چگونه به هنگام رانندگی خوابمان نبرد؟ چگونه  هنکام رانندگی بیدار بمانیم و یا چگونه از خوبیدن در رانندگی جلوگیری کنیم؟ این سوالاتی است که جوابشان امروز در howcanu با معرفی روش ها و ترفند های صحیح امروز به شما معرفی می شود. با ما همراه باشید.

حتما می دانید که یکی از دلایل اصلی تصادفات (مخصوصا کامیون ها و اتوبوس ها)، به خاطر خواب آلودگی رانندگان است. از این جهت باید قبل از آغاز سفر طولانی جاده ای، استراحت کامل و لازم را داشته باشید. بدین منظور در نظر گرفتیم در این مقاله بیست راهکار برای غلبه بر خواب آلودگی به هنگام رانندگی به شما همراهان هاو کن یو ارائه کنیم.

پیش از ادامه این نکته را متذکر می شویم که بهترین روش برای جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی استراحت در فواصل دوساعتی است به صورتی که به ازای هر دو ساعت 20 دقیقه باید استراحت کنید و این در حالتی است که از خواب کافی قبل از رانندگی بهره برده باشید. پس هر گز ریسک نکنید و این نکته را قبل از هر مورد دیگری رعایت کنید.

استراحت در فواصل رانندگی

بهترین روش برای جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی استراحت در فواصل دوساعتی است به صورتی که به ازای هر دو ساعت 20 دقیقه باید استراحت کنید و این در حالتی است که از خواب کافی قبل از رانندگی بهره برده باشید. پس هر گز ریسک نکنید و این نکته را قبل از هر مورد دیگری رعایت کنید.

پس لازم نیست چند ساعت بخوابید، فقط کافی است بیست دقیقه، اما عمیق بخوابید تا خطر تصادف بر اثر خواب آلودگی را به صفر نزدیک سازید. اگر بیست دقیقه خواب عمیق داشته باشید مغز و سیستم عصبی تان استراحت کرده و انرژی کافی را به دست خواهد اورد و در نتیجه سریع تر کار خواهد کرد. هشیاری تان بالا تر خواهد رفت و کنترل اوضاع را بهتر در دست خواهید داشت.

90 دسیبل صدا می تواند شما را بیدار نگه دارد

اگر چرتتان گرفت و داشت خوابتان می برد، موسیقی بلند بگذارید. معروف است که 55 دسیبل صوت می تواند در خواب اختلال ایجاد کند بنابراین 90 دسیبل می تواند شما را بیدار کرده و بیدار نگه دارد. اما حواستان باشد که گرچه گوش دادن به موزیک با صدای بالا می تواند شما را بیدار نگه دارد اما اگر صدا بیش از حد زیاد باشد ممکن است به شنوایی تان آسیب بزند. صدای موزیکی که 90 دسیبل قدرت دارد مانند شنیدن صوت قطار در فاصله ی 50 پایی است.

با این وجود خواب سنگین و کم خوابی شدید باز هم می تواند ناقضی بر این مدعا باشد و دیگر به کمک شما نیاید.

100 کالری که هم جانتان را نجات می دهد و هم چاقتان هم نمی کند

آیا می دانستید با مصرف تنها 100 کالری می توانید در جاده بیدار بمانید؟ تخمه آفتابگردان اسنک سالم و خوبی است که نه شما را چاق می کند و نه می گذارد خوابتتان ببرد. البته خوب می دانیم که خوردن و آشامیدن به هنگام رانندگی ممنوع است و این کار باعث حواس پرتی شما می شود ولی با این حال بعضی ائقات می تواند به کمک شما بیاید.

بعد از چُرت عمیق خود، یک غذای سالم میل کنید

در فاصله زمانی استراحت خود و وقتی از خواب کوتاه اما عمیق خود بیدار شدید یک غذای سالم میل کنید ، به ویژه اگر در سفرهای طولانی جاده ای وارد شده اید. غذاهای تازه و سالم تمام ویتامین ها، مواد معدنی را برای بدن شما فراهم می کند. غذاهای سالم می تواند از به خواب رفتن شما پشت فرمان جلوگیری کند. بنابراین راننده های کامیون باید غذاهای سالم بخورند. گوشت های کم چربی، میوه و سبزیجات و لبنیات کم چرب متابولیسم بدن را افزایش می دهد. بدین ترتیب ریسک برخی بیماری ها کاهش می یابد و خون هم راحت تر جریان خواهد داشت.

زمان هایی رانندگی کنید که معمولا در آن زمان ها بیدار هستید

به این خاطر که بدن شما عادت دارد به شیوه ی خاصی کار کند. خطرناک ترین ساعات برای رانندگی بین 2 تا 5 صبح است. اگر در ساعاتی رانندگی کنید که بدنتان در آن ساعات عادت به خواب دارد تحریک پذیری کمتری خواهد داشت. کلا توصیه می شود در این ساعات از رانندگی بپرهیزید ولی اگر قبلا تجربه این کار را دارید بهتر است با استراحت و آمادگی کامل به استقبال آن بروید.

برای جلوگیری از خوابیدن در رانندگی یک فنجان قهوه بنوشید

قطعا قهوه جایگزین خواب خوب و عمیق نمی شود اما می تواند شما را بیدار نگه دارد. یک فنجان قهوه ایده ی خوبی برای سفرهای جاده ای پنج ساعته است. اما اگر قهوه دوست دارید بیش از چهار فنجان در روز توصیه نمی شود. کافئین بالا آسیب می رساند. اگر هم که قهوه دوست ندارید می توانید به جای آن چای سیاه یا سبز بنوشید. به هر حال نوشیدنی های کافئین دار و از این دست به بیدار ماندن شما کمک خواهند کرد.

پشت فرمان، یک قطعه یخ بمکید و بجوید

به گفته رانندگان جاده و با سابقه گاها راه دیگری که می تواند بدن را سر حال نگه دارد مکیدن و جویدن قطعات کوچک یخ است. اینگونه خوابتان نمی رود. آب شدن یخ در دهانتان هم حس خیلی خوبی دارد و انگار دارید آب نبات می خورید. اما حواستان باشد بیش از حد یخ نجوید چون به دندان ها آسیب می زند. این موارد فط برای مدتی کوتاه به کمک شما خواهند آمد.

برای جلوگیری از خوابیدن در رانندگی آب بنوشید

آب، مایه ی حیات و آبادانی است. اگر آب بدن تامین نباشد بدن حس خستگی و خواب آلودگی خواهد کرد. سلول ها و بافت ها و اندام های داخلی بدن برای اینکه به خوبی کار کنند به آب نیاز دارند. غذاهای زیادی وجود دارند که می توانید از طرق آنها آب بدن را تامین کنید اما آب خالص بهترین گزینه است. وقتی به سفرهای طولانی جاده ای می پردازید یک بطری آب خنک کنار خود داشته باشید. بهتر است یک بطری شیشه ای باشد که بتوان آن را  دوباره پر کرد.

عضلاتتان را حرکت دهید

برای اینکه از به خواب رفتن پشت فرمان جلوگیری کنید باید عضلاتتان را فعال نگه دارید. اگر جاده طولانی است و ترافیک زیادی هم در آن وجود ندارد سعی کنید بازوهایتان را یکی یکی اندکی حرکت دهید تا جریان خون در بدن بهبود یابد. اگر هم نتوانستید پشت فرمان این کار را انجام دهید ماشین را کنار حاده متوقف کنید و بدنتان را بکشید. انجام حرکات کششی از مواردی است که می تواند به کمک شما بیاید

دستمال مرطوب روی صورتتان بکشید

این کار هم می تواند از به خواب رفتن شما پشت فرمان جلوگیری کند.  این دستمال های مرطوب که بعضی از آنها معطر هم هستند بهترین و سریع ترین راه برای شستن صورتتان بدون توقف در کتار جاده هستند.

شکر مصرف نکنید

درست است که با مصرف قند و شکر سریعا انرژی بدن تامین می شود اما پس از مدت کوتاهی فشار خون بدن افت می کند. خیلی باید حواستان باشد چون حتی اگر مصرف شکلات و سایر شیرینی ها را محدود کنید ممکن است از طریق غذاهای فراوری شده مقادیر بالایی قند و شکر وارد بدن خود کنید. بنابراین هر وقت در جاده بودید غذاهای تازه میل کنید و اصلا لب به فست فودهای کناره جاده نزنید. مصرف بالای شکر و قند حس خواب آلودگی و رخوت به شما می دهد.

یک دقیقه باز نگه داشتن پنجره بیدارتان نگه می دارد

جریان هوای تازه حس شما را بهبود می بخشد و پشت فرمان بیدارتان نگه می دارد. اگر خوابتان گرفت کافی است پنجره را باز کنید و نفس عمیق بکشید. پنجره را به مدت ده دقیقه باز نگه دارید تا تمرکزتات بالا رود.

داروهای خواب آور را مصرف نکنید

بعضی از داروها خاصیت خواب آوری دارند. بنابراین شما به عنوان یک راننده کامیون که جان خود و دیگران برایتان اهمیت دارد باید حواستان باشد از این داروها مصرف نکنید. اگر روی بسته ی دارو قید شده که خواب آور است پس از مصرف آن سفر را موکول به زمان دیگری کنید.

به کتاب صوتی گوش دهید

قبلا در مورد اهمیت مطالعه در هاو کن یو  howcanU مطالبی را به شما عرض کرده ایم. اینبار هم به شما پیشنهاد می کنیم به عنوان راننده کتاب های صوتی در ماشین خود داشته باشید و به آنها گوش کنید. البته باید توجه داشت که برخی از افراد با گوش دادن به کتاب های صوتی پشت فرمان خوابشان می برد. بنh براین در اینجا خودشناسی مهم است.

از بینی 4 بار نفس بکشید

تکنیک های تنفس برای جلوگیری از خواب و سر حال کردن بدن تاثیر عمیقی دارند. کافی است 4 بار از بینی نفس عمیق بکشید تا ببینید که بدنتان به آرامی بیدار می شود. بنابراین توصیه ی ما به همه راننده های کامیون و اتوبوس این است که 4 بار از بینی نفس عمیق بکشند تا سر حال و کاملا بیدار بمانند. اگر هر روز این کار انجام شود، حافظه ، تمرکز و کنترل بر خستگی بذن افزایش خواهد یافت.

دمای ماشین را پایین نگه دارید

اگر دمای کامیون خود را پایین تر قرار دهید، احساس راحتی بهتری خواهید کرد. دمای کابین نقش مهمی در خواب آلودگی یا هشیاری راننده ایفا می کند. چند دقیقه دمای داخل را کاهش دهید تا مغزتان بهتر کار کند.

مسافت طی شده را در ذهن داشته باشید

وقتی استراحت کردید و خواستید دوباره راه بیفتید ببینید چه مسافتی را تا اینجا پیموده اید تا بتوانید بهتر برنامه ریزی کنید. در این برنامه باید تعداد ساعات رانندگی و توقف را به طور دقیق مشخص کنید.  اینطور هم می دانید بدنتان چگونه کار می کند و هم مانع از خواب رفتن خود پشت فرمان خواهید شد.

ده دقیقه به یک قطعه موزیک تند که از آن بدتان می آید گوش کنید

وقتی به موسیقی تند که از آن بدتان هم می آید گوش کنید، سیگنال هایی به مغزتان ارسال خواهید کرد. این به این خاطر است که این سیگنال های منطقه ی غیردوستانه ی مغز را هشیار نگه می دارد. ما به موزیک های که از آنها خوشمان می آید گوش می کنیم و وقتی کسی موزیکی را که از آن بدمان می آید را پخش می کند بدنمان به طور طبیعی به آن واکنش نشان می دهد. این قطعا باعث بیدار ماندن شما پشت فرمان در جاده خواهد شد اما مراقب باشید در طی این دقیقه از عصبانیت چیزی را نشکنید.

500 میلی گرم ویتامین C معجزه می کند

با مصرف 500 میلی گرم ویتامین C بدنتان هنگام رانندگی هشیار و بیدار خواهد ماند. این ویتامین بسیار نیرومند است چرا که مانع خستگی می شود. می توانید از قرص ها و یا قرص های جوشان کمک بگیرید. به صورت معمول خطری با مصرف ویتامین سی شما را تهدید نمی کند ولی با اطلاع کامل و آکاهانه این کار را انجام دهید.

آدامس بجوید

جویدن آدامس راه خوبی برای بیدا ماندن هنگام رانندگی است. جویدن آدامس همچنین مانع از خمیازه کشیدن می شود و با مشغول نگه داشتن دهان مانع خواب رفتنتان می شود.

نتیجه گیری هاو کن یو

خلاصه، رانندگی هنگام خواب آلودگی اصلا خوب نیست. بنابراین اگر قصد سفر دارید و حتی کمی خوابتان می آید  حتما قبل از سفر با استراحت کامل و در سفر قانون 20 دقیقه استراحت به ازای دو ساعت رانندگی را فراموش نکنید و سپس می توانید از این 20 ترفند کمک بگیرید. دقت کنید که خواب آلودگی و رانندگی درحالت خستگی به معنی به خطر انداختن جتن خود و دیگران است.