نکات مهم برای خرید و فروش در بورس و یا سرمایه گذاری در بورس فراوان است. برای موفقیت در بورس و حرفه ای شدن در انجام معاملات آنلاین بورس اینبار 20 نکته را از زبان معروف‌ترین بورس بازهای دنیا برای شما کاربران هاو کن یو آماده کرده ایم که در دو قسمت با شما به اشتراک می گذاریم.

اگر اطلاعات کافی در مورد سرمایه‌گذاری در بازار بورس داشته باشید، این کار می‌تواند چالش‌برانگیز و لذت‌بخش باشد. تعدادی پارامتر پایه وجود دارد که دنبال کردن آن‌ها می‌تواند از تصمیم‌گیری‌های مضر جلوگیری کند. ما در این مقاله‌ توصیه‌هایی را از زبان متخصصان این حوزه آورده‌ایم تا به سرمایه‌گذاران جدید و قدیمی دربرداشتن گام‌های سرمایه‌گذاری و تجاری درست کمک کنیم.

20 نکته مهم برای سرمایه گذاری در بورس


در بازار بورس تفکر بلند مدت داشته باشید

دیوید ری، رئیس مدیریت سرمایه‌ی DRM (اکانت لینکدین)

هنگام سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار یا کالا باید بلندمدت فکر کنید و از وسوسه چک کردن گاه‌وبیگاه حساب بورسیتان اجتناب کنید. این امر منکر بررسی و زیر نظر گرفتن بازار نیست ولی اینکه پس از هر خرید مدام سهم خود را زیر نظر داشته باشد یا پس از هر فروش سهم را چک کنید که چقدر می توانید به خود ببالید و منتخر باشید،هدر دادن زمان است.  تمام چیزی که این کار انجام می‌دهد هدر دادن وقتتان، استرس واردکردن به شما، افزایش احتمال اشتباهات بزرگ از جانب شما و فروش در زمان اشتباه است. هم بخشی خودکار به سرمایه‌گذاری‌تان را برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید بدون توجه به‌جایی که هستید، سهام بیشتری را بخرید. وارن بافت در موردی در رابطه با بازار بورس که قبل تر هم ما در کانال وبسایت هاو کن یو منتشر کردیم اشاره می‌کند که اگر نمی‌توانید برای چندین ماه بر روی یک سهم بمانید برای یک ساعت هم بر روی آن سرمایه گذاری نکنید.

 


حتما با مفهوم (P/E) هر سهم آشنا شوید

تیم بیگام، تحلیلگر سهام (اکانت توییتر)

آیا می دانید P/E چیست؟ امکان ندارد اخبار و شبکه‌های اجتماعی مربوط به بازار سهام را دنبال کرده باشید و مثلا نشنیده باشید که شخصی می گوید p/e این سهم خیلی پایین است یا اخیرا شاهد رشد p/e فلان سهم بوده‌ایم.

اما P/E یا نسبت قیمت به سود چیست؟

اصطلاح انگلیسی price / earning per share = P/E است که در واقع یک شاخص برای ارزش‌گذاری سهم است. هر سهم یک P/E مخصوص خود را دارد. فارسی این عبارت همان نسبت قیمت به درآمد است. نسبت p/e به خوبی می تواند نشان دهنده انتظار سرمایه گذاران از یک سهم را نمایان کند. برای درک بهتر این موضوع اجازه دهید به مثالی قابل درک از وبسایت khanesarmaye این موضوع را بهتر برای شما توضیح دهیم.

فرض کنید شما ۱ میلیون تومان در بانک سپرده گذاری می کنید. بانک به شما می گوید که به ازای این پولی که شما سپرده گذاری کرده اید سالیانه ۲۰% سود به شما پرداخت می کند. یعنی در ازای ۱ میلیون تومان سپرده گذاری شما، سالیانه ۲۰۰ هزار تومان سود به شما پرداخت می کند. برای اینکه در این مثال p/e را محاسبه کنید باید قیمتی که یرداخت می کنید (یعنی ۱ میلیون تومان) را به سودی که بدست می آورید (یعنی ۲۰۰ هزار تومان) تقسیم کنید: ۵ = ۲۰۰,۰۰۰ / ۱۰۰۰,۰۰۰

پس در این مثال p/e سود بانکی برابر با ۵ شده است. اینجا p/e برابر ۵ به این معنی است که شما حاضر شده اید به ازای هر ۱ ریال سودی که از بانک دریافت می کنید ۵ ریال پرداخت بکنید. برخی نیز اینگونه تفسیر می کنند که اگر p/e برابر ۵ است به این معنی است که ۵ سال زمان می برد تا سرمایه شما از طریق بازدهی های بدست آمده برگردد.

