یک رزومه خوب، مهارت های اساسی شما را به گونه ای توصیف می کند که نظر مدیر استخدام را برای ملاقات با شما جلب کند. این مورد، شاید مهم ترین هدف یک رزومه است. و البته لازم به ذکر است که رزومه خوب نوشتن، خودش یک هنر محسوب می شود.

امروزه هر سازمان برای جای خالی شغل ها، به طور میانگین 250 رزومه جذب می کند. چگونگی پیروزی در این رقابت برای تصاحب بهترین جایگاه شغلی موضوع امروز این مقاله در هاو کن یو است.

نکاتی که مانع نوشتن  یک رزومه خوب می شوند

قبل از این که 20 مهارت اساسی برای نوشتن یک رزومه خوب را معرفی کنیم، در اینجا به چند نکته مهم اشاره کرده ایم:

شما فقط 6 تا 7 ثانیه وقت دارید

مدیران استخدام یا ربات های هوش مصنوعی، ممکن است فقط 6 تا 7 ثانیه برای بررسی رزومه شما زمان بگذارند، این بدان معنی است که باید رزومه را با مهارت های ضروری، موفقیت های قابل سنجش و کلمات کلیدی، پر کنید و از هرگونه زیاده نویسی یا توضیح اضافی خودداری کنید.

 اگر یک “ربات” رزومه شما را قبل از این که روی میز مدیر قرار بگیرد، بررسی می کند، باید اطمینان حاصل کنید که رزومه تان شامل برخی از کلمات کلیدی باشد. هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید رزومه مناسب با هر شغل را تنظیم کنید.

نکته دیگر این که : قبل از ارسال رزومه، آن را به چند نفر که در این زمینه کار می کنند، نشان دهید تا بتوانید از تجربۀ آنها استفاده کنید و  اطلاعاتی که مورد نیاز است را به دست آورید.

از بالا شروع کنید

اگر در جستجوی همان شغلی هستید که قبلا داشته اید، نوشتن هدف کاری، در بالای رزومه اختیاری است، فقط با این تفاوت که همان شغل متعلق به یک شرکت دیگر می باشد. با این حال، اگر قرار است زمینۀ کاری تان را عوض کنید، مهم است که در رزومه  هدف کاری را ذکر کنید، هدف، یک جملۀ مختصر راجع به شغلی است که تقاضا دارید.

به عنوان مثال:

هدف  کاری: توسعه دهنده وب برای یک وب سایت خبری موفق.

اگر برای ده سال یا بیشتر در یک شغل بوده اید، ممکن است بخواهید در رزومه تان یک خلاصه اجرایی نیز داشته باشید. این یعنی یک جمله دربارۀ این که شما چه کسی هستید. و شامل مهارت های اساسی که در طول زندگی حرفه ای تان به دست آورده اید، می باشد.

به عنوان مثال:

خلاصه اجرایی: برندۀ جایزۀ مدیر خلّاق، با بیش از ده سال سابقۀ مدیریت تیمی در سه کشور.

بسته به زمینۀ کاری تان، همچنین ممکن است بخواهید برخی از مهارت ها را به عنوان نقاط مهم در قسمت خلاصه اجرایی ذکر کنید.

حالا به سراغ تحصیلاتتان برویم. اگر در طول ده سال گذشته از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید،  کافی است تحصیلاتتان را  درپایین هدف کاری، اضافه کنید (و از خلاصه اجرایی صرف نظر کنید). اگر بیش از ده سال از فارغ التحصیلی تان می گذرد، تحصیلاتتان را در انتهای رزومه اضافه کنید. فقط در صورتی معدلتان را ذکر کنید که بالاتر از 17 باشد یا اگر جایزه تحصیلی به دست آورده اید آن را اضافه کنید.

در حالت ایده آل، مهارت های اساسی که در طول دورۀ دانشگاه، به واسطۀ شغل قبلی تان و در طول زندگی حرفه ای تان، جمع آوری کرده اید، به تصویر محکمی از حرفه ای که به صورت ایده آل برای موقعیت رویایی شما مناسب است، افزوده می شود.

