تعویض لامپ جلو ماشین در زمان خرابی یکی از مهم ترین اقداماتی است که برای حفظ امنیت خودرو که کار آن حفظ امنیت خودرو سرنشینان آن است. اگر چراغ ها سوخته باشند احتمال بالای تصادف وجود دارد و حتی ممکن است جان خود یا دیگری را به در خطر قرار دهید. برای همین در این مقاله در نظر داریم تا نحوه ی تعویض چراغ جلوی ماشین را آموزش دهیم. خوشبختانه این کار راحتی است و اگر خودتان انجام دهید بسیار ارزان تر از کمک گرفتن از مکانیک برایتان تمام خواهد شد.

قبل از اینکه کار را شروع کنید، حتما باید چراغ های جلویی را بررسی کنید. این کار به راحتی روشن کردن آنها است. باید ببینید که آنها درست کار می کنند یا نه. اینکه دریابید که چه نوع لامپی باید جای آن لامپ خراب بگذارید هم کار چندان سختی نیست. کافی است دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید. اگر در این زمینه در دفترچه اطلاعاتی درج نشده، بروید مغازه های لوازم خودرو و سوال کنید. باید مدل و سال ساخت ماشین را هم بدانید.

در این مقاله از هاو کن یو قصد داریم نحوه ی تعویض چراغ هایی که در اکثر سیستم های هالوژن قرار دارند را به شما آموزش دهیم. در این سیستم ها لامپ در عقب لنز قرار دارد. اگر سیستم چراغ ماشین شما جور دیگری است این مقاله به کارتان نخواهد آمد.

نگه دارنده ی لامپ را پیدا کنید

تعویض لامپ جلو ماشین - هاو کن یودر بسیاری موارد برای تعویض لامپ جلو یی ماشین نیاز به ابزاری نخواهید داشت اما در موارد دیگر به یک جفت سیم چین یا پیچ گوشتی نیاز دارید. اول دفترچه راهنمای ماشین را بررسی کنید. حجتما از خاموش بودن ماشین مطمئن شوید و آن را در جایی پار ککنید که با ایمنی بتوانید کار کنید. کاپوت ماشین را بالا بزنید، عقب چراغ جلویی را پیدا کنید و نگه دارنده ی لامپ را پیدا کنید. این نگه دارنده سه سیم دارد که از پریز ذوذنقه ای شکل بیرون آمده است.

قلاب سیم را بردارید

تعویض لامپ جلو ماشین - هاو کن یوسه سیم در انتهای چراغ جلویی ماشین به یک پریز وصل هستند.  این پریز با یک گیره ی پلاستیکی یا فلزی یا پیچ سرخزینه ای نگه داشته شده است.

  • اگر گیره پلاستیکی بود، یک اهرم خواهید دید که در بالای پریز بیرون زده است. با انگشت شصت خودآن را فشار دهید و همزمان از پریز به آرامی اما محکم بیرون بکشید. باید شل شود و بیرون بیاید
  • اگر گیره فلزی بود، به راحتی با دست آن را بکشید تا بیرون بیاید.
  • اگر به شکل پیچ سرخزینه ای بود، کافی است آن را بر خلاف جهت عقربه های ساعت بپیچانید.

لامپ قدیمی را بر دارید

تعویض لامپ جلو ماشین - هاو کن یووقتی سیم ها را از جلو راه برداشتید، حالا باید بتوانید لامپ را بیرون بیاورید. در برخی موارد ممکن است لازم باشد لامپ را اندکی بچرخانید تا رها شود یا آن را تکان دهید تا شل شود.

لامپ جدید را سر جایش قرار دهید

تعویض لامپ جلو ماشین - هاو کن یو

قبل از اینکه لامپ جدید را از بسته خارج کنید، یک دستمال کاغذی یا پاچه ی تمیز بردارید. اگر روغن آلوده به دستتان به لامپ سرایت کند ممکن است لامپ را بسوزاند.  اگر مجبور شدید با دست لامپ را لمس کنید حتما این کار را با دستمال یا پارچه انجام دهید. همچنان که انتهای پریز لامپ را گرفته اید، آن را به عقب چراغ جلویی وارد کنید. حتما ببینید که لامپ تا ته داخل شده باشد. اگر دید که هموار بود و هبچ کدام از واشرهای لامپ معلوم نبودند کار به خوبی انجام شده است.

نکته
از تماس دست خود با شیشه لامپ خود داری کنید چرا که ممکن است در اثر آلوده بودن دست شما شیشه لامپ کدر شده و بازده 100 درصدی نداشته باشد.

چراغ های جدید را امتحان کنید

تعویض لامپ جلو ماشین - هاو کن یوسیم ها را سر جایشان قرار دهید و دوباره با دست لامپ را محکم کنید. امتحان کردن چراغ های جدید هم به سادگی روشن کردنشان است. اگر دیدید یک یا هر دو چراغ روشن نشدند ، سیم ها را بررسی کنید تا از اتصال آنها مطمئن شوید.

در خودرو های امروزی هر سمت چرا یک پمپ برای بالا و پایین کردن نور افتاده شده روی آسفالت وجود دارد. میتوانید با استفاده از پیچ روی این پمپ ها نور لامپ ها را از نظر بالایی و پایینی تنظیم نمایید یا در صورت نیاز به تنظیم به باتری سازی مراجعه کنید.

ویدیو آموزشی

در انتها برای درک بهتر آموزش و راحتی شما عزیزان ویدیو آموزشی تعویض لامپ جلو خودرو خود را مشاهده کنید. در صورت بروز هرگونه مشکل یا سوال، آن را در قسمت نظرات مطرح کنید تا به آن پاسخ داده شود.