اگر می خواهید قابل اعتماد باشید، باید اعتماد دیگران را جلب کنید و اگر می خواهید اعتماد دیگران را جلب کنید باید شخصیت قابل اعتمادی داشته باشید. در این مقاله با هم مواردی که از شما فردی قابل اعتماد می سازد را با یکدیگر مرور می کنیم.

 یکی از ویژگی های هر انسان قابل احترامی، قابل اعتماد بودن است. این روز ها همه دنبال فرد امین، معتمد و صادق می گردند. خانم ها هم هنگامی که ویژگی های برجسته یک مرد جذاب را بر می شمرند، صداقت را یکی از آنها عنوان می کنند. در محل کار هم افراد قابل اعتماد، شخصیت و جایگاه ویژه ای دارند. در محیط های اجتماعی هم شرایط به همین نحو است. اما صداقت دقیقا چیست و چگونه می توان قابل اعتماد بود؟

شخصیت درستی از خود بسازید

 

شخصیت خوبی داشته باشید

فارغ از اینکه قبلا چه شخصیتی داشته اید و یا شما را به چه اوصافی تعریف می کردندو می شناختند در هر محیط جدید باید شروع به ساخت شخصیت خود کنید. اگر قبلا با ویژگی های مثبت شناخته می شدید پس کار سختی پیش رو ندارید.

همیشه خوب دیگران را بخواهید. فقط هم قصد و نیت کافی نیست. باید در عمل به دیگران این را نشان بدهید که  قابل اعتماد هستید، فردی که همیشه نهایت تلاش خود را می کند. یادتان نرود که اعمال و رفتار خیلی گویاتر از کلمات هستند. پس کارهای خوب انجام دهید و خیرخواه باشید.

به قول و حرف خود عمل کنید

اگر به کسی قول دادید فلان کار را برایش انجام خواهید داد آن را انجام دهید. اگر قرار بوده کاری را در موعد مقرری انجام دهید، فکر یک دقیقه تاخیر را از ذهن خود بیرون کنید. وقتی قرار است ساعت دو جایی باشید اصلا فکر اینکه دو و ده دقیقه آنجا خواهید بود را هم به ذهن خود راه ندهید. خلاصه وقت شناس باشید. زیر قول خود نزنید. اگر شرایطی پیش آمده که باید زیر قول خود بزنید با فردی که به او قول داده اید در این رابطه حرف بزنید.

همیشه اتفاق پیش می آید و قابل قبول است، اما اگر بد قولی و وقت نشناسی شما مکررا اتفاق بیافتد از اعتماد شما نزد دیگران کاسته خواهد شد.

 

برای قابل احترام بودن باید صادق و راستگو باشید

در هر کاری که انجام می دهید راستگو باشید. صداقت و راستگویی به دیگران اعلام می کند که فردی قابل اعتماد هستید. صداقت شامل آداب معاشرت هم می شود. رفتار خوب و با نزاکت. اگر می خواهید رک باشید، ادب را هم رعایت کنید. گاهی لازم است وقتی می خواهید مطلبی را رک به کسی بگویید، آن را در قالب الفاظ دلنشین و با نهایت ادب بر زبان بیاورید که به طرف بر نخورد.

فقط هم نباید صداقت را زمانی که به نفعتان است به کار ببرید. حتی با دشمنانتان هم صداقت و راستگویی را باید مد نظر داشته باشید. شرایطی را تصور کنید که فردی که قبل تر با وی مشکل و جدلی داشتید حال در روشن کردن خودرو نیاز مند کمک است و شما فارغ از گذشته روابتطتان به وی کمک می کنید.

 اگر اینگونه رفتار کنید مردم برای شما احترام زیادی قائل خواهند بود. به عبارتی آنها را مدیون و بدهکار خودتان کرده اید و برای همین کسی که قرار بود بلند مدت با وی به مشکل داشته باشید، به دوست شما تبدیل خواهد شد.  البته گاهی پنهان کردن حقیقت کار درستی به ظر می اید ولی این شما هستید که باید شرایط را بسنجید.

ولی به قول یکی از کاربران: حتی در بدترین شرایط هم راست بگویید اصلا به حرف سعدی که گفته است “جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت” ابدا گوش نکنید.

مهربان، با عاطفه و ملاحظه کار باشید

همه ی این ویژگی ها به دیگران نشان می دهد که شما رعایت حال آنها را می کنید و در سینه تان چیزی به نام قلبی تپنده و زنده وجود دارد. مهربانی باید از درون حس شود؛ شما باید خودتان را جای دیگران بگذارید و قضای را از نقطه نگاه آنها ببینید. دیدن قضایا از نقطه دید دیگران را آنقدر تمرین کنید تا ملکه ذهنتان شود. وقتی توانستید اول به دیگری فکر کنید، جرا که از درون قدرت یافته اید، دیگران شما ر افردی قابل اعتماد و صادق خواهند دید.

یکی از مهم ترین ویژگی های قابل اعتماد بودن: رازدار بودن

 

دیگران حرف های خصوصی خود را با شما در میان می گذارند، یا رازی را با شما به اشتراک می گذارند چون شما را معتمد می دانند. سعی کنید این راز ها را حفظ کنید. تا زمانی که طرف مقابل اجازه افشای رازها را نداده لب به سخن باز نکنید. شاید باورتان نشود ولی بر ملا کردن راز های دیگران تمام ساختمان اعتمادی که از شما ساخته شده است را نه تنها پیش فرد بلکه برای همه تخریب می کند.

