20 وسیله ضروری خودرو کدام‌ها هستند؟ چه وسایلی همواره باید در ماشین همراهتان باشد؟

سوال و موضوعی که همواره زمان‌هایی که خودم به شخصه علاقه دارم ماشین خود را تمیز کنم به آن فکر می‌کنم. تا اینکه به این فکر افتادم چرا مقاله‌ای در این رابطه ننویسم؟ چرا که نه!

هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که کی و کجا ماشینش خراب ‌می‌شود. معمولا دلیل اینگونه خرابی‌ها یک نقص بسیار ناگهانی است که می‌تواند شما را کیلومترها از منبع کمک دور کند. حتی گاهی اوقات ممکن است محل خرابی ماشین شما خارج از محدوده سرویس تلفن‌های همراه باشد که این مشکل را بدتر می‌کند.

در این مقاله از هاوکن‌یو 20 وسیله ضروری خودرو که هر فردی باید در خودروی خود داشته باشد را ارائه کرده‌ایم. وسایلی که بدون استثنا می‌توانند در صورت خرابی ماشینتان در جاده‌ها به سرعت شما را به جاده و ادامه راهتان بازگردانند و حتی ممکن است در مواقعی زندگی شما را نجات دهند.

20 وسیله ضروری خودرو


کابل باتری به باتری

بدون شک یکی از مهم‌ترین وسایل ضروری خودرو، کابل باتری به باتری است. چرا که باتری خالی کردن یکی از متداول‌ترین مشکلاتی است که برای هر کسی ممکن است رخ دهد.

همانطور که گفته شد کابل‌های باتری به باتری جزو وسایل حیاتی به شمار می‌روند. اما این کابل‌ها بدون وجود یک ماشین دیگر که راننده آن دوستانه به شما اجازه دهد باتری ماشین خود را به باتری ماشین او وصل کنید، بسیار بی‌فایده خواهند بود.

جعبه کمک‌های اولیه

اگر خدایی ناکرده در حین رانندگی اتفاق ناخوشایندی برای شما یا سایر سرنشینان شما رخ دهد. برای درمان زخم‌های‌جزئی و یا برای به حداقل رساندن صدمات تا رسیدن آمبولانس و تکنسین‌های اورژانس، به یک جعبه کمک‌های اولیه نیاز دارید.

داشتن جعبه کمک‌های اولیه در ماشین در اکثر کشورها به موجب قانون الزامی است.


آیا نحوه درست انجام کمک های اولیه را میدانید؟


شن یا خاک بستر

در مواقعی که به دلیل نشت روغن زمین لغزنده است برای ایجاد سطح اصطحکاک لازم و یا در مواقعی برای رفع بوی نامطبوعی در اتاقک ماشین استفاده از خاک بستر حیوانات توصیه می‌شود.

این خاک‌ها در پت‌شاپ‌ها به وفور یافت می‌شوند و نسبتا ارزان قیمت هستند که هرکس می‌تواند یک بسته تهیه کرده و در صندوق عقب خودروی خود قرار دهد. این نوع خاک‌ها قدرت جذب بالاتری نسبت به شن دارند.

اگر به هر دلیلی تمایلی به استفاده از این نوع خاک‌ها ندارید حتما یک بسته شن برای مواقع این چنینی در ماشین خود نگه دارید.

لاستیک زاپاس یا اسپری پنچرگیری

یکی دیگر از 18 مورد وسیله ضروری خودرو، لاستیک زاپاس است. نداشتن لاستیک زاپاس مگر در مواقع تخیلی جالب به نظر رسد وگرنه مسلما به هیچ عنوان دوست ندارید وسط جاده بدون لاستیک زاپاس خود را تصور کنید.

اگر به هر دلیلی ماشین شما مجهز به لاستیک زاپاس نیست، همراه داشتن یک قوطی اسپری پنچرگیری بسیار ضروری خواهد بود.


چگونه در کمتر از ۵ دقیقه تایر پنچر را تعمیر کنیم؟ +ویدئو


جک و آچار چرخ

اگر خودروی شما مجهز به لاستیک زاپاس است با همراه داشتن لوازم یدکی مانند جک و آچار چرخ به راحتی می‎توانید لاستیک پنچر خود را تعویض کنید.

