اگر التهاب مژه، قرمزی چشم، ریزش مژه و بسیاری دیگر از مشکلات مژه را تجربه کرده باشید و برای درمان به سراغ چشم پزشک رفته باشید احتمالا بارها به شما توصیه شده است که به صورت مرتب چشمان خود را با شامپو بچه شست و شو دهید. حال در این مقاله ما آموزش استفاده از شامپو بچه برای شست و شوی مژه ها را به شما آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

چگونه مژه را تمیز کنیم؟ پاکسازی مژه پلک‌آماس یا بلفاریت (به انگلیسی: Blepharitis )نوعی التهاب پلک ها است که اغلب در افرادی که مبتلا به شوره‌ی سر ، دارای پوستی چرب یا چشمانی خشک هستند، رخ می‌دهد. این بیماری غیرمسری سبب ایجاد قرمزی و سوزش روی پلک‌ها و تشکیل پوسته‌هایی شبیه به شوره‌ی سر بر روی مژه‌ها می شود. به گزارش انجمن بینایی سنجی آمریکا، بهداشت مناسب از جمله تمیز کردن‌ پلک‌ها و مژه‌ها با شامپو بچه می تواند به حذف این پوسته‌ها و کاهش نشانه‌های مرتبط با Blepharitis کمک کند. انجام دادن این پاکسازی نیازمند چند وسیله و مراحل خاصی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

موارد مورد نیاز :

لیف یا پارچه‌ی تمیز
شامپو‌ بچه
پنبه‌های آرایشی
چند گوش پاک‌کن

وسیله های مورد نیاز را مهیا کنید

نخستین گام این است که دستان خود را بشویید سپس یک لیف یا پارچه‌ی تمیز را با آب داغ مرطوب کرده و پارچه‌ی مرطوب شده را به مدت ۵ دقیقه روی محل آسیب دیده‌ی چشم قرار دهید. آب گرم به ‌کاهش هرگونه پوسته یا شوره‌ی بوجود آمده روی ‌پلک‌ها و مژه‌ها کمک می‌کند.

ترکیب آب و شامپو بچه

مخلوطی از ۶ قاشق غذاخوری آب گرم و ۲ تا ۳ قطره شامپو‌ی بچه تهیه کنید. ترکیب آب و شامپوی بچه را با یک گوش پاک‌کن خوب بهم بزنید.

شروع به شست و شوی مژه کنید

یک پنبه‌ی آرایشی را با محلول ساخته شده مرطوب کنید و به آرامی بر روی پلک پایین خود قرار دهید و به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه با همان پنبه‌ی آرایشی پلک پایین خود را تمیز کنید. سپس این کار را بر روی چشم دیگر تکرار کنید.

مژه های پلک بالایی را نیز شست و شو دهید

پنبه‌ی آرایشی دیگری را با همان محلول آب و صابون مرطوب کرده و اینبار پلک بالایی خود را بشویید تا هر گونه پوسته پوسته شدگی را از روی مژه‌های شما پاک کند. مرکز چشم kellogg وابسته به دانشگاه میشیگان توصیه می‌کند هنگام بستن چشم‌های خود این‌کار را به آرامی انجام دهید به جای اینکه با فشردن سعی در بسته نگه داشتن آن‌ها کنید.


چگونه گل مژه را درمان کنیم؟


استفاده از گوش  پاک کن برای تمیز کردن مژه ها

در این‌ مرحله گوش پاک‌کن تمیزی را با آب و صابون تر کنید و آن را بر روی مژه‌ها و پلک‌های بالایی خود بکشید تا هرگونه پوسته یا شوره‌ی باقی مانده را بزداید. همین کار را برای چشم دیگر خود تکرار کنید. پس از اتمام کارتان تمام پنبه‌های آرایشی، گوش پاک‌کن‌ها و آب و صابون را دور بریزید.

چشم و مژه ها را با آب شست و شو دهید

کاری که در این مرحله باید انجام دهید این است که چشمان خود را با آب ولرم بشویید و با‌ پارچه‌ای تمیز آن‌ها را خشک کنید.

نکته
هر دو چشم خود را روزی یکبار بدین طریق بشویید. در صورت توصیه‌ی پزشکتان این کار را می‌توانید بیش از یک بار در روز انجام دهید.

تمیز کردن و تقویت مژه ها با استفاده از روغن نارگیل

بین مژه‌های طبیعی و مژه‌های مصنوعی که کاشته شده‌اند تفاوت بارزی وجود دارد. هنوز هم خانم‌ها تمایل دارند مژه‌های بلند، ضخیم و پرپشتی داشته باشند که زیبایی چهره‌شان را دو چندان کند. بسیاری به استفاده از ریمل مژه یا مژه‌ی مصنوعی متوسل می شوند. استفاده از هر دو روش با مشکلاتی همراه است. ریمل که به مرور زمان پاک می‌شود و اگر ۲۴ ساعته باشد پاک کردن آن می‌تواند تقریبا غیرممکن باشد، که این کار به مرور زمان باعث شکستگی و خشکی مژه‌ها می شود. مژه‌های مصنوعی نیز برای استفاده باید به یک چسب آغشته شوند که این کار می‌تواند سبب بروز حساسیت و سوزش در افرادی که از لنز استفاده می‌کنند، شود. هم‌چنین مژه‌های مصنوعی به طور قابل توجهی مصنوعی و مضحک به نظر می‌رسند.

روش‌های دیگری برای افزایش رشد مژه‌ها مانند مکمل‌ها، سرم‌ها و محصولات تجویزی مانند latisse، که یک نوع قطره‌ی چشم است، وجود دارد. اما به مرور زمان این‌ موارد هزینه‌های گزافی را به دنبال خواهند داشت که می‌توانند کیف پول شما را خالی کنند. راه دیگری که بسیاری از خانم‌ها انتخاب می‌کنند رفتن به مراکز کاشت مژه است. این راه نه تنها وقت گیر است بلکه بسیاری از زنان درک نمی‌کنند که این کار چقدر ترسناک و آزاردهنده است که کسی مو به مژه‌های آن‌ها بچسباند. با ‌گذشت زمان، مژه‌های کاشته شده می‌توانند سبب ریخته شدن مژه‌های واقعی تان شود. نگرانی دیگری که در رابطه با این روش وجود دارد گرانی بیش از حد آن است و این‌گرانی زمانی که تصمیم  بگیرید در طول یک سال به طور کامل از این روش استفاده کنید، بیش از پیش خود را نشان می‌دهد یکی از بهترین و طبیعی‌ترین راه‌ها برای اینکه مژه‌ها ضخیمتر و پرپشت‌تر به نظر برسند، استفاده از روغن نارگیل است.

روغن نارگیل را تقریبا می توان از تمام سوپرمارکت‌ها خریداری کرد. این روغن به صورت جامد است و در قفسه‌ی روغن‌های آشپزی هر مغازه‌ای یافت می‌شود. قیمت یک قوطی از این روغن بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان است اما بیشتر از این‌ها ارزش سرمایه گذاری دارد. اگر به دنبال مزایای بیشتری هستید از روغن نارگیل ارگانیک استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید روغن نارگیل تفکیک شده را خریداری کنید که فرم آن به صورت مایع است. روغن مایع نارگیل برای تهیه‌ی دستورالعمل سرم‌های سودمند برای پوست، مفیدتر هستند. روغن نارگیل دارای رایحه‌ای سبک است و در حالیکه چرب و روغنی به نظر می‌رسد ولی به راحتی در دمای دست ذوب نمی‌شود. روغن نارگیل علاوه بر اینکه برای سلامتی مفید است برای استفاده بر روی مژه‌ها نیز بسیار سودمند است.

