قبل از اینکه دنبال شغل جدید باشید، در اینجا به شما کمک می‌کنیم که بدانید چه گزینه‌هایی برای تسهیل جستجو برایتان وجود دارد. وقتی در حال صیقل دادن رزومه‌تان هستید سعی کنید با مراجعه به صفحهٔ «شغل» در وب‌سایت‌های شرکت‌های مختلف، جستجو در سایت‌های کاریابی مختلف، یا مراجعه به تابلوی مشاغل در دانشگاهتان، به دنبال گزینه‌های پیش رو باشید. حضور در نمایشگاه‌های مشاغل، کار کردن با سرویس‌های استخدام نیروی تازه و شبکه‌سازی با دیگر افراد حرفه‌ای نیز می‌تواند شانس بهتری برای ایجاد زمینهٔ کاری جدید فراهم کند.

چگونه کار پیدا کنیم؟


قسمت اول برای پیدا کردن مناسب ترین شغل: جستجوی آنلاین مشاغل

به وبسایت «مشاغل» شرکتهای مورد نظر مراجعه کنید

اگر به دنبال داشتن شغلی با یک کارفرمای به‌خصوص هستید روانهٔ وب‌سایتشان شوید و به دنبال لینکی با عنوان «مشاغل» یا چیزی شبیه به این در پایین صفحه باشید. بسیاری از شرکت‌ها این امکان را به کارمندان آینده می‌دهند تا به‌صورت آنلاین برای یک منصب شغلی درخواست دهند. گاهی حتی آن‌ها در آن زمان به دنبال استخدام نیرو نیستند.

  • ارائهٔ درخواست به‌صورت آنلاین این امکان را به شرکت می‌دهد تا بداند شما مستقیماً به دنبال آن‌ها هستید و این برای شما، در برابر دیگر متقاضیان، یک امتیاز محسوب می‌شود.
  • کار کردن با شرکتی که به سهم شما بها می‌دهد می‌تواند تجربهٔ لذت‌بخشی باشد. اگر شما به یک شرکت خاص علاقه‌مند باشید، احتمالاً قدردان انرژی و فرهنگی که در محل کار جدیدتان یافته‌اید خواهید بود.
برای آشنایی بیشتر با شرکت، با کارکنان آن صحبت کنید

 آدریان کلافان (ADRIAN KLAPHAAK) که کوچ کسب‌وکار است می‌گوید: قبل از اینکه برای شغلی درخواست دهید، توصیه می‌کنم با کارمندان فعلی و سابق صحبت کنید تا از آن‌ها دربارهٔ تجارب کاری‌شان در آنجا سؤال کنید. همچنین در برخی از کشورها وب‌سایت‌هایی وجود دارد که می‌توانید نقد کارکنان در مورد شرکت‌های مختلف را در آن بخوانید. بامطالعهٔ چنین سایت‌هایی می‌توانید اطلاعات کلی از میزان رضایتمندی کارکنان و فرهنگ شرکت به دست آورید.»

برای ارزیابی کلی مشاغل از سایت‌های کاریابی کمک بگیرید

این سایت‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا با عنوان، دسته‌بندی، واژگان کلیدی، محل و حتی حقوق موقعیت‌های شغلی را جستجو کنید. برخی از آن‌ها حتی مقالات مشاوره شغلی در مورد اینکه چگونگی پیدا کردن یا عوض کردن شغل به شما ارائه می‌دهند. هر روزه تعداد زیادی از مشاغل در این وب‌سایت‌ها پست گذاشته می‌شوند، پس مطمئن شوید که مکرراً آن‌ها را چک می‌کنید.

  • رزومه‌تان را در این وب‌سایت‌ها پست بگذارید تا کارفرمایان بتوانند راحت‌تر شمارا پیگیری کنند.
به دنبال فرصت‌های شغل باشید که به شما انرژی می‌دهند

 آدریان کلافان می‌گوید: «وقتی به فهرست مشاغل نگاه می‌کنید به غریزه و شهود درونی‌تان اعتماد کنید. اگر در مورد شغلی هیجان‌زده نمی‌شوید، شاید مناسب شما نیست.»

