چگونه از سرما خوردگی جلوگیری کنیم؟ تا چه اندازه جلوگیری از مبتلا شدن به انواع و یروس و سرماخوردگی های فصلی و آلرژی درکنترل شماست.  آیا از همکارتان که در اطاق کناری سرفه های خشک می کند، سرما خورده است یا تب دارد، دوری می کنید؟ آیا دستتان را از دستگیره های در عقب می کشید؟ آیا فوبیای سرماخوردگی و تب دارید؟ قبل از اینکه آنفولانزا به سراغتان بیاید کنترل حالتان را به دست بگیرید. 14 روش پیشگیری از سرماخوردگی و تب که اینجا برایتان آورده ایم حاصل مشاوره با چندین پزشک متخصص است.

شما کاربران برای جلوگیری از مبتلا شدن به انواع ویروس و سرماخوردگی های متفاوت در وحله اول باید مراقبت هایی را از خود در دستور کار قرار دهید و در مرحله بعد مراقب محیطی که در ان قرار میگیرید باشید. در ادامه با شما روش های متفاوت برای جلوگیری از سرماخوردگی را مرور می کنیم.

 

هر بار که با شخصی دست می دهید دستتان را بشویید

اما به همان بسنده نکنید. دکتر مارک منگل، رئیس انجمن پزشک خانواده در دانشکدۀ پزشکی دانشگاه سینت لوئیز می گوید،”تا حد ممکن دست هایتان را بشویید.” جریان آب زیاد روی دست هایتان هر گونه جرمی را رقیق کرده و از دست هایتان پاک می کند. لازم نیست خیلی سخت گیر باشید و به سراغ مواد ضد عفونی کننده بروید و یا وسواس به خرج دهید ولی مراقب باشید که به صورت مداوم نسبت به شست و شوی معمول دست خود اقدام کنید.

دست هایتان را  از صورت دور نگه دارید

منگِل می گوید، لمس کردن بینی و چشم ها ممکن است به شما آسیب بزند. چشم ها و بینی محتمل ترین جاها برای ورود میکروب ها هستند. خیلی ساده سعی کنید زمانی که در محیط های مستعد قرار می گیرید اگر فرصت و جالی برای شست و شوی ندام دست ها نیست حدالامکان دست ها را از صورت و مخصوصا چشم و بینی دور نگه دارید.

خواب کافی

ما در وبسایت هاو کن یو بار ها در مقالات مختلفبر روی یکی از مهم ترین ارمکان زندگی سالم، یعنی خواب مانور داده ایم و اینجا هم باز به سراغ خواب سالم و کافی میرویم. گویا داشتن خواب کافی و طبیعی کار سختی نیست. زمانی که احساس بیماری می کنید به خواب بیشتری نیاز دارید. وقتی بدنتان خسته باشد نمی تواند به خوبی مبارزه کند، بنابراین منگِل پیشنهاد می کند هر شب 8 تا 10 ساعت برای زمانی که دچار مشکل سلامتی هستید  خواب مناسب داشته باشید و استراحت کنید.

تمامی مقالات مرتبط با داشتن خواب سالم و کافی

اگر در این رابطه احتیاج به اطلاعات بیش تر دارید مجموعه مقالات مرتبط با خواب را می توانید مطالعه کنید.

واکسن ها را فراموش نکنید

شاید سال گذشته به خاطر کمبود این واکسن ها نتوانسته باشید آنها را تزریق کنید. ولی امسال سعی کنید این واکسن را تزریق کنید و خودتان را در برابر تب و آنفولانزا واکسینه کنید. هزینه زیادی نخواهند داشت ولی کمتر افراد در رابطه با استفاده از این واکسن ها اقدام می کنند و این در حالی است که یکی از کارامد ترین روش ها برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا و .. استفاده از واکسن ها است.

با غذاهای سالم بدنتان را تقویت کنید

ممکن است فکر کنید اینکه همیشه غذاهای سالم بخورید کار سختی است اما خوردن میوه ها و سبزیجات تازۀ فراوان می تواند سیستم ایمنی تان را پشتیبانی کند. و این بسیار راحت تر از مقابله با تب و آنفولانزا است. برای داشتن تغزیه سالم  و رژیم غذایی متوانید به سراغ مقالات زیر بروید.

۱۴ نکته کلیدی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم

ورزش کنید

ورزش کنید تا عرق کنید. طبق گفتۀ پزشکان ورزش کردن منظم می تواند عملکرد سیستم ایمنی تان را تقویت کند. بر هیچ کس مزایا و فواید ورز کردن پوشیده نیست و شما می توانید اطلاعات تکمیلی را در این رابطه از لینک های زیر مطالعه و مشاهده کنید.

چگونه دوباره ورزش را شروع کنیم؟ (۱۵ ترفند برای آغاز دوباره تمرین)

فاصله را حفظ کنید

فاصله تان را با افرادی که علائم سرماخوردگی از قبیل عطسه و سرفه را نشان می دهند، حفظ کنید. اگر چه این یک راهکار آشکار است، اما فراتر از غریبه ها و همکاران به کار گرفته می شود. تا حد امکان از اعضای خانواده و دوستان بیمار اجتناب کنید.

