اگر سیم های گیتارتان وزوز می کنند، صدای بم می دهند یا دیگر نمی توانید کوکشان را نگه دارید، اینها می تواند علائمی این باشد که وقت عوض کردن سیم های قدیمی و بستن سیم گیتار رسیده است. بسیار از افرادی که گیتارهای کلاسیک دارند از تعویض سیم هایش برای مدت طولانی جلوگیری می کنند، زیرا نمی خواهند بعد از تعویض سیم گره ها را در انتهای پل خرک اشتباه کنند یا خطر از دست دادن صدای خوب گیتارشان را به جان بخرند. اما اصلا نترسید. با کمی تلاش، شما به زودی با گیتار خوش صدایتان که سیم هایش تازه عوض شده اند می نوازید. با ما  در آموزش بستن سیم گیتار کلاسیک همراه باشید.

برداشتن سیم های قدیمی


از انگشتان یا یک گوشه کوک برای شل کردن سیم ششم از قسمت دسته استفاده کنید

سیم ششم باید ضخیم ترین سیم گیتار باشد. گوشه کوک را به پیچ کوک متصل کنید و آن را به صورت دایره ای آنقدر بچرخانید تا سیم به اندازه کافی برای کشیدن آن، از دسته شل شده باشد. اگر گوشه کوک ندارید، می توانید این کار را با دست انجام دهید (مانند زمانی که می خواهید آن را کوک کنید) تا اینکه بتوانید آن را از گیتار بیرون بکشید. اگر عجله دارید می توانید یک قیچی بردارید وتمامی6 سیم را بچینید. مطمئن شوید پس از بریدن سیم، قطعه های کوچک اطراف خرک را نیز بردارید.

نکته
باز کردن سیم های گیتار بسیار ایمن تر از بریدن آن توسط سیم چین است. چرا که در صورت بریدن سیم ها احتمال پرتاب آن و برخود به صورت شما وجود دارد.

گرۀ رشته ها روی پل خرک را باز کنید و آن ها را بردارید

زمانی که سیم به اندازۀ کافی شل شد باید بتوانید با عقب کشیدن سیم از قسمتی که گره ها ایجاد شده اند، گره ها را در پل خرک باز کنید. سیم را از سوراخ بیرون بکشید و آن را کامل از گیتار بردارید. زمانی که سیم ها را از گیتار خارج کردید  آنها را در بسته های سیم های جدید گنجانده و دور بیاندازید.

تمامی سیم های قدیمی را از گیتار خارج کنید. همین کار را درمورد بقیۀ سیم های گیتار هم انجام دهید

آنها را یکی یکی بردارید تا دیگر سیم قدیمی باقی نماند. اگر ترجیح می دهید که سیم ها را یکی یکی عوض کنید، در این مورد میتوانید آزادانه عمل کنید. برداشتن همۀ سیم ها با هم می تواند موقعی که می خواهید سیم های جدید را مجددا روی دسته ببندید آسان تر باشد.

یک بسته سیم نایلونی تهیه کنید. برای گیتارهای کلاسیک، از خریدن سیم های فلزی خودداری کنید

در عوض می توانید بستۀ مورد علاقۀ تان از بین سیم های نایلونی را در یک مغازۀ خانگی یا به صورت آنلاین خریداری کنید. هرگز سیم های فلزی را برای گیتارهای کلاسیک انتخاب نکنید. این سیم ها فشار زیادی را به دسته وارد می کنند و در نهایت باعث خم شدن یا شکستن آن می شوند.

بستن سیم گیتار جدید به پل خرک


سیم جدید برای ششمین سیم را از بین سوراخ مربوطه روی پل خرک رد کنید

آن را از سوراخ رد کنید به این ترتیب 4-5 اینچ (10-13 سانتی متر) از سیم رو به پایۀ گیتار می چسبد. مطمئن شوید که از ضخیم ترین سیم بسته تان برای سیم ششم استفاده کرده اید. اگر یک سر سیم بافت ضخیم دارد و سر دیگر نرم است، از انتهای نرم برای گره زدن در پل خرک استفاده کنید.

سیم ششم را یک بار دور خرک بچرخانید.

این سیم باید زیر نیمۀ دیگر سیم برود. شاید ثابت نگه داشتن سیم با انگشتان شست و اشاره در حین چرخاندن به این کار کمک کند و در نهایت برای گره زدن بروید.

سیم را زیر حلقه بگذارید و آن را بکشید تا سفت شود

در حین انجام این کار سیم را روی صفحۀ صدا نگه دارید. این کار مهم است زیرا اگر سیم را نگه ندارید، سیم بلند شده و باعث شود سیم خیلی شل بسته شود و در نهایت باز شود. قبل از سفت کردن سیم مطمئن شوید که دنبالۀ سیم زیر لبۀ سفید آمده باشد. این کار به شما کمک می کند تا بفهمید گره ای که زده اید سفت مانده است.

گره را با کشیدن سیم از هر دو طرف سفت کنید

می خواهید گرۀ تان تا جایی که می شود سفت باشد. درست قبل از سفت کردن گره دوباره چک کنید تا ببینید دنبالۀ سیم از روی لبۀ سفید به پایین رسیده است. بستن گره در نقطۀ درست به شما کمک می کند جای سیم روی پل خرک را امن نگه دارید.

وقتی دارید سیم را به دسته وصل می کنید می توانید مجدداً گره تان را بررسی کنید. اگر شل به نظر می رسد قبل از ادامۀ کار، گره زدنتان را دوباره انجام دهید.

این کار را با سیم های پنجم و چهارم تکرار کنید

سیم های ششم، پنجم و چهارم (که سیم های E،A و D هم نام دارند) دقیقا با همان روش بسته می شوند. اما سه سیم دیگر کمی متفاوت تر بسته می شوند. تقریباً همان است اما باید چند بار بیشتر آنها را بپیچانید.

سیم سوم را به همان روش متصل کنید

فقط آن را به جای یک بار سه بار زیر حلقه قرار دهید. چون سیم های سوم، دوم و اول (که معمولاً G، B و e نام دارند) نازکتر می شوند، راحت تر می توانند از گره ای که روی پل خرک زده اید سر بخورند. برای جلوگیری از این اتفاق مطمئن شوید که سیم ها را زیر حلقه های مربوط به خودشان سه بار چرخانده اید.

سیم ها را مانند آنچه که برای سیم های ششم، پنجم و چهارم انجام داده اید، از پل خرک عبور دهید. برای سیم اول (سیم e)، بعضی از افراد سیم را دو بار دور سوراخ می چرخانند تا محافظت بیشتری از گره به عمل آید.

این کار را برای سیم های دوم و اول هم انجام دهید

این سه سیم آخر می توانند همگی به یک شکل بسته شوند. وقتی سیم اول را می بندید دقت بیشتری به خرج دهید، زیرا ظریف ترین سیم است و بیشتر در معرض سر خوردن از گره ای که زده اید قرار دارد. قبل از اینکه سیم را زیر حلقه قرار دهید و آن را سفت کنید آزادانه می توانید تصمیم بگیرید که سیم اول را دو بار از سوراخ رد کنید.

اگر هر یک از سیم ها شل شدند می توانند به گیتار ضربه بزنند و تکه ای از چوب آن را بپرانند. موقع بستن گره ها دور پل خرک احتیاط فوق العاده ای به خرج دهید تا مطمئن شوید وضعیت گیتارتان مطمئن است.

بستن سیم گیتار به دسته


پیچ کوک را برای سیم ششم بپیچانید تا سوراخ رو به بالا بیاید

 در قسمت اول از بستن سیم گیتار اگر بتوانید ببینید دارید چه کار می کنید راحت تر می توانید با سیم کار کنید. سیم جدید باید بتواند از سوراخی که عمودی است عبور کند.

سیم ششم جدید را یک بار از سوراخ رد کنید

 انتهای آن را از سوراخ مربوطه روی دسته پایین بکشید. برای گرفتن راحت سیم، می توانید چند اینچ آن را از میان سوراخ بکشید. اگرچه روش های دیگری برای عبور سیم از سوراخ عمودی وجود دارد اما این روش محکم تر است و بهتر کار می کند.

سیم را از شکاف زیر قرقره برگردانید

قرقره قسمت پلاستیکی سفیدی است که سیم را دورش می پیچانید. می توانید سیم را بر اساس اولویت خودتان رو یا زیر قرقره بکشید.

سیم ششم را آنقدر سفت کنید تا در نهایت حدود 4 اینچ (10 سانتیمتر) از سیم در میان دسته به صورت شل باقی بماند

می خواهید بخشی از سیم را شل بگذارید تا بتوانید گیتارتان را بدون خطر پاره شدن سیم های جدید کوک کنید. این زمان خوبی است برای اینکه ایمنی گره ای که روی پل خرک زده اید را مجدداً چک کنید. سیم را از میان حلقۀ روی قرقره هدایت کنید. می توانید بر اساس اولویت تان این کار را یک یا دو بار تکرار کنید. این کار سیم را در زمان کوک کردن ایمن نگه می دارد.

از یک کلید کوک یا انگشتتان برای چرخاندن پیچ کوک یا سفت کردن سیم ها استفاده کنید

سیم شل را نگه دارید و آن را به همان روشی که سازتان را کوک می کنید سفت کنید. به پیچاندن ادامه دهید تا سیم کوک شود. بعد از مدتی می توانید سیم را شل کنید. قسمت اضافی سیم را با یک سیم چین کوتاه کنید. اگر بخشی از سیم بیرون از سردسته باقی مانده است حتما از سیم چین برای کوتاه کردن ایمن آن استفاده کنید. در غیر این صوت ممکن است موقع نواختن گیتار تصادفا با آن سیم به خودتان آسیب بزنید.

این فرایند را برای همه سیم ها تکرار کنید

کار کردن به ترتیب روی سیم های ششم تا اول و یکی یکی به شما کمک می کند تا سیم های جدید را به طور مناسب و راحت تر به دسته وصل کنید. دقت کنید تا سیم ها را آنقدر سفت نبندید تا پاره شوند، درست مانند زمانی که سازتان را طبق معمول کوک می کنید. بعد از اینکه تمامی سیم ها را وصل کردید از یک تیونر استفاده کنید تا کوک گیتارتان را برگردانید. راه دیگر این است که سیم E را قبل از اینکه سیم A قدیمی را بردارید، تعویض کنید و ساز را کوک کنید. برای انجام این کار، سیم E را در نقطۀ پنجم بنوازید و صدای آن را با سیم A هماهنگ کنید.

در صورتی که تجربه و ترفندی در بایره بستن سیم گیتار دارید میتوانید آن را با ما به اشتراک بزارید.