نسبت p/e در بورس

در بورس نیز مفهوم کلی p/e شبیه به همین مثالی است که گفته شد. مثلا فرض کنید شرکتی در حال حاضر ۲۰۰ تومان قیمت دارد و eps (سودی) که برای سال جاری پیش بینی کرده است برابر با ۵۰ تومان است. برای محاسبه p/e این شرکت قیمت روز آن را بر سودی که دارد تقسیم می کنیم: ۴ = ۵۰ / ۲۰۰

اینجا نیز p/e برابر ۴ به این معنی است که سرمایه گذاران بورس حاضر هستند به ازای هر ۱ ریال سودی که این شرکت دارد ۴ ریال پرداخت کنند. در شکل زیر آخرین p/e شرکت فولاد مبارکه اصفهان با توجه به سودی که پیش بینی کرده برابر با ۸٫۸۴ است. این عدد از تقسیم قیمت فولاد به eps آن بدست آمده است.

این مفهوم کلی نسبت p/e است. اما این عدد فقط انتظارات سرمایه گذاران از آینده سهم را به ما نشان می دهد. ولی نمی‌گوید که چرا سرمایه گذاران حاضر هستند برای هر ۱ ریال سود این شرکت ۸٫۸۴ ریال پرداخت کنند. همچنین به ما نمی گوید که این انتظارات سرمایه گذاران درست است یا نه. در اینجا هرچه قیمت سهم بالاتر برود p/e نیز افزایش پیدا می کند و برعکس. حال باید ابتدا ببینیم که اصلا p/e باعث بالا و پایین شدن قیمت می شود و یا اینکه تغییر قیمت باعث بالا و پایین شدن p/e می شود. به همین دلیل لازم است ابتدا یک آشنایی با کاربرد این نسبت و همچنین انواع آن داشته باشیم.

 


باور کنید که استفاده از مشاوران اقتصادی ارزش هزینه کردن را دارد

اسمیت بنیان‌گذار وبلاگ بِی استریت (اکانت توییتر)

هم سرمایه‌گذاران بی‌تجربه و هم سرمایه‌گذاران باتجربه نباید استفاده از توصیه های مشاوران سرمایه گذاری را فراموش کنند. گاهی این امکان از طریق کارگزاری برای شما فراهم می شود وگاهی خودتان با پرداخت هزینه باید به دنبال این افراد باشد. هرچقدر حجم سرمایه گذاری شما بیشتر و بزرگ تر باشد نیاز به داشتن یک مشاور و کسی که در شرایط مختلف شما را راهنمای کند نیز بیشتر است. حواستان باشد که ما در رابطه با یک فرد حرفه ای، با تجربه و مسلط به بازار سرمایه صحبت می‌کنیم و نه دوستی که فقط چند ماه است در بازار حضور دارد. با خود محاسبه کنید که گاهی یک توصیه به جا و درست می‌تواند شما را از ضرر دهها یا صد‌ها میلیونی نجات داده و یا حتی این توصیه سود آوری ده‌ها و یا صد‌ها میلیونی داشته باشد و این درحالی است که هزینه پرداخت شده به این فرد تنها چند صد هزارتومان است.

 


قبل از سرمایه‌گذاری هدف و مقصودتان را تعیین کنید

لو هاورتی، تحلیل‌گر مالیا (کانت توییتر)

هر سرمایه‌گذار باید سعی کند قبل از اقدام برای سرمایه‌گذاری اهدافش را مشخص کند. لزوماً هیچ هدف اشتباهی وجود ندارد، اما درک هدفتان از این لحاظ مهم است که به تصمیم‌گیری شما کمک می‌کند. اینکه با چه هدفی و با چه پیش بینی و بر اساس کدام تحلیل به سراغ یک سهم یا گروهی خاص می روید بسیار مهم است.  به‌عنوان‌مثال، اگر برنامه‌ی شما خریدوفروش منظم سهام است، (مناسب برای بازار های مالی بین المللی) بهتر است یک حساب IRA باز کنید تا مجبور نباشید برای دادوستدتان مالیات بدهید. اگر برنامه‌ی­تان سرمایه‌گذاری بلندمدت است، مالیات عامل مهمی محسوب نمی‌شود و می‌توانید یک حساب مالیاتی یا بدون مالیات باز کنید.