چرا برای درمان از روغن نارگیل استفاده می شود؟

اکثر خانم‌هایی که از روغن نارگیل برای تقویت، پرپشت کردن،  افزایش تعداد مژه‌هایشان استفاده می‌کنند آن را به طور مستقیم بر روی مژه هایشان بکار می‌برند. با استفاده از این روغن به مرور زمان متوجه خواهید شد که ریزش مژه‌هایتان کمتر خواهد شد و مژه‌هایی که دارید شروع به ضخیمتر و بلندتر شدن، می‌کنند. با این کار به سرعت قادر خواهید بود استفاده از ریمل مژه، که می‌تواند منجر به سوزش پوستتان شود و آن مژه مصنوعی‌هایی که کندنشان مشکل بود را کنار بگذارید.

ممکن است تاکنون متوجه شده باشید که استفاده از لوازم آرایشی در اطراف چشم سبب قرمزی و سوزش آن‌ها می‌شود. اما روغن نارگیل بهترین ترکیب برای استفاده در اطراف چشم‌تان است چرا که اگر روغن وارد چشم‌ها شود منجر به آسیب آن‌ها  نمی‌شود. هم‌چنین چشمان شما در نتیجه‌ی استفاده از این روغن‌ها خسته نخواهند شد. اگر از این روغن به مقدار زیاد استفاده کنید ممکن است بینایی‌تان برای چند دقیقه تار شود اما به چشمانتان آسیبی نخواهد رساند. روغن نارگیل علاوه بر اینکه برای استفاده در اطراف چشم ایمن است، به دلایل متنوعی برای مژه‌ها نیز مفید است و رطوبتی طبیعی را برای مژه هایتان فراهم می‌کند همانگونه که موهایتان را مرطوب می‌کند.

روغن نارگیل شامل ترکیبات زیادی است که برای بدن انسان مفید است، به ویژه طیف گسترده‌ای از اسیدهای چرب طبیعی مانند lauric, myristic ،caprylic و capric  که همگی اسید‌های چرب با زنجیره‌ی متوسط، جز اصلی و ضروری هر سلول در بدن انسان، هستند. روغن نارگیل با نفوذ به فولیکول‌های مژه اعصاب مو را تحریک کرده و سبب رشد آن‌ها می‌شود. هم‌چنین توانایی مقابله با مسائلی هم‌چون شوره یا سایر عفونت‌های قارچی را دارد.

شاید این موضوع عجیب به نظر رسد اما با وجود تمام پیشرفت‌های علم در عرصه‌های مختلف مردم همچنان دچار چنین عفونت‌هایی می‌شوند. این روغن هم‌چنین به عنوان یک محصول آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود؛ که به وضوح باعث نرم و براق شدن مژه هایتان می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده این روغن می‌تواند مژه ها را قوی کند و مانع شکسته شدن یا ریختن آن‌ها شود و رشد آن‌ها را افزایش دهد. روغن نارگیل غیر‌کومرون ساز یا غیر‌مولد جوش (به انگلیسی: non-comedogenic)  است بنابراین منافذ پوست شما را مسدود نخواهد کرد.

دستور تهیه‌ی سرم مژه با روغن نارگیل

روغن نارگیل چرب کننده‌ای طبیعی برای چشمان شما است. آیا تاکنون نگاهی به ترکیبات موجود در کرم‌های خود انداخته‌اید؟ آیا تا به حال موقعیتی پیش آمده است که کرم‌تان به چشمانتان برخورد کرده باشد و از شدت سوزش یا ناراحتی تولید کننده‌ی آن را مورد عنایت خود قرار داده باشید؟چرا چنین لوازم آرایشی‌ایی تولید می‌شوند و شما آن‌ها را خریداری می‌کنید در حالیکه می‌توانید با مواد طبیعی موجود در خانه، لوازم آرایشی طبیعی و بی‌ضرری درست کنید به عنوان مثال می‌توانید با استفاده از روغن نارگیل سرم مژه بسازید.

مواد مورد نیاز برای ساخت این سرم:

شما به راحتی می‌توانید این مواد را از سوپر‌مارکت‌ها، مغازه‌های ویتامین و مکملات فروشی یا مغازه‌های آنلاین تهیه کنید.

  • یک قوطی روغن نارگیل مایع
  • توجه داشته باشید که به کل مقدار موجود در یک قوطی نیازی نیست به همین دلیل حدالامکان کوچکترین اندازه‌ی
  • قوطی را خریداری کنید.
  • یک قطره اسانس لیمو
  • یک قطره روغن اسطوخودوس
  • یک بطری غلتکی با یک پیچ خوردگی بر روی درب

روش تهیه:

روش تهیه‌ی این سرم بسیار آسان است کافی است تمام ترکیبات را به خوبی با یکدیگر مخلوط کرده تا یک سرم مژه ی بسیار مفید حاصل شود. بدین منظور روغن نارگیل را داخل بطری غلتکی بریزید و تا ۱۹.۰۵ میلی‌متر از بطری را پر کنید. یک قطره اسانس لیمو و یک قطره روغن اسطوخودوس را اضافه کنید. در بطری را محکم ببندید سپس بطری را تکان دهید تا جایی که مطمئن شوید مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شده‌اند. اکنون سرم آماده و قابل استفاده است.

نحوه‌ی به کار بردن سرم بر روی مژه ها

هدف از خواندن این مقاله یاد گرفتن بهترین راه برای استفاده از روغن نارگیل بر روی مژه ها است، بنابراین با عمل به این دستورات به سرعت شاهد مزایای آن یعنی داشتن مژه هایی بلند و پرپشت خواهید بود.

  • از نظر زمانی بهترین زمان برای استفاده از این روغن قبل از خواب شبانگاهی است.‌ چرا که در صورت استفاده از آن در طول روز مژه‌ها مقداری چسبناک و روغنی خواهند شد که پلک زدن را دشوار می کند.
  • روغن را به کمک توپ غلتکی بطری با یک گوش پاک‌کن به مژه‌های خود بمالید این کار چشم‌هایتان را از آلوده شدن با لمس انگشتان محافظت می‌کند.
  • اگر مقدار زیادی از این روغن را به مژه‌هایتان زدید می‌توانید به کمک یک پارچه‌ی کاملا تمیز و خشک اضافه‌ی روغن را از روی مژه‌هایتان بگیرید.
  • مژه‌هایتان باید چرب و مرطوب بودن را حس کنند ولی نباید به گونه‌ای باشد که روغن از روی آن‌ها چکه کند.
  • این کار را دقیقا قبل از خاموش کردن چراغ‌ها و به خواب رفتن انجام دهید.

مواردی که لازم است به یاد داشته باشید.

  • به این روال عادت کنید و آن را هر شب قبل از خواب اجرا کنید .
  • صورت خود را با صابون نارگیل بشویید، با آب طاهر کنید و در انتها با یک حوله‌ی صورت خشک کنید.
  • در حین انجام این کار مطمئن شوید که دستانتان نیز تمیز هستند.
  • مقدار کمی از سرم را به مژه‌هایتان بزنید.
  • صبح هنگام صورت خود را به طور معمولی بشویید و سپس آرایش روز خود را انجام دهید.
  • هنگام استفاده از روغن نارگیل طبیعی از استفاده از هرگونه محصولات آرایش چشم، ریمل یا سرم‌های دیگر خودداری کنید.
  • این سرم هم‌چنین مژه‌های شما را مرطوب نگه می‌دارد در نتیجه به استفاده از هیچ کرم چشمی قبل از خواب نیاز ندارید.
  • سرم خود را هر شب در طول هفته استفاده کنید. در صورت عدم استفاده از آن به مدت یک هفته مشکلی پیش نخواهد آمد. می‌توانید استفاده از آن را از هفته‌ی بعد مجددا از سر بگیرید.
  • این روال را حفظ کنید در صورتی که نیاز به استراحت داشتید این کار را در تابستان انجام دهید زیرا در این فصل پوست شما به دلیل گرما به طور طبیعی چرب خواهد بود در نتیجه نیاز به مرطوب کننده کمتر حس می‌شود.