چگونه کبد را سم زدایی کنیم؟ پاکسازی و سم زدایی کبد تاثیر های فراوانی بر روی بدن، سلامت و حتی زیبایی شما خواهد داشت. کبد از اعضایی است که در بدن چندین وظیفه را بر عهده دارد. از تمیز نگه داشتن خون شما گرفته تا مدیریت و پایش مواد موجود در غذا های شما و ارسال آن به سراسر بدن. در این بین وظیفه حذف و جدا سازی مواد سمی به جا مانده از این فرایند هم بر عهده کبد است.

شما و بدن شما به صورت معمول به دلایل مختلف ( از مصرف غذا های فرآوری شده تا غذا های چرب و سرخ کردنی تا آلودگی هوا) به پاکسازی کبد به صورت دوره ای احتیاج دارد.  کبد به سادگی یکی از مهم ترین اندام های بدن است و کاربردهای وسیعی دارد. این کاربرد ها عبارتند از:

  • از بین بردن سموم خون
  • تبدیل لاکتیک به انرژی
  • سوخت و ساز
  • تولید و دفع زرداب
  • از بین بردن سلول های خونی قدیمی
  • فعالسازی آنزیم ها
  • تنظیم پروتئین، کربوهیدرات و چربی
  • سم زدایی کردن از خون
  • ذخیره سازی ویتامین ها، مواد معدنی و گلیکوژن

اما یکی از مهم ترین کارهایی که کبد مسئول انجام آن است، تجزیهٔ موادی است که که می تواند به بدن آسیب برساند و آن را مسموم کند. استفادهٔ مداوم از کبد برای این کار می تواند فشار زیادی را به این اندام وارد کند و قسمت عمدهٔ جراحت های وارده به کبد هم به همین خاطر است.

لازم به تکرار نیست که مراقبت از کبدتان تا چه حد می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند. متأسفانه این حوزه ای است که اغلب نادیده گرفته می شود و در اکثر موارد مردم در داروخانه ها و تجویزات دارویی به دنبال تقویت کبدشان هستند.

با این حال، تقویت سلامتی و عملکرد مناسب کبد می تواند از طریق اجرای یک رژیم خوب که سرشار از مواد مغذی است و می تواند به مقابله با التهاب و آسیب های سلولی کمک کند، انجام شود. تقریبا تمامی مواد غذایی که مصرف می کنیم با سلامتی کبد توأم است. برداشتن گام های کوچکی در جایگزین کردن مواد غذایی، یا بررسی کردن عادات خوردنتان می تواند در تضمین اینکه عملکرد کبدتان در بالاترین سطح خود قرار دارد تأثیر به سزایی داشته باشد.

چه زمانی کبد به سم زدایی و پاکسازی احتیاج دارد

 

اگر متوجه یک یا چند مورد از علائمی که در فهرست زیر آمده شدید احتمالا از عملکرد معیوب کبد رنج می برید.

  • خستگی مزمن
  • اشتهای ضعیف
  • یبوست
  • فشار خون بالا
  • رفلکس اسید معده
  • سوزش معده
  • قرمزی پوست
  • رنگ تیرهٔ ادرار

البته پیشنهاد این است که به صورت دوره ای و قبل از اینکه این علایم ظاهر شوند شما اقدام به پاکسازی و سم زدایی کبد کنید و آثار ان را در سلامت و حتی پوست خود مشاهده کنید. در ادامه، ۱۰ مورد از ساده ترین روش های استفاده از رژیم غذایی و سبک زندگی را برای مراقبت از کبدتان و کاهش آسیب به این اندام حیاتی ارائه می دهیم تا بتوانید سالم و متناسب باقی بمانید.

۱۰ روش ساده برای سم زدایی کردن از کبد


آب سبزیجات خام را بنوشید

برای دوره ای محدود سعی کنید مصرف سبزیجاتتان را چندین برابر کنید. البته این در صورتی است که از مشکل سلامت دیگری رنج نمی بررید. در این صورت از قبل باید با پزشک خود مشورت کنید.

