در این مقاله خواهیم آموخت که چگونه به افرادکاملاً مبتدی زبان انگلیسی آموزش دهیم. بیایید یادی از دوران کودکی کنیم. شاید برای شما هم اتفاق افتاده‌باشد که یکی از آدم‌بزرگ‌های اطرافتان سؤالی از شما پرسیده‌باشد و شما فقط با دهان باز به او خیره‌شده‌باشید؛ نه به‌خاطراینکه بی‌ادبی کرده باشید یا چیزی ازاین‌دست، فقط به‌خاطراینکه سؤال او به نظرتان گنگ و نامفهوم بوده است. این حس دقیقاً همان چیزی است که یک فراگیرندهٔ مبتدی زبان انگلیسی در کلاس زبان تجربه می‌کند. اگر معلم شروع کند به صحبت‌کردن با زبانی که آن‌ها نمی‌فهمند، عصبی می‌شوند و احتمالاً به آن دسته از دانش‌آموزان ساکت کلاس تبدیل شوند.

وقتی به مبتدیان زبان انگلیسی را آموزش می‌دهید یک لوح سفید دارید. در اولین درسی که به مبتدیان می‌دهید، چه گروه بزرگسالان باشند یا غیر از آن، قرار نیست که آن‌ها را بترسانید. خودتان را جای آن‌ها بگذارید- اگر یک غریبه جلوی شما بایستد و کلمات عجیب‌وغریب از دهانش سرازیر شود و بعد انتظار داشته‌باشد شما جوابش را با همان واژگان غریبه بدهید، چه احساسی خواهید داشت؟ حداقل چیزی که می‌توان گفت این است که این حس آزاردهنده و عصبی‌کننده است.

اگر مهارتی در زبان انگلیسی دارید و تصمیم به تدریس زبان انگلیسی و یا می‌خواهید به فردی زبان انگلیسی آموزش دهید احتمالا در اولین تجربه با افرادی برخورد می کنید که مهارتی در زبان ندارند و از پایه باید به آن ها آموزش دهید. در این مقاله نکات مهمی که باید مد نظر داشته باشید را با یکدیگر مرور می کنیم.

چرا سطح مبتدی برای تدریس زبان انگلیسی کمی چالش‌انگیزتر است؟

یادگیرندگان مبتدی کمی غیرقابل‌نفوذ یا شاید بتوان گفت بدقلق هستند، چون هیچ دانش قبلی در مورد زبان انگلیسی ندارند. حتی گاهی ممکن است بدون اینکه حروف الفبای انگلیسی، اعداد و عباراتی مانند Hello و Goodbye را بدانند سر کلاس شما حاضر شوند. نمی‌دانند اسم و صفت چیست یا چگونه یک جملهٔ خبری یا سؤالی بسازند. این افراد مبتدیان واقعی (True Beginners) هستند.

در مقابل مبتدیان غیرواقعی یا کاذب را داریم که به خاطر تماس قبلی‌شان با زبان انگلیسی تصور می‌کنند زبان انگلیسی را می‌دانند. شاید شما هم زبان‌آموزانی را دیده‌اید که ساعات بی‌شماری را صرف یادگیری کرده‌اند اما نمی‌توانند با یک فرد انگلیسی‌زبان مکالمه‌ای داشته‌باشند. این به شما، به‌عنوان یک مدرّس، بستگی دارد که سطح مهارت زبانی زبان‌آموزان را تشخیص‌دهید و قبل از اینکه به سراغ موارد پیشرفته‌تر بروید، مواد آموزشی زبان انگلیسی برای مبتدیان را برای سطح پایه آماده کنید.

6 توصیه برای اینکه از مسیر منحرف نشوید

هنوز هم در تلاش برای آماده کردن مواد آموزشی برای مبتدیان هستید؟ این 6 گام را بردارید تا مانند یک معلم حرفه‌ای زبان انگلیسی را به مبتدیان آموزش دهید!

مطالب را به زبان ساده ارائه دهید

این یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای آموزش زبان انگلیسی به مبتدیان است. اشتباهی که بسیاری از معلمان تازه‌کار مرتکب‌می‌شوند این است که برای آموزش، تشویق‌کردن یا بازخوردهای دیگر بیش‌ازحد از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند. مثلاً وقتی در کلاس یادگیرندگان مبتدی زبان انگلیسی به زبان انگلیسی می‌گویید «خب بچه‌ها حالا می‌خواهیم به ساختار جدیدی نگاهی بی اندازیم پس کتاب‌های کلاسی‌تان را دربیاورید»، در نظر آن‌ها مثل یک موجود فضایی به نظر می‌رسید.

به‌جای آن بگویید: «کتاب‌های درسی‌تان را دربیاورید، اوکی؟» و اگر ازنظر فرهنگی در کشوری که در حال آموزش زبان انگلیسی هستید مشکلی ندارد، از علامت اوکی استفاده‌کنید. اشارات و حرکات شما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و به یادگیرنده کمک می‌کنند تا بهتر بفهمد، حتی اگر به نظرتان زبان انگلیسی برای کل کلاس شفاف است باز هم اشارات و حرکاتتان اهمیتشان را از دست نمی‌دهند. این موضوع در کلاسی با افراد کاملاً مبتدی واقعاً برایتان نجات‌بخش خواهد بود.

همیشه چک کنید که آیا دانش‌آموزان موضوع را فهمیده‌اند یا نه

اشتباهی که بازهم معلمان تازه‌کار در آموزش به سطح مبتدی مرتکب می‌شوند این است که تصور می‌کنند دانش‌آموزان درس یا دستورالعمل‌های کلاسی را فهمیده‌اند. در اولین درستان برای مبتدیان، چه بزرگسال باشند یا کودک، این احتمال را بدهید که آن‌ها عادت نکرده‌اند که وقتی درس را نمی‌فهمند دستشان را بالا بیاورند و از شما بخواهند مطلب را یک بار دیگر بگویید.

بلکه ممکن است به خاطر پذیرش نادانی در مقابل بقیهٔ همکلاسی‌ها احساس شرمندگی کنند و ترجیح دهند که ساکت بمانند. وقتی شروع به آموزش زبان انگلیسی به مبتدیان می‌کنید باید بتوانید زبان بدن دانش‌آموزان را بخوانید تا متوجه‌شوید آیا آن‌ها مطلب را فهمیده‌اند یا دائماً با پرسیدن «اوکی؟» از آن‌ها چک کنید که آیا درس را فهمیده‌اند یا نه و دانش‌آموزان به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به شما نشان می‌دهند که مطلب را گرفته‌اند یا نه.

زمان زیادی برای تمرین کردن به آن‌ها بدهید

در درس‌های آموزش زبان مبتدی نمی‌توانید انتظار داشته باشید که دانش‌آموزانتان سریع درس را یاد بگیرند. باید مثال‌های زیادی برای آن‌ها بزنید، بررسی کنید که آیا درس را فهمیده‌اند و سپس مطمئن شوید که کلاس وقت کافی برای تمرین‌کردن آنچه به‌تازگی درس داده‌اید را دارد.

آموزش زبان انگلیسی به مبتدیان، یعنی تمرین دادن دانش آموزان (از آن‌ها بخواهید چندین بار ساختارهای زبانی که شما می‌گویید را گوش کنند و پس از شما آن‌ها را تکرار کنند) و سپس از آن‌ها بخواهید که ساختارها را به‌صورت فردی یا گروهی تمرین کنند. به آن‌ها بگویید که اشکالی ندارد اگر در طول تمرین مرتکب اشتباه شوند، به‌این‌ترتیب آن‌ها در اولین تلاش‌هایشان تحت‌فشار برای عالی بودن قرار نمی‌گیرند.

نشان دهید، نگویید

یکی از گام‌هایی که برای تدریس زبان انگلیسی به مبتدیان باید بردارید این است که بر نشان دادن تأکید داشته باشید، نه گفتن. اگر از نشانه‌های بصری استفاده کنید، در مقایسه با زمانی که خیل عظیمی از کلمات را به سمت آن‌ها روانه می‌کنید، موقعیت بهتری را برای درک بهتر دانش‌آموزان ازآنچه می‌گویید فراهم می‌کنید.

این دقیقاً یعنی چه؟ به‌جای اینکه به زبان انگلیسی بگویید «بیایید زمان‌های مجهول را یاد بگیریم» تمرین کنید که ساختارهای پایهٔ زبان انگلیسی را از طریق مثال‌های شفاف همراه با نقاشی‌ها و تصاویر ساده و حالات اغراق‌آمیز آموزش دهید.

همیشه از محرک‌های مثبت استفاده کنید

این هم یکی دیگر از گام‌های آموزش زبان انگلیسی به مبتدیان. اگر کسی جواب نادرست داد با صدای بلند نگویید «اشتباه گفتی!». هرگز دانش‌آموزی را جلوی دیگران شرمنده نکنید. شما او را از زندگی خواهید ترساند و او به خاطر شما برای همیشه از زبان انگلیسی متنفر می‌شود. به‌جای این کار با تشویق مکرر دانش‌آموزان، حتی زمانی که اشتباه می‌کنند، فضای دوستانه‌ای را در کلاس ایجاد کنید.

به‌عنوان‌مثال موقع درس دادن اگر یکی از دانش‌آموزان کلمهٔ درست را با تلفظ اشتباه به کار برد با عبارت «اوکی، خوب است!» به او بازخورد دهید و سپس خودتان آن کلمه را با تلفظ درست تکرار کنید تا هم آن دانش‌آموز را خجالت‌زده نکرده باشید و هم بقیهٔ کلاس تلفظ درست کلمه را شنیده‌باشند.

خسته‌کننده نباشید

تدریس زبان انگلیسی به مبتدیان نباید مثل دندان کشیدن باشد. بلکه باید از بازی‌های زیادی در کلاس استفاده کنید تا دانش‌آموزان را به یادگیری و تولید ساختارهای زبانی که درس داده‌اید تشویق کنید. همچنین جایی هم برای موارد موردعلاقهٔ دانش‌آموزان در برنامهٔ کلاسی قرار دهید تا میل به یادگیری را در آن‌ها افزایش دهید. به‌عنوان‌مثال اگر از کاراکتر کیتی خوششان می‌آید مجبور نیستید از گارفیلد استفاده کنید.

یک مورد کسل‌کنندهٔ دیگر این است که دانش‌آموزان را وادار کنید از روی کتاب‌های درسی بخوانند و کاربرگ‌هایی را پر کنند که هیچ تصویری ندارند و پر از متن هستند. روش‌های خلاقانه و جذاب تدریس سطح پایهٔ زبان انگلیسی نامحدود است. تنها چیزی که لازم دارید جستجو در وب‌سایت‌های مرتبط است.