برای اینکه نتایجتان را دقیق تر کنید به دنبال مشاغل خاصی در نزدیکی خودتان باشید

عنوان شغل ایده‌آلتان + اسم شهرتان را با هم در موتور جستجو تایپ کنید(گرافیست+شیراز). علاوه بر منابع جستجوی شغل برجسته‌تر، احتمالاً فهرستی از وب‌سایت‌ها و پست‌هایی که هنوز به آن‌ها نگاه نکرده‌اید هم به شما ارائه می‌شود.

  • مثلاً اگر به دنبال شغل پرستاری هستید وب‌سایت‌های خوبی در این زمینه به شما ارائه می‌شود.
  • سعی کنید جستجوی‌تان را با استفاده از کلمات خاص‌تر تصحیح کنید تا نتایج نویدبخش‌تری برایتان آشکار شود.

اگر دانشجو هستید در تابلوی مشاغل دانشگاهتان هم ثبت‌نام کنید

بسیار از دانشگاه‌ها و انجمن‌های دانشجویی خودشان بوردهای مشاغل صنعتی خاص خودشان را دارند. وب‌سایت دانشجویی دانشگاهتان را چک کنید تا ببینید می‌توانید از مزایای این بورد استفاده کنید. وقتی به آن ملحق شوید می‌توانید پروفایلی برای خودتان ایجاد کنید و رزومه‌تان را آپلود کنید، مجموعه مهارت‌ها و تجارب مرتبطتان را مطرح کنید و با کارفرمایان علاقه‌مند تعامل برقرار کنید.

  • یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از بورد شغل دانشجویی این است که کارفرمای احتمالی شما متوجه می‌شود که شما درزمینهٔ مشخص‌شده تحصیلات مرتبط را پشت سر گذاشته‌اید.

روش دوم برای پیدا کردن شغل: استفاده از قدرت نفوذ رابطه‌هایتان

شروع به شبکه‌سازی کنید تا دایرهٔ حرفه‌ای‌تان را بسط دهید

 نت ورکینگ یا همان شبکه‌سازی یکی از بهترین روش‌ها برای تصاحب یک شغل درزمینه‌ی رقابتی است. خودتان را در روابط متقابل موجودی که دارید در شرایط دوستانه‌ای قرار دهید، هر رابطه‌ای اعم از سوپروایزر منطقه، اشخاص صنعتی برجسته و دوستانی که کاری که می‌خواهید را برایتان انجام می‌دهند. نمی‌توانید تصور کنید که روابط دوستانه به چه چیزهایی ختم می‌شوند.

  • هر چه شبکه‌ی حرفه‌ای‌تان رشد کند با مدیرانی که در حال استخدام نیروی انسانی هستند یا افرادی که می‌توانند در کمک به شما برای ورود به حوزه‌ی کار تأثیرگذار باشند، آشنا می‌شوید.
  • یک حساب کاربری لینکدین بسازید تا این مهارت شبکه‌سازی را به‌صورت آنلاین انجام دهید. افرادی که نیروی تازه استخدام می‌کنند به این ارتباطات مشترکی که در شبکه‌شان وجود دارد توجه می‌کنند، حتی اگر در دنیای واقعی ملاقاتی صورت نگرفته باشد.
با شغل جدید به دنیال چه اهدافی هستید

 آدریان اشاره می کند: تغییر شغل می‌تواند این امکان را به شما بدهد تا بیشتر به شخصی که می‌خواهید تبدیل شوید. این موقعیتی است برای شما تا مواهب و اهدافتان و چگونگی دستیابی به آن‌ها را کشف کنید.

با یک سرویس استخدام کارکنید تا زمینهٔ بیشتری را در تحقیقتان پوشش دهید

آژانس‌های معروف را در ناحیهٔ خودتان جستجو کنید و حق ویزیتی را به آن‌ها پرداخت کنید یا به‌صورت آنلاین یک اکانت را ثبت کنید. در طول مکاتباتی در ادامه می‌آید، مطمئن شوید که اهداف دقیق و اولویت‌هایتان را منتقل کرده‌اید و به‌این‌ترتیب استخدام‌کننده می‌تواند شغل خوبی را که بیشترین تناسب را با شما داشته باشد، پیدا کند.

