افراد زیادی هستند که بنابر دلایلی با قرمزی چشم مواجه می‌شوند. همه‌ی ما هر‌از‌گاهی دچار قرمزی چشم می‌شویم. علت قرمز شدن چشم ها تورم رگ‌های چشم است. قرمزی چشم می‌تواند در یکی از چشم‌ها یا هر دوی آنها اتفاق بیفتد و ممکن است همراه با سوزش، خارش، بیرون آمدن مایعاتی از چشم، تورم چشم‌ها یا اختلالات بینایی نظیر تاری دید شود. در سایر موارد چشم قرمز هیچ ناراحتی به همراه نخواهد داشت. با ما همراه باشید تا روش های درمان و دلایل این مشکل چشم‌ها را بررسی کنیم.

یک نکته مهم را در همین ابتدای مقاله باید به شما کاربران گوش زد کنیم. چشم‌ها می تواند به مرور زمان قرمز شود و یا ناگهان و به ویژه در واکنش به آلرژی یا وارد آمدن جراحات به چشم قرمز شوند. اگر شما فکر می کنید وضعیت چشم های قرمزتان اورژانسی است باید سریعا و در اولین فرصت به چشم پزشک مراجعه کنید.

قرمزی چشم چیست؟

 قرمزی چشم اصطلاحی است که برای اشاره به چشم های قرمز، ناراحت و پرخون استفاده می‌شود. همچنین ممکن است برای اشاره به موارد زیر به کار رود:

  • خونریزی زیر ملتحمه یا پارگی رگ سفیدی چشم
  • التهاب پلک چشم
  • لنزهایی که برای ایجاد جلوه‌های ویژه استفاده می2شوند
  • قرمزی چشم موجود در عکس ها

چشم های قرمز می‌توانند از قرمز شدن معمول که صلبیه (سفیدی چشم) را کاملا پوشانده است تا وجود چند رگ متورم که شبیه خطوط قرمز یا صورتی در سراسر صلبیه است متغیر باشد. چشم های قرمز معمولا بر اثر آلرژی، خستگی چشم، استفاده‌ی بیش از حد لنز طبی یا زیبایی و یا عفونت های رایج چشمی نظیر آماس ملتحمه ایجاد شوند.

هرچند قرمزی چشم گاهی نشانه‌ی وضعیت وخیم یا بیماری حاد چشم نظیر آب سبز یا التهاب مجموعه عنبیه است. اگر قرمزی چشم شما ادامه دارد یا بدتر شده است با چشم پزشک خود در تماس باشید تا روند تشخیص و درمان را طی کنید.

دلایل قرمزی چشم

التهاب ملتحمه. نام دیگر این بیماری چشم صورتی است. این بیماری یکی از رایج ترین و مسری ترین عفونت‌های چشمی است که بیشتر در بین کودکان مدرسه ای مشاهده می‌شود. این بیماری بر اثر عفونت ملتحمه – غشای نازک و معمولا شفافی که روی سفیده ی چشم و خطوط پلک چشم را می‌پوشاند – ایجاد می‌شود. وقتی ملتحمه عفونی شد رگهای خونی متورم و ناراحت می‌شوند و در نتیجه ظاهر قرمز یا صورتی در چشم ایجاد می‌شود. در واقع وجود رنگ صورتی متمایل به قرمز چشم نشانه ای از عفونت ملتحمه است.

چهار نوع عفونت ملتحمه وجود دارد و از این رو راه های درمان عفونت ملتحمه هم متغیر است – بنابراین همیشه با چشم پزشک خود برای تشخیص مناسب در تماس باشید.

خشکی چشم

سندرم خشکی چشم زمانی بروز پیدا می‌کند که غدد اشک نتواند اشک را به اندازه و یا کیفیت مناسب تولید کند تا چشم‌ها را مرطوب نگه دارد. سندرم خشکی چشم مزمن باعث می‌شود تا سطح چشم متورم و ملتهب شود و ظاهر قرمز به چشم هایتان بدهد.

گرچه سندرم خشکی چشم ممکن است درمانپذیر نباشد اما می‌توان آن را مدیریت نمود. استفاده از قطره چشم برای تولید اشک مصنوعی برای درمان خشکی چشم معمولا تجویز می‌شود. آلرژی قرمزی چشم اغلب بر اثر آلرژی اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه قرمزی معمولا نشانه ی واکنش آلرژیک است.

آلرژی

وقتی سیستم ایمنی بدن به ماده ی خارجی نظیر آلاینده، پشم و موی حیوانات خانگی، گرد و خاک و مواد شیمیایی معینی که در لوازم آرایشی یا محلول لنزها یافت می‌شود واکنش نشان می‌دهد، بدن شما هیستامین را در نتیجه‌ی واکنش التهابی برای مبارزه با آلرژی ها رها می‌سازد. در نتیجه هیستامین باعث می‌شود رگ‌های خون داخل چشم‌ها بزرگ شوند و در نتیجه ظاهر چشم خونی و قرمز می‌شود.

اجتناب از آلرژی هایی که می‌دانید به آنها حساسیت دارید و یا مصرف داروهایی نظیر آنتی هیستامین که پزشک تجویز کرده به ویژه در فصل هایی از سال که آلرژی زیاد است می‌تواند آلرژی ها را از شما دور نگه دارد.

لنزها

یکی از علل قرمزی چشم استفاده‌ی بیش از حد از لنزها یا عدم مراقبت بهینه از آنهاست و این باعث می‌شود که میکروب ها در چشم انباشته شوند.

وجود چشم های قرمز به هنگام استفاده از لنز می‌تواند نشانه‌ی عفونت وخیم چشم نظیر التهاب قرنیه و یا عفونت های قارچی چشم باشد. اگر هنگام استفاده از لنزها چشم هایتان قرمز می‌شود بلافاصله لنزها را از چشم خارج کنید و به نزد پزشک خود بروید.

لنزها می‌توانند سندرم چشم خشک را هم بدتر کنند چرا که میزان اکسیژن دریافتی قرنیه را کاهش می‌دهند و می توانند مانع جریان نرمال اشک شوند ، ویژه وقتی لنزها به خوبی در چشم قرار نگرفته باشند.

می‌توانید ریسک قرمزی چشم ناشی از استفاده از لنز را با تمیز نگه داشتن و ضدعفونی کردن لنزها و تعویض آنها مطابق با رهنودهای پزشک کاهش دهید. پزشک شما می‌تواند به شما توصیه کند تا از لنزهای یک بار مصرف روزانه استفاده کنید و یا لنز خود را از ماده‌ی دیگری انتخاب کنید و مثلا از لنزهای گاز قابل نفوذ استفاده نمایید.

سندرم چشم کامپیوتری

چشم های خسته، قرمز و سوزان بر اثر زل زدن بیش از حد و طولانی مدت به صفحه ی مانیتور ایجاد می‌شوند. یکی از علل این سندرم این است که هنگام خیره شدن به مانیتور کمتر پلک می‌زنیم و این باعث خشک شدن سطح چشم ما می‌‌شود.

هنکام کار با کامپیوتر هر از چند دقیقه ای به چشم هایتان استراحت دهید و از عینک های مخصوص کار با کامپیوتر استفاده کنید. قطرات مرطوب کننده‌ی چشم می توانند  به مرطوب و سالم نگه داشتن چشم کمک کنند و مانع قرمز شدن آنها شوند.

آسیب و جراحات وارده به چشم

وارد آمدن آسیب یا جراحت به چشم می تواند منجر به قرمز و پرخون شدن چشم ها شود و گاهی همراه با خونریزی زیر ملتحمه همراه می شود. رگ های چشم در واکنشی التهای به آسیب و جراحت گشاد می شوند تا خون بیشتری به محل آسیب دیده برسد تا زودتر درمان شود. این گشاد شدن (و گاهی پاره شدن) رگ‌ها باعث قرمزی می شود. آسیب های وارده به چشم ها می‌توانند از خراش برداشتن های سطحی قرنیه تا زخم‌های عمیق تر و سوختن با مواد شیمیایی متغیر باشد. منبع آسیب هرچه که باشد باید بلافاصله به اورژانس منتقل شده و چشم پزش کشما را سریعا معاینه کند.

سایر علل قرمزی چشم

زخم قرنیه

عفونت های قرنیه منجمله زخم قرنیه می‌توانند کشنده باشند و باید فورا مداوا شوند. علایم زخم های قرنیه علاوه بر قرمزی چشم می‌توانند همراه با درد چشم، کاهش دید و خارج شدن مایعات از چشم باشد. زخم قرنیه معمولا بر اثر عفونت مداوا نشده‌ی چشم یا وارد آمدن تروما به چشم ایجاد می‌شود.

تبخال عدسی

این عفونت ویروسی بر اثر همان ویروسی که باعث ابتلا به سرماخوردگی می‌شود ایجاد می‌شود. نشانه‌ها و علایم تبخال عدسی عبارت اند از قرمزی چشم، تورم چشم‌ها، درد چشم، تخلیه‌ی مایعات از چشم و حساسیت به نور.

تبخال چشم در صورت عدم مداوا می‌تواند باعث زخم شدن قرنیه هم شود و در برخی موارد مستلزم پیوند قرنیه برای بازیافت بینایی می‌باشد.

التهاب مجموعه عنبیه

التهاب لایه‌ی میانی چشم (عنبیه) مورد دیگری است که معمولا همراه با قرمزی چشم، حساسیت به نور و اختلال در دید و بینایی و تاری دید می‌باشد.

التهاب مجموعه عنبیه چندین علت دارد که شایع ترین آنها عفونت های چشمی، تروما و آسیب به چشم و یا اختلال سیستم ایمنی است. اما در بسیاری از موارد علت اصلی التهاب مجموعه عنبیه ناشناخته است. اگر التهاب مجموعه عنبیه در مراحل اولیه درمان نشود می‌تواند به جدا شدن شبکیه، آب مروارید و فشار بالای عدسی منجر شود که همه ی آنها می‌توانند منجر به نابینایی دایمی شوند.

آب سبز

در بسیاری موارد آب سبز به صورت تدریجی و بدون علامت ایجاد می‌شود. اما درد ناگهانی همراه با رنگ قرمز روشن داخل چشم و دیدن هاله در اطراف نور، از دست رفتن دید و تهوع ممکن است نشانه ی آب سبز زاویه بسته ی مزمن باشند.

آب سبز زاویه بسته ی مزمن دید و بینایی را تهدید می‌‌کند و مستلزم مداوای اورژانسی است. افزایش فشار درون عدسی ( فشار داخلی در چشم ها) در صورت عدم کاهش می‌تواند ظرف چند ساعت باعث نابینایی دایمی شود.

قطرات چشم سفیدکننده

قطرات چشم که برای درمان قرمزی چشم‌ها در بازار موجود هستند حاوی مواد شیمیایی هستند که برای کاهش قرمزی چشم باعث چروک خوردن رگ‌های سطح چشم می‌شوند. این قطرات در بلند مدت می‌توانند به جای مداوای چشم وضع آن را بدتر کنند. بسیاری افراد که مرتبا از قطرات سفیدکننده و برطرف کننده ی قرمزی چشم استفاده می‌کند در بلند مدت در برابر تاثیر سفید کنندگی آنها مقاومت می‌یابند و در نتیجه به قطرات بیشتر و بیشتر نیاز دارند.

سرماخوردگی و آنفلونزا

تورم چشم ها و پرخون شدن آنها همراه با آبریزش بینی از علایم رایج سرماخوردگی یا آنفلونزا هستند. چشم های قرمز معمولا همراه با عفونت یا مسدود شدن سینوس هستند، مخصوصا زمانی که همراه با عطسه و سرفه باشند.

حاملگی

تغییرات هورمونی طی حاملگی می‌توانند از چند جهت بر چشم ها تاثیر سوء بگذارند. چشم های شما ممکن است پرخون و قرمز و نیز خشک، خارشی و حساس به نور شوند.

حاملگی همچنین می‌تواند شکل قرنیه را تغییر دهد و ممکن است به لنزها حساس شوید و یا حتی تاری دید پیدا کنید. این مشکلات منجمله قرمزی چشم، معمولا موقتی هستند و ظرف چند هفته یا ماه بعد از زایمان کاملا از بین می روند.

دخانیات

خطرات مصرف سیگار و سایر دخانیات برای قلب و ریه و نیز بیماری هایی که برایتان به همراه دارند کاملا شناخته شده هستند و نیازی به توضیح اضافه نیست اما آیا می دانستید دخانیات برای سلامت چشم هایتان هم بد است؟

سیگار علاوه بر اینکه ریسک دژنراسیون، آب مروارید و التهاب مجموعه عنبیه را به مقدار زیادی افزایش می‌دهد، حاوی موادی سمی است که باعث خشکی، قرمزی و خارش چشم ها می‌شود. همچنین مصرف مواد مخدری نظیر ماریجوانا و نیز مصرف الکل می‌توانند باعث پرخون شدن چشم ها شوند.

خطرات موجود در محل کار و محیط زیست

هوای بسیار خشک، گرد و غبار و دود و مواجهه‌ی بیش از حد با نور آفتاب باعث اذیت شدن چشم ها و قرمز شدن آنها می شوند. خراش برداشتن قرنیه که بر اثر ذرات معلق در هوا نظیر شن و ماسه و ذرات چوب و آهن و شیشه است می تواند باعث آسیب جدی به چشم شود. بنابراین اگر در چنین محیط هایی کار می‌کنید همیشه از عینک های مخصوص استفاده کنید.

کم خوابی

ظاهر چشم های شما نشان می‌دهد که خسته هستید یا نیستید. چشم های ورم کرده و حلقه‌های سیاه پای چشم ها نشانه هایی هستند از کم خوابی است.  یادتان باشد که مالش چشم های خوابآلود وضع را بدتر می‌کند.

شنا

کلر و سایر مواد شوینده و ضدعفونی کننده‌ای که در استخرها وجود دارد و نیز باکتری موجود در هر نوع آبی منجمله اقیانوس ها، رودخانه‌ها و برکه‌ها می‌توانند به چشم های شناگران آسیب برسانند. اگر در معرض قرمز شدن چشم ها قرار دارید، از عینک مخصوص شنا استفاده کنید.

همچنین هرگز با داشتن لنز در چشم ها شنا نکنید. اینکار احتمال عفونی شدن چشم ها را افزایش می‌دهد.

درمان قرمزی چشم ها

درمان قرمزی چشم ها بسته به علت آن متغیر است. با چشم پزشک خود تماس بگیرید تا تشخیص صحیح را بدهد. اگر لنز استفاده می‌کنید به محض اذیت شدن چشم‌ها یا پرخون شدن، آن را خارج کنید. درمان قرمزی چشم ها از اسراحت، قرار دادن کمپرس آب سرد بر روی چشم ها و قطرات چشم تا آنتی بیوتیک و حتی جراحی متغیر است. یادتان باشد که اگر قرمزی چشم‌ها همراه با درد، حساسیت به نور، ورم و تاری دید بود بلافاصله به نزد چشم پزشک بروید تا سریعا تحت درمان قرار گیرید.