دورهمی های کاری و بیزینسی چگونه هستند؟ در بسیاری از شرکت ها، استارتاپ ها و کارخانه ها گاها شاید برگزاری جلساتی به صورت دورهمی و یا رویداد هستیم. نکات مهمی که در برگزاری این نوع دور همی ها باید مد نظر داشته باشید را در این مقاله با یک دیگر بررسی می کنیم.

اگر به دنبال به راه اندازی یک دورهمی (Meetups) یا رویداد هستید؟ این راهنما نحوه جذب و نگه داشتن شرکت کنندگان در زمان های گوناگون در اجرای یک دورهمی را به شما آموزش می دهد.

امروزه با وجود حضور بسیاری از برندها در بازار، یکی از معدود راه هایی که یک شرکت می تواند خود را متمایز کند، ساخت یک جامعه منحصر به فرد پیرامون برند خود و ماموریت کاری است. با انجام این کار، وفاداری به برندتان را دهان به دهان در میان اعضا همکاران و مشتری ها  افزایش می دهید.

یک روش مطمئن برای ساخت جامعه ی مشترکین، این است که به طور منظم میزبانی دورهمی‌ها و رویدادهای دیگر را برعهده بگیرید. اما چگونه؟

اگر شما یکی از شرکت کنندگان همیشگی دورهمی ها هستید، بار ها متوجه شده اید که بیشتر این دورهمی ها تبلیغاتی، زمان بر و یا کسل کننده هستند.

در این نوشتار نحوه به راه انداختن دورهمی‌های شرکتی و کاری را با هم در قالب 8 مورد مرور خواهیم کرد.

صرفه جویی مالی نکنید

فرصت را از دست ندهید. باید تصمیم بگیرید که شرکت شما مایل به سرمایه گذاری در یک رویداد و گردهمایی بزرگ هست یا نه. هزینه های زیادی در رابطه با برگزاری گردهمایی و دیدارها وجود دارد: اجاره فضای محل، خرید اسنک و تغذیه، تهیه نوشیدنی، دستمزد سخنرانان و غیره. اگر شما مایل به پرداخت هزینه برای رویدادهای با کیفیت بالا نیستید، بیهوده زمان خود را هدر ندهید. متوسط یا دست پایین گرفتن هزینه ها در همچین مراسمی پول هدر دادن است و شاید بهتر باشد برگزار نشوند.

دقت کنید که محتوای شما گیرا و جذاب باشد

مطمئن شوید که محتوای رویداد شما آموزنده، قابل اجرا، و جذاب است و احتمال بازگشت شرکت کنندگان تان را تا حد زیادی  افزایش می دهد. باید راه ها و روش ها را به دیگران نشان دهید و برای مشکلات مشترک راه حل هاییی و حتی پیشنهاد های مشترک ارائه دهید.و با ید توجه دیگران را به خوبی جلب کنید.

اگر شما دوستان و یا افراد عالی رتبه در شبکه خود داشته باشید که در حوزه کاری شما مورد احترام هستند، ببینید آیا آنها در این رویداد صحبت خواهند کرد یا خیر. اگر نه، از بهترین پست وبلاگ خود و محتواهای دیگر به عنوان الهام برای موضوعات استفاده کنید تا شانس خود را برای جذب مخاطبین بیشتر افزایش دهید. همچنین سعی کنید به سوالات مخاطبین پاسخ دهید.

به یک نام بزرگ برای دورهمی بیزینسی خود فکر کنید

اگر می خواهید با رویداد گردهمایی خود یک جامعه بسازید، نباید تنها بر روی نام شرکت خود تاکید کنیدو آن را “دیدار کافه خیابان پنجم” صدا کنید. برای این که موثرتر عمل کنید، نام گردهمایی شما باید مانند افراد دارای ذهنیت در اطراف ماموریتی باشد که به آنها اهمیت می دهند و یا هویتی که به دست می آورند.