تنظیم، اصلاح و آماده و میزان کردن

اگر برای چند حوزه‌ی کاری مختلف درخواست استخدام دارید، باید برای هر حوزه‌ی کاری متفاوت، یک رزومه‌ی متناسب با همان حوزه تنظیم کنید تا سوابق و مهارت‌ های مرتبط با شغل درخواستی تان، آشکارتر به چشم بیاید.

نگران این نباشید که برخی از کلمات موجود در لیست نیازمندی های شرکت را به صورت طوطی وار تکرار کنید. سازمان ها هنگام مطالعه و بررسی رزومه ها، چندین بار دقیقا از کلمات کلیدی ذکر شده در پست شغلی، استفاده می کنند.

رزومه خود را به عنوان یک داستان بر اساس مهارت هایتان در نظر بگیرید

مانند هر داستان پرداز خوبی، ابتدا یک چهارچوب برای خودتان مشخص کنید. این چهارچوب باید مهارت هایی را در برگیرد که بر آنها تسلط دارید و همچنین جملات و کلمات خود را به گونه ای انتخاب کنید که  همان شغلی را منعکس کند که در جستجوی آن هستید.

آیا به دنبال رقابت در زمینه فروش هستید؟ نتایج را اندازه گیری کنید: از مهارت های اساسی خود در رزومه تان استفاده کنید تا بتوانید یک داستان محرک از حرفه تخصصی متمایز خود، بیان کنید.

تحقیق دربارۀ سازمان مورد نظرتان می تواند به شما کمک می کند تا اشتباهاتی که یک بار اتفاق افتاده است را تکرار نکنید. آیا شرکت به مشتریان و مخاطبان مخصوصی، خدمات ارائه می دهد؟ اطمینان حاصل کنید که هر تجربه ای که با هر مشتری مشابه داشته اید، را یادداشت کرده باشید.

اکنون آماده هستید تا 20 مهارت اساسی که باید در رزومه تان بگنجانید را یاد بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید :

نکاتی  برای نوشتن  یک رزومه خوب می شود

اثبات کنید که یک کاندید پربازده هستید

کارفرمایان معمولا برای استخدام کاندیدهایی را ترجیح می دهند که توانایی رهبری و توانایی حل مسئله داشته باشند و در طول چالش ها و مشکلات، استقامت و ثابت قدم باشند.

مهارت های موجود در رزومه تان را اصلاح کنید تا بتوانید ضروریات و الزامات رزومه را ترکیب کنید.

توانایی رهبری خود را توضیح دهید

حتی یک کارمند تازه کار می تواند نشان دهد که توانایی رهبری دارد. نشان دهید که چگونه توانایی های شما می تواند به مجموعه کمک کند که به سطح جدیدی برسد.

توانایی حل مسئله خود را در رزومه نشان دهید

بسیاری از کارفرمایان برای حل مشکلات و مسائل، کارمند استخدام می کنند. نشان دهید که این توانایی را دارید.

پشتکار خود را در رزومه نشان دهید

آیا تا به حال چندین بار ترفیع گرفته اید؟ یا ضرر و زیان ها را در یک سیکل پایین نگه داشته اید؟ هر دوی این دستاوردها نشان دهندۀ پشتکار شما است. در این صورت شما همان کسی هستید که می تواند از روی موانع عبور کند.

از مهارت های فنی تان تعریف کنید

یک بخش را به مهارت های کلیدی و یا مهارت های تکنولوژی اختصاص دهید که در آن مهارت های کامپیوتری و نرم افزاری تان را ذکر می کنید.

موفقیت های خود را به صورت کمیتی بیان کنید

هیچ چیز به اندازۀ نتایج قابل مشاهده جذاب نیست. آیا میزان فروش را 25 درصد افزایش داده اید؟ سه مشتری جدید جذب کرده اید؟ از هدف داخلی که در سازمان تعریف شده است، 15 درصد جلو افتاده اید؟

از اعداد برای بیان کردن نقاط قوت و موفقیت هایتان استفاده کنید. ابتدا نتایج کاری خود را جزء به جزء بیان کنید و سپس یک جمله یا عبارت توصیفی برای مهارت های اساسی به کار ببرید که برای رسیدن به این مرحله برجسته از آن استفاده کرده اید.

مهارت های ارتباطی خود را افزایش دهید

کارفرمایان، افراد خوش مشرب و اجتماعی را ترجیح می دهند. پس مهارت های اجتماعی خود را افزایش دهید و آن را با عنوان نقطه قوت و مهارت اجتماعی خود، در رزومه بازگو کنید.

