با رسیدن فصل سرما، حتما به سراغ روشن کردن رادیاتورهای آپارتمانتان رفته اید. اما متوجه می شوید که با اینکه داغ هستند چندان فضای داخل منزل را گرم نمی کنند.  به هر حال، علت اصلی گرم نکردن رادیاتورهای منزل هوای گیر افتاده ای است که مانع جریان عادی شان می شود. این مشکل رایج اکثر رادیاتورهاست و خوشبختانه راه حل ساده ای هم دارد. کافی است چند ابزار ساده داشته باشید تا رادیاتور منزلتان وظیفه ی اصلی اش را انجام دهد: پخش کردن گرما و حرارت به شیوه ی مناسب. در ادامه روش هواگیری رادیاتور های خانگی را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید:

هواگیری رادیاتو در خانه


عیب رادیاتور را پیدا کنید.
هواگیری - هاو کن یو

در قسمت های فوقانی رادیاتوری که به هواگیری نیاز دارد، هوا جمع شده است . بنابراین، وقتی رادیاتور را روشن می کنید ، یا کل بدنه ی رادیاتور سرد است و یا قسمت فوقانی اش سرد و فقط قسمت تحتانی اش گرم است. متاسفانه رادیاتور سرد می تواند مشکلات را دوچندان کند. قبل از ادامه، ببینید رادیاتورتان این مشکلاتی را که نام ی بریم دارد یا نه. اگر هیچ کدام را نداشت، به احتما قوی فقط به هواگیری نیاز دارد. حواستان باشد. رادیاتورها می توانند خیلی داغ شوند. بنابراین هنگام بررسی رادیاتور مواظب دستانتان باشید.

  • اگر داخل منزل چند رادیاتور دارید و همه ی آنها یا سرد هستند یا حرارت ولرم دارند، احتمال زیاد مشکل اصلی از سیستم گرمایشی است – شاید آب گرم کن خراب باشد و یا جایی در سیستم حرارتی رسوبات و لجن ته نشین شده باشد.
  • اگر مشکل رادیاتور همراه با انباشت حرارت در قسمت تحتانی رادیاتور است، رادیاتور نشتی دارد. حرارت را قطع کنید، پیچ دریچه ورودی رادیاتور را سفت کنید. اگر مشکل برقرار بود ، ممکن است پیچ دچار پوسیدگی شده باشد – بنابراین آن را عوض کنید یا تعمیرکار را صدا بزنید.
  • اگر رادیاتورهای طبقات بالایی گرم نمی شوند اما رادیاتورهای طبقات پایینی گرم هستند، سیستم گرمایشی ساختمان با فشار بالا کار نمی کند و بنابراین آب داغ را به طبقات بالایی ساختمان نمی رساند.

یک کلید رادیاتور تهیه کنید.
هواگیری - هاو کن یو

گام اول برای هواگیری رادیاتور این است که یک کلید رادیاتور داشته باشید تا بتوانید دریچه ادیاتور را باز کنید. در یکی از قسمت های فوقانی رادیاتور (سمت راست یا چپ) دریچه ی کوچکی وجود دارد. روی این دریچه یک قسمت مربعی شکل وجود دارد که می توانید آن را برای تنظیم و میزان کردن دریچه بچرخانید. کلیدهای رادیاتور، قطعات فلزی ارزانی هستند که برای باز و بسته کردن دریچه های رادیاتور طراحی شده اند و در بسیاری از سخت افزار فروشی ها پیدا می شوند. یک کلید رادیاتوری پیدا کنید که اندازه دریچه رادیاتورتان باش دو یا در جعبه ابزارتان آچار کوچک یا ابزاری که در اندازه ی مناسب دریجچه رادیاتور باشد را پیدا کنید.

  • برخی از رادیاتورهای جدید دریچه هایی دارند که می توان آنها را با پیچ گوشتی ساده ای که سر مسطح دارد باز کرد.
  • قبل از ادامه، حتما این ابزار را کنار دست داشته باشید تا بتوانید دریچه های تک تک رادیاتورهای منزلتان را باز کنید. هنگام هواگیری رادیاتورها، بهتر است تک تک رادیاتورها را هواگیری کنید.

