تمیز کردن لپتاپ باید یک امر مداوم باشد چرا که مسلما تمام کامپیوترها در طول زمان کثیف می شوند. اما  با این وجود به دلیل نحوه کاربری لپ تاپ، این دستگاه نسبت به سایر کامپیوترها سریع تر کثیف شده و احتیاج بیشتری به تمیز کردن دارد. اگر شما جزو آن دسته از افرادی باشید که با لپ تاپشان سفر می کنند، شاید لازم ببینید تا حداقل ماهی یکبار آن را تمیز کنید. علاوه بر این، وجود لکه و خاک علی الخصوص بر روی صفحه نمایش و کلیدها، می تواند منجر به اختلال در کارکرد لپ تاپ شما  شود. همیشه قبل از تمیز کردن مطمئن شوید که لپ تاپ خود را خاموش کرده اید و قبل از شروع، ارتبا  آن را با هر نوع منبع برقی قطع نمایید.

 تمیز کردن لپتاپ : پاک کردن صفحه لپتاپ


صفحه را با یک تکه پارچه میکروفیبر پاک نمایید.

پارچه را شسته و آن را به آرامی بر روی سطح صفحه مانیتورتان به عقب و جلو، بکشید. ممکن است لازم باشد که  در حین تمیز کردن  صفحه را با دست دیگر خود بگیرید تا لپ تاپتان تکان نخورد. حواستان باشد که زیاد به صحفه فشار وارد نکنید و برای پاک کردن لکه های سمج زیاد زور نزنید. زیرا ممکن است که با این کار به صفحه مانیتورتان آسیب برسانید. برای پاک کردن خاک روی صفحه از فشار ملایم دست استفاده کنید.

نکته
اگر در منزل پارچه میکروفیبر ندارید میتوانید با هر پارچه دیگری که در دسترس داشتید این کار را انجام دهید. با این وجود، ممکناست که انواع دیگر پارچه اندکی پرز روی صفحه مانیتورتان به جا بگذارند.

برای این کار از دستمال کاغذی و یا دست مال توالت استفاده ننمایید. در واقع این دستمال ها می توانند به لایه محافظی که روی سطح مانیتورتان قرار دارند آسیب برسانند.

برای پاک کردن خاک از یک اسفنج استفاده کنید.

یک اسفنج تمیز را خیس کنید، سپس تا جایی که  حسابی آب آن گرفته شود آن را بفشارید. به جای آب شیر از آب خالص یا تقطیر شده استفاده کنید، زیرا اگر از آب شیر استفاده کنید ممکن است که لکه های کوچکی از مواد معدنی داخل آب روی صفحه مانیتورتان باقی بماند. صفحه را به آرامی پاک کنید، با اعمال فشار و حواستان باشد صفحه را خراش ندهید.

همچنین می توانید از یک دستمال مخصوص گردگیری که قبلا آن را نم کرده اید نیز استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که دستمالتان به مواد پاک کننده قوی مانند آمونیاک یا سفید کننده ها آغشته نشده باشد، زیرا ممکن است که این مواد به صفحه نمایش لپ تاپتان آسیب برسانند.

برای از بین بردن برخی لکه های سرسخت و خاص، می توانید از یک قطره صابون ظرفشویی نسبتا ملایم استفاده کنید. همچنین می توانید از ترکیب یکسان آب مقطر و الکل نیز استفاده نمایید. می توانید از ترکیب آب مقطر و سرکه سفید نیز برای ساخت محلول پاک کننده استفاده نمایید. این محلول  هم  صفحه نمایش و هم تمام قسمت های دیگر لپ تاپتان بی ضرر و ایمن است.

برای صفحه مانیتورهای کثیف تر از کیت مخصوص پاک کننده صفحه استفاده کنید.