اشتیاق خود را نشان دهید

مدیران و مسئولین استخدام می توانند به این نکته توجه داشته باشند که آیا کاندیدها نگران  عملکرد حرفه ای شان هستند یا نه و آیا به آنچه در در رزومه به عنوان نقطه تحریک کارفرما، در  توصیف مهارت هایشان به کار برده اند، واقعا علاقمند هستند یا خیر؟ آیا تلاش ها و کارهای شما “تحول آفرین” است یا صرفا “مفید” می باشد؟ آیا موفقیت ها و نتایج کار شما “سرنوشت ساز” است یا به طور خسته کننده ای فقط “شایسته” است. فحوای کلام شما نشان می دهد که آیا واقعا پراشتیاق هستید یا بی حال و انفعالی.

در شرکت یا مجموعه خود، کارآفرین باشید

اگر برای داشتن همکاری جدید و مستقل، ابتکار عمل به خرج داده اید تا فرصت جدیدی به وجود آورید، آن را در رزومه بیاورید و یا اینکه چگونه از طریق تلاش های شخصی تان، اهداف شرکت را به جلو رانده اید را در رزومه به اشتراک بگذارید.

به انطباق پذیری و انعطاف پذیری خود با شرایط خود اشاره کنید

آیا تا به حال مسیر حرفه ای تان را تغییر داده اید؟ آیا تا به حال به تحول شرکتی که در آن فعالیت داشته اید، کمک کرده اید؟

به طور واضح نشان دهید که انعطاف پذیری تان در هنگام آشفتگی سازمان، به شما کمک کرده است تا خودتان را با شرایط جدید وفق دهید.

خبرگی و مهارت خود را تایید کنید

هر سمت شغلی، نیازمند الزامات مشخصی باشد. در حالت ایده آل، شما می خواهید این الزامات را برآورده کنید و یا در رفع آنها بهترین باشید. اما اغراق نکنید. فقط مهارت هایی که در آنها تسلط کافی دارید را بیان کنید.

شخصیتتان را نشان دهید

در حالی که اعتبارنامه هایی  که سمت شغلی تان را  نشان می دهد را اثبات می کنید، می توانید در صورتی که قادر به ارائه مهارت های ویژه خاصی هستید، آنها را نیز برجسته کنید.

اگر هر یک از این دستاوردهای ویژه را دارید و می خواهید آنها را در نظر بگیرید به موارد زیر دقت کنید:

به جوایزی که به خاطر استعداد خاصی برنده شده اید، اشاره کنید

اگر در تیم علمی دانشگاهتان بوده اید و باعث شدید که بین ده تیم برتر قرار بگیرد، نشان دهنده این است که مشارکت و همکاری جز ویژگی های شخصیتی شماست. پس بدون شک چنین دستاوردهایی باید در رزومه تان ثبت شود.

موفقیت های شخصی تان را در رزومه بیان کنید

اگر چندین بار در محیط کارتان، برای عملکرد درخشانتان، ممتاز شده اید، اگر به عنوان کارمند برتر ماه شناخته شده اید، اگر به  تولید بازده بالا کمک کرده اید و غیره، تمامی این ها باید در رزومه ذکر شود.

بر روی وجه اشتراک ها سرمایه گذاری کنید

از جستجو دربارۀ مدیر استخدام گوگل، می توانید دریابید که او یک قبلا یک داوطلب سپاه صلح در برزیل بوده است. کسی که می خواهد نظر این مدیر استخدام را به خود جلب کند می تواند با  لیست کردن مهارت ها و توانایی هایی اش به زبان اسپانیایی در آمریکای مرکزی، حواس او را از سایر بخش های رزومه پرت کند.

پس به دنبال نقاط مشترک خود با مدیران استخدام باشید.

تاکتیک های خلاقانه خود را برجسته کنید

اگر برای مثال، به عنوان یک منبع انسانی، یک برنامه انگیزشی برای کارمندان، راه اندازی کرده اید که به یک مدل صنعتی بدل شده است، باید در رزومه ذکر شود. چنین تفکر ابتکاری، در نظر کارفرمایان تاثیر می گذارد و نظر آنها را جلب می کند.