مطابق اصول بهداشتی عمل کنید

همیشه از ژل های ضد عفونی کننده که می توانند همیشه در کیف یا جیب شما باشند، یا دستمال های مرطوب با پایۀ الکل برای تمیز کردن استفاده کنید. اما قبل از خرید حتما برچسب روی محصول را بخوانید تا از الکلی بودن آن مطمئن شوید. دستمال های مرطوب غیر الکلی آنقدر ها مؤثر نیستند. در استفاده از این موارد هم زیاده روی نکنید.

دلیل دیگری برای ترک سیگار

بر اساس مطالعات انجام شده روی عفونت و افرادی که سیگار می کشند، سیگار کشیدن، با ایجاد تغییرات ساختاری در مجرای تنفسی و کاهش واکنش های ایمنی، خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. به ویژه سیگار کشیدن به مخاط آسیب می رساند. مخاط فیبرهای مو مانند داخل بینی ما هستند. این امر می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

چگونه سیگار را ترک کنیم؟ ۱۰ روش برای غلبه بر سیگار

در استفاده از وسایل عمومی دقت داشته باشید

به ناچار روزانه بار ها و بارها با وسایلی که عموم افراد از آن ها استفاده می کنند سر و کار دارید، و استفاده نکردن از آن ها اجتناب ناپذیر است. شما باید شست و شو های منظم را در دستور کار قرار دهید و در رابطه با مواردی که می توانید از آن ها جلوگیری کنید همچون ظروف سس فست فود ها و رستوران ها و … دقت بیشتر داشته باشید.

دلیل دیگری برای خرید

طبق گفتۀ ژوزف براکو، نویسنده کتاب “تجویز پزشکان خوب برای سرماخوردگی و تب”، کیف پول ما میکروب های زیادی را به خود می گیرند. پس ممکن است هر بار که کیف دستی تان را بر می دارید بار دیگری در معرض عفونت ها قرار گیرید و ممکن است بیماری ها به شما سرایت کنند. پیشنهاد او این است: کیف های دستی پارچه ای تان را در طول زمستان کنار بگذارید و کیف های ونیلی یا چرمی دست بگیرید تا راحت تر بتوانید تمیزشان کنید. از سوی دیگر اسکناس ها و سکه ها به خودی خود منبعی بزرگ برای تجمع میکروب ها هستند، سعی کنید حدالامکان از کارت های اعتباری به جای پول نقد کمک بگیرید.

عادت های اشتباه

جویدن ناخن هایتان می تواند به شما آسیب برساند. میکروب ها زیر ناخن ها جمع می شوند و جویدن ناخن ها یک راه سریع برای هضم این میکروب ها است. همچنین قرار دادن انگشتان در دهان و در گوش هر کدام به خودی خودی می توانند دلیلی برای سرما خوردگی باشند.

سعی کنید لبخند بزنید

تحقیقاتی که جدیداً انجام شده اند، نشان داده اند که شادی می تواند کمک کند. دکتر کارل کارنتسکی، استاد روانشناسی در دانشگاه ویلکس، دریافت که رابطۀ جنسی سالم، تفکر مثبت، بازی کردن با حیوان خانگی، و دیگر رفتارهای لذت بخش سیستم ایمنی شما را تقویت می کند.

چگونه شاد زندگی کنیم

میخواهی کجا عطسه کنم؟

شاید عجیب به نظر برسد، اما وقتی مجبورید سرفه و عطسه کنید، آرنجتان را خم کنید و در خم شدگی آنجا عطسه کنید، نه در دستانتان. از آنجایی که دست ها منبع میکروب هستند، انجام این کار مانع از توزیع جرم ها می شود. البته این یک روش برای زمان اضطرار است و در دست داشتن و یا همراه داشتن دستمال می تواند کار شما ساده کند.

هنوز مریض هستید؟

طبق گفتۀ دکتر جف رابرتسون چهار کار وجود دارد که می توانید برای بهتر شدن انجام دهید:

زمانی را به تنهایی تان اختصاص دهید

این مربوط به زمانی است که می خواهید از جمع کناره بگیرید. در خانه بمانید و از خودتان مراقبت کنید.

چگونه تنها زندگی کنیم ؟ ( کنار آمدن با تنهایی و لذت بخش کردن آن)

مراقب علائمتان باشید

اگر علامتی از زکام گرفته تا عصبی شدن را داشتید، با پزشکتان در تماس باشید. سرما خوردگی شما می تواند تا تب پیش برود.

بنوشید، بنوشید، بنوشید

بی آبی بدن به راحتی می تواند اتفاق بیفتد (به ویژه زمانی که تب داشته باشید یا استفراغ کنید). اگر نمی توانید آب بدنتان را نگه دارید با پزشکتان تماس بگیرید.

حالا زمان صرفه جویی در وقت نیست

تمام دستمال کاغذی های مصرف شده را دور بیاندازید. درست است که گذاشتن چیزها روی میز کنارتخت خیلی راحت است اما دستمال های مچاله شده را آنجا نگذارید. ممکن است با این کار سرماخوردگی را بیشتر کنید.