برخورد اول خیلی مهم است.  حتما شما بار ها عبارت first impression را در مقالات مختلف شنیده و دیده اید. قبل تر در این رابطه صحبت کرده ایم. اما اینکه افراد موفق چگونه در اولین برخورد ظاهر می شوند موضوع این مقاله از هاو کن یو است. در این مقاله قصد داریم 6 شیوه که افراد موفق برای نشان دادن تصویری خوب از خود در ذهن دیگران به کار می برند آشنا شویم. همراهمان بمانید.

برخورد های اولیه در ملاقات ها و دیدار های خیلی مهم هستند. مهم تر از آن که بتوانید تصور کنید. شما ناخواسته با همان ظاهر و برخورد اول از جانب طرف مقابل، قضاوت می شوید و تمام این قضاوت هم برپایه برخورد اول شما که شامل ، نوع صحبت کردن، حرکات بدن، ظاهر و لباس ها و البته ژست های صورت است انجام می شود. با یک نگاه قضاوت می شوید که چه نوع فردی هستید، چه اخلاقی دارید، چقدر اعتماد به نفس دارید، چه شخصیتی دارید، قوی و با ارداده هستید و … .

پس میبینید اگر برای ملاقات های کاری، استخدام، مذاکره، شروع یک رابطه عاشقانه، همکاری و … یک برخورد اول یا first impression خوبی نداشته باشید تا چه اندازه شانس خود را برای موفقیت این ملاقات پایین آورده اید. شما حتی می توانید با یک برخورد اول مناسب و حرفه ای خودتان را بهتر و بیش تر از چیزی که هستید نشان دهید که البته این بزرگنمایی همیشه هم جواب نخواهد داد.

برخی می گویند، وقتی با کسی نخستین بار دیدار می کنید چیزی حدود ده دقیقه وقت دارید تا تصویری از شما خواه منفی یا مثبت در ذهن او نقش ببندد. اما اشتباه می کنید. چرا؟ بر اساس آمار و اطلاعات، تنها 7 الی 10 ثانیه ی نخستین دیدار، تصویری منفی یا مثبت از طرف مقابل در ذهن ما نقش می بندد. در همین 10 ثانیه قضاوت می شوید و ذهنیت طرف مقابل در مورد شما شکل می گیرد. بنابراین اگر می خواهید به یک توافق کاری برسید و یا از مصاحبه شغلی سربلند بیرون بیایید یا به صورت کلیدید مثبتی از شما در ذهن فرد یا افراد مقابل شکل بگیرد،  این شش نکته از هاو کن یو را از یاد نبرید.

در برخورد اول لبخند را فراموش نکنید

هیچ کس از افراد های خشن و عصبانی خوشش نمی آید. لبخند مترادف است با ذهنیتی مثبت. برای همین است که در رتبه ی نخست فهرست ما قرار گرفته است. پس دفعه ی بعد که وارد میهمانی شدید، یا با کسی آشنا شدید حتما لبخند به لب داشته باشید. اما لبخندی که صحیح ادا شود. داشتن لبخند بر روی صورت هرگز به معنی داشتن حس شوخ طبیعی و کمدین بودن نیست. لبخند باید به جا و صحیح باشد.


چگونه لبخند زیبایی داشته باشیم


 فراموش کنید که منظور ما لبخند تصنعی یا زورکی نیست. لازم نیست نیشتان تا بناگوش باز باشد چرا که در این صورت به نظر می رسد که نگران و مضطرب هستید و می خواهید آن را پنهان کنید و یا مغرور به نظر می رسید.

لبخند نه تنها باعث می شود افراد دیگر از حضور شما خوششان بیاید بلکه باعث کاهش هورمون های استرس هم در بدن شما می شود. مطالعات نشان داده اند که لبخند زدن واقعی باعث طول عمر می شود. بنابراین  لبخند بزنید تا یخ خودتا نو دیگران آب شود.

درست دست بدهید

در همه نقاط دنیا اولین ملاقات ها و برخورد ها با دست دادن همراه است. صحیح دست دادن نشانه ای از با ادب بودن است. شما با دست دادن ادب خود را به دیگران نشان می دهید. هیچ وقت با دست چپ با کسی دست ندهید مگر دست راستان از کار افتاده باشد یا واقعا نتتوانید با دست راست دست بدهید. دست دادن به طور صحیح نشانه ای از اعتماد به نفس شماست. در ضمن، نه خیلی محکم دست بدهید که دست طرف درد بگیرد و نه خیلی شل انگار که دم موش گرفته اید. برای مطالعه کامل چزئیات دست دادن مقاله زیر را مطالعه کنید.


