کم خوابی چیست؟ خواب یکی از ارکان مهم از سلامتی هر فرد است. اما چه مقدار خواب برای شما کافی است؟ چگونه می توانید متوجه شوید که خواب شما کافی است و یا زیاد و کم نیست؟ اگر می خواهید برسی کنید که آیا خواب شما مناسب و کافی است یا خیر با این مقاله از هاو کن یو همراه باشید.

طرز کار کردن شما درست به اندازۀ علائم جسمی در نشان دادن علائم خستگی و اینکه نیاز به استراحت دارید قدرتمند عمل می کند.

سال هاست که پزشکان سعی دارند به ما کمک کنند تا بفهمیم نداشتن خواب کافی یا کم خوابی پیامدهای جدی برای بدن انسان دارد، پیامدهایی همچون اضافه وزن، پیری پوست، افزایش ابتلا به بیماری ها و چشم های پف کرده. اما آن آشفتگی که خواب ناکافی در مغز ایجاد می کند فقط در هشدارهای جسمی بروز نمی کند. شواهد خواب ناکافی خود را در طرز رفتار ما هم نشان می دهد.

بیشتر از گذشته خود را در حال مشاجره وسط کشمکش ها و دعوا ها می بینید

محرومیت از خواب تأثیرات منفی روی خلق و خو دارد و شما را بیشتر مستعد مسائلی مانند افسردگی و افزایش حساسیت نسبت به وقایع روزمره می کند. به علاوه، محققان فکر می کنند فقدان خواب ممکن است کنترل برانگیختگی و خشم را هم کاهش دهد. در نتیجه پاسخ دادن مؤدبانه یا فکر کردن قبل از گفتن چیزی که شما را به دردسر می اندازد بسیار سخت تر می شود. حتی ممکن است از کارتان بزنید یا برای زحمتی که دیگری متحمل شده است وجهی را دریافت کنید.

افراد مدام از شما می خواهند که منظورتان را بهتر برسانید یا به نظر می رسد تصمیمی که گرفته اید را زیر سوال می برند

کم خوابی بر توانایی مغز در پردازش اطلاعات و خوب تمرکز کردن تأثیر می گذارد. این امر، همراه با تنظیم ضعیف هیجانات می تواند به قضاوت کردن نامناسب و تصمیم گیری بدون بررسی مناسب اطلاعات موجود تبدیل شود. به عنوان مثال، یک بررسی در سال ۲۰۰۹ نشان داد در افرادی که از خواب کافی محروم هستند، درصد درست انجام دادن کارهایی که به تصمیم گیری سریع نیاز دارند ۲.۴ درصد است در حالی این میزان در افراد دیگر ۴.۳ درصد است. همچنین ممکن است دیگران از شما بخواند که منظورتان را بیشتر توضیح دهید، یا به خاطر اینکه افراد مهمی را نادیده گرفته اید با غافلگیر شدن سایرین مواجه شوید.

با کم خوابی کمی حواس پرت می شوید

یک هماهنگی عالی نیازمند پردازش ذهنی است، زیرا مغز باید بر اساس داده های حسی تعیین کند که دقیقا شما کجای فضا هستید و سپس حجم زیادی از اطلاعات را در بدن شما منتقل کند تا به شما در تثبیت، حرکت و واکنش کمک کند. اما وقتی خواب آلود هستید مغز در اجرای این فرمان ها با مشکل مواجه می شود. تمرکز و توجه ضعیف، حتی مشکلات حرکتی را بدتر هم می کند. در واقع یک تحقیق انجام شده در این زمینه نشان داده است که کمبود خواب در سطح محدود مانند مسمومیت الکلی عمل می کند و باعث اختلالات شناختی و حرکتی می شود.

یک کار را چندبار انجام می دهید

از آنجائیکه بی خوابی روی شناخت و تمرکز تأثیر گذار است، درک کردن اطلاعات و به یاد آوردن آن ها را دشوار می کند. ممکن است از افراد بخواهید که حرفهایشان را تکرار کنند و این امری ناخواسته و برخواسته از خستگی مفرط شماست. به صورت افراطی نت برداری می کنید زیرا چیز هایی که یادداشت نکرده اید را به خاطر نمی آورید، حتی با این حال باز هم به تقویم های الکترونیکی و برنامه هایی از این دست نیاز دارید تا بتوانید روی کارهایتان متمرکز بمانید.

اگر دقت کنید ممکن است متوجه شوید که برای به خاطر سپردن مطالبی که برای ارائه نیاز دارید هم باید وقت بیشتری را سپری کنید یا اینکه قبل از فرو رفتن در متن باید یک پاراگراف را چندین بار بخوانید.

علامت دیگر این است که کار تمام شده را باز هم مرور می کنید تا نقصی را پیدا کنید، چرا که احساس می کنید چیزی را از قلم انداخته اید. هر یک از این عادات می تواند به کاهش یافتن خروجی شما یا پایین آمدن کیفیت کارتان منجر شود.

وقت زیادی را صرف انجام کار کمی می کنید

به طور کلی داشتن کنترل کم روی هیجانات باعث می شود افراط کردن برایتان آسانتر شود. زمانی که خسته هستید نیز امکان دارد احساس کنید انرژی لازم برای انجام کارهای ساده را ندارید و نمی توانید این کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید. نتیجه چه می شود؟ زمان زیادی را در کافه یا رستوران صرف می کنید زیرا نمیتوانید ناهار مورد علاقه تان را سفارش دهید یا به خدمات موجود خیلی پیچیده نگاه می کنید. به خودتان می گویید که زمان و سلامتی تان ارزش صرف هزینه را دارد اما وقتی سر کارتان بر می گردید، در مورد فیش پرداختی خودتان را تحت فشار قرار می دهید و در نتیجه…نمی توانید بخوابید.

از فرصت های خوب می گذرید

وقتی از نظر جسمی محدود می شوید، زمانی که شخصی به شما پیشنهاد یک مسئولیت دیگر یا امتحان کردن چیز جدیدی برای شغلتان را به شما می دهد، مانند لاک پشتی که در لاک خود فرو می رود، خودتان را عقب می کشید. ممکن است تشخیص دهید که شانس خوبی را در پیش رو دارید اما خودتان را متقاعد می کنید که الان وضعیت راحتی دارید یا به آن احتیاجی ندارید، زیرا نمی توانید مسئولیت بیشتری را بر عهده بگیرید.

اگرچه تقریباً شرطی شده ایم که تا نیمه شب بیدار بمانیم یا قبل از طلوع آفتاب بیدار شویم، و این را پیش نیاز یک رهبری و موفقیت تجاری بی نظیر می دانیم، اما واقعیت این است که خوابیدن اختیاری نیست. از دست دادن انرژی و داشتن خواب کوتاهی که بدنتان به شما می گوید خواب مفیدی است، هوشمدانه ترین کاری است که می توانید انجام دهید. بالشتتان را بغل بگیرید و بخوابید، زیرا با انجام این کار در طولانی مدت لطف بزرگی در حق خودتان کرده اید.