آداب سفر با هواپیما و یا سفر های هوایی کمتر به افراد گوش زد شده است و کمتر کسی در رابطه با  آداب و قوانین سفر کردن با هواپیما با شما اطلاعاتی به اشتراک گذاشته است. در این مقاله با شما 13 مورد از آداب سفر و نشستن بر روی صندلی های هواپیما را با یکدیگر مرور می کنیم.

نکاتی که در ادامه برای شما کاربران ذکر می شود نتنها فرهنگ و قوانین سفر های هوایی را به شما گوش زد می کند بلکه با رعایت این موارد از جانب مسافران، سفر لذت بخش تری هم رقم می خورد. برای اینکه بتوانید در کیفیت پروازتان نقش بسزایی داشته باشید، ما 13 قانون اساسی از آداب پرواز را، با توجه به نظرات برخی از کارشناسان  جمع آوری کرده ایم.

این قوانین همه مسائل را در نظر گرفته اند، از چگونگی عبور از ایستگاه بازرسی و خواباندن یا نخواباندن صندلی گرفته تا خروج محترمانه و به موقع از هواپیما.

13 آداب سفر های هوایی


 

بدانید موارد امنیتی چیست

تنها کافی ست همین چند اقدام ساده را مورد توجه قرار دهید، در این صورت می توانید به سرعت از مرحله بازرسی عبور کنید. این موارد شامل:

  • قبل از اینکه به دستگاه x-ray برسید، همه چیز را از جیبتان بیرون بیاورید. آنها را در کیفتان یا در جیب کتی قرار دهید که قرار است از دستگاه عبور کند.
  • وقتی وسایلتان از دستگاه بیرون آمد، سریعا آن ها را بردارید و جایی بایستید که سد راه کسی نباشید و کفش و کمربند خود را بپوشید.

فضای مخصوص قرار دادن وسایل را به زور تصاحب نکنید

  • فضای قرار دادن وسایل در بالای صندلی حق تمامی مسافران است، اگر دو عدد چمدان دستی دارید، کیف کوچکتر را  جلوی پایتان بگذارید.
  • احتمالا مهماندار به شما یادآوری می کند که با قرار دادن کیفتان به صورت افقی ، فضای مخصوص به مسافر دیگری را اشغال نکنید.
  • دقت داشته باشید که اگر چمدان شما به قدری سنگین یا بزرگ است که توانایی جا به جایی آن را ندارید پس اجازه حمل آن به داخل هواپیما را هم ندارید.

 

با مهمانداران به خاطر وسایل الکترونیکی بحث نکنید

  • ممنوعیت استفاده از دستگاه های الکترونیکی در طول پرواز ممکن است نامعقول و بی معنی باشد ، اما با این وجود باز هم یکی از قوانینی ست که باید رعایت شود.
  • علاوه بر این، مهمانداران هواپیما این قانون را وضع نکرده اند. ایجاد یک تجربه تلخ و دشوار برای آنها ناخوشایند  است و فقط پرواز را به تاخیر می اندازد، در صورتی که می توانید با حرف زدن و کاملا دوستانه این مشکل را برطرف کنید و با آن ها بحث و جدال نکنید.

اگر می خواهید لم دهید یا بخوابید، به جوانب مختلف آن دقت کنید

  • حق خوابیدن و لم دادن شخص روی صندلی ، موضوع قابل بحثی است، اما نظر ما این است که خواباندن صندلی ضایع کردن حق دیگران است.
  • قبل از اینکه صندلی تان را بخوابانید ، به پشت سرتان نگاه کنید . ممکن است با این کار فضای یکی ازهمسفرانتان را محدود کنید و آنها نتوانند لپ تاپ خود را تنظیم کنند یا نوشیدنی خود را بر روی میز قرار دهند.
  • به صورت کلی اگر ساعت پرواز شما بیش از 2 ساعت است اجازه خواباندن صندلی را دارید و از طرفی هم اگر قد شخص پشت سر شما یش از 182 سانتی متر است اجازه این کار را نخواهید داشت.
  • هنگام صرف وعده های غذایی صندلی خود را صاف نگه دارید.

مسئولیت سر و صدا و کار های فرزندانتان کاملا با شماست

  • هم پرواز و هم  شیطنت کودکان می تواند باعث سردرد شود و هر دوی آنها در کنار یکدیگر، صد در صد شرایط بدی را ایجاد می کنند.
  • پدر و مادر ها،  باید تلاش بیشتری برای کنترل و مهار کودکانتان داشته باشید. ممکن است خسته باشید، اما فراموش نکنید که مسئولیت آنها با شماست.
  • البته باید به مسافرانی که در این زمینه شاکی هستند هم بگوییم :

در این مواقع با والدین صحبت کنید و کودک را سرزنش نکنید. این وظیفه شما نیست که رفتار کودکان غریبه را تصحیح کنید و احتمالا فقط باعث آزار کسانی می شوید که تکان خوردن صندلی تان را متوقف می کنند.