اکثر افراد با خوردن ۴-۵ واحد سبزیجات در یک وعده مشکل دارند ولی به منظور اینکه سم زدایی کبدتان اثربخش باشد باید این سطح از مصرف سبزیجات را حداقل برای چند روز ادامه دهید. مصرف آبمیوه می تواند بهترین شانس بعدی تان باشد زیرا مصرف آب میوه و یا حتی سبزیجات سم زدایی را بسیار آسان تر می کند.

مصرف آبمیوه مزیت هضم آسان تر را هم دارد که جذب و گوارش را برای بدن آسان می کند. محتوای فیبری، حذف سم از بدن را تسریع می کند و در همین حین مسیر گوارشی را پشتیبانی می کند. نکتهٔ قابل توجه این است که آب سبزیجات باید خام باشد تا مؤثر واقع شود، زیرا هر فرآیندی که روی آن انجام شود می تواند مواد معدنی، ویتامین ها و پلی فنول ها را از بین می برد.

سبزیجاتی که می توانند برای سم زدایی استفاده شوند عبارتند از کلم بروکلی، گل کلم، کلم، خیار، چغندر، هویج و سبزیجات دیگر. می توانید برای طعم دار شدن نعنا، جعفری و لیمو را اضافه کنید.

مصرف چربی را کاهش دهید

همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از عملکرد های کبد در بدن ذخیره سازی چربی اضافی اطراف این اندام است. این چربی با عناوینی همچون چربی عمیق یا چربی احشایی شناخته می شود. چربی احشایی عبارتی است که برای توصیف چربی عمیقی که اطراف اندام هایی همچون قلب و کبد را احاطه کرده است، به کار می رود.

این نوع چربی متضاد با چربی زیر پوستی است که زیر پوست قرار دارد. سعی کنید پوست روی شکمتان را محکم بگیرید و ببینید چقدر لاغر یا چاق است. اگر یک کمر پهن و برآمده و یک پوست نازک دارید پس احتمالا چربی های احشایی دارید. اما فردی که کمر باریک و پوست نازک دارد اینگونه نیست. این موضوع هم به خاطر این است که چربی احشایی در قسمت های میانی بین اندام ها ذخیره می شود که باعث می شود کمر پهن و عریض  به نظر برسد.

بر خلاف چیزی که به ذهن می رسد، چربی احشایی در واقع می تواند بسیار خطرناک تر از چربی زیر پوستی باشد. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایلی نویز،TRIP-Br2یک مولکول تنظیم کننده است که در سلول ، در واکنش به پروتئین های خاصی تولید می‌ شود و به سطوح گردش خون بالاتری از سیتوکنین منجر می شود.

استفاده از یک رژیم غذایی سم زدا که مصرف کلی کالری را کاهش می دهد می تواند تأثیرات طولانی داشته باشد، به ویژه اگر زمینهٔ بیماری های کبدی را در خانواده داشته باشید.

مصرف ویتامین B را افزایش دهید

مجموعه ویتامین های B برای کمک به فرآیند های سلولی و تولید انرژی استفاده می شوند. این کمک ها عبارتند از کمک به تجزیهٔ چربی ها و قندها توسط سلول، از جمله سلول های کبدی.

با افزایش ویتامین B در رژیم غذایی تان می توانید به افزایش کارآیی سلول در تجزیهٔ مواد غذایی برای تولید انرژی و پیشگیری از تجمع چربی در اطراف کبد، همانطور که در بالا توضیح داده شد می تواند باعث مشکلات زیادی برای سلامتی تان شود، کمک کنید.

در کنار مزایای بالا، افزایش ویتامین های B همچنین می تواند به کاهش خستگی مفرط و فرو نشستن انرژی روزانه کمک کند. این ویتامین در غلات، ماهی، لبنیات، گیاهان دارای برگ سبز تیره، تخم مرغ، و … یافت می شود.

مصرف ویتامین C تان را افزایش دهید

ویتامین C آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می تواند با التهاب مقابله کند. اگر به دنبال مواد غذایی هستید که به شما در محافظت از اندام هایی مانند کبدتان در برابر سموم و رادیکال های آزاد کمک کند، این مزیت، یک برتری قابل توجه برای ویتامین C به حساب می آید.

با این حال بسیاری از افراد مقدار کافی از این ویتامین را در رژیم های غذایی روزانه شان دریافت نمی کنند. ویتامین C به راحتی در بدن تجزیه می شود پس هیچ خطری در مورد مقدار مصرف بیش از حد توصیه شده وجود ندارد. افزایش مصرف این مادۀ غذایی می تواند فراتر از محافظت از کبد به شما کمک کند. منابع ویتامین سی هم مشخص هستند که از ان جمله به مرکبات می توان اشاره کرد.

 

غذاهای سرشار از پتاسیم مصرف کنید

برای زنان و مردان مقدار مصرف روزانۀ پتاسیم 2000 میلی گرم است. اگر شبیه اکثر بزرگسالان امروزی باشید، برای رساندن مصرفتان به این مقدار با سختی مواجه هستید. مصرف پتاسیم برای حفظ سلامتی سیستم قلبی عروقی، پایین نگه داشتن سطح کلسترول مضر و پایین نگه داشتن فشار خون سیستولیک حائز اهمیت است.

موزها منبع رایج پتاسیم هستند، اما سیب زمینی شیرین پتاسیم بیشتری در هر گرم دارد و لازم به ذکر نیست که این مادۀ غذایی سرشار از فیبر و بتاکاروتن است. منابع دیگر پتاسیم عبارتند از سس گوجه، پاستا، اسفناج و چغندر سبز.

روزه گرفتن متناوب را به کار بگیرید

یک روش غیر متعارف تر دیگر برای حفظ عملکرد مطلوب تمامی اندام های بدن انجام روزۀ متناوب است. در این روش رژیم گرفتن مصرف غذا باید برای دوره ای تا حد خوردن موادی که کالری شان صفر است کاهش یابد، مواد غذایی همچون چای، قهوۀ تلخ. پس از مدتی سپس مجدداً به حالت عادی برگردید.

طی چند سال گذشته این روش بیشتر و بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است و نشان داده شده که مزایایی هم دارد.

این مزایا عبارتند از موارد ساده ای همچون کاهش چربی بدن و موارد پیچیده ای همچون کمک به بازتولید سلول های بنیادین که برای ایجاد سلول ها و بافت ها در تعدادی از اندام های بدن مانند کبد. کبد می تواند از این مورد فایده ببرد زیرا متحمل بازسازی بیشتر اندام های بدن می شود.

به کارگیری چارچوب های زمانی ساده که خوردن های روزانه تان درون آن اتفاق می افتد می تواند تأثیر چشمگیری در حفظ سلامتی شما داشته باشد، از جمله بعضی از سبک هایی که خوردن در بازده زمانی 8 ساعته در آنها محدود می شود.

مصرف آهنتان را افزایش دهید

آهن مادۀ غذایی اصلی در رشد گلبول های قرمز خون است، که برای انتقال اکسیژن در بدن حائز اهمیت هستند. کبد نیز، که آهن اضافه در آن ذخیره می شود، نقش مهمی در میزان آهن آزاد شده در بدن دارد.

اگر رژیم غذایی تان آهن کافی نداشته باشد، این امر می تواند باعث شود که کبد از ذخیرۀ آهنش استفاده کند و این ذخیره کاهش می یابد. با این حال اگر مقادیر اضافۀ آهن مصرف شود باعث می شود مواد شیمیایی التهابی در اندام های بدن آزاد شود. اگر این روند ادامه یابد می تواند باعث معلولیت ها و بیماری هایی  همچون استاتو هپاتیت، سیروز کبدی یا زخم کبد، تصلب بافت ها یا حتی سرطان کبد شود.

بنابراین در حالی که کمبود مصرف آهن می تواند مشکلات سلامتی از جمله کم خونی و سطح انرژی پایین را در پی داشته باشد، مقادیر اضافۀ آهن هم می تواند برای کبد بسیار مضر باشد. مطمئن شوید که از مقدار مصرف توصیه شده برای این مادۀ مغذی تبعیت می کنید تا بتوانید سلامت کبدتان را تضمین کنید.

از غذاهای فرآوری شده و شکر تصفیه شده اجتناب کنید

بهترین و آسان ترین راه برای اینکه استراحتی به کبدتان بدهید این است که برای مدتی از هرگونه شکر تصفیه شده و غذای فرآوری شده اجتناب کنید. این خوراکی ها حاوی مواد نگه دارنده، ترکیبات مصنوعی و مواد شیمیایی هستند که می توانند سیستم بدنتان را در هم شکنند و به تدریج و روز به روز عملکرد مناسب بدن را سخت تر کنند. اینکه به سادگی خوراکی های عاری از مواد مغذّی را کنار بگذارید فراغتی را برای کبدتان فراهم می کند.

خونتان را با آنزیم های گوارشی پاکسازی کنید

چندین راه برای پاکسازی یا کاهش ساختارهای مسموم در خون وجود دارد تا فشاری که روی کبد وارد می شود را از بین ببرد و یکی از ساده ترین راه ها برای انجام این کار مصرف آنزیم های گوارشی همراه با غذا است. طی چند دقیقه این آنزیم های گوارشی شروع به تحریک سلول های ایمنی می کنند تا مجموعه های ایمنی گردش خون را مصرف کنند. مجموعه های ایمنی گردش خون، ترکیباتی هستند که در قسمت های مختلف بدن قرار می گیرند که می توانند باعث آسیب بافتی التهاب شوند، یا حتی به ایجاد سرطان های خاصی کمک کنند.

طبق مطالعات، افرادی که مبتلا به بیماری های ایمنی خودکار هستند تعداد بالایی از مجموعه های ایمنی دارند. آنزیم هایی که در حذف اینها مؤثرند متعاقباً التهابات را کاهش می دهند و از سیستم ایمنی حمایت می کنند. آنزیم های گوارشی نیز به تجزیۀ لاکتوز، کازئین، و گلوتن کمک می کند، که می تواند تا حد زیادی سندروم رودۀ تحریک پذیر و دیگر ناراحتی های معدوی را بهبود بخشد و همچنین فشار روی کبد را کاهش دهد.

آب سم زدا بنوشید

 

آب های سم زدا مانند آب لیمو می تواند از کبد پشتیبانی کند و آنطور که نشان داده شده در کاهش التهاب، تکه تک شدن DNA، پراکسیداسیون لیپید مغزی و آسیب به کبد مفید است.

این درمان طبیعی به خاطر وجود اسید سیتریک در آبلیمو یک خط دفاعی خوب در برابر انواع اکسیژن های واکنشی افزایش یافته و رادیکال های آزاد است. اسید سیتریک با اثر آنتی اکسیدانی در کبد و مغز به اندازۀ 1-2 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن همراه بوده است.

نتیجه گیری

همانطور که از گفته های بالا می توان نتیجه گرفت، تغییر برخی از عناصر رژیم غذایی تان می تواند تأثیرات اساسی روی سلامت کلی و عملکرد کبدی تان بگذارد و همچنین شما از بیماری ها و مریضی ها دور نگه دارد.

با در نظر گرفتن عملکرد های وسیعی که کبد در بدن انجام می دهد، نگه داشتن آن در سطح مطلوب سلامتی می تواند مزایای زیادی در کمک به سطوح انرژی تان داشته باشد، شما را متناسب تر نگه دارد و بهزیستی تان را تقویت کند.

 

مقالات مکمل: