انتخاب کفش ورزشی پیاده روی و یا کفش مخصوص دویدن و … کار آسانی خواهد بود اگر با نکات مهم در انتخاب یک کفش حرفه ای ورزشی آشنا باشید.  یا اخیرا تصمیم به شروع مجدد ورزش گرفته اید، یا کفش های شما دیگر قابل استفاده نیست، یا به دنبال مشخصات یک کفش ورزشی خوب هستید که به سلامت و جسمتان آسیب نرساند. 

زمانی که داخل مغازه کفش فروشی ایستاده اید، بیشتر کفش های ورزشی (رانینگ یا مخصوص دویدن) که امتحان می کنید به نظرتان راحت و مناسب می آیند، اما در واقع برای سنجش واقعی راحت و مناسب بودن این کفش ها احتیاج هست که حداقل چندصدمتر با آن ها بدوید و قطعا بعد از آن متوجه خواهید شد که کفش ایده آل شما کفشیست که با نحوه دویدن شما و شکل و فرم پایتان منطبق باشد و فقط مارکی که در کنار آن حک شده است اهمیت ندارد.

انتخاب کفشی که به بهترین نحو مناسب پایتان باشد کاری آسان است اگر

  • نوع دویدن و استایل دویدنتان را تعیین کنید.
  • دسته ای از کفش ها  و ویژگی هایی که نیازهای شما را برآورده می کنند را انتخاب کنید.
  • چندین کفش را پا کنید تا بهترینشان را که مناسبتان باشد انتخاب کنید.
  • بودجه و سلیقه خود را مد نظر داشته باشید.

به طور کلی، یک جفت کفش  رانینگ باید بین 643 تا 804 کیلومتر برای شما کار کند. ( حدودا  حداقل سه الی چهار ماه برای کسانی که مدام می دوند و 8 الی 12 ماه برای سایرین)  به کفشتان نگاهی بیاندازید و ببنید که آیا زیره و یا کفی کشفتان فشرده و یا ساییده شده است یا خیر؟ اگر فشرده یا ساییده شده باشند، زمان خریدن کفش جدید است. اگر هم مشکلات زانو، درد در ناحیه کف پا، ستون فقرات و … را در پای خود پس از انجام ورزش داشته باشید یکی از  دلایل این مشکل می تواند کفش غیر استاندارد باشد. 

دسته بندی های کفش های دویدن و پیاده روی

کفش های رانینگ جاده ای (Road-running shoes)

این کفش ها برای دویدن روی آسفالت و جست و خیز کردن چند وقت یکبار روی سطوح بسته با اندکی ناهمواری های جزیی طراحی شده اند. این کفش ها سبک و انعطاف پذیر هستند. این  دسته کفش ها برای گرفتن ضربه و تراز نگه داشتن پا در حین قدم گذاشتن و دویدن های مکرر بر روی سطوح سخت و یا حتی صاف طراحی شده اند.

کفش تریال رانینگ (Trail-running shoes)

این کفش های برای مسیرهای غیر جاده ای که کفشان سنگی و یا گل و لجن و یا ریشه درختان و یا سایر موانع دیگر است طراحی شده اند. این مدل کفش ها برای پیاده روی های خشن و کشش های سخت پا بهسازی شده اند و برای ایجاد ثبات، پشتیبانی و حفاظت از کف پا مستحکم سازی شده اند.

کفش های کراس ترینر (Cross-training shoes )

این کفش ها برای باشگاه یا تمرینات کراس فیت یا فعالیت های تعادلی که در حین آن ها تماس بیشتری با زمین رخ میدهد طراحی شده اند و کفی کفش در این مدل به صورت یک لایه ضخیم است.

 

نکات عمومی برای خرید و انتخاب کفش پیاده روی و دو

سایز پا: طول کفش (که به سایز کفش معروف است) بسته به تولید کننده و یا حتی مدل می‌تواند در مدل ها مختلف متنوع باشد. شاید کفش مناسب پایتان نیم سایز و یا حتی یک سایز کوچک تر و یا حتی بزرگ تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید. بهترین روش برای انتخاب کفش به پا کردن ان و چند قدم راه رفتن است.

برای خرید کفش در ساعات پایانی روز اغدام نمایید

پای شما معمولا به دلیل فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهید اندکی ورم می کند و آن زمان در بزرگ ترین حالت خود است. این روش به شما کمک می کند که که به سراغ خرید کفش هایی که ممکن است برایتان تنگ باشند نروید.

در قسمت  جلوبی کفش و محل قرار گیرس انگشتان به اندازه یک ناخن فضای خالی در نظر بگیرید

عرض کفش نیز باید راحت و مناسب باشد، اما اندکی فضا برای تکان خوردن پایتان نیز در نظر بگیرید، البته منظور این نیست که پایتان داخل کفش سر بخورده و یا به پهلوهای کفش مالیده شود. بند کفش ها باید نیز به حالتی درست بسته شود و نباید بیش از حد تنگ باشد. البته کفش های پابرهنه ای( نوع جدید از کفش ها که مخصوص دویدن هستند.) استثنا هستند. در این مدل کفش ها   پاشنه پا و انگشتان پا باید “مانند یک دستکش ”  به کفش چسبیده باشند و هیچ گونه فضای اضافی بین انگشتان پا باقی نمانده باشد.

