موانع رشد سازمان فراوانند. موانعی که هر یک به نوعی با ایجاد مشکل از سرعت رشد شما می کاهند و شرکت یا سازمان را با موانعی مواجه می کنند. امروز در این مقاله با شما کاربران و افرادی که در سازمان و شرکت ها  مشغول به کار هستند و یا آن ها را مدیریت می کنند می خواهیم 5 مورد از گلوگاه هایی که مانع از شتاب گرفتن سازمان در راستای رسیدن به موفقیت هستند را با یکدیگر مرور کنیم.

آدیداس یکی از بزرگترین برندها در دنیا است، اما حتی این غول هم از این گلوگاه های رشد مصون نیست. این شرکت در ماه مارس اعلام کرد که انتظار کاهش فروش در نیمه اول سال ۲۰۱۹ را داشته است، زیرا تامین کنندگان آسیایی، از تامین تقاضاها عقب مانده بودند. این مساله زنجیره تامین یک شکست بود، زیرا آدیداس در سالهای اخیر عملکرد خود را در آمریکای شمالی دو برابر کرده بود.

با این حال، گلوگاه ها، یک مساله مشترک در میان شرکت های در حال توسعه ست و مهم نیست که شرکت چقدر بزرگ باشد. در عوض، اگر یک شرکت در حال رشد هستید، کلید رشد مداوم، پیشبینی مشکلات قبل از شروع است. شما باید از همان جایی که هستید شروع کنید: چگونه از اعضای تیم فعلی خود، تجهیزات و موقعیت های مناسب برای حفظ حرکت فعلی تان استفاده می کنید؟ چگونه می توانید از این منابع برای پیروزی یک شرکت بزرگ استفاده کنید؟

داشتن برنامه ای برای پرداختن به این “موانع رشد” بسیار مهم است. چرا که اگر آنها را نادیده بگیرید، نتنها در مسیر پیشرفت با مشکل مواجه می شوید بلکه ممکن است با ضربات سنگینی هم مواجه شوید.

عدم توجه به مشکلات برابر با مرگ است

برای کار آفرینان بسیار مهم است که در برخورد با هر مشکل، در همان ابتدای کار قدرتمند و تمام قد در مقابل مشکل بایستند. برخی مشکلات غذایشان زمان است. هرچقدر زمان بگذرد بزرگ و قدرتمند تر می شوند.  نباید به هیچ وجه اجازه داد مشکلات زمان بخرد و بزرگ و بزرگ تر شود. نویسنده این مقاله Ali Hasan مدیر اجرایی و هم سرمایه گذار  ThroughPut Incدر این رابطه اشاره می کند که :

“من سالها را صرف تسلط بر تمام جنبه های شکستگی های لوله های آب کردم و نظارت بر تولید در دو کشور به طور همزمان داشتم. دیدن تولید چاه ها در حد 500 برابر کمتر از روز قبلشان، برایم عادی بود. ما از تکنولوژی برای از بین بردن مشکلات در بخش تولید استفاده کردیم.

امروزه، با نظارت بر 13 خط صنعتی، من فهمیده ام که سمت عملیات به ندرت زمان می برد تا فرآیند را طرح ریزی کرده و چگونگی جریان اوضاع را بررسی کند. من توجه شدم که داده های زیادی وجود دارد، و با استفاده از این اطلاعات، من می توانم تاثیر فوری روی زنجیره تامین کمپانی خودم داشته باشم. با جمع بندی این موارد توانستم عوامل کوچکی که باعث ایجاد مشکلات کوچک می شود را شناسایی و روند پیشرفت کار را چندین برابر سریع تر کنم. تنها دلیل این موفقیت اینجا بود که سریع مشکلات را شناسایی و برطرف کردیم”

همه کارآفرینان این  موارد را “یاد می گیرند”. اغلب، با وجود موانع رشد واضح، پیش می روند، با این فرض که می توانند با پول مسائل شرکت در حال گسترششان را حل کنند. در واقع مشکلات حل نمی شود، فقط مشکلات بیشتری را ایجاد می کنند و اگر شما در حال حاضر کارآفرین هستید، اگر یک استراتژی برای بهبود خروجی خود نداشته باشید، پول خود را از دست خواهید داد. سرانجام، تولید متوقف خواهد شد و این برای کسب و کارهای نوپا، حکم مرگ دارد. شمناسایی و اقدام در راستای  از بین بردن تنگناها در زمان رشد، باید اولویت اصلی شما باشد.