برای قابل اعتماد بودن باید با افراد قابل اعتماد معاشرت کنید

قابل اعتماد_ هاو کن یو 01 (7)با افرادی که نزد دیگران قابل اعتماد نیستند، رابطه ای جز در حد سلام و علیک نداشته باشید. در عوض، با افرادی دوست شوید که شخصیت خوبی دارند و درست مثل شما قوی، صادق و مهربان هستند و بخشی از ویژگی هایی که بالاتر ذکر شد را به دوش می کشند.

به هم کمک کنید تا مسیر تکامل به سمت ساخت شخصیت مورد نظر را با هم طی کنید. خود رابطه داشتن با افراد قابل اعتماد نا خواسته از شما هم فردی معتمد و قابل احترام خواهد ساخت.

بعضی ها خیال می کنند داشتن دوست های زیاد نشانه ی خوبی است. در دوستی، کیفیت را به کمیت ترجیح دهید. البته اینکه با همه دوستانه رفتار کنید خوب است، اما دوست خوب صمیمی کم پیدا می شود.

از رفتار های منفی فاصله بگیرید

مردم را فریب ندهید، دروغ نگویید. حتی شوخی این رفتار ها هم از شما در ذهن دیگران شخصیت متفاوتی خواهد ساخت. با گفتن یک دروغ، دروغ های بعدی را هم باید بگویید. یک فرد قوی نیازی به دروغ گفتن ندارد. فردی که ضعف دارد مجبور به پنهان کردن چیزها می شود. همیشه با خودتان تذکر بدهید ماه پشت ابر نخواهد ماند. بالاخره دروغتان افشا خواهد. به قول مارک تواین نویسنده بزرگ امریکایی، وقتی حقیقت را بگویید، دیگر لازم نیست همه چیزها و جزییات را به خاطر بسپارید”. مگر نه؟ چون دروغگو کم حافظه است. بالاخره لو خواهد رفت.

پشت سر دیگران صحبت نکنید

رفتاری بدی که ما با نام غیبت می شناسیم. غیبت، خاله زنکی و نیش و کنایه هیچ کدام نشانه فرد قابل اعتماد نیستند. شایعه سازی نکنید، وارد غیبت پشت سر دیگران نشوید و در مورد دیگران حرف های زننده نزنید. صاف و صادق حرف بزنید و وقتی دیگران هر چه از دهنشان در می آید را بدون مدرک و سند می زنند، واقعیت و حقیقت را به آنها تذکر دهید.

در جمع هایی که  پشت سر دیگران صحبت می کنند وارد نشوید. قانون طلایی همه ادیان این است: کاری که دوست نداری با تو انجام شود در مورد دیگران انجام نده.

معذرت خواهی را یاد بگیرید

در صورت لزوم، معذرت خواهی کنید. باور کنید معذرت خواهی کردن چیزی از شخصیت شما نمی کاهد.  اگر کسی از دست شما ناراحت است از دل او در بیاورید. از اشتباهی که کرده اید ابراز پشیمانی کنید. گاهی اوقات کافی است معذرت خواهید کنید و اشتباه را بپذیرید و بعد نهایت تلاش را برای جبران اشتباه انجام دهید. به او بگویید که در تلاش هستید به فردی با نهایت صداقت تبدیل شوید و دیگر هیچ وقت کارهایی که دیگران را ناراحت می کند انجام نخواهید داد.

روابط بلند مدت را داشته باشید

دوستی ها و روابط بلند مدت ناخواسته از شما نزد دیگران شخصیت قابل اعتمادی می سازد.  اگر با فردی در رابطه بودید و اوضاع خوب پیش نمی رفت مذاکره و گفتگو را امتحان کنید نه خیانت و فریب و نیرنگ را. رک و سادته با او در مورد موانع پیشرفت رابطه تان صحبت کنید. شفافیت و تمایل به حل مسائل و مشکلات نشانه ی یک فرد صادق و درستکار است.

یادتان نرود که صادق بودن یک مسیر طولانی است نه یک ایستگاه پایانی. برای تغییر عادات غلط و منفی زمان زیادی نیز است. تغییر رفتار غلط با دیگران یک شبه اصلاح شدنی نیست. جلب اعتماد دیگران زمان می برد مخصوصا اگر در گذشته کارهایی کرده اید که اعتماد یگران از شما سلب شده است.

همیشه با خودتان گوشزد کنید که صادق بودن یک ویژگی ارزشمند در زندگی خود و نزدیکانتان است. وقتی عزیزان و نزدیکانتان دیدند که شما به قول خود عمل می کنید و می توانند روی حرف شما حساب باز کنند به شما اعتماد خواهند کرد. البته افرادی هم هستند که صداقت شما را به هیچ می گیرند یا باور نمی کنند. بنابراین باید قوی باشید. بگذارید آنها هم به موقع به ارزش های پاک و والای انسانی در زندگی پی خواهند برد.

مقالات مرتبط:


چگونه اعتماد دیگران را جلب کنیم؟ (۵روش)