اگر کفش های ارتاسازی می پوشید، آن ها را همراه خود داشته باشید.

آن ها بر تناسب کفش تاثیر می گذارند.

حواستان به خرید کفی کفش نیز باشد(یا به عبارتی کفه های کفش)

کفی ها انواع مختلفی دارند و می توانند باعث بالا رفتن میزان راحتی، پشتیبانی از پا و مناسب شدن اندازه کفش و یا هر سه این موارد با یکدیگر شوند.

چگونه می دوید؟

اگر یک جفت کفش رانینگی دارید که خیلی از آن استفاده کرده اید، برای این که متوجه مکانیزم دویدنتان شوید، به الگوی پوشش کفشتان که در کف کفش دیده می شود دقت کنید. به راحتی نوع ساییدگی و خوردگی کف کفش شما را در رابطه با نوع دویدنتان کمک و راهنمایی می کند که ممکن است حالا زیر پیش بیاید.

چرخیده به داخل (پروناسیون Pronation )

این مدل  نشان می دهد که الگوی پوشش شما  متمرکز به قسمت توپی زیر انگشتان پا و قسمت کوچکی از پاشنه می باشد. در واقع این حالت به خاطر روال طبیعی چرخش رو به داخل پا در زمانهاییست که پاشنه پا به زمین برخورد می‌کند. 

چرخش به داخل ، باعث جذب اثر شده و فشار را از روی زانو و مفاصل برمی‌دارد و این یک ویژگ عادی در دوندگان معمولی و بیومکانیک است. البته اگر این ساییدگی در ناحیه داخلی نرمال باشد وبیش از حد خورده نباشد. 

بیش از حد چرخیده به داخل (اور پروناسیون Overpronation)

این حالت توسط برسی الگوهای پوشش در امتداد لبه داخلی کفش شناخته می شود و مدلی افراطی در روال گردش  طبیعی پا به سمت داخل  است. اورپروناسیون یک ویژگی مشترک است که اکثر دونده ها را تحت تاثیر قرار می دهد و اکثرا  آن ها را در معرض خطر درد و آسیب زانو قرار می دهد. برای کنترل اورپروناسیون به  پایداری و یا کفش هایی که باعث کنترل حرکت پا میشوند احتیاج است.

سوپینیشن Supination

سوپینیش، پروناسیون زیرین نیز نامیده می شود و   توسط  دقت به فرم پوشش کفش تان در امتداد لبه بیرونی مشخص می شود. در واقع سوپینیشن یک حرکت و پیچش رو به بیرون پا است که باعث کم شدن نامناسب شدت ضربه هنگام برخورد پا به زمین می شود. 

تعداد کمی از دونده ها این مشکل را دارند، اما اشخاصی که بدین صورت می دوند نیز به کفش هایی که راحتی و انعطاف بالایی دارند نیازمندند.

دوندگان با کفش های پا برهنه ای (انگشتی)

در کفشهای رانینگ قدیمی، در ابتدا اولین بخشی از پا که به زمین اصابت می کرد پاشنه پا بود و این بدین دلیل است که پاشنه کفش دارای بالشتک بالا برنده بود است. در کفش های پابرهنه ای ابتدا جلو و میانه پا با زمین برخورد می کنند. پس خوردگی در این ناحیه بیش تر است.

ویژگی‎های کفش های رانینگ

قسمت بالایی کفش های رانینگ

چرم مصنوعی

چرم مصنوعی ماده ای انعطاف پذیر، با دوام و ضد سایش  است که به طور عمده متشکل از نایلون و پلی استر است. همچنین نسبت به چرم طبیعی  سبک تر است و زودتر خشک  می شود و بیشتر هوا به داخل آن رخنه می کند. علاوه بر این سریعا با فرم پا منطبق می شود و یا می توان گفت که منطبق شدنش با فرم پا اصلا زمانی نمی برد. پس شاید برای ورزش چرم طبیعی خیلی به کار شما نیاید.

نایلون

نایلون و نایلون سوراخ دار نیز مواد جامد با دوامی هستند که معمولا برای کاهش وزن و به منظور گردش هوا تنفس استفاده می شود.

TPU

پوشش های (پلی اورتان گرمانرم) نیز  روی برخی خرج کارهای کفش (مانند قوس و پاشنه) قرار می گیرند. این قطعات کوچک ضد سایش باعث افزایش ثبات و دوام می شود.

بالش های ضد آب/ قابل تنفس

 برای ایجاد بالش های ضد آب/ قابل تنفس از اتصال یک غشاء متصل به داخل و  تو دوزی های کفش  استفاده می کنند. این غشاء از ورود رطوبت جلوگیری می کند و به پا  اجازه تنفس می دهد. کفش های حاوی  غشاها به دلیل خاصیت تهاتر هوا، در محیط های مرطوب باعث خشک ماندن پا می شوندو

 لایه میانی کفی کفش ها رانینگ

لایه نرم کننده و در عین حال مقاوم کننده مابین بالاترین و پایین ترین بخش های کفی کفش، لایه میانی کفی کفش نام دارد.

