همانطور که آگاهی دارید هر کولر گازی دارای دو بخش اساسی و منفک است : بخش داخلی و بخش خارجی. هر یک از این دستگاه‌ها باید به صورت جداگانه و با دقت زیادی نصب شوند تا عملکرد صحیح و مناسب کولر گازی محقق شود.

 

انتخاب مکان مناسب برای نصب دستگاه داخلی و خارجی کولرگازی

نصب صحیح کولر گازی بخش اصلی و مهمی در تهیه اسپلیت برای منزل را در بر می‌گیرد. اگر نصب اسپلیت به درستی صورت بپذیرد، دستگاه بهترین کارآیی را خواهد داشت اما بعکس اگر نصب به درستی انجام نشود، عملکرد کولر گازی مختل شده و اغلب با مشکلاتی روبرو خواهید شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان مشکل نشت گاز یا نشت ماده خنک کننده اشاره کرد.

بنابراین نصب کولر گازی باید با دقت و توسط یک کارشناس و تکنیسین متخصص انجام شود و اصلا نباید این کار را به افراد تازه‌کار سپرد. برای اینکه فردی در این زمینه به یک کارشناس حرفه‌ای تبدیل شود زمان بسیاری نیاز است و باید مسائل زیادی در روند  نصب اسپلیت دیواری نظر گرفته شود.

مکان دقیق نصب دستگاه‌های داخلی و بخش خارجی کولر گازی

معمولا دستگاه خارجی باید در سمت خارجی دیواری که دستگاه اسپلیت داخلی به آن متصل است، نصب شود. این دو دستگاه باید با یکدیگر ارتباطی داشته باشند. البته گاهی می‌توان دستگاه خارجی و کمپرسور  را روی پشت‌بام هم نصب کرد.

اولین قدم در نصب دستگاه اسپلیت تصمیمگیری برای محل نصب دوبخش مختلف است و پس از آن می‌توان مراحل مختلف نصب را آغاز کرد. در انتخاب مکان مناسب نضب عواملی وجود دارند که حتما باید به آن‌ها توجه شود.

دستگاه داخلی:

در ادامه برای مکان نصب بخش داخلی کولر گازی پیشنهاداتی ارائه می‌گردد:

  • محل قرارگرفتن اسپلیت باید به گونه‌ای انتخاب شود که هوای خنک به صورت مساوی و یکنواخت در تمامی فضای اتاق منتظر شود.
  • تا حد امکان باید سعی کنید اسپلیت را بالای تختخواب نصب کنید. بدین ترتیب می‌توانید از بالاترین و بیشترین ظرفیت خنک‌کنندگی آن بهره ببرید. دستگاه داخلی باید دقیقا بالای تختخواب نصب شود زیرا اکثر افراد تمایلی ندارند جریان خنک و سرد هوا مستقیم به آن‌ها بخورد و همیشه هم امکان تغییر جهت دریچه‌های کولر گازی وجود ندارد. علاوه بر این می‌توانید دستگاه داخلی را روی دیواری که رو به پاهای شما قرار دارد یا دیوارهای جانبی نیز، نصب کنید.
  • – کولرگازی باید در ارتفاع 8 تا 10 فوتی از سطح زمین روی دیوار نصب ‌شود تا بیشتر هوای سرد به جای اینکه به سقف اتاق بخورد برای خنک کردن فضا مورد استفاده قرار بگیرد.
  • – دستگاه اسپلیت داخلی بایدبه راحتی در دسترس باشد و به راحتی بتوان دستگاه و فیلترهای آن را هر چند شب یکبار تمیز کرد و به صورت دستی بتوان به راحتی دریچه‌ها را تنظیم کرد.
  • – اگر قصد دارید دستگاه داخلی را بالای یک پنجره نصب کنید، حتما به قرینگی و تقارن آن با پنجره توجه داشته باشید. زیرا کولر گازی علاوه بر خنک کردن هوا باید به زیبایی خانه نیز بیافزاید و نباید با انتخاب مکان اشتباه باعث بی نظرم و شلخته به نظر رسیدن اتاق بکنید.
  • بخش خارجی
  • درباره نصب دستگاه خارجی نیز نکاتی است که بهتر است در نظر گرفته شوند:
  • – بخش خارجی کولر گازی باید مرتبا تمیز شده و از آن نگهداری به عمل آید تا جریان هوا بتواند آزادانه و بدون مشکل روی کمپرسور و کندانسر در جریان باشد.
  • – مکان قرار گرفتن دستگاه خارجی باید به نوعی باشد که قسمت‌های مختلف آن از جمله کمپرسور، کوندانسر و دیگر اجزا، به راحتی برای انجام کارهای روتین نگهداری و تعمیر در دسترس باشد. علاوه بر این مکان باید به نحوی انتخاب شود که نصب و نیز شارژ کردن گاز آن به راحتی صورت پذیرد.
  • – بخش خارجی باید به گونه‌ای نصب شود که هیچ مانعی سر راه فن را نگیرد و راه فن برای عبور هوا به فضای آزاد باز باشد. سد کردن راه این فن به هر نحوی، باعث کاهش کارآیی بهینه دستگاه تهویه هوا می‌شود.
  • – سطحی که دستگاه خارجی روی آن نصب می‌شود باید سفت ومحکم باشد و هیچ گونه لرزشی نداشته باشد. هر نوع لرزشی در دستگاه خارجی اسپلیت باعث به وجود آمدن سر و صدای زیاد می‌شود. علاوه براین ممکن است باعث شکستن لوله‌کشی و سیم‌کشی مسی و در نتیجه ایجاد نشتی ماده خنک کننده شود.

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.