حرارت را قطع کنید.
هواگیری - هاو کن یو

سیستم گرمایش مرکزی را قبل از هواگیری قطع کنید چرا که سیستم گرمایشی فعال می تواند هوای بیشتری را دارد سیستم کند. باید قبل از خارج شدن هوا، محتویات داخل رادیاتور خالی شود. بگذارید حرارت داخل سیستم قطع شود و بعد، تمام رادیاتورتان را پر از حرارت کنید. اگر هر یک از قسمت های رادیاتور هنوز داغ نیست، قبل از اینکه به مرحله ی بعدی بروید، صبر کنید کاملا سرد شود.

دریچه های رادیاتورتان را باز کنید.
هواگیری - هاو کن یو

حتما مطمئن شوید که دریچه های ورودی و خروجی رادیاتور باز باشند. سپس، کلید رادیاتور ( یا پیچ گوشتی، و …) را روی دریچه هواگیری که در قسمت فوقانی رادیاتور قرار دارد بگذارید. آن را بر خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. در همین حال، باید صدای هیس و یا خارج شدن هوا را بشنوید. باز کدن دریچه هوا، امکان خارج شدن هوا را می دهد و بدین ترتیب، مایعات داغ سیستم گرمایشی از طریق لوله هایی که به سیستم گرمایشی اصلی متصل هستند جای هوا را می گیرند.

نکته
زیر دریچه یک ظرف قرار دهید. وقتی هواگیری می کنید، آب هم همزمان با هوا به بیرون می پاشد. زیر دریچه یک ظرف یا پارچه قرار دهید تا آب روی زمین یا جای دیگر نریزد.

صبر کنید آب از دریچه هواگیری بیرون بزند
هواگیری - هاو کن یو

وقتی یک جریان مداوم آب ( نه مخلوطی از قطرات آب و هوا) از داخل دریچه هوای رادیاتور به بیرون جاری می شود، نشانه ی خالی شدن رادیاتور از هوا است. دریچه هوا را دوباره سفت کنید (آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید) و مطمئن باشید که نشتی نداشته باشد. با یک پارچه قطرات آبی را که احیانا روی زمین یا فرش در اطراف رادیاتورتان ریخته شده را پاک کنید.
هواگیری - هاو کن یو

این فرایند را روی تمام رادیاتورهای منزلتان تکرار کنید.
هواگیری - هاو کن یو

برای اینکه از خالی شدن هوا از کل سیستم گرمایشی منزل مطمون شوید، بهتر است تمام رادیاتورهایتان را هواگیری کنید حتی اگر تنها یک رادیاتوئر مشکل هوا داشته باشد. برای اینکه سیستم گرمایشی تان بتواند به خوبی کار کند باید رادیاتورهایتان را به طور منظم هواگیری کنید. هواگیری سالانه علاوه بر هواگیری پس از هرگونه تعمر یا اصلاح در سیستم گرمایشی باید انجام شود.

سطح فشار آب گرم کن را بسنجید.

با خالی شدن هوا از رادیاتورها، فشار سیستم گرمایش منزل را پایین آورده اید. گر فشار خیلی پایین آمده باشد، ممکن است حرات به رادیاتورهایتان نرسد (مخصوصا رادیاتوئرهایی که در طبقات بالای ساختمان قرار دارند). برای یازیابی فشار سیستم گرمایشی،  لازم است آب گرم کن را با آب پر کنید.

  • برای ساختمان های مسکونی، سطح فشار بین 12 تا 15 پوند بر اینچ مربع کافی است. هر چه فشار بالاتر باشد، ارتفاعی که حرارت طی خواهد کرد هم بیشتر خواهد بود. ساختمان هایی که خیلی کوتاه یا خیلی بلند هستند به ترتیب به فشارهای کمتر و بیشتری نیاز خواهند داشت.
  • اگر آب گرم کنتان سیستم پر کردن اتوماتیک دارد، باید بدون اینکه کاری کنید، فشار 12 تا 15 را نشان دهد. در غیر این صورت، دریچه ی آب آن را باز کنید و با دست آب به آن اضافه کنید تا عدد 12 ت ا15 پوند بر اینچ مربع را نشان دهد.