  • یک استخدام‌کننده می‌تواند موقعیت‌هایی را تضمین کند که خودتان نمی‌توانستید آن‌ها را پیدا کنید.
  • حتی اگر تصمیم دارید که از کمک خدمات کاریابی بهره ببرید بازم هم رزومه‌تان را آماده داشته باشید. یک کار یاب خوب می‌تواند موقعیت‌های یافتن شغل را افزایش دهد (به‌خصوص اگر چنین شانسی درگذشته نداشته‌اید)، اما نباید کاملاً هم به آن‌ها تکیه کنید.
  • به خاطر داشته باشید که کار یاب‌ها در قبال استخدام شدن دیگران پول دریافت می‌کنند. این وقتی‌که شما حاضر باشید هر موقعیت شغلی را دریافت کنید به نفع شما خواهد بود، اما این به معنی این نیست که آن‌ها لزوماً بهترین خیراندیشی‌ها را در دل برای شما دارند و درهرصورت به فکر منافع شما هستند.

با بخش فارغ‌التحصیلی دانشگاهتان در تماس باشید

 با اساتید قدیمی، مشاوران و حتی همکلاسی‌های روزهای دانشگاه در ارتباط باشید. ممکن است این افراد بتوانند راه‌های جدیدی را به شما نشان دهند، یا حتی در موقعیتی باشند که خودشان شغلی را به شما بدهند. اگر هیچ‌یک از این‌ها هم اتفاق نیفتد بار هم ممکن است درروند جستجوی‌تان توصیه‌هایی به شما کنند که مفید واقع شود.

  • در وب‌سایت دانشگاه اسم اعضای دانشکده را جستجو کنید تا بتوانید اطلاعات تماسشان را دریافت کنید. اگر سعی دارید یک همکلاسی قدیمی را پیگیری کنید نام او را در فیس‌بوک یا لینکدین جستجو کنید.
  • بسیاری از دانشگاه‌ها مراکز شغلی دارند که برای مجهز کردن دانشجویان به مهارت‌ها و دانش موردنیاز برای ورود به بازار کار طراحی‌شده‌اند. با فرض اینکه شما در مرکز شغلی دانشکده ثبت‌نام کره‌اید، مراجعه به آنجا می‌تواند مفید باشد.
  • پس از معرفی اولیه این‌گونه ادامه دهید که «می‌بینم برای فلان شرکت کار می‌کنید. من چند هفته قبل رزومه‌ام را برای شکرت فرستاده‌ام. می‌دانید چه‌کار باید بکنم که فرد مناسبی به آن نگاهی بیاندازد؟»

از یک دوست یا اقوام بخواهید که شمارا وارد بازار کار کند

 عزیزان و دوستانتان را در جریان روند جستجوی شغلتان بگذارید. شاید موقعیتی باشد که آن‌ها هم شخص استخدام‌کننده‌ای را بشناسند که در چنین موردی کلام آن‌ها هم می‌تواند مهر تأییدی بر خوبی شما باشد. اگر یکی از دوستان یا اقوامتان کسب‌وکار خودش را دارد، شاید حتی بتواند خودش شغلی به شما بدهد.

  • توصیه‌هایی که از جانب خانواده دریافت می‌کنید سر دراز دارد.
  • از آشنایانتان انتظار نداشته باشید که صرفاً به خاطر رابطه شما را وارد یک شرکت کنند. بسیاری از محل‌های کار سیاست‌های خاص خودشان را برای استخدام اقوام و خویشان دارند که مانع از این می‌شوند که کارفرما اعضا خانواده‌اش را استخدام کند.

روش سوم برای پیدا کردن شغل: پیروی از راهبران دیگر

 

با نمایشگاه های مشاغل در ارتباط باشید

شرکت‌های بزرگ، دانشگاه‌ها و دیگر سازمان‌ها دائماً میزبان رویدادهایی هستند که برای دسترسی به افراد حرفه‌ای امیدوار برای کارفرمایان بالقوه طراحی‌شده‌اند. بفهمید که دفعه‌ی بعد چه موقع این نمایشگاه در نزدیکی شما برگزار می‌شود و حضور در آن را هدف خودتان قرار دهید. سعی کنید حداقل با نمایندهٔ 2-3 شرکت مختلف صحبت کنید تا شانستان را برای تصاحب موقعیت رؤیایی‌تان بالا ببرید.