پذیرایی را فراموش نکنید

تدارک خوراکی و آشامیدنی برای دیدارها، باعث جذب مشتری می شود. مطمئن شوید برای تمام افراد، حتی برای کسانی که رژیم غذایی خاصی دارند غذاهای مختلف و مناسب تهیه کنید. نیاز نیست به طور کامل غذاهای مخصوص سبزی خواران را تهیه کنید، اما حد اعتدال را حفظ کنید. کیفیت در ارائه سرویس های مختلف در این مراسمات از اهمیت بالایی بر خوردار است.

 حداقل ۳۰ دقیقه برای برقراری ارتباط کنار بگذارید

بیایید واقع بین باشیم، هرچه سن بالا تر می رود، دیدار افراد جدید با علایق مشابه به خودتان، سخت تر می شود.  حتما از جوانان کمک بگیرید. رویدادهای صنعتی و دورهمی‌ها و گردهمایی ها راهی عالی برای ملاقات با دیگران هستند که احتمالا به آن احتیاج دارید و یکی از دلایل اصلی جلب توجه مردم است. مهم نیست که در برنامه شما گوینده چقدر پرکار است، مطمئن شوید که حداقل ۳۰ دقیقه برای شبکه سازی، کنار گذاشته اید. شبکه سازی و ایجاد راه های ارتباطی و کانکشن سازی در امور مختلف از اهداف هر گرد همایی است.

تمام وقت در مورد شرکت تان صحبت نکنید

هیچ چیز بدتر از این نیست که در یک دورهمی کاری مدام شاهد به رخ کشیدن اسپانسر و حامی مالی و یا خود شرکت باشیم. اگر بیش از حد از خود تبلیغ کنید، با عنوان یک شرکت کم اعتبار شناخته خواهید شد و شرکت کنندگان شروع به تعجب خواهند کرد که آیا شما واقعا به محتویات دورهمی اهمیت می دهید؟ اعتدال را رعایت کنید و از البته از معرفی خود غافل نشوید.

از ابزارهای ثالث برای اجرای رویداد دورهمی استفاده کنید

آماده سازی دورهمی برای موفقیت نیمی از چالش است، نیمه دیگر وادار کردن مردم به حضور در دورهمی شماست. به همین دلیل است که با استفاده از پلتفرم هایی مانند Meetup.com، Eventbrite و ایونت در فیس بوک برای گسترش اطلاع رسانی می تواند به شما کمک زیادی کند.در ایران نیز ابزار های مشابه فراوانی وجود دارد.  این دسته از ابزارهای ثالث دسترسی وسیع تری نسبت به اکثر شرکت ها دارند و می توانند تضمین کنند که تعداد افراد مناسب بیشتری شانس دیدن و رفتن به رویداد شما را به دست می آورند.

لحظه ها را ثبت کنید

هنگامی که نوبت به دورهمی می رسد، جلب اعتماد اجتماعی بسیار کلیدی است. این کار به شرکت کنندگان بالقوه خواهد گفت که این رویدادها توسط افراد دیگر مورد استقبال قرار گرفته است، بنابراین به احتمال زیاد ارزش وقت گذاشتن را دارد. به این دلیل مطمئن شوید که این رویداد را از طریق تصاویر و فیلم ها مستند کنید و محتویات آن را در شبکه های اجتماعی و در صفحه وب سایت خود منتشر کنید.

برای تشویق به اشتراک گذاری آنلاین، مسابقه ای راه بیاندازید که در آن شرکت کنندگان درباره رویداد شما در وب سایت های اجتماعی پست بگذارند و در عوض یک کارت هدیه، کالاهای رایگان یا چیزهای مشابه، دریافت کنند. در نهایت، مطمئن شوید که به روزنامه نگاران محلی و افراد اثرگذار در زمینه کاری خود دسترسی داشته باشید تا ببینید آیا آنها به شرکت در این رویداد علاقمند هستند یا خیر.