EVA

در  کفش های نرم اغلب از یک لایه ی EVA استفاده می کنند. EVA (اتیلن وینیل استات) نوعی فوم است که معمولا برای لایه میانی کفی کفش های رانینگ استفاده می شود. کفش های کمپینگ اغلب از یک لایه ی EVA استفاده می کنند. بعضی از تراکم های چندگانه EVA را برای تحمیل الگوی غلطی خاص وارد می کنند. در  بعضی از کفش ها برای تحمیل یک فرم خاص از انعطاف به کفش از چندین لایه ساخته شده از  EVA در چگالی های متفاوت استفاده میکنند.

پست ها

پست ها نیز حوزه هایی از EVA های  قوی تر (چگالی دوگانه، چهار چگالی، چند چگالی، فشرده سازی قالب) اضافه شده برای ایجاد ساخته شدن بخش های سخت تر و فشرده تر در لایه میانی هستند و  اغلب در کفش های مقاوم یافت می شود، پست ها برای تضعیف پروناسیون یا افزایش دوام استفاده می شوند. مدیال پست نیز باعث تقویت بخش مچ پا (ناحیه ای که در حالت پیچش به داخل زیاد (اورو پروناسیون) به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.)  در قسمت کفی میانی کفش می شود.

پلیت ها

پلیت ها نیز از مواد نازک و تا حدودی قابل انعطاف (اغلب نایلون یا TPU) ساخته می شوند که قسمت جلویی کفش را سخت تر  می کند. پلیت ها معمولا در ساختار کفش های دونده های راه های کوهستانی و ناهموار  استفاده می شوند و  وقتی که کفش با سنگ ها و ریشه ها برخورد می کند از کف پایتان محافظت می کنند.

شنک ها Shanks (بخش باریک و میانی تخت کفش)

این قسمت باعث سفت نگه داشتن بخش میانی پا شده و از پاشنه و قوس پا محافظت می کند. شنک ها  در هنگام راه رفتن بر روی زمین سنگی باعث افزایش مقاومت کفش می شوند. کسانی که با کوله های سبک سفر می کنند (بک‌پکر های سبک وزن) معمولا از کفش های سبک مخصوص جاده که برای محافظت به پلیت  و برای محافظت و پشتیانی  به شنک مجهز هستند استفاده می کنند.

TPU

TPU یا (پلی اورتان گرمانرم) یک پلاستیک انعطاف پذیر است که در برخی کفش ها در ناحیه میانی کفی به عنوان یک وسیله تثبیت کننده استفاده می شود.

زیرترین لایه کفی کفش ها دو و پیاده روی

بسیاری از کفش های مخصوص راه و راه رفتن در قسمت پاشنه از لاستیک کربنی سفت ساخته شده اند. لاستیک دمیده شده، که باعث نرمی بیشتر می شود – اغلب در قسمت جلویی کفش  استفاده می شود. افرادی که زیاد میدوند تمایل دارند تا تمام کفه کفششان از  الاستیک کربن ساخته شود تا مقاومت بیشتری داشته باشد، اما این در حالیست که به  علت سبکی کفش غالبا کفش های مخصوص راه و دویدن را از لاستیک سبک می سازند.

این مدل  به ساختار سفت و سخت در اطراف پاشنه پا  اشاره دارد. این مدل باعث کنترل حرکت شده و گاهی اوقات با یک جک کوچک بالا آورنده پاشنه پا ادغام شده که باعث پشتیبانی و نرم تر شدن محل قرار گیری پاشنه پا می شود. در واقع این مدل می تواند به کسانی دچار  ضعف عضلانی در قسمت تاندون آشیل می شوند نیز کمک کند.

 شیب پاشنه تا پنجه

شیب کفش نشان دهنده تفاوت بین ارتفاع محل قرارگیر پاشنه و ارتفاع محل قرارگیری انگشتان است. این ویژگی در درجه اول بر روی نحوه ای که شما هنگام قدم زدن پایتان را روی زمین قرار می دهید تاثیر گذار است. شیب کم یا متوسط پاشنه پا ( بین صفر تا 8 میلیمتر) باعث برخورد ثلث اول پا و ثلث دوم پا از جلو با زمین می شود و این در حالیست که شیب تند (بین 10 تا 12 میلیمتر) باعث برخورد اولیه پاشنه پا می شود.

نکته: شیب پاشنه و انعطاف پذیری مستقل از یکدیگر است. این امکان وجود دارد که کفش های بسیار منعطفی را پیدا کنید که برای مثال شیب پاشنه تا پنجه شان صفر و یا خیلی کم باشد.

نوار پیچش و یا مدیال پست

این دو در دو طرف کفش قرار دارند تا  حرکت بیش از حد رو به داخل یا خارج را کنترل کنند و برای افرادی که مچ پایشان درون گردان و یا برون گردان است مناسب می باشند.