بسیاری از عوامل وجود دارند که می تواند تمرینات ورزشی شما را دچار مشکل سازد و یا با شکست روبرو کند : ذهنیت و نگرش شما، رژیم غذاییتان، سطح استرس و البته کفش های ورزشی تان جزء این عوامل می باشند. اگر کتانی های فرسوده یا غیر راحتی بپوشید، ممکن است احساس درد در پایتان داشته باشید و هرچه بیشتر خرید کفش مناسب را به تعویق بیندازید، بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرید. اگر شما دونده، وزنه بردار و بوکسر و یا هرچیز دیگری که فکرش را بکنید، هستید، تنها چیزی که تغییر می کند، نوع کفش مورد نیازتان است. (بعضی از کفش ها برای تمرینات هیت یا ورزش جنبی مناسب است، درحالی که سایر آنها برای دویدن یا بوکس). آیا برای انتخاب کفش مناسب تردید دارید؟ در این قسمت از هاو کن یو، بهترین انتخاب را برای هر نوع ورزش، به شما معرفی خواهیم کرد.


ورزش در محل کار، چگونه در محیط کار ورزش کنیم (10 حرکت ورزشی تصویری)


هیت ( HIIT)

شما به کفشی نیاز دارید که وزن سبکی داشته باشد اما  بیش از حد نازک نباشد و از پایتان محافظت کند و دارای ضربه گیر متوسطی باشد برای زمانی که از تمامی حرکات زانو بلند به زمین فرود می آیید و یا برای حرکت بورپی (یک تمرین قدرتی بسیار موثر برای تقویت ماهیچه ها ی بدن است). استحکام کفش نیز مهم است. در بیشتر  کلاس های هیت، درجات مخصوصی از حرکات جانبی(افقی)، صورت می گیرد، بنابراین، به دنبال کفشی باشید که برای پریدن از این طرف به آن طرف، استحکام کافی را داشته باشد.

کفش مناسب زومبا

زومبا یک ورزش شدیدا هوازی است، زیرا بین آهنگ ها، استراحت زیادی وجود ندارد. از آنجایی که بسیاری از حرکات پرشی و جانبی وجود دارد، نیاز به کفشی دارید که هم ضربه گیر داشته باشد و هم محافظ. علاوه بر این، کفش ورزشی های ساق دار، کمک می کند پایتان در کفش محکم نگه داشته شود و احساس راحتی داشته باشید.

کفش مناسب کراس فیت

در ورزش کراس فیت، شما نیاز به استحکام دارید، پس بهتر است کفش های سنگین داشته باشید. از آنجایی که در این ورزش حرکات خیلی پر سرعت وجود ندارد، کفش های محکم وسیله ای برای محافظ از پاها، زانوها و ران هایتان می باشد، وجود  ضربه گیر در این نوع تمرین، اهمیت کمتری دارد.


لباس های ورزشی را چگونه بشوییم؟ (نکات مهم بهداشت لباس های ورزشی)


کفش مناسب دویدن روی تردمیل

اگر یک جفت کتانی داشته باشید که صرفا به تردمیل اختصاص داده شده است، می توانید با حداقل استایل این کار را انجام دهید. تردمیل به طور نامحسوس، کفش های شما را فرسوده می کند، بنابراین کفشی انتخاب کنید که کمی سبک تر و ارزان تر باشد. همچنین به دنبال کفشی با دارای رویۀ مشبک و انعطاف پذیری باشید، که برای تمرینات اینتروال مناسب است.

کفش مناسب دوچرخه ثابت

اگر خودتان دوچرخه ثابت دارید و یا به طور منظم در کلاس های دوچرخه ثابت شرکت می کنید، ارزش سرمایه گذاری برای یک جفت کفش را دارد که دارای جای مخصوصی برای بستن پل پنجه است، که با استفاده از آن می توانید بی دردسر و به طور یکنواخت دوچرخه سواری کنید بدون اینکه نیاز باشد هر بار چنین کفش هایی را قرض بگیرید یا اجاره کنید. در این صورت  نسبت به زمانی که کتانی پوشیده اید، احتمال کمتری دارد از روی دوچرخه سر بخورید یا دچار لغزش شوید.