موانع رشد شرکت ها ( 5 گلوگاه اصلی)


هر شرکتی با چالش های مختلفی رو به رو است، اما فقط برخی از آنها می توانند در برابر این چالش ها پیروز شوند. در ادامه روش مقابله با این چالش ها را یاد می گیریم:

زمانبندی نامناسب و عدم مدیریت زمان

بسیاری از کارآفرینان در مقیاس های زمانی نامحدود فکر می کنند، گویی قرنها زمان برای رسیدن به اهدافشان دارند. زمان از هر دارایی دیگری برای شما با اهمیت تر است. زمان کلید موفقیت یا شکست شماست،  ارزشمندترین منبع شما است، با این حال اغلب رهبران به طور موثر از آن استفاده نمی کنند. شما باید معیارهای جریان کسب و کار خود را آنالیز کرده و فرایندهای اتلاف زمان را شناسایی کنید. عملکرد خود را با استانداردهای صنعت مقایسه کنید تا بفهمید شکستتان در کجاست. سپس، از ابزارهای فن آوری مانند اتوماسیون و یادگیری ماشینی در هر جایی که ممکن است استفاده کنید.

مکنزی و سی او، گزارش داد که دوره بعدی مدیریت زنجیره تامین وابسته به وسایل نقلیه مستقل و شبکه ای از برنامه های هوشمند است که می تواند کارایی را بهینه سازد. شما می توانید کارایی را در سازمان خود با اجرای راه حل های نرم افزاری که برای رفع تنگناها و تقویت بهره وری هستند، افزایش دهید.

باید بدانید وتشخیص دهید که چه زمانی برای استارت زدن یک هدف و برنامه جدید مناسب است، چه زمان هایی باید هر یک از اچزا تمام شده باشند و چگونه برای هر کدام برنامه زمانی داشته باشید.

 فقدان پول و سرمایه

متاسفانه بدون داشتن سرمایه مناسب اگر نگوییم که موفقیت ناممکن است ولی بسیار سخت است. ممکن است در ابتدای کار پیشرفت محسوسی حاصل شود ولی در ادامه در رقابت و پیشرفت، باید به دنبال سرمایه و سرمایه گذار باشید.

بودجه های ناکافی می تواند مانع رشد شود. هنگام حل مشکلات، بحث پول مطرح می شود. پول به شما این امکان را می دهد که برای برنامه های نرم افزاری هزینه کنید و افرادی را استخدام کنید که بتوانند موانع کار شما را به رشد و سودآوری تبدیل کنند. شما برای رسیدن به همه اینها به سرمایه نیاز دارید.

خوشبختانه، روش های زیادی جذب سرمایه وجود دارد . علاوه بر سرمایه گذاری مالی، شما می توانید برای یک وام که توسط “اداره کسب وکارهای کوچک” پشتیبانی می شود درخواست بدهید. وام های کارآفرینی که در کمتر از ۷ سال بازپرداخت می شود نرخ سود آنها کمتر از ۱۰ درصد است و این وام ها را می توان برای خرید فن آوری جدید یا ساخت تیم خود با متخصصان زنجیره تامین، مورد استفاده قرار داد.

سر و صدای بیش از حد

مارکتینگ با سر و صدای بیش از حد در شبکه های اجتماعی متفاوت است.  از طریق رسانه های اجتماعی، بازاریابی، برنامه ها و فروشنده ها، راه اندازی و اجرای کار می تواند بسیار پیچیده شود. کافی است که مردم فکر کنند که در صدد انجام کار بزرگی هستند تا رسانه ها سر و صدا کنند. سر و صدایی که انتظارات را بیهوده بالا میبرد و این امکان وجود ندارد که نتوانید به خوبی از پس انتظارات بر بیایید.