چگونه درست دست بدهیم؟ (آموزش و اهمیت درست دست دادن )


نحوه صحیح معرفی خود در برخورد اول

یادتان هست که گفتیم تنها هفت ثانیه ی اول تصویری از خود در ذهن طرف مقابل می سازید. حتی جمله ای به سادگی ” از آشناییتون خوشوقتم” هم می تواند باعث کاهش تنش های اولیه بشود اگر هم معمولا نام افراد را از یاد می برید، در میان حرف های خود بگویید: ” خیلی عذر می خوام اسم شریفتون…؟”. وقتی طرف مقابل اسم سلام کرد و گفت: ” سلام من … هستم” به جای اینکه بگویید : ” سلام من هم … هستم”  بگویید : ” سلام … خیلی از آشناییت خوشوقتم من هم … هستم”.


چگونه با افراد جدید ملاقات کنیم؟ روش های برخورد و ملاقات با افراد جدید


 

در هنگام دست دادن و یا حتی قبل از آن خیلی مختصر و صریح خود را معرفی کنید. شاید برای شروع تنها نام و نام خانوادگی کافی باشد.   البته چنانچه لازم است دلیل حضورتان در جمع را نیز اعلام کنید.

درست صحبت کردن در ملاقات های اولیه

حال که خود را معرفی کردید. ممکن است حرف های خیلی عالی برای گفتن داشته باشید اما در برخورد اول بهتر است خورد را کنترل کنید. در برخورد های اولیه تنها در صورتی که نیاز و واجب است باید لب بگشایید. می توان از جملات کوتاه و یا حتی شوخی ها حساب شده کمک بگیرید تا ارتباط نزدیک تری برقرار شود ولی باید دقت کنید و ریسک های عجیب و غریب نکنید.


چگونه تند صحبت نکنیم؟ (روش های روان و آرام صحبت کردن)


 

در مقدار اعتماد به نفسی که قرار است استفاده کنید هم آگاه باشید. گاهی اعتماد به نفس بیش از اندازه نتیجه معکوسی خواهد داد. حتما مراقب تن صدایتان باشید. نه خیلی بلند حرف بزنید و نه کلمات را قورت بدهید. شمرده و آهسته و با آرامش حرف بزنید. در عین حال کاملا واضح و رسا. در ضمن، مطالعات ثابت کرده اند که مردانی که تن صدای بم دارند بیشتر جدی گرفته می شوند. اگر هم تن صدایتان به صورت طبیعی و ژنتیکی بالا است می توانید آرام تر و با اعتماد به نقس بیشتر صحبت کنید.

ارتباط چشمی برقرار کنید

و باز هم ارتباط چشمی. همه جا ارتباط چشمی به چشم می خورد و اهمیتش هم هیچ وقت کم نمی شود. در چشم های طرف مقابل نگاه کنید. این نشانه اعتماد به نفس شما و علاقه مندی تان به حرف های طرف مقابل است. البته در اینجا هم باید تعادل را حفظ کنید. طبیعتا اگر به چشمان طرف مقابل زل بزنید اصلا بار مثبتی ندارد.


چگونه ارتباط چشمی برقرار کنیم ؟


مراقب زبان بدن باشید

یکی از نکات جالب روانشناسی روابط انسانی این است: ما انسان ها زبان بدن هم را تقلید می کنیم. حتما دیده اید که وقتی کسی در جمع خمیازه می کشد بلافاصله دیگران هم ناخواسته خمیازه می کشند. لبخند بین دوستان هم مسری است. در واقع در مغز انسان نورونی است که بر آن قسمت از مغز که مسئول تشخیص چهره ها و خوانش حالات چهره هاست تاثیر می گذارد. بنابراین وقتی کسی ببیند شما دارید لبخند می زنید، نورون های مغزش جرقه می زنند و او هم لبخند می زند.


چگونه با زبان بدن صحبت کنیم ؟ ( ۱۸ روش انتقال پیام با زبان بدن )


 

این مساله دو طرفه است؛ وقتی علائم غیرزبانی طرف مقابل را بفهمید و آن را تقلید کنید، این پیام را به او مخابره می کنید که احساس او را درک می کنید. مطالعات نشان داده اند که افرادی که احساسات و عواطف یکسانی را تجربه می کنند اعتماد متقابل و درک و تفاهم دارند. تقلید زبان بدن طرف مقابل به زبان بی زبانی می گوید ” ما در چیزی با هم اشتراک داریم” وقتی مردم می گویند از طرف انرژی می گیریم یا نمی گیریم، به دام خرافات نیفتاده اند. بلکه دارند تقلید رفتارهای همزمان طرف مقابل را اتفاقا خودآگاه هم انجام نمی دهد توصیف می کنند.