کفش مناسب بدنسازی و وزنه برداری

نوع کفش هایی که باید برای وزنه برداری انتخاب کنید، با توجه به نوع وزنه برداری، متفاوت است. کف کفش‌ وزنه‌ برداری خوب ، تراکم ‌ناپذیر است. کف این کفش‌ها نباید لیز باشد. یک قانون خوب داشتن  پاشنه کمتر است که  به شما در انجام حرکات مناسب کمک می کند. بسیاری از وزنه برداران، به کفش های بدون پاشنه مانند Altra، Chuck Taylors  یا  Vibram Five Fingers. متمایل هستند. همچنین در وزنه برداری باید به دنبال کفش هایی باشید که دارای پنجه پهن باشد تا انگشتانتان فضای بیشتری برای افزایش ثبات، هنگام بلند کردن وزنه های سنگین، داشته باشند.


آشنایی کامل با انواع کفش رسمی، ست کردن و شرایط استفاده از هر یک


کفش مناسب پیاده روی

باز هم، نیاز به کفش هایی با پنجه پهن دارید. این نوع کفش به انگشتانتان فضای کافی برای پهن شدن و چسبیدن به زمین را می دهد. فضای بیشتر در جلوی کفش، از هر گونه تورم ناشی از دمای بالا یا پیاده روی طولانی مدت، جلوگیری می کند. عاج کفش باید ضد ضربه باشد تا هنگام رویرویی با ریشه ها و شاخه ها، و سنگ های سخت دچار مشکل نشوید. پس باید کفشی بپوشید که عاجش از کربن یا پلاستیک ساخته شده است و  دارای لژ باشد تا از پایتان در برابر سنگ های تیز محافظت می کند و پیاده روی شما را ایمن می سازد. یک مزیت دیگر که برای این کفش ها لازم است، ضد آب بودن آن است.

کفش مناسب برای کیک بوکسینگ و ورزش های رزمی

برای کیک بوکسینگ، ممکن است پا برهنه یا با کفش باشید.این یک انتخاب شخصی می باشد.اگر کفش ورزشی می پوشید، به دنبال کفشی باشید که سبک اما محکم   و دارای انعطاف پذیری نسبی باشد. وجود ضربه گیر در کفش های این ورزش، تأثیر کمی دارد.

 

کفش مناسب برای فیتنس

کفش ورزشی

برای فیتنس و باروسل، اغلب کفش های خود را در می آورید و با جوراب های چسب دار، تمرین می کنید. اما اگر در کلاس، کتانی می پوشید، به دنبال کفش سبک و انعطاف پذیر باشید، که به انگشت شستتان اجازه اشاره کردن می دهد و می توانید با پایتان حرکات روان بیشتری را انجام دهید

کفش مناسب برای کمپ

با کفش ها دوی آزمایشی، تمرینات بوت کمپ در فضای باز را انجام دهید ( فکر کنید در حال تمرین و آموزش برای مسابقات با با مانع هستید). اگر بوت کمپ شما بیشتر بیشتر مدار گرا است تا مانع گرا، یک جفت کفش با تخت  لاستیکی انتخاب کنید تا شتاب و پوشش بیشتری  داشته باشد. از آنجایی که هرگز نمی دانید هنگام ورزش در فضای باز، انتظار چه چیزهایی را باید داشته باشید، به دنبال کتانی های چندجانبه باشید که ضد آب باشد یا حداقل سریع خشک شود. و از آنجایی که زمین زیر پایتان می تواند متفاوت باشد، به دنبال کفش میانه ای  باشید که دارای   ضربه گیر و وزن متوسطی باشد.


چگونه کفش های کهنه را نو کنیم ؟ (6 روش برای نو جلوه دادن کفش های کهنه)


کفش مناسب برای کلاس تناسب اندام

در کلاس های بوکس، شما به سرعت مشت پرتاب می کنید و پاهای خود را در عرض چند ثانیه جا به جا می کنید. داشتن پاهای چابک و فرز و همچنین محافظت متوسط، مهم است. بنابراین به دنبال کفشی باشید که به شما در حرکت کردن آزادی بدهد، اما در عین حال از مچ پایتان هنگام حرکت به جلو و عقب، محافظت کند. اگر واقعا قصد دارید در این عرصه ورزشی حضور داشته باشید، به کفش های سنتی بوکس نیاز دارید، اما به راحتی می توانید ابتدا  با چند تمرین جانبی یکنواخت نیز شروع کنید.