تمامی افتخارات خود را در رزومه مشخص کنید

همه افتخارات دریافت شده خودتان از شغل ها و تجارب قبلی تان را در رزومه ثبت کنید، زیرا این اطمینان را به وجود می آورد که شما همین سطح از کمال گرایی را به محیط کاری جدید نیز منتقل می کنید.

مهارت های قابل انتقال را ذکر کنید

اگر برای مثال زمانی، وقت خارج از اداره و زمان بیکاری خود را برای رهبری  یک گروه ارکستر صرف کرده اید و از هیچ چیز برای پیش بردن اهداف تیم، دریغ نکرده اید، لازم است این تجربه کاری اضافه  را در رزومه ذکر کنید تا نشان دهید مهارت اساسی برای این که یک تیم را سرپا نگه دارید را دارید.

مقبولیت و اعتبار خود را نشان دهید

توجه داشته باشید: اغراق کردن و گزافه گویی ممکن است به شما آسیب بزند.

اگر چه ممکن است وسوسه شوید که برای بالا بردن میزان تجارب خود، بهبود بخشیدن به عنوان شغلی تان و یا بالا بردن میزان تحصیلاتتان کمی اغراق آمیز آنها را توصیف کنید، اما در برابر این حس مقاومت کنید، این روزها، با یک جستجوی پنج دقیقه ای می توان حقیقت را پیدا کرد. و از طرفی غرور و نخوت می تواند به راحتی باعث شود که حرفه خود را از دست بدهید.

مدیران استخدام شاخک های مخصوص به خود را برای پیدا کردن دروغ و لاف زدن، در رزومه ها به کار می گیرند. یک نظر سنجی نشان می دهد که 53 درصد از آنها اغلب مشکوک هستند که  کاندیدها در توصیف خودشان صادق نیستند.

هنگام نوشتن رزومه از این اصول راهنمایی، پیروی کنید:

رتبه یا مدرک خود را به درستی توصیف کنید

اطمینان حاصل کنید که بین گواهی های به دست آمده و رتبه های کسب شده،  تفاوت قائل شده اید و نام موسسه ای که این مدرک را به شما اعطا کرده است را نیز بیان کنید.

در گفتن سابقه کاری و مدت زمان کار کردنتان صادق باشید

صداقت تنها سیاستی است که هنگام ارائه سابقه شغلی تان باید داشته باشید. اگر برای مدتی طولانی بیکار بوده اید یا از کارتان بیرون آمده اید، علت این وقفه را در رزومه ذکر کنید.

اگر سفر کردید، مجبور به مقابله با یک مشکل خانوادگی شدید، یا برای تغییر مسیر حرفه ای تان قصد ادامه تحصیل داشتید، پیام مثبتی که این وقفه کاری برای شما داشته است را بنویسید.

فقط برای مهارت هایی که واقعا دارید، ادعا داشته باشید

فقط در صورتی که در یک برنامه نرم افزاری متخصص هستید و یا به زبان دوم تسلط کافی دارید، آن را ذکر کنید، در غیر اینصورت نیازی به اشاره کردن به آن وجود ندارد.

بر عکس، اگر احساس می کنید که این مهارت ها باید در رزومه شما باشد، آنها را ذکر کنید و سپس سطح تسلط خودتان بر این مهارت ها را ارزیابی و به رزومه خود اضافه کنید.

دربار نقش خودتان در پروژه کاری، صادق باشید

ممکن است فکر کنید که شما رهبری یک تیم را به عهده داشتید، زیرا بیشترین کار را انجام می دادید، اما احتمالا سوپروایزر شما طور دیگری فکر می کند.

همه این موارد را کنار هم قرار دهید

رزومه یک فهرست کلی یا اجمالی نیست. بلکه بیان کنندۀ یک گزارش پیوسته است. گزارش شما باید مهارت های اساسی و شایستگی هایتان را از راهی نشان دهد که  ساختاری کاملا منطقی برای سازگاری شما با سازمان و موقعیت اعلان شده داشته باشد.

گزارش خود را در فرمت استاندارد  مختصر بنویسید به طوری که تمام بخش های اساسی را در بر بگیرد، یادتان باشد که رزومه ها به صورت خلاصه خوانده می شوند.