چگونه ماشین را آب بندی کنیم؟ چگونه می توان موتور  خودروی صفر و یا جدید را آب بندی کرد و برای یک استفاده طولانی مدت آن آماده کرد؟  اصلا آیا می دانید آب بندی چیست و چرا باید این کار را انجام دهیم؟ با ما همراه باشید تا قدم به قدم با ذکر توضیحات از یک مقاله انگلیسی زبان با توجه به ماهیت خودرو های جدید این کار را به شما آموزش دهیم.

اول از همه اجازه دهید به این سوال پاسخ دهیم که آب بندی چیست؟ و چرا خودرو یا موتور صفر کیلومتر و تازه خریداری شده شما احتیاج به همچین مرحله ای دارد.

موضوع از این قرار است که موتور خودروی صفر که کارکردی ندارد شامل قطعات فراوانی است که با یکدگیر در تماس و ارتباط هستند و با هم وظایفی را بر عهده دارند که نهایتا به انتقال نیرو به چرخ های و حرکت خودرو می انجامد. زمانی که موتور خودرو در ابتدای عمر خود است ممکن است این قطعات به واسطه نو بودن هنوز هماهنگی 100 درصدی را برای انجام وظایف خود در کنار سایر قطعات نداشته باشند یا به خوبی با هم مچ یا اصطلاحا سوار نشده باشند. این مورد در مورد قطعه هایی که با هم در تماس هستند ( رینگها، سیلندر ها)  و یا حتی قطعات هم پوشان و درزگیر ها بیشتر مورد توجه باشد.

در این بین ممکن است قرارگیری قطعات، درز ها، اندازه ها، دما و … در ابتدای امر کمی با مشکل مواجه باشد که به گفته کارشناسان می طلبد کمی این قطعات در کنار یکدیگر در فشار، دما، و دور پایین کار کنند تا به مرور زمان این نواقص احتمالی و جزئی برطرف شوند  تا از صدمات جبران ناپذیر آتی جلوگیری شود.

البته با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دقت در کار و البته سیستم های QC  این کار کمتر همانند گذشته مورد توجه است ولی به عقیده اکثر کارشناسان شما باید نکاتی را برای خودروی تازه خریداری شده تا زمان آب بندی شدن موتور خودرو مد نظر داشته باشید.

به گفته کارشناسان خودرو، راه اندازی موتور ماشین به طور مناسب، از اهمیت کلیدی برخوردار است. با عدم توجه به نکات، هم موتورتان با صدمات جدی مواجه می شود، هم از موجودی حساب بانکی تان با توجه به شرایط اقتصادی، کسر می شود و هم به سلامت روانتان آسیب می رسد. به همین جهت در نظر گرفته ایم در این مقاله راهکارهایی را برای راه اندازی و آب بندی موتور به شیوه ی مناسب به شما همراهان ارائه کنیم.

اول موتور را بازرسی کنید

مواردی که در ادامه ذکر می کنیم ممکن است کمی به تخصص و  یا مکانیک احتیاج داشته باشد ولی شما با نگاهی سطحی می توانید در هنگام خریداری خودرو برخی را مورد توجه قرار دهید و سپس به کارشناس متخصص مراجعه کنید و این موارد را مخصوصا برای خودروی صفر کیلومتر خریداری شده از سایپا و ایران خودرو مورد وارسی قرار دهید!!!

قبل از اینکه سوار خودرو شوید و مسافتی 100 کیلومتری را با دور موتور 4 و بالاتر تحت فشار بپیمایید، مطمئن شوید که تمام اکسسوری ها نظیر تناوبگر، هدر و  پمپ فرمان نیرو، محکم باشند و به دنبال نشتی آب و روغن هم باشید. حتی اگر موتور ماشینتان به صورت کامل، نو و مونتاژ شده به دستتان رسیده باشد بهتر است تمام قطعات کلیدی نظیر توزیع کننده، پلاگ جرقه ، سیم های احتراق ، کاربوراتور را هم بررسی کنید. این قطعات ممکن است به هنگام سر هم شدن و مونتاژ با مشکلاتی مواجه باشند.

نکات کلی برای آب بندی

به زبانی ساده تا مدتی -بسته به نوع خودروی شما از 2هزار کیلومتر تا 7 هزار کیلومتر کارکرد- نباید به موتور خودرو فشار بیاورید و آن را زیر باز سنگین قرار دهید.

  •  اگر خودروی شما دنده ای است بهتر است تعویض دنده را در دور های پایین تر معمولا 2.5 الی 3.5 انجام دهید.
  • از شتاب گیری های ناگهانی خودداری کنید و بدانید خودروی تازه خریداری شده اصلا مناسب انجام حرکات نمایشی و دریفت ها نیست.
  • سعی کنید از رانندگی با سرعت های بالا خود داری کنید. مقدار سرعت بستگی به نوع خودرو دارد. اگر هم احیانا مجبور به این کار شدید سعی کنید برای بازه طولانی با سرعت بالا رانندگی نکنید.
  • از رانندگی در ترافیک و حد الاامکان مکان های شهری پرهیز کنید.
  •  با گذشتی زمان کم کم فشار ها را به صورت متغییر با ریتمی نرمال بر خودرو افزایش دهید ولی این کار را در بازه های کوتاه انجام دهید و مجدد به موتور با دور پایین استراحت دهید.

