیار سلیقه ای و شخصی است. سلیقه ی هر فرد متفاوت است بنابراین یک صدای با کیفیت بالا از نظر یک شخص، می تواند برای شخص دیگر عادی و حتی بی کیفیت باشد دراصل بهترین بلندگو وجود ندارد و انواع مختلف بلندگو برای سلیقه های متفاوت ساخته شده پس به شما پیشنهاد می کنیم در زمان خرید بلندگو موسیقی های موردعلاقه ی خودتان را بروی آن پخش کنید تا بتوانید بلندگویی با صدای متناسب با سلیقه ی خودتان انتخاب کنید.

فاکتور مهم و علمی برای انتخاب بلندگوی مناسب متعادل بودن فرکانس ها بالا یا زیر و فرکانس های پایین یا بَم می باشد اگر این تعادل وجود نداشته باشد مطمئنا پس از مدت زمان کوتاه گوش دادن به موسیقی خسته می شوید اگر این فاکتور در یک بلندگو به خوبی وجود داشته باشد می توانید از ساعت ها گوش دادن به موسیقی مورد علاقه ی خودتان لذت ببرید بدون اینکه خسته شوید.

انواع بلندگو

بلندگوها تنوع بسیار زیادی در برندهای مختلف و در اندازه ظاهری دارند و انتخاب بهترین آنها قطعا کار دشواریست. اما کاربرد آنها با ویژگی های مانند بلندگوهای قفسه ای، قابل حمل، سابووفردار و… مشخص می شود.

انواع دیواری بلندگوها

این نوع بلندگو به سادگی به سیستم صوتی متصل شده و این اتصال می تواند از طریق سیم یا به صورت بی سیم باشد نصب تعداد ۲ عدد به بالای این نوع بلندگوها در محیط به فراگیری و کیفیت صدا کمک می کند که تعداد و مکان آنها براساس سلیقه ی افراد تعیین می شود.

انواع پایه دار یا قفسه ای

این بلندگوها انتخابی مناسب تر به نظر می رسند چراکه مکان آنها قابل تغییر بوده و می توان براساس چیدمان اتاق مکان را تغییر داد و با آزمون و خطا بهترین موقعیت برای هر بلندگو را تعیین کرد به همراه این بلندگوها معمولا یک سابووفر وجود دارد که وظیفه پخش صداهای بَم را داشته و بلندگوهای پایه دار معمولا صداهای زیر را پخش می کنند به همین دلیل صدا به خوبی تفکیک و جزئیات صدا حفظ خواهد شد همچنین برای تغییر تنظیمات صدا نتیجه ی بهتری خواهید گرفت.

بلندگوهای قابل حمل

این نوع از بلندگوها هم ابزار بسیار جالب و ساده و دارای اندازه های مختلف هستند که امکانات خوبی هم ارائه می دهند در کنار بلندگوهای کوچک و با کیفیت راضی کننده امکاناتی همچون پخش از روی حافظه های جانبی، اتصال از طریق بلوتوث و… وجود دارد که کار را برای کاربر بسیار راحت کرده است.

تأثیر اتاق و محیط

صدای هر نوع بلندگویی در هر مکان متفاوت است براساس شرایط آکوستیک (استدیویی) و اندازه آن محیط و… صدایی متفاوت به گوش می رسد. قطعا بلندگوها بزرگ صدای بیشتری به واحد دسیبل تولید کرده و از پس فضاهای بزرگ برمی آیند و بلندگوهای کوچک هم برای اتاق های کوچک مناسب هستند. البته به غیر از ابعاد محیط، شرایط آکوستیک هم در کیفیت صدا تاثیر دارند اگر اتاقی خالی از وسیله، فرش و… باشد صدا انعکاس پیدا کرده و بنابراین صدای بلندتری به گوش میرسد برعکس اگر اتاقی پر از وسایلی مانند فرش و بالشت و… باشد صدای کمتری به گوش می رسد چرا که این وسایل صدا را جذب کرده و مانع از انعکاس آن می شود که این فاکتورهم کاملا سلیقه ایست.

چگونه یک تلویزیون خوب بخریم؟ (راهنمای کامل خرید تلویزیون)

تطابق سیستم صوتی با بلندگوها

برای به صدا در آمدن هر بلندگویی یک سیستم صوتی لازم است که شامل تقویت کننده یا آمپلی فایر، گیرنده و فرستنده و.. می باشد. مجموع این سیستم صوتی باید با بلندگوها مطابقت داشته باشد چراکه سیستم صوتی قدرتمند در کنار بلندگوهای ضعیف و بالعکس کارایی ندارد. معمولا برروی هر سیستم صوتی مشخصات خروجی مانند توان، ولتاژ و… درج شده که در صورت نیاز براساس این مشخصات باید بلندگوی مناسب را تهیه و نصب نمایید.

نکته
پیشنهاد ما به شما استفاده از بلندگوهای هم مارک با سیستم صوتی است چراکه بیشترین مطابقت را داشته و بهترین کیفت را به شما ارائه خواهد داد.

تنظیم سیستم صوتی

پس از تهیه ی بلندگو و سیستم صوتی مناسب و نصب صحیح آن نوبت به تنظیم این سیستم براساس نیاز و سلیقه ی شما می رسد. این تظیمات از تعیین مکان بلندگوها، تیونرها و سابووفر شروع شده و به تنظیمات داخلی سیستم صوتی ختم می شود.

بعضی از بلندگوها در کنار هم بهترین صدا را دارند و بعضی در مقابل هم، پس در چینش آن ها دقت کنید. تنظیمات سیستم صوتی هم بسته به مدل و پیشرفته بودن آن سیستم متفاوت است که با مطالعه ی دفترچه راهنما سیستم صوتی می توانید این تنظیمات را به سلیقه ی خود تغییر دهید.