 


 

به‌جای یک یا دو سهم بر روی صندوق سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری کنید

آدام فرچونا، مالک مینافی (اکانت توییتر)

مخصوصا اگر تازه کار هستید و البته بسته به هدفی که دارید، سعی کنید به جای سرمایه گذاری بر روی یک یا دو سهم بر روی صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کنید. دردسرها، خطر و ریسک سرمایه‌گذاری در تک سهم ها  بیشتر از ارزش آن است. انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص در یک کتگوری و بخش خاص میتواند از ریسک و زیان شما کاسته و کار مدیریت آن را راحت تر کند. سه معیار وجود دارد که می‌تواند برای کمک به انتخاب صندوق به کار رود. موردبحث‌ترین آن‌ها «expense ratio» است که  در واقع همان هزینه ای است که شرکت یا کارگزاری مربوطه در ازای مدیریت صندوق از شما دریافت می‌کند.که قاعدتا هرچقدر هزینه کمتری برای هر صندوق از شما دریافت شود بهتر است. البته در این بین نباید اعتماد به یک کارگزاری یا شرکت را قربانی هزینه کمتر کرد. معیار دوم و مهمترین فاکتور که ملاک ارزیابی است، عملکرد هر صندوق در بازه های زمانی مشخص است. اینکه یک صندوق در یک سال گذشته چقدر سوده ده بوده است بسیار مهم است. معیار دیگر نیز دارایی های صندوق است یا اینکه صندوق از چه مواردی تشکیل شده است که می تواند از سهام گرفته تا اوراق مختلف را شامل شود. وقتی دو صندوق تعاونی سرمایه‌گذاری سهام مقایسه می‌شوند، به‌منظور اتخاذ یک تصمیم آگاهانه باید این معیارها را برای صندوق‌هایی که در یک دسته قرار دارند ردیف کنید.

 


بازار  بورس را زمان‌بندی نکنید

مارگاریتا چِنگ، مدیر ارشد در Blue Ocean Global Wealth (اکانت لینکدین)

حتما شما هم شنیده‌اید که برای افزایش سود باید به موقع وارد یک سهم یا حتی وارد بازار بورس شوید و به موقع از آن خارج شوید. اما یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که در سرمایه‌گذاری بازار بورس صورت می‌گیرد،. بازار بورس یک مکان برای سرمایه گذاری بلند مدت  است و نه خرید و فروش های ساعتی و روزانه و یا حتی نوسان گیری کردن. به عقیده خانم چِنگ «زمان‌بندی بازار» یعنی تلاش برای تعیین بهترین زمان برای ورد به بازار یا سرمایه‌گذاری. همچنین به معنی تعیین بهترین زمان برای خروج از بازار یا فروش نیز هست. بودنِ درست در یکی از این دو انتها کار راحتی نیست. علاوه بر دانش و در نظر گرفتن تمامی شاخص های اقتصادی بلند مدت و کوتاه مدت باید تحلیل های سیاسی را هم مد نظر داشته باشید. تجربه‌ی نوسان بازار ممکن است ذهنتان را مغشوش کند و به همین علت است که درک تفاوت بین پس‌اندازها (که ثبات بیشتری دارند) و سرمایه‌گذاری‌ها (که نوسان بیشتری دارند) حائز اهمیت است. این زمان است که در بازار مهم است نه لزوماً زمان‌بندی کردن بازار. سعی کنید در یک بازار سرمایه گذاری کنید.

 


5 اصل دادوستد سهام را یاد بگیرید

دنیل شای، مدیر معاملات سهام در بازرگانی Simpler (اکانت توییتر)

بازرگانی و داد ستد باید بر اساس مجموعه قوانین مشخص و برنامه‌ریزی بازرگانی باشد. کارتان را با یادگیری این 5 اصل شروع کنید، بر آن‌ها تسلط پیدا کنید و به هرکدامشان که برای شما کار می‌کند متعهد بمانید. این 5 اصل عبارت‌اند از:

  • آماده‌سازی (مقدمه‌چینی):  آماده‌سازی عبارت است از الگوی نموداری با احتمال بالا که اثربخشی آن در طول زمان اثبات‌شده است. یاد بگیرید مقدمه‌چینی‌هایتان را بشناسید و آن‌ها را دنبال کنید تا بفهمید تا چه حد ثبات دارند. باید یاد بگیرید بر اساس کدام تحلیل و چگونه قرار است به نتیجه و یا سود برسید.
  • راهکار: یک روش تعریف‌شده برای معامله‌ی مقدمات. با هر مقدمه‌چینی باید راهی برای معامله کردن آن وجود داشته باشد. تمام چیزی که یک معامله‌گر جدید نیاز دارد تسلط بر یک راهکار همراه با یک مقدمه‌چینی است.
  • ورود: کجای ورودتان باید یک مرز داشته باشید؟ گاهی ورود شما می‌تواند تفاوت کاملی را ایجاد کند. ورودی که فاصله‌ی زیادی با نقطه‌ی توقف شما داشته باشد، تضمین می‌کند که مجبور نیستید که وقتی اتفاقی رخ می‌دهد تا انتها آن را تحمل‌کنید. به زبان ساده تر باید در شرایط مناسب و براساس برنامه ریزی زمان ورود خودتان به بازار سرمایه یا حتی وارد شدن به یک سهم را بدانید.
  • توقف: در چه نقطه‌ای ایده‌ی کسب‌وکار شما دیگر کار نمی‌کند؟ قبل از ورود به هر موقعیتی، باید بدانید که نقطه‌ی توقف کجاست. یا به زبان دیگر کی باید خارج شوید. اگر چه مقدار ضرر کردید و یا اگر چه اتفاقی افتاد باید از بازار یا یک سهم خارج شوید.
  • سود هدف: در چه نقطه‌ای می‌خواهید سود را برداشت کنید؟ همان‌طور که می‌دانید زمان خروجتان با نامناسب شدن اوضاع چه موقع است، باید زمان خروجتان وقتی اوضاع معاملات بر وفق مرادتان است را هم بدانید.

با ترکیبی از سهم‌های با ریسک پایین، ریسک متوسط و ریسک بالا پیش بروید

ژاکوب دایان، مدیرعامل و کمک مؤسس در Finance Pal (اکانت لینکدین)

به هر حال بازار بورس و سرمایه، محلی برای ریسک کردن است. بدون ریسک و پذیرش آن نمی‌توانید سرمایه گذاری انجام دهید، ولی چه نوع ریسکی؟ باید استراتژیک ریسک کنید. با ایجاد یک تعادل سالم از سرمایه گذاری بر روی سهم های با ریسک پایین، متوسط و گاهی بالا در سرمایه‌گذاری‌هایتان، در پورتفوی خود تنوع ایجاد کنید. اکثر سرمایه‌گذاری‌هایتان را روی گزینه‌های امتحان شده و واقعی، که همیشه سود را باز می‌گرداند، انجام دهید و به‌این‌ترتیب ایمن بازی کنید و به سرمایه‌گذاری روی این دسته از سهام ادامه دهید. با این شرایط احتمالاً حاشیه سود گسترده نیست اما یک اطمینان نسبت به سرمایه گذاری وجود دارد که در آن سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت می‌تواند به بازده اقتصادی سالم منجر شود. همچنین باید در سهامی با ریسک متوسط هم سرمایه‌گذاری کنید تا شاهد وعده‌هایی از درصد بازده اقتصادی بیشتر -در مقایسه با سهام ثابت‌تر و ایمن‌تر- باشید. مهم است که دقت به خرج دهید و در مورد این سرمایه‌گذاری‌ها تحقیق کنید و سعی کنید درک کنید که آیا این‌ها ارزش سرمایه‌گذاری دارند یا نه. این موضوع به‌طور خاص در مورد سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک بالا صدق .می‌کند.


اولویت اول حفظ سرمایه باشد

وارن بافت  (اکانت توییتر)

نمیتوانید پیشرفت کنید مگر اینکه حساب شده و در چهارچوب مشخصی رو به جلو قدم بردارید. برای هر تصمیم و یا هر اقدام باید شرایط و قوانینی داشته باشید. یکی از مهم ترین این قوانین و چهارچوب ها حفظ سرمایه است. تحت هر شرایطی و ریسک های مختلف ملاک تصمیمتان باید این باشد که سرمایه ورودی و یا سرمایه اولیتان حفظ شود. گاهی پیش می آید که بنا بر تصمیم بلند مدت یا مطمئن مجبور شوید از سرمایه خود استفاده کنید ولی این موارد استثنا هستند.

مطالعه قسمت دوم در لینک زیر


چگونه در بورس موفق شویم | توصیه‌های بورس بازان حرفه ای (پارت دوم)


منبع: