آبریزش بینی چیزیست که ممکن است برای همه رخ دهد. مطمئنا شما هم برای  یکبار که شده التهاب بینی آن هم بر اثر استفاده مکرر از دستمال را تجربه کرده اید. مشکلی که گاهی شما را کلافه می کند و راهی هم نمی توانید برای متوقف کردن سریع ان پیدا کنید. در این مقاله به راه های درمان آبریزش بینی آن هم به ساده و کم خطر ترین روش های ممکن خواهیم پرداخت.

دلایل مختلفی برای آب ریزش بینی وجود دارد که شایع ترین آن عفونت ویروسی سینوس ها که معمولا از سرماخوردگی به وجود می آید، است. در موارد دیگر، ممکن است که آبریزش بینی به علت آلرژی، تب یونجه و یا … باشد.

دلایل زیادی برای آبریزش بینی می توان عنوان کرد ولی مواردی که تقریبا شایع هستند:

  • سرما خوردگی
  • سینوزیت
  • خشکی هوا
  • آلرژی
  • حساسیت
  • دارو های مختلف
  • آنفولانزا

قبل از اینکه به روش های درمان بپردازیم مد نظرداشته باشید که اگر آبریزش بینی شما بیش از یک هفته ادامه داشت و یا همراه با ترشحات سبز یا زرد رنگ بود و یا احساس درد در ناحیه گونه ها و پیشانی، گلو یا درد عمومی بدن داشتید بهتر است هر چه زود تر از خود درمانی دست کشیده و به سراغ پزشک معالج بروید.

 

متوقف کردن آبریزش  بینی با روش های درمانی خانگی

اگر ترجیح می دهید که از درمان های طبیعی استفاده کنید، گزینه های زیادی  برایتان وجود دارد که می توانند  به شما کمک کند. پس برای  این که بفهمید کدام یک از درمان های زیر به شما و بینیتان کمک می کنند، ادامه این مقاله را مطالعه نمایید.

مایعات زیاد بنوشید

اگر علایم گرفتگی بینی دارید، نوشیدن مایعات و مرطوب نگه داشتن به جلوگیری از آبریزشتان کمک می کند.

این روش باعث می شود که مخاط های موجود در سینوسهایتان نرم شده و بیرون بیایند و خارج شدنشان راحت تر شود. در غیر این صورت، ممکن است که مخاط های داخل بینی ضخیم و چسبنده شوند و باعث گرفتگی بیشتر بینیتان شوند.

در واقع نوشیدن مایعات بیش تر به شما کمک می کند تا آبریزش ها رقیق و روان تر شده و مشکلات ثانویه به سراغتان نیایند ضمن اینکه تامین مایعات بدن در شرایط سرما خوردگی هم از نکات مهمی است که نباید فراموش کنید.

از نوشیدن مایعاتی  همچون قهوه و یا نوشیدنی های الکلی که مخاط را به جای مرطوب کردن، خشک می کنند نیز دوری کنید.

چای و مایعات و نوشیدنی های گرم

از سوی دیگر، نوشیدنی های گرم مانند چای ممکن است که بعضی وقت ها مفید تر از نوشیدنی های سرد باشند و این به خاطر گرما و بخار نوشیدنی است که باعث باز شدن مجاری تنفسی و کاهش تراکم مخاط سینوس هایتان می شوند.

 بعضی از چای های ساخته شده از گیاهان دارویی ممکن است که  حاوی گیاهانی باشند که دارای خواص خفیفی برای کم کردن مخاط بینی باشند. به دنبال چای هایی  که خواص ضد التهابی دارند و گیاهان آنتی هیستامین دار از جمله بابونه، زنجبیل، نعناع یا گزنه که دار باشید.

یک فنجان چای گیاهی گرم (ترجیحا بدون کافئین) درست کنید و قبل از نوشیدن آن،  بخار چای را استنشاق کنید. معمولا همراه با آبریزش گلو درد نیز وجود دارد. نوشیدن چای گیاهی گرم می تواند به کاهش گلو درد نیز کمک کند.

بخور دادن راهی برای درمان آبریزش بینی

ثابت شده است که استنشاق بخار گرم باعث درمان آبریزیش بینی می شود. مطالعه ای  در سال 2015 که بر روی افرادی با سرما خوردگی معمولی انجام شد نشان داد که  استنشاق بخار  می تواند بسیار موثر باشد. در  این روش مدت زمان بهبودی بیمارانی که بخار استنشاق کرده بودند، در مقایسه با افرادی که بخار استنشاق نکرده بودند،  حدود یک هفته کم تر بود.

علاوه بر استنشاق بخار یک فنجان چای داغ، بخور دادن  صورت را نیز  امتحان کنید. در زیر می توانید نحوه  انجام این کار را یاد بگیرید:

آموزش بخور دادن

مقداری آب تمیز را داخل یک قابلمه تمیز ریخته و آن را روی اجاق گاز قرار دهید و تا جایی گرم کنید که از روی آن بخار بلند شود. اجازه ندهید که آب به نقطه جوش برسد. حدودا 20 الی 30 دقیقه  صورتتان را  بالای ظرف نگه دارید و سعی کنید از طریق بینی، عمیق نفس بکشید.  اگر در صورتتان احساس گرمای شدید  کردید چند ثانیه به خود استراحت دهید. بعد از انجام این کار برای خلاص شدن از شر مخاط داخل بینی، فین کنید.

در صورت لزوم می توانید  از  چند قطره اسانس مخصوص ضد انسداد بینی نیز استفاده کنید . حدود ا دو قطره برای هر 2-3 لیتر آب کافی است.

اکالیپتوس، نخود سیاه، کاج، رزماری، مریم گلی، نعناع، درخت چای (ملاله) و روغن تایلندی گزینه های خوبی هستند. ترکیبات موجود در این گیاهان (مانند مندول و تیمول) نیز در بسیاری از داروهای نیز یافت می شود.

اگر بدین روغن ها دسترسی ندارید، می توانید از خشک شده این گیاهان نیز استفاده نمایید. مثل چای دم کردن این گیاهان را داخل آب جوش بریزید و بخار آن را استنشاق کنید. این روش درست مانند روش اضافه کردن خود اسانس برایتان مفید خواهد بود.

دوش آب گرم

آیا به یک درمان سریع احتیاج دارید؟ دوش آب گرم را امتحان کنید. درست مثل چای داغ یا بخور صورت، ریختن آب گرم روی صورت نیز می تواند به کاهش آبریزش و گرفتگی بینی کمک کند.

برای به دست آوردن نتیجه بهتر، صورت و سینوس های خود را به طور مستقیم  جلوی سری اسپری کننده آب بگیرید.

استفاده از نتی پات

استفاده از نتی پات (ظرف های مخصوص برای تخلیه مخاط بینی)  نیز روشی  رایج برای حل مشکلات سینوسی مانند آبریزش بینی و گرفتگی می باشد.

در واقع نتی پات ها ظرف های کوچکی شبیه به قوری هستند که یک لوله کوچک دارند و باید داخل آن آب گرم شور و یا محلول نمکی بریزید. با این روش کاملا داخل سینوسهایتان تخلیه می شود. می توانید از داروخانه های اطراف منزلتان این ظرف را تهیه کنید.  البته توجه داشته باشید که در بعضی موارد  استفاده نادرست از نتی پات می تواند باعث بدتر شدن آبریزش و حتی التهاب سینوس ها شود.

اطمینان حاصل کنید که به جای آب شیر از آب استریل و تقطیر شده استفاده کنید. در این روش بهتر است دقت کافی را داشته باشید تا به مشکلی برخورد نکنید.

در صورت تمایل  برای گرفتن تاثیر بهتر،  می توانید  حدودا دو سه قطره محلول مخصوص ضد احتقاق بینی نیز داخل ظرفتان بریزید.

خوردن غذاهای تند خوب یا بد؟

گاها از تاثیر مثبت فلفل و آن هم فلفل  سیاه در درمان سرما خوردگی صحبت هایی به میان می آید ولی در مجموع ادویه جات گاهی به دلیل حساسیت باعث وخامت اوضاع و گاهی هم درمانی برای آبریزش به شما می روند.

خوردن غذاهای تند می توانند آبریزش بینی را بدتر کنند. با این حال اگر علایم گرفتگی بینی دارید، خوردن غذای تند می تواند به باز شدن گرفتگی بینی کمک کند.

اگر می توانید اندکی گرم و تند بودن غذایتان را تحمل کنید،  این راه را امتحان کنید. اگر زیاد به طعم تند عادت ندارید، ابتدا کمی ادویه تند را به تنهایی امتحان کنید تا ببنید اصلا این روش برایتان موثر است یا خیر؟

ادویه های تندی مانند فلفل هندی، هابانرو، واسبی، ریشه خردل، هویج یا زنجبیل  نیز گزینه هایی عالی هستند.

 استفاده از ماده  کپسای سین

در واقع کپسای سین  ماده شیمیایی است که فلفل قرمز را تند می کند. این ماده برای درمان دردهای عصبی و پسوریازیس مورد استفاده قرار می گیرد، اما اگر آن را روی بینی خود قرار دهید، می توانید به آبریزش ناشی از گرفتگی بینی  نیز کمک کنید.

مطالعات متعددی نشان داده اند که که کپسایسین از بسیاری از داروهای  سرما خوردگی که ممکن است برای باز کردن راه بینی امتحان کنید ، بهتر است.

صحبت نهایی

روش های خانگی بسیاری برای راحت شدن هنگام آبریزش بینی، بدون استفاده از داروهای تجویزی وجود دارند.  منتها هیچ یک از این روش ها نمی توانند به طور مطلق دلایل اصلی و زیرساختی ای  مثل سرماخوردگی، عفونت های ویروسی یا آلرژی ها که باعث آبریزیش بینی شده اند را کاملا قطع کنند.

در واقع این روش ها  باعث راحت تر شدن شما می شوند. در صورتی که  دچار سرماخوردگی، ویروس و  یا آلرژی شده اید، سعی کنید تا روش های اساسی دیگری را نیز امتحان کنید.