روش استفاده صحیح از نخ دندان موضوع این مقاله از هاو کن یو است. در این مقاله با شما کاربران هاو کن یو چگونگی استفاده صحیح از نخ دندان ، جلوگیری از آسیب به لثه و البته اهمیت استفاده از آن را با شما کاربران به صورت مرحله به مرحله با هم مرور و برسی کنیم.

استفاده روزانه از نخ دندان پلاک‌ها و جرم‌های دندان که با مسواک زدن پاک نشده‌اند را از بین می‌برد. اگر هر روز دندان‌هایتان را نخ دندان کنید، شانس حفظ دندان‌هایتان تا مادام العمر را بیشتر می‌کنید و ریسک ابتلا به مشکلات لثوی را کم می‌کنید. با این کار حتی از بوی بد دهان هم خلاص می‌شوید. استفاده از نخ دندان مزایای بسیار فراوانی دارد و هر شخصی که از نخ دندان استفاده نمی‌کند واقعا این مزایا را از دست می‌دهد. قبل از شروع مقاله شما کاربران می توانید روش و مراحل صحیح مسواک زدن را در لینک زیر از سایت مطالعه کنید. یاد بگیرید که مسواک خود را خودتان در منزل ضد عفونی کنید.

چگونه می توانید صحیح مسواک بزنید و بوی دهان را از بین ببرید؟

مراحل نخ دندان کشیدن

در ابتدا از بهترین نخ دندان استفاده کنید. چندین نوع مختلف نخ دندان وجود دارد که شما می‌توانید بهترین نخ دندانی را طبق سلیقه خودتان انتخاب کنید شامل با موم، بدون موم، طعم‌دار یا بدون طعم ظریف و … در اینجا، مواردی که لازم است شما در تصمیم گیری برای انتخاب نوع نخ دندان مورد نظرتان بدانید آمده است:

نخ دندان کشیدن به دو صورت وجود دارد:

نخ دندان نایلونی (چند رشته‌ای) این نوع نخ دندان از تعدادی رشته نایلونی ساخته شده است که آن را رشته‌ای و قابل پاره شدن می‌کند. دو نوع نخ دندان نایلونی وجود دارد: با موم و بدون موم.

نخ دندان پلی تترافلورو اتیلن (تک رشته‌ای) این نوع نخ دندان از یک رشته یا نخ ساخته می‌شود و بین دندان‌ها، حتی باریک‌ترین فضای بین آنها می‌تواند قرار گیرد.

اگر فاصله بین دندان‌هایتان زیاد است، نخ دندان نواری یا نخ دندان ویژه (برای تمییز کردن پرانتزهای ارتودنسی و پل‌های دندانی استفاده می‌شود) بهترین انتخاب هستند.

نخ دندان تک رشته‌ای کمی گران‌تر است، اما بین دندان‌ها خیلی راحت‌تر حرکت می‌کند و احتمال پارگی آن کمتر است. هر ظرف نخ دندان برای مدتها استفاده می‌شود، بنابراین، برای استفاده صحیح از نخ دندان، غیرنایلونی بصرفه‌تر است.

مرحله دو

انتهای یک بخش ۱۸ اینچ (۴۶ سانتیمتر) تا ۲۴ اینچ (۱۶ سانتیمتر) نخ دندان را بگیرید و دور انگشتان وسط خود بپیچید.

بسیاری از افراد دوست دارند بعد از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنند. با این کار ابتدا مسواک ذرات غذا را از میان دندان‌ها قبل از نخ دندان کشیدن بر می‌دارد؛ با این وجود، مسواک زدن بعد از کشیدن نخ دندان باعث می‌شود فلوراید بیشتری از خمیر دندان شما به دندان برسد و تمام باقیمانده‌های غذا را بعد از نخ دندان کشیدن پاک کند.

چگونه از پیشرفت پوسیدگی دندان خود جلوگیری کنید؟

مرحله سه

 نخ دندان رو بین انگشتان شست و انگشت اشاره هر دو دست نگه دارید. شما باید حدود ۳ تا ۴ اینچ (۷.۵ تا ۹ سانتیمتر) از نخ دندان را باید برای انجام کار باشد.این اندازه ای است که باید با آن دندان‌های‌تان را نخ دندان بکشید. زمانی که نخ دندان را دور انگشتان اشاره پیچیدید، می‌توانید آن را با انگشتان اشاره و شست بگیرید.

مرحله چهار

 حال شما کاربران هاو کن یواز انگشتان شست خود برای نخ دندان کشیدن دندان‌های بالایی استفاده کنید. استفاده از انگشتان شست در نخ دندان کشیدن دندان‌های بالایی می‌تواند بسیار موثر باشد، اما هر طور که راحت‌ترید نخ دندان بکشید.

مرحله پنج

به آرامی نخ دندان را میان دندان‌هایتان حرکت دهید. مهم نیست از کدام دندان شروع می ‌کنید فقط باید کار را کامل کنید. زمانی که یک قسمت را تمییز کردید، نخ دندان را به آرامی بین دندان‌ها و خط لثه حرکت دهید. این کار را باید با دقت انجام دهید نه خیلی خشن، چون در این صورت احتمال خونریزی یا آسیب رساندن به لثه‌هایتان را بیشتر می‌کنید.

با دندان شکسته چه کنیم؟

نخ دندان را در لثه قرار ندهید. فقط به آرامی نخ دندان را بین لثه و دندان‌ها مالش دهید نه اینکه با شدت آن را بچرخانید.