ملاحظاتی در باب روغن

وقتی فیلتر روغن نصب می کنید، نیمی از آن را با روغن پر کنید، واشر لاستیکی را که فیلتر را با روغن احاطه کرده است با روغن چرب کنید و سپس آن را با دست سفت کنید. بهتر است از یک روغن و فیلتر برنددار و درجه یک استفاده کنید – ممکن است یک فیلتر ارزان بخرید و دلخوش به صرفه جویی در قیمت باشید اما اگر آن فیلتر ارزان به قیمت خراب شدن موتورتان تمام شود دیگر نمی توان به آن گفت ارزان. از یک روغن موتور 5W-30 یا 10w-30 با افزودنی ZDDP و مخصوصا با     میل سوپاپ مسطح استفاده کنید.

پمپ را چک کنید

برای اینکه موتورتان به طور خشک استراحت نداده باشید، بهتر است سیستم روغن را با یک ابزار مخصوص با روغن پر کنید.

از خرد جمعی استفاده کنید

حتی اگر قصد دارید موتور را با روغن ترکیبی راه بیندازید و استراحت بدهید، بهتر است برای 4 هزار مایل اول، موتور جدید را با روغن موتور از نوع مرغوب و با کیفیت راه بیندازید. اگر این کار را نکنید، رینگ های پیستون ممکن است هرگز سر جای خود قرار نگیرند.

روغن را در کیلومتر های ابتدایی تعویض کنید

در حالت معمول شاید نیاز باشد پس از X  کیلومتر روغن موتور تعویض شود ولی برای خودروی صفر کیلومتر این بازه باید کوتاه تر باشد و تا یکی دو نوبت این مورد رعایت شود.

پس در موتورهای تازه ساخته شده، می بایست روغن موتور را به دفعات بسیار بیشتری عوض کنید. پس از اینکه از روغن اولیه استفاده کردید، باید پس از 50 مایل، 500 مایل و 1500 مایل رانندگی روغن موتور را عوض کنید. اما پس از 4000 مایل رانندگی می توانید از روغن موتور ترکیبی استفاده کنید.

زمانبندی خیلی مهم است

زمان احتراق را پس از روشن کردن موتور قرار بدهید.  نقطه شروع بسیاری از موتورهای کاربوراتوری 34 درجه قبل از نقطه مرگ بالا است و پیشرفت خلاء را باید پس از گذشت 3000 دور بر ثانیه قطع کنید. برای کسب نتایج بهینه لازم است با زمانبندی مقداری تجربه گرایی کنید اما زمانبندی بهتر است بین 32 تا 38 قبل از نقطه مرگ بالا باشد.

مراقب تاپیت های مسطحتان باشید

اگر موتورتان از میل سوپاپ مسطح هیدرولیک استفاده می کند موتور را بین 2000 تا 2500 دور بر ثانیه نگه دارید و طی سی دقیقه اول هیچ بار اضافی بر موتور وارد نیاورید. این برای راه انداختن میل سوپاپ مهم است گرچه میل های غلتان نیازی به پیروی از این مرحله ندارند.

حواستان به سیستم خنک کننده باشد

در اغلب موارد، در سیستم خنک کننده ی موتور تازه و جدید، هوای بسیاری گیر کرده است و این باعث می شود که دما غلط نشان داده شود و احیانا پمپ آب سوراخ شود. برای خارج کردن هوای گیر افتاده در سیستم خنک کننده چند ساعت قبل از اینکه قصد استارت زدن موتور را داشته باشید، سیستم را با محلولی که نیمی از آن را مایع خنک کننده و نیمی دیگر را آب تشکیل داده باشد پر کنید. درپوش رادیاتور را در این مدت بر دارید. اینگونه قبل از روشن کردن موتور مقدار زیادی هوا خارج خواهد شد. همچنین می توانید برای رادیاتورتان از درپوش رادیاتور از نوع اهرمی-منفذی استفاده کنید تا بتوانید هنگام روشن بودن موتور با دست هوا را خارج کنید. سپس بعد از خنک شدن موتور، می توانید درپوش معمولی را سر جایش بگذارید.

طی فرایند راه اندازی موتور، بار را تغییر دهید

برای 200 مایل اول، ماشین را با سرعت های گوناگون برانید و بارهای متفاوتی به موتور وارد کنید. هر از گاهی سرعت را از 2000 دور بر ثانیه به 4000 دور بر ثانیه برسانید تا قطعاتی نظیر رینگ های پیستون سر جای خود قرار بگیرند اما باید موتور را پس از این کار خنک کنید.همچنین بهتر است پس از 150 تا 200 مایل، فضای خالی والو و راکر را بررسی کنید تا مطمئن شوید میزان کننده ها سفت هستند و تسمه ها مشکلی ندارند. پس از حدود 500 مایل، دوباره چک کنید.

برنامه راه اندازی

ما به شما توصیه می کنیم راهکارهای زیر را برای راه اندازی موتور انجام دهید گرچه اینها الزامی نیستند:

  • قبل از دنده زدن، سرعت موتور را به 4500 دور بر ثانیه برسانید و سپس به 20 مایل بر ساعت برگردانید.
  • چند بار سرعت را به 5000 دور بر ثانیه برسانید و بار دیگر به 20 مایل بر ساعت برگردانید.
  • بگذارید موتور خنک شود ، روغن و فیلتر را عوض کنید و سطخ خنک کننده را بررسی کنید.
  • 500 مایل بعدی را به حالت نرمال رانندگی کنید و سرعت موتور را زیر 5000 دور بر ثانیه نگه دارید و استراحت موتور را به حداقل برسانید.