اشتباهات رایج درتصمیم گیری انواع مختلفی دارند. بستگی دارد در چه زمانی و در چه مواردی در حال تصمیم گیری هستید. اما 11 موردی که در این مقاله دردست بررسی داریم رایج‌ترین اشتباهاتی است که اندیشیدن و فکر کردن به آن ها قبل از هر تصمیمی، می‌تواند تا درصد بالایی به موفقیت شما در گرفتن تصمیم درست ختم شود. با ما همراه باشید.

اختصاص ندادن زمان برای تصمیم گیری

از اشتباهات رایج در تصمیم گیری ارزش و اهمیت قائل نشدن برای فرایند تصمیم گیری است. هر تصمیم بسته به شرایط آن باید فرایندی را طی کند. تصمیماتی که در کسری از ثانیه گرفته می شوند کم نیستند. به عنوان مثال وقتی که در حال صحبت برای خرید یک محصول هستید، زمانی که پیشنهادی به شما می‌شود.

یا حتی زمانی را تصور کنید که در یک جلسه مهم هستید و در یک تماس تلفنی از شما در زمینه کاری یا پروژه ای، درخواست کمک فوری می شود و به راحتی از جای خود بلند شده و به همین راحتی تصمیم می‌گیرید که جلسه کاری را رها کرده و به پروژه خود برسید. آیا برای این تصمیم مهم که می تواند عواقب زیادی برای جایگاه شغلی شما داشته باشد زمان اختصاص داده اید؟

پیشنهاد ما به شما در اولین قدم برای هر نوع تصمیم‌ گیری، اختصاص زمان برای فکر کردن در آن رابطه است. حتی زمانی که دوستی به صرف شام از شما دعوت می‌کند. به راحتی در شرایط سخت در اولین قدم سعی کنید زمانی برای فکر کردن به موضوع خریداری کنید و با در نظر گرفتن تمامی عواقب اقدام به تصمیم گیری کنید. شک نکنید که رعایت این مورد، قدمی بزرگ در راستای گرفتن یک تصمیم درست است.

تصمیم گیری تحت استرس و فشار روحی

تقریبا اکثریت تصمیم‌های بد زندگی شما در زمانی گرفته شده‌اند که تحت فشار، استرس، نگرانی و حتی عدم تمرکز بوده‌اید. کمی به عقب برگردید و ببینید تا چه اندازه می‌توانید این حقیقت را تایید یا رد کنید.

هر زمان احساس کردید تحت استرس یا فشار هستید و باید تصمیمی بگیرید، از انجام آن خود داری کنید. این تصمیمات احساسی و عموما به دور از منطق هستند، مگر آن که قبل‌تر در رابطه با آن فکر کرده باشید. تصمیم گیری نیاز به تمرکز، تفکر، آرامش و البته هوشیاری کامل در رابطه با تمامی عواقب است.در اولین قدم از تصمیم گیری دوری کنید و سعی کنید آن را کمی عقب بیاندازید. اگر همچین شرایطی ممکن نبود لازم است چند قدم را سپری و سپس اقدام کنید. در ابتدا نفس عمیقی بکشید، سعی کنید برای مدتی کوتاه از جمع یا افراد فاصله بگیرید، محیط آزاد شرایط را برای شما آسان تر می کند. اگر باز هم فرصت داشتید می توانید در این بین اقدام به نویشدن یک نوشیدنی گرم کنید و سپس با در نظر گرفتن شرایط اقدام به تصمیم گیری کنید.

تحت تاثیر دیگران قرار گرفتن در تصمیم گیری

از اشتباهات رایج در تصمیم گیری تاثیری است که به راحتی اجازه می‌دهید دیگران بر روی شما بگذارند. مطمئنا مشورت گرفتن و استفاده از کمک و دانش دیگران برای گرفتن تصمیم‌های مهم، بسیار کارا است؛ اما نباید اجازه دهید دیگران بر روی منطق، تصمیمات و اولیت‌های شما تاثیر گذار باشند. صحبت‌های دیگران را بشنوید ولی به راحتی آن ها را قبول نکنید. تمامی این موارد باید از فیلتر شما رد شوند و سپس در رابطه با آنها تصمیم گیری کنید. هیچ‌کس به اندازه شما در رابطه با تصمیم که می‌گرید تحت تاثیر واقع نمی‌شود و هیچ‌کس هم به اندازه شما نمی‌تواند شرایط را به خوبی و با وسواسی درست بررسی کند. تصمیم نهایی باید توسط شما و با در نظر گرفتن تمامی موارد گرفته شود.

در نظر نگرفتن اولویت‌ها در تصمیم گیری

به صورت عمومی درصد بزرگی از تصمیم‌هایی که گرفته می‌شوند، بدون در نظر گرفتن اولویت های زندگی شخصی و یا کاری است. با وجود اینکه مدام بر اهداف و اولیت‌ها تاکید دارید ولی آنچنان که باید و شاید به آن‌ها اهمیت نمی‌دهید. در هر تصمیم‌گیری قدم مهم در نظر گرفتن اولویت‌ها در آن زمینه است. اینکه بدانید در این تصمیم چه مواردی نباید فراموش شوند و چه مواردی می‌توانند نادیده گرفته شوند. ببرای خود لیستی از این اولویت ها تهیه کنید و سعی کنید در تصمیم خود همه این موارد را زیر نظر داشته باشید.

عدم توجه به نیازها و خواسته‌ها در تصمیم گیری

زمانی که در حال تصمیم گیری هستید تا چه اندازه به خروجی این تصمیم و منفعتی که از آن حاصل می شود می اندیشید؟ کدام یک از نیازها، خواسته‌ها و اهداف شما برآورده می‌شوند؟ اگر مدیریت یک گروهی از افراد را بر عهده دارید در تصمیم شما  کدام خواسته‌های افراد گروه و زیر دستان شما اجابت می‌شوند؟ در نظر نگرفتن این موارد هر یک به تنهایی می‌تواند به عدم تصمیم گیری درست ختم شود.

لجاجت و سرسختی در تصمیم گیری

برخی از تصمیم‌های یک فرد یا شرکت تنها پاسخی است نسبت به رفتار دیگران یا رقبا. تا همینجای کار در رابطه با اشتباه بودن این تصمیم به یقین رسیده‌ایم. این دست تصمیم‌ها که تنها برای نشان دادن قدرت شخصی، و یا لجبازی و سرسخت بودن است عموما به نتیجه‌ای مطلوب ختم نمی شود. در این تصمیم ها جایی برای منطق و تفکر وجود دارد و به دلیل احساسی بودن خیلی سریع گرفته می‌شوند. بهتر است از این دست تصمیم‌گیری های جلوگیری کنیم و یا اگر قرار است در تصمیم پاسخی ارائه شود به نحو احسن تمامی جوانب آن را در نظر بگیرید.

زیر پا گذاشتن ارزش‌های خود

نتایج نشان می‌دهد که هر زمان فردی در تصمیم های خود (یا شرکت) ارزش‌های از پیش تعیین شده را زیر پا بگذارد، در بلند مدت به اشتباه بودن این تصمیم پی خواهد برد. این تصمیم‌ها علاوه بر عواقبی که در پی دارند پس از مدتی به زیر سوال رفتن شخصیت آن فرد یا آن برند ختم می شوند. همیشه باید ارزش‌های خود را در هر تصمیم در اولیت قرار دهید.

خطای تایید توسط مغز

گاهی توجه کرده‌اید که علی‌رغم اینکه می‌دانید تصمیمی که می‌گرید اشتباه و غلط است با آوردن فرضیات، دلایل و برهان های خود سعی دارید آن را توجه کنید. این کاری است که مغز به صورت طبیعی انجام می دهد و همیشه دوست دارد حرف خود را به کرسی بنشاند. باید حواستان باشد که از این عملکرد طبیعی مغز دوری کنید. در این شرایط مغز در پیِ تایید کار خود است و مدام دلایلی همچون:

  • در حال حاضر این تصمیم اشتباه است ولی در بلند مدت جواب خواهد داد
  • این تصمیم هوشمندانه و بر خلاف رویه های معمول است
  • دیگران نسبت به شرایط آن آگاه نیستند
    و …
    تصمیمی که می‌دانید اشتباه است یعنی اشتباه است، سعی در تایید آن با دلایل و برهان‌های غیر‌منطقی نکنید. این خطا نباید با پیشبینی و آینده نگری اشتباه گرفته شود.

عدم توانایی در “نه” گفتن

مشکلی نام آشنا و رایج در بین تمامی افرادی که گاهی عواقب جبران‌ناپذیری به هم راه دارد. قبل تر به صورت کامل در رابطه با چگونه نه گفتن و تمرین آن صحبت به میان آورده‌ایم. چه در زندگی شخصی و چه زندگی کاری خود باید از “نه” گرفتن هراسی نداشته باشید. این مقاله را مطالعه و شخصیت محکم‌تری از خود بسازید.

به تعویق انداختن تصمیم گیری

از اشتباهات رایج در تصمیم گیری به تعویق انداختن آن است. همانطور که بالا تر در رابطه با اختصاص زمان کافی برای تصمیم گیری صحبت کردیم اینجا در رابطه با جلوگیری از اختصاص زمان بیش از اندازه صحبت می‌کنیم. هر تصمیم یک زمان طلایی دارد که در این زمان باید گرفته شود. به تعویق انداختن می تواند باعث کم شدن ارزش تصمیم، زیر فشار و استرس قرار گرفتن و همچنین غیر منطقی شدن آن شود. در این شرایط عموما با نزدیک شدن به زمان پایانی تصمیم گیری، احساسی تصمیمی گرفته می‌شود که نکاتی که بالاتر به آن اشاره کردیم را مد نظر  نمی‌گیرد.

تصمیم گیری بر اساس دیتا و اطلاعات نادرست

خطای خطرناک دیگر در تصمیم گیری عدم توجه به صحت و اصالت اطلاعاتی است که بر اساس آن تصمیم می‌گیریم. امروز در جمع مهمانی خود موضوعی مورد بحث واقع می شود و در آن توسط یکی از افراد مقاله‌ای از یک وبسایت یا کانالی تلگرامی مطرح می شود که لبنیات به وسیله سم آفلاتوکسین استرلیزه می شوند و همین موضوع کافیست تا از فردا تصمیم بگیرید خود و فرزندان را از خوردن لبنیات و شیر محروم کنید.

یا مدیر شرکتی را در نظر بگیرید که به اشتباه اطلاعاتی به وی داده می‌شود که بر اساس رنک الکسای alexa وبسایت یک شرکت تکنولوژی یا استارتاپی، در حال پیشرفت است و اقدام به خرید آن می‌کند یا بر روی آن سرماگذاری می‌کند در حالی که این اطلاعات با توجه معتبر نبودن و یا امکان تغییر آن، نادرست است و باعث ضرر سنگین یک شرکت می‌شود.

اگر در تصمیم گیری خود از دیتا و اطلاعاتی استفاده می کنید، همیشه اصالت و اعتبار آن را از مسیر‌های گوناگون بسنجید و سپس بر اساس آن تصمیم گیری کنید.