جیمز وایزونگ، مقاله نویس سفر NBC در این مواقع پیشنهاد صبر و شکیبایی می دهد و می گوید :” مهربان باشید. کودکان فقط نیاز به درک شدن دارند، مهم نیست چقدر برای آن تلاش کنید. فراموش نکنید خودتان هم زمانی کودک بودید. “

قبل از سفر  نوشدنی های الکلی استفاده نکنید

نوشیدنی ها الکی ممنوع هستند و حتی نوشیدن آن قبل از سفر می تواند برای شما مشکلات متعددی به همراه داشته باشد.

در این صورت با باز کردن در، بوی بد دهان و نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی در هر بیست دقیقه یک بار، باعث آزار و رنجش اطرافیانتان می شوید.

دسته های صندلی متعلق به  صندلی وسط است

در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که فضای شخصی شما بر روی صندلی تا دسته صندلی است و نباید از آن فرا تر بروید. پس مراقب آرنج ها و پا های خود باشید.
برخلاف مسافرانی که روی صندلی کنار راهرو یا صندلی کنار پنجره می نشینند، کسی که روی صندلی وسط قرار دارد، فضایی برای دراز کردن پاها یا تکیه گاهی برای سرشان ندارند. پس دسته های صندلی متعلق به  صندلی وسط است. به نظر ما هم ، منصفانه است که هر دو دسته صندلی به آنها واگذار شود. در سال 2011 ، روزنامه وال استریت از شش کارشناس در این باره نظر خواهی کرد . پنج نفر از آنها همین نظر را داشتند.

فقط یکی از کارشناسان مخالفت کرد و گفت :” هیچ کس حق ندارد هر دو دسته صندلی را تصاحب کند. اگر من در صندلی وسط باشم، تنها یکی از آنها را برای خودم می خواهم. هر دوی آنها نمی تواند در طول سفر برای یک نفر باشد. “

در طول سفر خوشبو باشید

  • بدیهی است که بوی بد بدن، تاثیر وحشتناکی بر روی همسفرانتان می گذارد. در صورت امکان ، قبل از پرواز حتما مسواک بزنید، دوش بگیرید و از دئودورانت استفاده کنید.
  • اما در نظر داشته باشید که ادکلن یا عطر بیش از حد قوی، می تواند به اندازه بوی بد بدن در یک فضای بسته آزار دهنده باشد.

کسی را مجبور به هم صحبتی نکنید

  • اگر دوست داشتید با کسی هم صحبت شوید، می  توانید سر حرف را با کسی باز کنید. می توانید در طول سفر با افراد جدید و جالب آشنا شوید و تجربه سفرتان را کمی لذت بخش تر کنید.
  • اما بیشتر مردم پرواز در سکوت را دوست دارند و در این صورت ممکن است خیلی محترمانه از حرف زدن با شما اجتناب کنند و شما را نادیده بگیرند.
  • از سوی دیگر، اگر شخصی شروع به صحبت کردن با شما کرد و مایل به هم صحبتی نبودید، کاملا مودبانه به او بفهمانید مشغول انجام کار دیگری هستید.
  • می توانید یک کتاب باز کنید، یا هدفونتان را به آرامی بگذارید و یا فقط کافی ست وانمود به خوابیدن کنید.

در زمان های مناسب از سر جایتان بلند شوید

  • برای رفتن به سرویس بهداشتی درست برنامه ریزی کنید. اگر مهماندار را در راهرو با چرخ دستی دیدید، سر جای خود بمانید.
  • به راحتی می توانید چرخ را بین خودتان و صندلی قرار دهید. بسته به مهماندار آن پرواز، ممکن است در راه رو گیر بیفتید تا سرویس دهی کامل شود یا سرویس دهی را به تأخیر بیندازند تا بتوانید چرخ را برگردانید و دوباره به صندلی تان بازگردید.
  • بدون تردید ، بلند شدن قبل از جمع آوری کامل سینی های غذا ، تابو شکنی محسوب می شود.

چگونگی  خوابیدنتان را در نظر بگیرید

اگر در صندلی کنار راهرو یا در صندلی وسط نشسته اید، لم دادن و خوابیدن غیر قابل قبول است. با اینکه باعث اذیت شخصی که کنارتان نشسته نمی شوید، اما اگر  بخواهند وارد راهرو شوند ، مجبورند شما را بیدار کنند.

قوانین مربوط به سرویس بهداشتی را رعایت کنید

این قانون ساده است : زمان زیادی را در دستشویی نگذرانید. ماکزیمم زمانی که می توانید در دستشویی حضور داشته باشید 5 دقیقه است. شاید دیگران در صف منتظر باشند، قطعا آنها هم مانند شما حق استفاده از یک سرویس بهداشتی  تمیز را دارند.

محترمانه و بدون معطلی از هواپیما خارج شوید

  • در نظر داشته باشید که هر کس به اندازه شما مشتاق است که زودتر از هواپیما خارج شود. اگر فضای کافی وجود ندارد، در راهرو توقف نکنید و مانع  عبور دیگران نشوید . اجازه دهید کسی که جلوی شماست کاملا خارج شود، سپس شما حرکت کنید.
  • قبل از اینکه نوبت خروج شما از هواپیما شود، به اندازه کافی زمان دارید تا آماده شوید، پس مطمئن شوید که چیزی جا نگذاشته اید و زمان بیشتری از آنچه نیاز دارید را تلف نکنید.