شاید اگر در شهر لوازم یدکی برای پنچرگیری همراه نداشته باشید زیاد نگرانتان نکند اما حتی تصور همراه نداشتن آن‌ها در جاده‌ها نیز ترسناک است.

پمپ هوا

باز هم تاکید می‌شود که همواره باید لاستیک زاپاس و جک در خودروی خود داشته باشید.

اما اگر داخل شهر هستید و فکر می‌کنید می‌توانید سریعا خود را به یک تعمیرگاه برسانید. و یا خودروی شما در مکانی پنچر شده است که امکان پنچرگیری در آن مکان وجود ندارد و نیاز دارید که خودروی خود را حرکت دهید تا به مکان مناسب‌تری برای پنچرگیری برسید. همراه داشتن یک پمپ هوا می‌تواند بخش زیادی از وقت و تلاش شما را ذخیره کند.

فشارسنج تایر

اگر در مورد درز داشتن یا نداشتن لاستیک‌های خود نگران هستید و از طرفی بودجه کافی برای تعویض آن‌ها را ندارید، یک فشارسنج تایر تهیه کنید. فشارسنج‌های تایر کوچک و مقرون به صرفه هستند. آن‌ها می‌توانند در هنگام مسافرت‌ها و رانندگی‌های طولانی مدت خیال شما را بابت سوراخ بودن یا نبودن لاستیک‌ها راحت کنند.


هنگام ترکیدن لاستیک چه باید کرد؟


ابزار چندکاره‎

در حقیقت یک ابزار چندکاره خوب دومین دومین وسیله ضروری خودرو در این لیست است.

حتی اگر ماشین نداشته باشید، همراه داشتن ابزار چندکاره یک امر ضروری است. گاهی اوقات لازم نیست شما چیزی را وصل کنید بلکه باید یک سری چیزها را ببرید مثلا ممکن است بخاهید طنابی را ببرید. در این حالت یک ابزارچندکاره می‌تواند کاربردی باشد.

مثلث خطر

اگر شب هنگام مشکلی برای شما در جاده بوجود آمد و در بازه رفع آن مشکل تا حد امکان می‌خواهید دیده شوید. از طرفی نیز به سایر رانندگان اطلاع داده تا از بروز تصادفات جلوگیری کنید، استفاده از مثلث خطر می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

همراه داشتن مثلث خطر مانند جعبه کمک‌های اولیه، در بسیاری از کشورها اجباری است.

جلیقه ایمنی ( شب‌‌رنگ)

بسیاری از جاده‌ها در شب روشنایی خوبی ندارند و بعضی از آن‌ها به هیچ وجه روشنایی ندارند. اگر در چنین مواقعی مجبور هستید ماشین خود را کنار بزنید تا مشکل آن را رفع کنید، پوشیدن جلیقه ایمنی را فراموش نکنید.
 اکثر رانندگانی که شب‌ها در جاده‌ها در حال حرکت‌اند، خسته هستند بنابراین با پوشیدن جلیقه شب‌رنگ جانب احتیاط را همیشه رعایت کنید.

پتو

پتو یک وسیله ضروری خودرو نه تنها در زمستان بلکه در تابستان است. در زمستان در صورت خراب شدن بخاری در زمستان، پتو شما را گرم نگه می‌دارد. هم چنین در سایر مواقع  اگر مجبور به تعویض تایر یا چک کردن زیر خودروی خود هستید، پهن کردن پتو می‌تواند مانع از کثیف شدن لباس‌های شما شود.

تصور کنید هوا شدیدا بارانی است و شما تقریبا خیس شده‌اید و می‌خواهید سوار ماشین شوید. می‌توانید هنگام سوار شدن پتو را بر روی صندلی پهن کنید تا از خراب شدن روکش‌های صندلی جلوگیری کنید.

کپسول آتش‌نشانی

خوشبختانه احتمال اینکه به ماشین آتش‌نشانی احتیاج پیدا کنید بسیار کم است.

در مورد وسایل ضروری خودرو حد وسطی وجود ندارد. اگر به وسیله‌ای فکر می‌کنید نیاز دارید پس قطعا احتیاج دارید. و اگر فکر می‌کنید ضروری نیستند پس نیازی به آن‌ها ندارید.

تسمه یدک‌کش

چرا تسمه یدک‌کش یک وسیله ضروری خودرو است؟ مسلما خودروی شما خراب شدنش را از قبل به شما خبر نمی‌دهد.

در نتیجه ممکن است وسط خیابان یا حتی جاده این اتفاق بیفتد. همراه داشتن تسمه یدک‌کش کمک می‌کند خودروی خود را از محدوده خطر به کنار جاده برده و تا رسیدن ماشین یدک‌کش منتظر بمانید. همراه داشتن این وسیله به خصوص به مبتدیان توصیه می‌شود.

نوار چسب داکت

دلیل اینکه چرا باید نوار چسب داکت همراه داشته باشید باید واضح به نظر برسد. نوار چسب داکت  تقریبا می‌تواند هر چیزی را درست کند.

چراغ‌قوه

چراغ قوه مطمئنا برای تعویض تایر در شب لازم است. از طرفی فضای کار شما را روشن می‌کند و از طرف دیگر به رانندگان دیگر این امکان را می‌دهد تا شما را به راحتی از فاصله دور تشخیص دهند.

گالن آب

هر راننده‌‌‌ای باید در خودروی خود یک گالن 4 لیتری آب همراه داشته باشد. خصوصا در فصول گرم که اکثر ماشین‌ها جوش می‌آورند گالن آب می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. پس قبل از حرکت آب مورد نیاز خودرا تامین کنید.

 زنجیرچرخ

فکر نمی‌کنم دیگر نیازی به بیان کردن میزان اهمیت این وسیله پر کاربرد باشد. زنجیر چرخ باعث می‌شود که چرخ‌های خودروی شما لیز نخورد و  تصادف نکنید. همراه داشتن این وسیله به خصوص در زمستان می‌تواند حیاتی باشد.

حتما قبل از مسافرت‌ها و زمان‌هایی که می‌خواهید از شهر خارج شوید از سلامت زنجیرچرخ‌های خود اطمینان حاصل کنید.


چگونه زنجیر چرخ ببندیم؟


نقشه

گرچه می‌توان از جی‌پی‌اس، گوگل‌ مپ یا ویز(waze) به عنوان امکانات کمکی برای مسیریابی در رانندگی یاد کرد اما در همه جا دسترسی به اینترنت وجود ندارد و یا ممکن است شارژ گوشی شما رو به اتمام باشد. پس همراه داشتن نقشه کاغذی می‌تواند در این مواقع امیدبخش باشد.


ویز چیست و چگونه از نرم افزار Waze استفاده کنیم؟


بیل تاشو

گاهی پیش می‌آید که لاستیک شما در برف یا گل‌ولای گیر می‌کند. برای کنار زدن برف‌ها و یا کندن زمین برای چرخیدن بهتر چرخ‌ها قطعا به ابزاری مانند یک بیل احتیاج خواهید داشت.

بیل‌های تاشو به دلیل نوع طراحی جمع و جوری که دارند در خودروی شما فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند و همچنین حمل و نقل آن نیز آسان است.

چکش اضطراری

Lifehammer یا چکش اضطراری یک ابزار کوچک اما ضروری است که می‌تواند هنگامی که در ماشین گیر افتاده‌اید جان شما را نجات دهد. در دو سمت این ابزار یک برآمدگی فلزی وجود دارد که راننده از داخل می‌تواند شیشه را شکسته و خود را نجات دهد یا افراد دیگر از بیرون می‌توانند شیشه را شکسته و به راننده کمک کنند.

 

موارد گفته شده از جمله ضروری‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات و وسایل ضروری هر خودرویی هستند. به جز موارد مذکور هر وسیله دیگری که فکر می‌کنید ضروری است و شما به آن نیاز پیدا خواهید کرد می‌توانید به این لیست اضافه کنید. به نظر شما چه وسایل دیگری ضروری هستند؟

منبع: thrillist.com