چگونه در خانه کار کنیم یا چگونه بخشی از کار خود را در خانه انجام دهیم؟ این که اتاق خود را به محل کار تبدیل کنید می توانید در اثر بخشی، صرفه جویی در زمان و هزینه و حتی در آمد بیش تر به کمک شما بیاید. این نکات مخصوصا برای فریلنسر ها و یا کسانی که زمان کافی برای انجام تمام کار در محل کار را ندارند می تواند بسیار کارمد باشد تا ادامه کار خود را در منزل دنیال کنند.  در این مقاله با هم 10 نکته برای اینکه بهتر و راحت تر بتوانید کار های خود که قبل تر در محیط کار انجام می دادید و  حال تصمیم گرفتید بخشی از آن را در خانه انجام دهید را با هم مرور می کنیم.

عملکرد شما بیشتر از مکانی که در آن که کار می کنید،  اهمیت دارد، البته محل و شرایط محیطی آن می تواند تاثیرات بسیاری بر روی کارایی و عملکرد داشته باشد ولی کجا بهتر از خانه؟ در مقاله زیر یاد خواهید گرفت که چگونه در مدت زمان کمتر فارغ از اینکه در چه محلی کار می کنید، کارهای بیشتری انجام دهید. از سوی دیگر انجام کار ها در خانه مزیت های فراوانی همچون در دسترس بودن تمامی امکانات، حذف هزینه های کرایه و خرید محل کار، حمل و نقل و همچنین در دسترس بودن برای شما فراهم شده است.

در حال حاضر، دیگر داشتن یک دفتر خانگی نشان دهنده عدم حرفه ای بودن یا  عدم موفقیت شما نیست و حتی می توان گفت که امروزه خیلی از افراد موفق از منزل کار خود را دنبال می کنند و یا به نوعی علاوه بر دفتر کار در محل کار یک دفتر کار خانگی هم دارند. داشتن یک دفتر کار خانگی حتی نشانه ای از حرفه ای بودن شما در این کار هم می تواند باشد.

اما این بدین معنا نیست که کار کردن از خانه آسان است- حداقل برای همه.

در ادامه برای آن هایی که تمایل دارند یک دفتر کوچک خانگی در منزل خود به راه بیاندازند مهیا کرده ایم تا به واسطه آن بتوانیم بخشی یا حتی تمامی کار خود را بدون هزینه در خانه انجام دهیم.

یک برنامه را تنظیم کنید و آن را با همه کسانی که می شناسید به اشتراک بگذارید

وقفه انداختن قاتل بهره وری است. هنگامی که در خانه کار می کنید، خانواده و دوستانتان می توانند منابع مکرر ایجاد وقفه در روال کارتان باشند و به خاطر همین است که احتیاج دارید تا فردی کنشگرا باشید و برنامه هایتان را با آن ها به اشتراک بگذارید. قوانینی که برای یک دفتر کار مشخص و واضح هستند برای دفتر کار خانگی هم باید رعایت و به اطلاع سایرین برسد.

زمان هایی که قرار است کار کنید را برایشان توضیح دهید. توضیح دهید به این اتاق همانند یک محیط کاری احترام بگذارند. برایشان تشریح کنید که چگونه می توانید به بهترین نحو کار کنید: مثلا بگویید اگر کاری با شما دارند ابتدا هماهنگ کنند و یا ساعات مشخصی را در بین کار برای صحبت و استراحت با خانواده قرار دهید. بهتر است قوانین مشخص و واضح باشد. به آن ها بفهمانید که محیط کار با محیط خانواده کمی متفاوت است حتی اگر این کار در خانه انجام شود.

هزینه کردن برای کیفیت وسایل و محیط کار، ولخرجی نیست

به طور ضمنی کار در منزل به منزله این است که شما کارمند هستید و این بدین معنی است که زمان زیادی را صرف نشستن می کنید.

مهم نیست که چه کاری انجام می دهید،  بر روی یک کامپیوتر خوب، تلفن خوب، و یا صندلی راحت تر و ارگونومیک تری که می توانید پیدا کنید، سرمایه گذاری کنید. نگران هزینه نباشید و در حد وسع به آن بپردازید. مسلما هنگامی که راحت نیستید، این که متمرکز و مولد باشید برایتان سخت خواهد شد. ضمن اینکه با مشکلات سلامتی ناشی از این بی کیفیت بودن، هزینه های بیشتری پرداخت خواهید کرد. از همه مهم تر هر چقدر برای محیط کار خود ارزش قائل شوید  خود را جدی تر درگیر کار می کنید.

در صرفه جویی در چیزهای دیگر احساس راحتی کنید. (مثلا شاید نتوانید که میز کار با تمام امکانات حرفه ای داشته باشید یا یک چراغ مطالعه خیلی گران قیمت تهیه کنید) خودتان را در گیر جزئیات نکنید. با یک میز کار ساده ولی مناسب هم می توانید کنار بیایید،  اما کامپیوتر، کیبورد، ماوس، صندلی  با کیفیت خود را به عنوان سرمایه گذاری در نظر بگیرید، نه یک هزینه. داشتن کامپیوتر و تجهیزات حرفه ای هم تا جایی که وسیله کارتان باشد یک سرمایه گذاری باشند. نمی شود به عنوان یک آهنگساز از اسپیکر های بلوتوثی 50 هزارتومانی استفاده کنید.

روزِ کاریِ خود را به چند بخش تقسیم بندی کنید

به طور کلی انسان می تواند حدودا 90 تا 120 دقیقه بر روی هر وظیفه ای که در دست انجام دارد تمرکز کند.  پس از این زمان برای این که بازیابی توان و انرژی داشته باشد و به بالاترین میزان کارایی در انجام وظیفه بعدی خود دست یابد به یک استراحت 15 تا 20 دقیقه ای احتیاج دارد.

بنابراین این کار را انجام دهید: روز خود را به قسمت های 90 دقیقه ای تقسیم کنید. به جای تفکر به  یک روز کاری 6 یا 8 و یا 10 ساعته، روز خود را به چهار یا پنج  قسمت 90 دقیقه ای  تقسیم کنید. به این ترتیب، شما می توانید تا مثلا  چهار وظیفه ای که باید انجام می دادید را به روشی خیلی موثرتر به انجام برسانید.

 دقت کنید که زمان های استراحت و اموری که برای استراحت در نظر می گیرید باید نزدیک به محیط کار باشد. مطمئنا شروع به صحبت کردن در یک مسئله مهم با اعضای خانواده ضمن اینکه بیش از 15 دقیقه وقت شما را خواهد گرفت، تمرکز شما را هم از کار دور خواهد کرد.

برای استراحتتان زمان تنظیم کنید

ممکن است که تقویمتان پر از وظایف، تماس ها، جلسات، و… باشد، اما این را بدانید که همچنین تقویمتان باید شامل دوره های تعطیل برنامه ریزی شده نیز باشد. شما به تفریح و استراحت ذهنی هم احتیاج دارید. مخصوصا در کنار خانواده بودن. دقت کنید که در خانه بودن و وقت نگذاشتن برای خانواده طبعات سنگینی به همراه خواهد داشت.

یک زمان برای ناهار را تنظیم کنید. همچنین برای اوقات استراحتتان. در غیر اینصورت دیگر روزتان مفید نخواهد بود و همچنین شانس هایتان نیاز به بازیابی مجدد پیدا خواهند کرد.

همچنین برنامه ریزی کنید که چگونه خودتان را شارژ کنید. مثلا با خوردن غذا، میان وعده، پیاده روی سریع و یا غیره… به یاد داشته باشید: بهترین بازیابی بازیابی فعالانه است.

نوتیفیکیشن ها را خاموش کنید

خاموش کردن هشدارها (نوتیفیکیشن ها) رایانه و تلفنتان تا حد زیادی تواناییتان در بهتر تمرکز کردن را بهبود می بخشد. همچنین کاریتان را بهبود می بخشد. طبیعی است که در خانه و یا غیر از محل کار عوامل حواس پرتی بسیار بیشتر باشند که شما باید آن را مدیریت کنید.

زمانی که لازم است کاری را انجام دهید،  عناصر دیجیتالی ای را ممکن است باعث ایجاد وقفه در روال کارتان و ایجاد حواس پرتی شوند را خاموش کنید. پس از آن زمانی که کارتان را تمام کردید، حال سرتان را بالا گرفته و سراغ آن ها بروید و ببنید چه چیزهایی را از دست داده اید.

احتمالا چیزهای زیادی را از دست نداده اید. و در مدتی که کار می کردید شاید خیلی از کارهای مربوطه را نیز انجام داده باشید.

یک برنامه روزانه خاص و برنامه ریزی شده داشته باشید

شاید یکی از چیزهایی که باعث می شود کار کردن در منزل را دوست داشته باشید این  است که ساختارهای اجباری و اعمال شده به نسبت کمتر هستند. مسلما این یک مزیت فوق العاده است، مگر این که شما خودتان یک ساختار نادرست برای خود ایجاد کنید و مدام  از شاخه ای به شاخه دیگر بروید. بدین ترتیب روزتان را هدر دهید، و یا مثلا چیزهایی که به ظاهر ضروری هستند را با مواردی که واقعا مهم هستند اشتباه بگیرید و برایشان وقت صرف کنید. در عوض، از این واقعیت استفاده کنید که با کار در منزل، برای انتخاب روال کاریتان دیگر یک ساختار ثابت به شما اعمال نمی شود.

روش های زیاد دیگری نیز وجود دارند. اندکی زمان را صرف پیدا کردن سیستم  و برنامه مناسب خود و شرایط محیطی کنید. هر روز نکات مثبت و منفی و همچنین تغییراتی که باید انجام شود را یادداشت کنید. تنها کافیست هر روز نقاط قوط و ضعف و عواملی که مانع از کار منسجم می شود را شناسایی و برای آن ها در روز های آینده چاره ای بیاندیشید.

هفته ای یک بار تمیزکاری کنید

جایی که کار می کنید، محل کارتان است. خواه در خانه، خواه در یک آفیس. آلودگی و بی نظمی راهشان را به دفترتان پیدا خواهند کرد، علی الخصوص اگر دفترتان در منزل باشد. (مثلا ممکن است 10-12 تا کتاب از ناشرین و نویسنده های مختلف که دوست دارید مطالعه شان کنید روی میزتان جمع شده باشند.) مراقب باشید که دیگران هم به این محیط همچون یک دفتر کار بنگرند و شرایطی را مهیا کنید که دیگران برای عبور و مرور از این مکان از شما اجازه بگیرند. دقیقا مثل یک دفتر کار.

تمیز کنید، تمیز کنید و باز هم تمیز کنید.

در حالی که ممکن است این حرف به نظرتان عجیب و غریب باشد، اما لازم است تا بدانید که زمانی که  فضای کاریتان به نظر سازنده تر می آید، واقعا در عمل هم برایتان سازنده تر خواهد بود.

یک روال شبانه ایجاد کنید

اولین کاری که در صبح انجام می دهید، مهمترین کاری است که در آن روز انجام می دهید، زیرا آن کار باعث تنظیم مابقی روال روزتان می باشد. بسیار مهم است که در برنامه ریزی ها روزانه بدانید که که مهم ترین و با اهمیت ترین کارها کدام یک هستند.

بنابراین برای انجام اولین کار روز بعدتان از شب قبل، آماده باشید.

یک لیست بسازید. کمی یادداشت کنید. اطلاعات را دوره کنید. خودتان را آماده کنید تا برای روز بعد با همه وجود و با نهایت تلاش کارتان را شروع کنید. بدن انسان در حرکت فوق العاده سریع تمایل دارد در حرکت فوق العاده سریع باقی بماند.

همیشه یک کار مهم را که باید انجام دهید را انتخاب کنید و برنامه ریزی کنید که ابتدا آن را انجام دهید.

گاهی اوقات این کار فقط یک ساعت طول می کشد و گاهی اوقات فقط 20 دقیقا و یا کمتر و یا بیشتر. صرفنظر از این زمان، به انجام رساندن یک آیتم مهم، باعث ایجاد لحظات عالی دیگر در مابقی روزتان می شود.

برای صبحتان یک برنامه منسجم داشته باشید

البته این حرف بدان معنی است که کلید موفقیتتان در این است تا اولین کار روزتان را به آسانترین حالت ممکن به انجام برسانید. تصور کنید که شما یک قهرمان دو المپیک هستید و روال صبحانه خوردن  شما مانند گرم کردن یک مسابقه است. اهمال کاری نکنید. چون صبح است، کم کاری نکنید. به دنبال این که زمانی را برای خود بگذرانید نباشید و با خودتان نگویید زمان دارید تا باز هم بخوابید.)

واقعا اگر صبح را طبق برنامه و درست پیش ببرید احتمال اینکه بتوانید روز را به همین منوال به اتمام برسانید بسیار افزایش پیدا می کند.

بلند شوید، کمی تمیزکاری کنید، سوخت گیری کنید (صبحانه بخورید) و شروع به کار کنید.

مثلا در بعضی افراد زمان بلند شدن از تختخوابشان و رفتن به پشت میز کارشان چیزی حدود 15 دقیقه است. ( دوش میگیرند، می نشینند، چیزی می خورند و سریع مشغول به کار می شوند)  این افراد اول از همه ایملیشان را چک نمی کنند، کارشان را شروع می کنند و کار مهمی را که دیشب برایش برنامه ریزی کرده بودند را به پایان می رسانند.

دفتر کارتان در  خانه را به عنوان یک مزیت رقابتی ببینید

بسیاری افراد بر این اعتقادند که داشتن یک دفترکار در خانه باعث همبستگی کامل با کار و اهدافشان می شود.

بدین طرز تفکر با این دیدگاه نگاه کنید که کاری که انجام می دهید را دوست دارید، از این که می توانید در ساعت های عجیبی از روز که دوست دارید آن را انجام دهید احساس رضایت کنید. ساعاتی وجود دارند که می توانید خودتان آن ها را انتخاب کنید.

علاوه بر این، می توانید راحتی و کارایی دفتر کار در خانه را در اختیار داشته باشید و جزئیات بیشتر و تمرکز بیشتری هم بر روی کار خود داشته باشید. کاری که همییشه در دسترس است.

البته قبل تر در هاو کن یو در قالب مقاله ای نکات دیگری را در رابطه با دور کاری و یا انجام کار های اداری و دفتری در خانه به شما ارائه دادیم که در لینک زیر می توانید آن موارد را نیز مطالعه کنید.

مقالات مرتبط :


 

۱۱ روش برای افزایش کارایی کسانی که در خانه کار می‌کنند

چگونه برنامه روزانه داشته باشیم؟

بهترین اپلیکیشن ها برای مدیریت انجام کار های روزانه to do list