می توانید این کیت را از فروشگاه های آنلاین و یا  سایر فروشگاه های الکترونیکی خریداری کنید. این کیت ها شامل تمیزکننده ای هستند که مخصوص صفحه نمایش لپ تاپ طراحی شده اند و معمولا در کنارشان یک  پارچه  میکروفیبری مخصوص نیز قرار دارد.
برای تمیز کردن صفحه لپ تاپتان از پاک کننده های معمولی شیشه استفاده نکنید، به ویژه آن دسته از پاک کننده هایی که حاوی آمونیاک هستند. این پاک کننده ها می توانند به صفحه نمایش شما آسیب برسانند.

برای زدودن لکه ها از حرکت مدور پارچه یا اسفنجتان استفاده کنید.

بعد از این که صفحه را تمیز کردید، پارچه میکروفیبرتان را بردارید و به آرامی با حرکات دایره ای روی صفحه مانیتورتان بکشید. با این کار می توانید هر رگه و یا پرزی که ممکن است از اسنفج باقی مانده باشد را کاملا تمیز کنید و از بین ببرید.

نکته
از گوشه بالا شروع کنید و با کشیدن دایره های کوچک قسمت بالایی صفحه را تمیز کنید و بعد کمی عقب تر و جلوتر را و سپس سراغ پایین صفحه بروید.

تمیز کردن لپتاپ : تمیز کردن صفحه کلید لپتاپ


گرد و خاک های سطحی را از روی صفحه کلیدتان بتکانید.

صفحه لپ تاپتان را باز کرده و از دور طرف کیبوردتان را محکم گرفته و لپ تاپ را برعکس کرده و بتکانید.  به آرامی لپ تاپتان را تکان دهید تا خرده های جای گرفته بین دکمه ها و ذرات از جایشان بیرون آمده  و پایین بریزند. شاید لازم باشید که کمی لپ تاپتان را به دو طرفین مایل کنید.

اگر مدت زیادیست که لپ تاپتان را تمیز نکرده اید و یا اگر عادت دارید که پشت لپ تاپتان خوراکی بخورید، هنگام تکاندن لپ تاپتان آن را بالای سطل آشغال بگیرید تا از کثیف شدن بقیه جاها نیز خودداری کنید. اگر به تازگی صفحه مانیتورتان تمیز را کرده اید، شاید بخواهید که یک دور دیگه حسابی تمیزش کنید، برای این کار از کیبورد گرد گیری کنید و دستمال رو به سمت صفحه بکشید.

گرد و خاک های سطحی و موها رو با جاروبرقی از روی کیبورد پاک کنید.

اگر جاروبرقی دستی کوچک دارید، کوچکترین سری آن را برداشته و سعی کنید بدون این که به لپ تاپتان آسیبی وارد کنید، ذرات روی کیبورد را با جاروبرقی پاک کنید. سری جاروبرقی را به آرامی روی کیبورد بکشید و همان طور که آن را از بالا به پایین میآورید، بالای هر ردیف از دکمه ها بکشید.

همچنین می توانید از قوطی هوای فشرده نیز استفاده کنید. می توانید کمهصفحه کلیدتان را  کج کنید تا گرد و غبار  از صفحه کلید بیرون بریزند. اگر هوای فشرده را مستقیما به  سمت صفحه کلید اسپر نمایید، با این کار فقط گرد و غبار و ذرات را بیشتر به لا به لای دکمه ها هل می دهید. احتمال این اتفاق در کیبوردهای مک بوک که دکمه هایشان ارتفاع کمی دارند، بیشتر است.

نکته
زمانی که از قوطی هوای فشرده استفاده می کنید لپ تاپتان را با زاویه 75 درجه نگه دارید و یا به پهلو بگذارید. با این کار بدون که این که گرد و خاک داخل دستگاه بروند، هوا به زیر دکمه راه پیدا می کند.

برای پاک کردن کثیفی های روی دکمه ها میتوانید از یک مداد پاک کن استفاده کنید.

اگر با زاویه به دکمه ها نگاه کنید می توانید محل قرار گیری جرم و کثیفی باقی مانده از انگشت هایتان بر روی دکمه ها را ببینید. مداد پاک کن را برداشته به آرامی روی کثیفی ها بکشید. بعد از استفاده از مداد پاک کن ممکن است که برای پاک کردن خرده پاک کن ها  لازم باشد که دوباره از جاروبرقی استفاده کنید.

