جرم گیری آبگرمکن و رسوب زدایی آبگرمکن های دیواری موضوع امروز وبسایت هاو کن یو است. مشکلاتی از جمله گرم نشدن آب گرم و یا کم فشار بودن آب گرم و … که در این مقاله از هاو کن یو به شما آموزش خواهیم داد که چگونه ضمن برطرف کردن این مشکلات، این رسوب زدایی را خودمان در منزل و به دست خودمان انجام دهیم.

به راحتی نیمی از مشکلات آبگرمکن های دیواری که این روزه در بسیاری از منازل استفاده می شود ناشی از رسوب گرفتن و جمع شدن رسوبات در این نوع از آب گرمکن هاست. این مورد به صورت طبیعی و با توجه به آب مصرفی در ایران به صورت طبیعی اتفاق می افتد، و هرچند مدت یکبار بسته به آبگرمکن و آب مصرفی شما احتیاج به رسوب زدایی دارید. به عقیده کارشناسان این کار باید سالی یکبار انجام بگیرد تا علاوه بر کارکرد بهتر آبگرمکن همیشه آب گرم با فشار در اختیار داشته باشیم. در ادامه به شما آموزش تصویری این رسوب زدایی را با یکدیگر در هاو کن یو مرور خواهیم کرد.

خاموش کردن آبگرمکن

رسوبگیری آبگرمکن دیواری

رسوبگیری آبگرمکن دیواری منبع عکس wikihow

خاموش کردن آبگرمکن اولین قدم است. برای این کار علاوه بر بستن کلید و چرخاندن و خاموش کردن ان میبایست شیر اصلی گاز را نیز برای احتیاط بیشتر در پشت این آبگرمکن ببندیم. اگر احیانا بر روی آبگرمکن شما کلید مخصوصی برای این کار قرار دارد ان را هم ببندید.

  • مطمئن شوید تمامی قطعات سرد شدند

بستن شیر آب

رسوبگیری آبگرمکن دیواری

رسوبگیری آبگرمکن دیواری منبع عکس wikihow

تمامی شیر های آبی که بر سر راه آبگرمکن شما قرار دارد را باید ببندید. معمولا دو یا سه لوله آب مختلف پشت آبگرمکن ها وجود دارد که میبایست تمامی آن ها را ببندید. با این کار شما از ورود آب سرد به داخل آبگرمکن و همچنین خارج شدن آب گرم از آبگرمکن ممانعت می کنید. پس دو شیر خروج آب گرم و سرد و همچنین شیر اصلی ورود آب را میبایست ببندید.

  • برای شروع دسته پلاستیکی تغییر دمای آبگرم کن را باز کنید
  • حال مهره های لوله های آب سرد و گرم را باز کنید
  • مهره سرشیلنگ گاز متصل به رگوالتور گاز آبگرمکن را باز کنید
  • دودکش را از آبگرمکن جدا کنید
  • آبگرمکن را ازپایین به سمت بالا فشار دهید و پس از جدا سازی آن از پیچ ها به سمت خودتان بکشید و از دیوار جدا کنید

جدا کردن رگلاتور

رسوبگیری آبگرمکن دیواری

رسوبگیری آبگرمکن دیواری منبع عکس wikihow

این قسمت که در تمامی آبگرمکن ها موجود است و با نام purge valves شناخته می شود نیز باید جدا شود. این قسمت از آبگرمکن های معمولا یک دسته T مانند بر روی آن وجود دارد و کارکرد این دستگاه بدین صورت است که فشار اضافی یا همان بخار آب مضاعف جمع شده بر اثر آب گرم را خارج کند و همچنین از با فشار شدید خارج شدن آب نیز جلوگیری می کند. شما برای ایمنی بیشتر و جلوگیری از خیس شدن بهتر است بعد از بستن آب ها تمامی شیر های آب گرم و سر را باز کنید تا آب گرم مانده در لوله خارج شود.

نکته مهم: برای راحتی کار بهتر است آبگرمکن را از دیوار جدا کرده و سایر جداسازی و البته رسوب گیری را در خارج از منزل و محیط دیگری انجام دهید

متصل کردن لوله به هر یک از سه لوله

رسوبگیری آبگرمکن دیواری

رسوبگیری آبگرمکن دیواری منبع عکس wikihow

حال می بایست به هر یک از شیر های آبگرمکن ی لوله مخصوص اینکار  یا شلنگ متصل کنید که بهتر است این شلنگ ها از نوع شلنگ گاز و البته بلند باشند. شاید برای انجام این کار ها بهتر باشد دفترچه راهنما را نیز در کنار خود داشته باشید و یا از قبل آن را مطالعه کرده باشید.

شاید برای نتیجه بهتر نیاز باشد که از یک sump pump  یا پمپ لجن کشی نیز کمک بگیرید. اگر در دسترس ندارید به سراغ مراحل بعد بروید.

شیر آب را باز کنید

رسوبگیری آبگرمکن دیواری

رسوبگیری آبگرمکن دیواری منبع عکس wikihow

در این مرحله لازم است شیر آب را باز کنید و سپس آب به درون هر یک از لوله های موجود آب گرم و سرد وارد شود و تمامی رسوبات را جا به جا کند. برای این کار لوله و یا شلنگ را به طول یک متر و به صورت عمود نگه دارید تا با کمی فشار بیشتر آب وارد شود.

استفاده از مواد تمیز کننده

رسوبگیری آبگرمکن دیواری

رسوبگیری آبگرمکن دیواری

در این بخش باید به شما کاربران هاو کن یو دو گزینه را معرفی کنیم. خود منبع انگلیسی برای تمیز کردن و از بین بردن رسوبات سخت سرکه سفید را پیشنهاد داده است با این حال آنچه بیشتر مورد استفاده و مختص این کار است اسید کلریدریک یا جوهرنمک رقیق ۲۰% است. که هر یک را می توانید استفاده کنید و وارد لوله های آب گرم و سرد آبگرمکن کنید تا رسوبات را شکسته و خارج کند.

چندین بار تکرار کنید

رسوبگیری آبگرمکن دیواری

رسوبگیری آبگرمکن دیواری منبع wikihow

شاید لازم باشد این کار را چندین بار تکرار کنید و چند بار آب و یا مواد رسوب زا را دارد و خارج کنید تا تمامل لوله های مسی تمیز شوند.

  • در پایان با فوت و یا پمپ هوا سعی کنید اضافات باقی مانده را خارج کنید
  • در جــریان رسوبزدایی از مــاسک، لباسکــار، دستکش و عینک استفاده کنید
  • چنانچه احساس کردید کاررا به درستی پیش نمی برید و یا در جدا و سر هم کردن قطعات و یا انجام رسوبزدایی مهارت کافی را حتی با این مقاله ندارید بهتر است با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.
  • حتما از دفترچه راهنمای ابگرمکن کمک بگیرید.

بستن قطعات

حال باید تمامی قطعات را مجدد در سر جای خود قرار داده و ببندید و برای تیت کردن آبگرمکن آماده شوید.