  • بخش رویدادهای سایت ها برگزار کننده رویداد ها یا خبرهای محلی را برای کسب اطلاعاتی در مورد نمایشگاه‌های شغلی آینده جستجو کنید.
  • تعدادی کارت ویزیت باقیمت مناسب داشته باشید و آن‌ها را به کارفرمایانی که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید بدهید. اگر تأثیر اولیه‌ی خوبی بگذارید، وقتی زمان تصمیم‌گیری برای استخدام نیروی تازه برسد، آن‌ها شمارا به خاطر خواهند آورد.

روزنامه ها را فراموش نکنید

 عادت کنید تا بخش طبقه‌بندی‌شدهٔ مشاغل در روزنامه‌های محلی را هرروز بخوانید. اگرچه این کار مثل گذشته رایج نیست، اما هستند کارفرمایان زیادی که هنوز هم فضایی از روزنامه را برای تبلیغ موقعیت شغلی اشغال می‌کنند. برخی از کارفرمایان حتی ترجیح می‌دهند به همان روش قدیمی موقعیت شغلی را فهرست بندی کنند. به‌این‌ترتیب می‌توانید قبل از هر شخص دیگری به یک موقعیت شغلی هیجان‌انگیز دست پیدا کنید.

  • مطمئن شوید برای پیگیری طبق دستورالعمل کارفرما عمل کرده‌اید. ممکن است برخی بخواهند رزومه‌تان را ایمیل کنید درحالی‌که دیگری ترجیح می‌دهد تماس بگیرید یا حتی مراجعه کنید.
  • ستون طبقه‌بندی‌شدهٔ روزنامه‌ها در مناطق کم‌جمعیت‌تر می‌تواند مفید باشد که کسب‌وکارهای کوچک و محلی بازار شغل را می‌گردانند.

سعی کنید منزل‌به‌منزل بروید تا بتوانید خودتان را به منصه ظهور بگذارید

به‌راحتی در مغازه، کارخانه، یا در شعبهٔ اصلی شرکتی که به کار کردن در آن چشم دوخته‌اید حضور پیدا کنید و تمایلتان برای کار کردن با آن‌ها را ابراز کنید. علی‌رغم نامتعارف بودن، این روش می‌تواند به‌طور شکفت انگیزی موفقیت‌آمیز باشد، چراکه موقعیتی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا تعجب کارفرمای احتمالی‌تان را رودررو و بدون اینکه اول از جانب آن‌ها برای مصاحبه انتخاب‌شده باشید، برانگیزید.

  • برای اجتناب از سردرگمی مطمئن شوید که هدفتان از ملاقات را توضیح داده‌اید. مثلاً بگویید، «خواندم که به دنبال یک برنامه‌نویس جدید می‌گردید و اتفاقاً در این نزدیکی هم بودم. چنددقیقه‌ای وقت دارید تا دربارهٔ جزئیات این موقعیت شغلی صحبت کنیم؟»
  • درخواست مستقیم شغل 47% مواقع اثربخش است که تقریباً 7 برابر مؤثرتر از زمانی است که فقط رزومه‌تان را می‌فرستید.

اگر هیچ شانسی ندارید استفاده از یک آژانس موقت را مدنظر قرار دهید

 مانند کار یاب‌های انتفاعی، آژانس‌های انتفاعی هم بیشترین سعی‌شان را می‌کنند تا شما را در یک موقعیت شغلی مناسب بر اساس تجاربتان قرار دهند. بزرگ‌ترین عیب برای این کارگزینی این است که تاریخ انقضا دارند. همچنین معمولاً بر اساس در دسترس بودن قرار دارند که یعنی نمی‌توانید در مورد چیزی که می‌خواهید به آن برسید خیلی آزادانه انتخاب کنید.

  • برای اینکه بفهمید آیا آژانس کاریابی موقتی در نزدیکی شما هست تا بتواند در این رابطه کمکتان کند، عبارت «آژانس کاریابی» را به‌اضافه اسم شهر یا منطقه‌تان جستجو کنید.
  • شغل‌های موقت رایج عبارت‌اند از دستیار بهداشت منزل، معلم جایگزین، کارگر ساختمانی، دستیار مراقبت روزانه، و فروشندهٔ خرده‌فروش