با گوش پاک کن بین کلیدها بکشید.

ممکن است که متوجه کثیفی و جرم های بین دکمه های کیبوردتان شوید. گوش پاک کن به قدری باریک هست که می تواند بین دکمه ها رفته و آن تیکه را حسابی تمیز کند. اگر کیبوردتان خیلی کثیف باشد می توانید گوش پاک کنتان را به الکل آغشته کنید. حواستان باشد که گوش پاک کن را خیلی خیس نکنید و زمانی که مشغول تمیز کردن هستید آن را زیاد فشار ندهید. مسلما نمی خواهید که الکل از زیر دکمه ها به داخل دستگاهتان برود.

با یک پارچه نم دار دکمه ها را تمیز کنید.

برای این کار از یک پارچه میکروفیبر که با آب مقطر نم شده است استفاده کنید، همچنین می توانید از ترکیب یکسان الکل و آب مقطر نیز برای ضد عفونی دکمه ها استفاده نمایید.

پارچه را به آرامی روی کلیدها بکشید و زیاد فشار ندهید. بعد از این که با یک پارچه نم دار حسابی دکمه ها را تمیز کردید، سپس با یک پارچه کاملا خشک تمام نم و رطوبت روی دکمه ها را از بین ببرید.

اگر بلدید که چگونه دکمه ها را جای دهید، آن ها را دربیاورید.

شاید درآوردن کلیدها از سر جایشان تنها راه پاک کردن کثیفی های رخنه کرده در زیر کلیدها باشد. اگر تا حالا لپ تاپتان را تمیز نکرده باشد ویا عادت به خوردن پشت لپ تاپتان داشته باشید احتمال تجمیع کثیفی در زیر دکمه بسیار بالاست. ممکن است که درآوردن و مجدد جای دادن دکمه ها برایتان سخت باشد، در واقع این چیزیست که به مدل طراحی لپ تاپتان بستگی دارد.

تمیز کردن لپتاپ : برق انداختن قاب لپتاپ


یک محلول تمیز کننده ملایم درست کنید.

استفاده از آب تصفیه شده یا مقطر و یا  چند قطره صابون ملایم مخصوص شست و شوی ظرف و یا  همچنین می توانید مخلوطی یک نسبت مساوی از  الکل و آب خالص یا تقطیر می توانید گزینه ای مناسب برای پاک کردن قاب لپ تاپتان باشد.

برای این کار از پاک کننده های معمولی خانگی یا هر گونه مواد شیمیایی خشن مانند سفید کننده یا آمونیاک استفاده نکنید. اگر از الکل استفاده می کنید، حواستان باشد که الکل به صفحه مانیتورتان برخورد نکند، زیرا الکل می تواند باعث از بین بردن لایه مقاوم در برابر بازتاب  و مقاوم در برابر خراش روی صفحه نمایش شود.

یک اسفنج را داخل محلول ضد عفونیتان خیس کنید.

یک اسفنج تمیز را برداشته و داخل محلولتان خیس کنید و  سپس آن را درآورده و تا جایی که حسابی خشک شود بچلونید. اطمینان حاصل کنید که حتی اگر باز هم آن را بفشارید از آن محلولی نچکد. سپس به آرامی اسفنج را بر روی قاب لپ تاپ بکشید.

می توانید برای تمیز کردن بخش تاچ‌پد لپ تاپتان نیز از همان اسفنج و محلول استفاده نمایید. اسفنج را داخل پورت ها و منافذ موجود روی لپ تاپتان نکنید.  با این کار ممکن است داخل لپ تاپتان را نمناک کنید و ممکن است تا اجزای داخلی آن را خراب کنید.

همچنین برای پاک کردن قاب لپ تاپتان می توانید از  پد اسکراب ملامین نیز استفاده نمایید.  هنگام استفاده از این پدها فشار کمتری با دستتان وارد کنید، زیرا این پدها کمی زبر هستند و ممکن است لپ تاپتان را خش بیاندازند.

برای پاک کردن چربی و کثیفی های لای درزها از گوش پاک کن استفاده کنید.

اگر قاب لپ تاپتان درز و یا شکافی داشته باشد، ممکن است که گرد و خاک داخل آن درزها جمع شود. می توانید یک گوش پاک کن را برداشته و به محلول ضدعفونیتان آغشته کنید و توسط آن درزها را پاک کنید. درست مثل زمان کار با اسفنج، حواستان باشد که گوش پاکنتان زیادی خیس نباشد. برای جلوگیری از ورید رطوبت و خیسی به داخل دستگاه، زیاد گوش پاک کن را فشار ندهید.

در صورت لزوم با یک خلال دندان آشغال ها را دربیاورید.

اگر شکاف های باریک، پورتها و یا دریچه ها با خاک مسدود شده باشند، از خلال دندان استفاده کنید تا به آرامی روی کثیفی ها را تراشیده آن ها را بیرون بیاورید. خلال دندان را به داخل و بیرون حرکت دهید تا با این کار از هل دادن بیشتر آشغال ها و جرم ها به داخل دستگاهتان جلوگیری کرده باشید.

زمانی استفاده از خلال دندان محتاط و آرام باشید تا مبدا روی لپ تاپتان خش بیوفتد. آن را زاویه دار نگه دارید، درست مثل نگه داشتن مداد در دست و سعی نکنید تا مدام روی یک نقطه فشار وارد کنید.

با استفاده از هوای فشرده گرد و خاک را بزدایید.

یک قوطی هوای فشرده را به صورت زاویه دار نسبت به سوراخ و یا پورتی که میخواهید داخل آن را تمیز کنید نگه داشه و آن را داخل سوراخ اسپری کنید. لپ تاپتان را بچرخانید و از زوایای مختلف این کار را انجام دهید تا مطمین شوید داخل پورت و یا سوراخ کاملا تمیز شده باشد.

هیچ وقت مستقیما هوا را داخل سوراخ یا پورت اسپری نکنید. با این کار کثیفی ها از جایشان تکان خورده و بیشتر داخل شکاف ها و داخل لپ تاپتان می روند و نهایتا ممکن است به قطعات سیستمتان آسیب وارد شود.

برای پاک کردن قسمت های چسبناک از مالیدن الکل روی آن نقاط استفاده کنید.

اگر قسمت های لکه دار و چسبانکی روی قاب  لپ تاپتان وجود دارند که با محلول ملایم پاک نمی شوند، از یک گوش پاک کن الکی استفاده کنید و آن را مستقیما روی آن نقاط بمالید. اطمینان حاصل کنید که گوش پاکنتان خیلی خیس نباشد، مسلما دوست ندارید که الکل داخل سیستمان برود.

برای این کار از فشار متوسط استفاده کرده و به صورت ممتد گوش پاک کن را روی کثیفی بکشید تا از بین برود. اگر قبلا برچسبی روی لپ تاپتان چسبانده باشید که حال جای آن مانده باشد، شاید استفاده از محلول های روغنی مخصوص شانس تمیز کردن آن تکه از لپ تاپتان را بالاتر ببرد.

سطح لپ تاپ را با پارچه میکروفیبر برق بیاندازید.

زمانی که قاب لپ تاپتان حساب تمیز شد، پارچه میکروفیبرتان را برداشته و کل قاب را با حرکات دایره ای دست دستمال بکشید. با این روش هر گونه رطوبتی و یا خطی که ممکن است روی لپ تاپتان باقی مانده باشد نیز کاملا پاک می شود. بعد از این که قاب لپ تاپتان تمیز شد ممکن است که متوجه لکه هایی که قبل آن ها را ندیده بودید شوید. برای از بین بردن این لکه های باقی مانده نیز می توانید از گوش پاک کن و یا یک تکه پنبه استفاده نمایید.