مرحله شش

نخ دندان را به آرامی به شکل C حرکت دهید وقتی با لثه‌ها تماس برقرار می‌کند، و با حرکاتی آرام از بالا به پایین آن قسمت را تمییز کنید. بعد از اینکه بین دندان‌هایتان را تمییز کردید، باید نخ دندان را اطراف استخوان خم کنید و تا زیر خط لثه بیاورید (حدودا ۲ تا ۳ میلی متر پایین). وقتی نخ دندان در جای خود قرار می‌گیرد، آن را به طرف بالا و پایین حرکت دهید تا با دقت آن قسمت را تمییز کنید. این کار باعث می‌شود خطوط هر دندان نیز تمییز شود.

علاوه بر این، در جهت عقب و جلو نیز نخ دندان بکشید تا پلاک و جرم‌های بیشتری را بردارید. وقتی این کار انجام شد، به آرامی نخ دندان را برعکس حرکت دهید.

مرحله هفت

مرحله شش را برای هر دندان اجرا کنید مطمئن شوید که همه دندان‌ها را یکی یکی نخ دندان می کشید. نخ دندان را اطراف لثه یک دندان و لثه دندان دیگر نپیچید این کار باعث می شود نخ دندان کشیدن دقیق انجام نشود و به خود آسیب بزنید. تمییزی دندان ها با استفاده از نخ دندان می‌توانند از طریق باز کردن نخ دندان اضافه‌ای که دور انگشت اشاره اشاره می پیچید انجام شود.

اطمینان یابید که برای هر دندان از تکه نخ دندان جدید استفاده می‌کنید. از یک دست به دست دیگر همانطور که پیش می روید نخ‌ دندان جدید باز کنید تا با نخ تمیز نخ دندان بکشید.

ممکن است از لثه‌های‌تان مقداری خون بیاید این یعنی لثه‌های شما واقعا نیاز دارد که بیشتر از نخ دندان استفاده کنید. لثه‌هایی که از آنها خون می آید اغلب افراد را نسبت به استفاده از نخ دندان بی انگیزه می‌کنند چون افراد دوست ندارند مجددا این درد را احساس کنند، اما بهتر است بدانید که خونریزی و ورم لثه باید زمانی که استفاده از نخ دندان را تبدیل به یک عادت می کنید کمتر شود. البته شما می توانید مقاله مربوط به مشکلات لثه و خونریزی لثه را که به صورت کامل توضیح داده شده است را در لینک زیر از مجموعه مقالات هاو کن یو مطالعه کنید.

چگونه خونریزی لثه را متوقف کنیم

 مرحله هشت

یادتان نرود مولرهای عقب را نخ دندان بکشید. بیماری لثه و فساد دندان به طور مکرر در دندان‌های عقبی اتفاق می‌افتد. نخ دندان کردن آنها کمی سخت است اما شما نباید در انجام آن کوتاهی کنید. به آرامی نخ دندان را میان مولرهای عقبی و لثه‌ها حرکت دهید و با دقت نخ دندان بکشید.

مرحله نهم

دهان خود را با دهان شویه یا آب بعد از نخ دندان کردن آبکشی کنید. بعد از نخ دندان کردن آبکشی دهان هرگونه ذرات داخل دهان، لثه و دندان را از ین می‌برد و باعث می‌شود در دهان خود احساس تازگی و تمیزی کنید.
استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین کاملاً هر نوع باکتری را از بین می‌برد و سدی محافظ اطراف لثه و دندان ایجاد می‌کنند.

چگونه می توانید بدون هزینه دندان های سفید و براق داشته باشید؟

مرحله دهم

حداقل یک بار در روز نخ دندان کنید. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند که دندان‌های تان را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه نخ دندان بکشید، اما حتی ۶۰ ثانیه نخ دندان در  در روز می‌توانند در سلامت لثه های شما تاثیر قابل توجهی داشته باشد. اکثر افراد قبل از خواب این کار را انجام می‌دهند. اگر قبل خواب غذایی میل کرده‌اید که به دندانهای شما چسبیده اند می توانید زودتر نخ دندان کنید تا ذرات غذا از میان دندان‌ها و لثه های خارج شود. لازم نیست بیش از حد نخ دندان بکشید در غیر این صورت به لثه های تان آسیب می‌زنید. فقط یک بار در روز کافی است. البته شما باید استفاده صحیح از نخ دندان را هم قبل از هر چیز فرا بگیرید.

مرحله یازده

گزینه‌های دیگری را انجام دهید، چنانچه نمی‌توانید یا نمی‌خواهید به شیوه سنتی نخ دندان بکشید. نخ دندان کشیدن به طور قابل ملاحظه‌ای احتمال ابتلا به بیماری لثه و فساد دندان را کاهش می‌دهد. این کار را برای خود روتین کنید. اگر نمی توانید به شیوه سنتی انجام دهید از موارد زیر را امتحان کنید:

نگهدارنده نخ دندان، وسیله های کوچک Y شکلی که نخ دندان را نگه می‌دارند، برای کسانی که به راحتی نمی‌توانند به شیوه سنتی نخ دندان بکشند.

نخ دندان‌های ویژه که مناسب افرادی هستند که شکاف بین دندان‌های آنها بزرگ است.

نخ کردن نخ دندان انجام کارهای دندانی را راحت تر می‌کند.
علاوه بر نخ دندان کشیدن از نخ دندان کننده آب استفاده کنید که به عنوان آبیاری کننده دهان شناخته می‌شود و وسیله‌ای است که جریانی از آب به دهان‌تان می‌رساند. این می‌تواند به پاک شدن دهان و دندان از غذا و همچنین کاهش بیماری لثه و خونریزی کمک کند. همچنین روند نخ دندان کشیدن را جذاب میکند. حواستان باشد که این مورد باید در کنار نخ دندان کردن استفاده شود نه به عنوان جایگزین.