پس مرکز توجه بودن همانند یک شمشیر دو لبه است که همیشه موفقیت را تضمین نمی کند. بسیاری از شرکت ها که مقادیر عظیمی از سرمایه گذاری مالی و مطبوعات  را به خود جذب کرده بودند، در نهایت با شکست مواجه شده اند. به عنوان مثالjawbone، که با ۹۳۰ میلیون دلار و تعداد زیادی فروشگاه، ورشکست شد.

راه بهتر این است که بر روی کار تمرکز کنید و باور کنید که توجه دیگران جلب خواهد شد. یک محصول عالی تولید کنید و در طی کردن مسیر خود به سمت رشد بسیار دقیق باشید. تشویق های دیگران برانگیخته خواهد شد، اما آنها تنها در صورتی مهم هستند که شما بتوانید رشد مداوم داشته باشید.

ایجاد یک شبکه

این مورد یکی از بزرگترین چالش هایی است که باید بر آن غلبه کرد. وجود یک شبکه قوی برای رشد شرکت شما حیاتی است. در حقیقت، تحقیقات انجام شده توسط واحد اطلاعات اکونومیست، نشان داد که ۷۸ درصد از شرکت های نوپا موفقیت خود را به شبکه های موسسان شرکت مرتبط می دانند. اما شبکه های قوی با تبلیغات ویروسی یا بازاریابی پر زرق و برق ساخته نشده اند. آنها طی سالها از طریق مقاومت، ایجاد و پرورش رابطه، رشد کرده اند.

برای ایجاد یک شبکه حمایتی در کسب وکار خود، به نوع دسترسی خود فکر کنید. آیا برند شما در درجه اول محلی است؟ اگر این طور است، در جایی که هستید نفوذ خود را، از طریق روابط و سرمایه گذاری روی افراد بانفوذ، ایجاد کنید.

اگر می خواهید درخواست جهانی داشته باشید، باید در کنفرانس ها شرکت کنید و به سطح بین المللی برسید تا یاد بگیرید چطور به بازارهای دیگر راه پیدا کنید. شما باید به بقیه دنیا مرتبط شوید.

رشد زود هنگام و بیش از حد

شما می توانید تولید خود را افزایش دهید، و به همان اندازه، مشکلات خود را پرورش دهید. دریابید که چگونه رشد نیاز به آزمایش مکرر و تمایل به چرخش دارد؛ اگر نمی خواهید که فرصت های استراتژیک از دست بدهید. برای مثال، هیچ مشکلی با شروع کوچک و رشد آهسته وجود ندارد. بهتر است این رویکرد را در یک استراتژی بی زرق و برق انتخاب کنید. با توجه به داده های منتشر شده توسط  Techstars، هفتاد درصد از شرکت های نوپا در روند رشد مشکل پیدا می کنند؛ بنابراین باید توجه کنید که در صورت نیاز باید دنده را عوض کنید.

زمانی که Groupon به طور ایده تخفیف خرید آنلاین را در سال ۲۰۰۸ آغاز کرد، تبدیل به حرکتی پر سر و صدا و فوق العاده شد. اما کمپانی Groupon بیشتر بر روی جذب مشتری متمرکز بود تا حفظ مشتری. بنابراین هنگامی که شرکت به سرعت به رشد رسید، به مشکلات قبلی اش رسیدگی نکرده بود. در ظرف چند ماه بعد از پر کردن IPO ها در سال ۲۰۱۱ قیمت سهام Groupon از ۲۰ دلار به ۹ دلار کاهش یافت.

همان اندازه که این مسائل مشترک هستند، بنیانگذاران در واقع بزرگترین معضل در کسب و کارهای خود هستند. آنها بر این باورند که باید هر کاری را خودشان انجام دهند و تلاش می کنند تا با مشکلات موجود  در راه رشد، شارژ شوند .

با تشخیص این که شما با مشکلاتی مواجه خواهید شد، از وجود آنها آگاه شده و بهتر می توانید آنها را کاهش دهید. همچنین شانس موفقیت شرکت شما افزایش می یابد. هیچ تجارتی بدون مشکل رشد نمی کند، اما رهبرانی که از ابتدا مشکلات را شناسایی می کنند شانس دیدن اوج گرفتن شرکت خود را دارند.